* 16. 7. 1996 Kužel Matematika – 9. ročník *.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Advertisements

Krychle Síť, povrch, objem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Kružnice opsaná trojúhelníku
PLANIMETRIE.
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
POZNÁMKY ve formátu PDF
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Jehlan povrch a objem.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pythagorova věta užití v prostoru
POZNÁMKY ve formátu PDF
Kužel Objem a povrch.
Kruh, kružnice – povrch, objem, výpočty
7. třída Hranoly 1.
Planimetrie – kruh - opakování
Rotační válec Síť, povrch, objem
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Konstrukce trojúhelníku
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VÁLEC… …a vše, co potřebujeme vědět Zbyněk Janča.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_465_Konstrukce obdélníku AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Objem a povrch válce Autor: Mgr. Jolana Sobotková
58.1 Povrch jehlanu, kužele, koule
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
* Objem válce Matematika – 8. ročník *
Válec.
* Úhel Matematika – 6. ročník *.
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Tělesa Užití goniometrických funkcí
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pravidelný n-boký hranol - příklady
Vyjádření neznámé ze vzorce
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_14_MII_ROTAČNÍ VÁLEC.
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.
Autor: Mgr. Radek Martinák Válec – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Autor: Mgr. Radek Martinák Kužel – popis, praktické využití Kuželové vrtáky Kornout do školy Kornout na zmrzlinu Kužely na silnici Ještěd Elektronické.
VY_12_INOVACE_Pel_III_23 Kužel
Koule těleso, tvořené množinou všech bodů prostoru, které mají od daného bodu S (střed) vzdálenost menší nebo rovnu r (poloměr)
VÁLEC Popis, síť, povrch, objem. VÁLEC Popis, síť, povrch, objem.
POZNÁMKY ve formátu PDF
KUŽEL A JEHO POVRCH VY_42_INOVACE_ 31_02.
Rotační válec Síť, povrch, objem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Množina bodů dané vlastnosti
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Autor: Ing. Jitka Michálková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rotační válec Síť, povrch, objem
Konstrukce trojúhelníku
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Rotační válec Síť, povrch, objem
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Rotační kužel Základní škola a Mateřská škola
Válec.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_19_Tělesa
36 VÁLEC.
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Transkript prezentace:

* 16. 7. 1996 Kužel Matematika – 9. ročník *

Kužel Kužel

Kužel · V vrchol kužele s v strana kužele výška kužele r S poloměr kužele Podstavou kužele je kruh podstava kužele Poloměr kužele je poloměr jeho podstavy Výška kužele je vzdálenost jeho vrcholu od středu jeho podstavy Strana kužele je úsečka spojující vrchol kužele s libovolným bodem na obvodu jeho podstavy Všechny strany kužele tvoří plášť kužele

Kužel V 1. Vypočtěte délku strany kužele s výškou 2 dm a poloměrem 4,5 cm. 𝒗=𝟐 𝒅𝒎 =𝟐𝟎 𝒄𝒎 s 𝒓=𝟒,𝟓 𝒄𝒎 v 𝒔=…𝒄𝒎 𝒔= 𝒗 𝟐 + 𝒓 𝟐 𝒔= 𝟐𝟎 𝟐 + 𝟒,𝟓 𝟐 · r 𝒔= 𝟒𝟎𝟎+𝟐𝟎,𝟐𝟓 S 𝒔= 𝟒𝟐𝟎,𝟐𝟓 𝒔=𝟐𝟎,𝟓 𝒔=𝟐𝟎,𝟓 𝒄𝒎

Kužel V 2. Vypočtěte výšku kužele s délkou strany 2,5 dm a poloměrem 7 cm. 𝒔=𝟐,𝟓 𝒅𝒎 =𝟐𝟓 𝒄𝒎 s 𝒓=𝟕 𝒄𝒎 v 𝒗=…𝒄𝒎 𝒗= 𝒔 𝟐 − 𝒓 𝟐 𝒗= 𝟐𝟓 𝟐 − 𝟕 𝟐 · r 𝒗= 𝟔𝟐𝟓−𝟒𝟗 S 𝒗= 𝟓𝟕𝟔 𝒗=𝟐𝟒 𝒗=𝟐𝟒 𝒄𝒎

