Výzkum trhu (VT) Aneb úvod do problematiky
Úvod Začněme od konce aneb požadavky ke zkoušce Sylabus, literatura Výuka, počet kreditů Konzultace: Út 9,30-10,30
Marketing a marketingový mix (MM) 4, 5, nebo 6P? Price Placement Promotion Product People…. Souvislost MM a výzkumu trhu
Výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum Podobnosti a odlišnosti Historie Užívané metody Současný stav zejm. v ČR
Slovní zásoba aneb jazyk ve VT Mnoho anglických výrazů „šér“, report, ANOVA, „tejbls“ atd. Pojmy z marketingu, ekonome, statistiky, ale i nově vzniklé ve VT Často lidé ve VT neznají české ekvivalenty jejich pojmů Náš kurz-snaha poznat české i anglické výrazy Bonbónek navíc překlad mystery shopping
Chování spotřebitele Samostatná disciplína Zde jen okrajově některé poznatky Např. MIE teorie poptávky viz cenové testy
Složitost vztahů ve VT klient, agentura, PR agentura, reklamní agentura atd. Vztah uvnitř klienta- oddělení výzkumu, oddělení vývoje nových služeb, oddělení marketingu apod. Složitost nalezení optimálního řešení
Kvantitativní a kvalitativní výzkum Rozdíly –metoda, kontakt s respondentem, počet respondentů, osoba provádějící terénní výzkum Je kvalitativní výzkum levnější verze kvantitativního? Je optimální propojit oba typy výzkumu? Pokud ano, jak? Realita KN a KL v ČR Poznámka: Kurz je především o KN
Přehled základních úloh výzkumu trhu I 1) Zmapování trhu U&A Segmentace 2)Test výrobků, služeb Test konceptu Pretest Posttest Cenový test
Přehled základních úloh výzkumu trhu II 3) Komunikace a reklama Test konceptu Preetest Posttest Sledování úspěšnosti reklamy (monitoring reklamy) Umístění značky na trhu
Přehled základních úloh výzkumu trhu III 4) Spokojenostní studie Spokojenost zákazníků Spokojenost zaměstnanců Spokojenost distribučního řetězce 5) Výzkumy zaměřené na spotřební chování. Spotřební deníky Peoplemetry radiocontrol media projekty
Přehled agentur v ČR
A co svět? AC Nielsen Burke Datamonitor Dun and Bradstreet Information Resources Millward Brown The NPD Group Opinion Research Corporation TNS
Přehled oborů vhodných k výzkumu Spíše negativně vymezit Zemědělství Těžký průmysl Veřejná sféra Farmacie a chemický průmysl vůbec Toto vymezení platí zejm. v ČR
Co se zkoumá nejvíce? FMCG Finance Telekomunikace Automobilový průmysl Automotive Maloobchod Média
Značková řešení a jejich význam aneb globalizace ve výzkumu vyzkoušená a ověřená řešení s jasnými odpověďmi na marketingové otázky standardizace a možnost mezinárodního použití, bohaté zkušenosti z nasazení v řadě zemí databáze výsledků pro přímé porovnávání a benchmarking Např. GfK LoyaltyPlus
GfK LoyaltyPlus Modulární výzkumný systém k měření a zvýšení spokojenosti a věrnosti zákazníků Určení hlavních faktorů věrnosti, jako je spokojenost, image, řešení kritických událostí atd. Benchmarking a analýzy akčních priorit Přenesení výsledků měření do procesu zvýšení spokojenosti/věrnosti Měření spokojenosti a motivace vlastních zaměstnanců Zdroj: