Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ponapoleonská Evropa – vznik Belgie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Pilátová Gabriela, 8.B, školní rok 2013/2014
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Registrační číslo projektu:
První císařovna.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Habsburkové na českém trůně
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Marie Terezie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Habsburská monarchie do roku 1740
Války o dědictví španělské
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Habsburská monarchie za Metternicha
Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Národní obrození – úvod
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Hospodářská a zahraniční politika Ludvíka XIV. Mgr. Žaneta Janečková Dějepis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Marie Terezie Pragmatická sankce Karel VI. 1713
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 8.ročník III
Habsburkové 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. České země součástí habsburské říše  po smrti Ludvíka Jagellonského roku 1526 byl zvolen na český trůn.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jan Amos Komenský
Války o rakouské dědictví
Habsburkové Do 17.Století
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Habsburská monarchie po třicetileté válce
Název materiálu: VY_32_vlastivěda , sada č. 1, 17
Habsburská monarchie a české země v 18. století
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
NOVOVĚK Kapitola VII. HABSBURSKÁ PODUNAJSKÁ MONARCHIE.
Válečné konflikty v Evropě v 18. století
Digitální učební materiál
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Doba Pobělohorská.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Viktor Zálešák Název materiálu: České země po 30leté válce do nástupu Marie Terezie na český trůn. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DEJ.M1.110 Datum vytvoření: 5. 8. 2013 Vzdělávací oblast: Dějepis Ročník: První – všechny maturitní obory Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Dějiny českých zemí po 30leté válce do nástupu Marie Terezie na český trůn.

Metodické pokyny Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje – literatura VANÍČEK, Vratislav. Dějiny zemí Koruny české. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Paseka, 1993, 315 s. ISBN 80-851-9261-6. ČAPEK, Vratislav a Jaroslav PÁTEK. Dějepis pro střední odborné školy: základní směry dějinného vývoje. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 195 s. ISBN 80-718-3237-5. ČORNEJ, Petr. Dějepis pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c2002, 238 s. ISBN 80-723-5194-X. BENEŠ, Zdeněk a Vladimír NÁLEVKA. Dějepis pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPL - Práce [redakce], 2001-2009. ISBN 978-80-7361-059-32.

Zdroje – literatura Všeobecná encyklopedie v osmi svazcích. 2. vyd. Praha: Diderot, 2000, 518 s. Encyklopedie Diderot. ISBN 80866130111. ČAPEK, Vratislav, Jaroslav PÁTEK a Otto ZWETTLER. Světové dějiny. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1993, 255 s. ISBN 80-716-8091-5. ČAPKA, František. Dějiny zemí Koruny české v datech. 4., opr. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2010, 1054 s. ISBN 978-807-2774-692.

Zdroje – obrázky Obrázek č. 1 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frans_Luycx_002.jpg Obrázek č. 2 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kaiser-Leopold1.jpg Obrázek č. 3 Http://cs.wikipedia.org. [online].[cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louis_XIV_of_France.jpg

Zdroje – obrázky Obrázek č. 4 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Jan_Sladk%C3%BD_Kozina.jpg Obrázek č. 5 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Philip_V_3.jpg Obrázek č. 6 Http://cs.wikipedia.org. [online].[cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/ Soubor:Joseph_I,_Holy_Roman_Emperor.jpg

Zdroje – obrázky Obrázek č. 7 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel_VI.jpg Obrázek č. 8 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-08-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pragmatica_Sanc.jpg Obrázek č. 9 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg

České země po 30leté válce do nástupu Marie Terezie na český trůn

Leopold I. – 1657 – 1705 Po 30leté válce došlo k velkému poklesu prestiže španělských Habsburků a silnou pozici získali rakouští Habsburkové, kteří také zastávali císařský titul Svaté říše římské. Roku 1657 umírá Ferdinand III. a po něm nastupuje na trůn Leopold I. Za jeho vlády se monarchie pomocí byrokratického aparátu přetvářela v absolutistický stát. Roku 1663 došlo k válce s Turky, kteří pronikli do Uher. Válka byla ukončena roku 1664 Habsburským vítězstvím. Mír byl uzavřen ve Vasváru. Roku 1683 Turci oblehli Vídeň, byli poraženi.

Leopold I. – 1657 – 1705 Obr. 1 – Ferdinand III. Obr. 2 – Leopold I.

Leopold I. – 1657 – 1705 Od roku 1685 do roku 1697 také probíhala válka s Francií (Ludvík XIV.), proti které stál Leopold I., Švédsko a Španělsko. Francouzi byli poraženi a mír byl uzavřen v Rijswiku. Roku 1680 vydal robotní patent – 3 denní robotní povinnost, byla omezena práva pánů vůči svým poddaným. V letech 1692 – 1695 proběhlo povstání Chodů (byly jim sebrána privilegia), Jan Sladký Kozina byl popraven.

Leopold I. – 1657 – 1705 Obr. 3 – Ludvík XIV. Obr. 4 – Jan Sladký Kozina

Válka o španělské dědictví – 1702 – 1714 Roku 1700 zemřel Karel II. ze španělské větve Habsburků. Možnými následníky na trůn byli syn Leopolda I. Karel a vnuk francouzského krále Ludvíka XIV. Filip z Anjou. Vybrán byl Filip s podmínkou, že nikdy nedojde ke spojení španělské a francouzské koruny. Filip roku 1701 nastoupil na trůn jako Filip V. Roku 1702 vyhlásila Habsburská monarchie, Nizozemí a Velká Británie válku Francii a Španělsku. Ke koalici se později přidalo Dánsko a Prusko.

Válka o španělské dědictví – 1702 – 1714 Roku 1705, po smrti Leopolda I., vstoupil do války Josef I. (1705 – 1711). Ten roku 1711 umírá a na jeho místo nastupuje Karel VI. Válka nakonec byla ukončena míry roku 1713 v Utrechtu a 1714 v Rastattu. Na španělský trůn nakonec nastoupil Filip z Anjou jako Filip V.

Válka o španělské dědictví – 1702 – 1714 Obr. 5 – Filip z Anjou – Filip V. Obr. 6 – Josef I.

Karel VI. – 1711 – 1740 Roku 1713 vydal Pragmatickou sankci – primogenitura u mužů, následně u žen. Karlova zahraniční politika byla velmi slabá a ztratil mnoho území, jen proto, aby byla potvrzena Pragmatická sankce. Roku 1718 byla v belgickém Ostende založena Východoindická kompanie (obchodní společnost), která byla pod ochranou vídeňské vlády. Nakonec se Karel VI. obchodní společnosti vzdal a zato byla uznána Pragmatická sankce evropskými velmocemi. Roku 1713, 1717, 1738 vydal robotní patenty, které potvrzovaly patent Leopolda I..

Karel VI. – 1711 – 1740 Obr. 7 – Karel VI. Obr. 8 – Pragmatická sankce

Jan Amos Komenský 1592 – 1670 Narodil se pravděpodobně v Nivnici u Uherského Brodu. Byl biskupem Jednoty bratrské, pedagog, evangelický teolog, filosof a spisovatel. Emigroval roku 1628, žil hlavně v polském Lešnu a Amsterdamu. Zemřel v Naardenu v Nizozemí. Díla – Labyrint světa a ráj srdce, Kšaft umírající matky jednoty bratrské, Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, Brána jazyků otevřená, Velká didaktika, Svět v obrazech. Obr. 9 – Jan Amos Komenský

Kvíz 1. Po 30leté válce se posílila pozice a) Francie, Švédska, rakouských Habsburků b) Španělska, Svaté říše římské 2. Leopold I. válčil s Turky a Francií a) neúspěšně b) úspěšně c) nerozhodně

Kvíz 3. Ve válce o španělské dědictví v letech 1702 – 1714 byli kandidáty na španělský trůn a) Filip z Anjou a Karel b) Filip z Anjou a Leopold c) Filip z Anjou a Josef 4. Roku 1714 se po vítězství ve válce o španělské dědictví stal španělským králem a) Filip z Anjou b) Karel c) Leopold

Kvíz 5. Roku 1713 vydal Pragmatickou sankci a) Leopold I. b) Josef I. c) Karel VI. 6. Pragmatická sankce znamenala, že a) na trůn nastoupí prvorozený syn, pokud není, tak prvorozená dcera b) na trůn nastoupí prvorozený syn c) na trůn nastoupí prvorozená dcera

Kvíz 7. Nejvýznamnější kulturní osobností této doby byl a) Jan Sladký Kozina b) Jan Amos Komenský c) Torstensson 8. Fridrich Falcký byl nazýván a) král železný a zlatý b) král cizinec c) zimní král