MARKETINGOVÝ VÝZKUM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Marketingový výzkum.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Skupinové interview (Focus group)
Přehled výzkumných metod
MIS = marketingový informační systém
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Marketing sportu obecná část
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_10.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
MARKETING Přednáška P
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza vhodnosti používaných komunikačních nástrojů ve vybraném podniku.
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
Metody a techniky výzkumu II.
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

MARKETINGOVÝ VÝZKUM

Názvosloví Výzkumník – ten, kdo provádí výzkum, nebo pracuje na výzkumu Klient – ten, kdo výzkum objednává Respondent – ten, na koho se obracíme s žádostí o odpověď Interview – přímý či nepřímý kontakt s respondentem

Proces MV Určení cíle výzkumu, definování výzkumného problému; Zdroje dat; Metody a techniky sběru; Určení velikosti vzorku; Sběr dat; Zpracování a analýza dat; Zpracování a prezentace zprávy.

1. Určení cíle výzkumu, definování výzkumného problému Stanovuje zadavatel; Vidí zde možný problém; Dobře definovaný problém je napůl vyřešený problém ; Někdy zabere i více než ½ času celého výzkumu; Z celkové definice problému je nutné definovat jeden nebo několik cílů výzkumu.

2. Zdroje dat Rozlišujeme data primární a sekundární: Primární data jsou shromažďována nově (vlastním výzkumem v terénu, v laboratoři, …). Sekundární data již někdo sebral, analyzoval, zpracoval, publikoval (různé statistické přehledy, katalogy, registry, databáze, výzkumné zprávy). Zdroje vnitřní: shromažďované uvnitř firmy, vyplývají z evidování vlastní činnosti. Údaje finanční povahy: údaje o cenách, nákladech, platebních a dodacích podmínkách,vnitropodnikové logistice apod. Údaje ze sféry PR: vyhodnocování stížností, reklamací, rychlost reakce firmy na podněty z vnějšího prostředí, … Zdroje vnější: klasické statistické periodické přehledy, statistika rodinných účtů, agenturní výzkum, peoplemetr, …

3. Metody a techniky sběru Kvalitativní: hledáme určující proměnné, základní souvislosti, pracujeme s malými soubory - př. co ovlivňuje spotřebu kávy? Kvantitativní: umožňují nám statisticky popsat typ závislosti mezi proměnnými, pracujeme s velkými soubory, výsledky se dají zobecnit na celou populaci - př. vztah mezi spotřebou kávy a příjmem, životním stylem, zaměstnáním, způsobem přípravy kávy, věkem…. Techniky = konkrétní nástroje používané v rámci metod. Převážně kvalitativního výzkumu: hloubkové individuální rozhovory, skupinové rozhovory, expertní rozhovory, psychologická explorace, nepřímé projektivní postupy, … Převážně kvantitativního výzkumu: pozorování, standardizovaný rozhovor, písemný dotazník, …

Vybrané techniky sběru dat Pozorování situace přirozená nebo uměle vyvolaná; zřejmé či skryté; strukturované či nestrukturované; přímé či nepřímé; osobní či využívá technických zařízení. Dotazování – osobní, telefonické, písemné, elektronické je založeno na přímé či nepřímé komunikaci s respondentem, předností je zpětná vazba mezi tazatelem a respondentem Experiment laboratorní: např. porovnávání složení, chuti, kvality výrobků; v přirozených podmínkách.

4.Určení velikosti vzorku závislé na: cíli (cílech) prováděného výzkumu; zvolené metodě; vybraných technikách; statistických pravidlech; rozpočtových možnostech; ...

5. Sběr dat 6. Zpracování a analýza dat 7 5. Sběr dat 6. Zpracování a analýza dat 7. Zpracování a prezentace zprávy

Obecné zásady tvorby dotazníků Vytvoření seznamu informací, které má dotazování přinést; Určení způsobu dotazování; Specifikace cílové skupiny dotazovaných osob a jejich výběr; Konstrukce otázek ve vazbě na požadované informace; Konstrukce celého dotazníku; Pilotáž.

Seznam informací Vychází z cíle (cílů) celého výzkumu a odpovídá na otázku „Na co se máme ptát?“; Vhodné je vypracovat písemný seznam; Některé informace se mohou ukázat jako zbytečné, jiné můžeme získat ze sekundárních zdrojů; Na co se zapomene, nedá se již v rámci výzkumného projektu získat a je pro výzkumný úkol téměř vždy nenávratně ztraceno; Pomáhá při formulaci otázek a snižuje nebezpečí špatné formulace otázky.

2. Způsob dotazování elektronické dotazování osobní dotazování jeho výhodou je vysoká míra návratnosti, reprezentativnost, zpětná vazba písemné dotazování možnost získání velkého množství dat, nízká návratnost (5% již úspěšná), vhodné oslovovat osoby, které otázky zajímají, např. členy klubu. telefonické dotazování používají zejména firmy, krátké, rychlé, levné, ovšem bez kontaktu „tváří v tvář“ – omezená zpětná vazba. elektronické dotazování nový trend, více způsobů.

3. Specifikace cílové skupiny odpovídá na otázku: „Koho se budeme ptát?“; opět vychází z cíle celého výzkumu; výběr vzorku: slepý odhad; statistický přístup; kvótní výběr; výběr na základě úsudku a dosažitelnosti; nákladový přístup. např. vybírání domácností, např. muž, žena, apod., podniků, zde např. ředitel, náměstek, manuální pracující apod.

4. Konstrukce otázek Jakou funkci daná otázka v dotazníku má? Jakým způsobem ji položit, aby odpověď přinesla informaci, kterou potřebujeme?! Rozlišujeme otázky: otevřené, uzavřené: výběr z daných odpovědí. Vhodné pro kvantitativní výzkum. polouzavřené; Dále můžeme použít: škály (předem verbálně, graficky či jinak daná škála); sémantický diferenciál (dané pouze krajní odpovědi); stupnice; dokončení věty (příběhu); testy založené na barvách (výběru tvarů) apod.; …

Příklady Grafické škály Sémantický diferenciál znamená vnímání kritéria znázorněné v daném rozmezí Př. Moderní ……x………………Zastaralý

Příklady x x Likertova stupnice Známkovací stupnice PC je pro mě nezbytnou součástí. Známkovací stupnice svůj osobní počítač hodnotím jako: Silně nesouhlasím Nesouhlasím Nevím Souhlasím Silně souhlasím x Vynikající Velmi dobrý Dobrý Slabý Špatný x

5. Konstrukce celého dotazníku Logická stavba + dynamika + určitá délka. Úvodní otázky. Meritorní otázky. Filtrační otázky. Strukturovaný dotazník. Polostrukturovaný dotazník. Identifikační otázky.

6. Pilotáž Ověření dotazníku v praxi na malém vzorku nezaujatých respondentů za účelem minimalizace šumů ve vnímání.

Chyby při tvorbě dotazníku Zahájení dotazníku osobními a důvěrnými otázkami. Nejasně formulované otázky tj. existuje více možností jejich výkladu. Předpojaté (sugestivní) otázky, tj. otázky navádějící respondenta k určité odpovědi. Vágně vymezené údaje. Slova s citovým zabarvením. Vícenásobné otázky. Zařazování otázek, které nemají pro daný výzkum přínos, tj. nejsou v seznamu informací, které chceme zjistit, nebo je lze zjistit snáze jiným způsobem.

MÁTE NĚJAKÉ OTÁZKY? DĚKUJI ZA POZORNOST.