Kužel V 3. Vypočtěte poloměr kužele s délkou strany 32,5 cm a výškou 3 dm. 𝒔=𝟑𝟐,𝟓 𝒄𝒎 s 𝒗=𝟑 𝒅𝒎 =𝟑𝟎 𝒄𝒎 v 𝒓=…𝒄𝒎 𝒓= 𝒔 𝟐 − 𝒗 𝟐 𝒓= 𝟑𝟐,𝟓 𝟐 − 𝟑𝟎 𝟐 · r 𝒓= 𝟏𝟎𝟓𝟔,𝟐𝟓−𝟗𝟎𝟎 S 𝒓= 𝟏𝟓𝟔,𝟐𝟓 𝒓=𝟏𝟐,𝟓 𝒓=𝟏𝟐,𝟓 𝒄𝒎

Síť kužele Sestrojte síť kužele, s poloměrem 25 mm a délkou strany 40 mm. A * V praxi je přesnější vypočítat velikost úhlu AVB Poloměr rozvinutého pláště se rovná délce strany kužele. S Délka oblouku kružnice na rozvinutém plášti se rovná obvodu podstavy kužele. V B 1. Sestrojíme podstavu kužele – k(S; 25 mm) 2. Sestrojíme úsečku SV (|SV| = 65 mm) 3. Sestrojíme kružnici l(V; 40 mm) 4. Pomocí kružítka přeneseme délku kružnice k na kružnici l (krajní body označíme A a B)* 5. Sestrojíme úsečky AV a BV

Povrch kužele 𝑺 = 𝑺𝒑+𝑺𝒑𝒍 𝑺 =𝝅 𝒓 𝟐 +𝝅𝒓𝒔 𝑺 =𝝅𝒓(𝒓+𝒔) Povrch kužele je součet obsahů jeho podstavy a pláště. Sp … obsah podstavy Spl … obsah pláště V S 𝑺 = 𝑺𝒑+𝑺𝒑𝒍 V s v 𝑺 =𝝅 𝒓 𝟐 +𝝅𝒓𝒔 𝑺 =𝝅𝒓(𝒓+𝒔) · r S

Objem kužele V = 𝟏 𝟑 ∙ 𝑺 𝒑 ∙𝒗 V = 𝟏 𝟑 ∙𝝅 𝒓 𝟐 ∙𝒗 Objem kužele je třetinou objemu válce se stejnou postavou a stejnou výškou. Sp … obsah podstavy V v … tělesová výška V = 𝟏 𝟑 ∙ 𝑺 𝒑 ∙𝒗 s v V = 𝟏 𝟑 ∙𝝅 𝒓 𝟐 ∙𝒗 · r S

Povrch a objem kužele Vypočtěte povrch a objem kužele s poloměrem 45 mm a výškou 12 cm. 𝑠= 𝑣 2 + 𝑟 2 𝑟=45 𝑚𝑚 =4,5 𝑐𝑚 𝑠= 12 2 + 4,5 2 𝑣=12 𝑐𝑚 𝑉=… 𝑐𝑚 3 𝑠= 144+20,25 V 𝑆=… 𝑐𝑚 2 𝑠= 164,25 𝑉= 1 3 𝑆 𝑝 ∙ 𝑣 𝑠=12,8 𝑆= 𝑆 𝑝 + 𝑆 𝑝𝑙 𝑠=12,8 𝑐𝑚 s 𝑉= 1 3 ∙ 𝜋𝑟 2 ∙𝑣 𝑆= 𝜋𝑟 2 +𝜋𝑟𝑠 v 𝑆= 𝜋𝑟(𝑟+𝑠) 𝑉= 1 3 ∙ 3,14∙4,5 2 ∙12 𝑆=3,14∙4,5(4,5+12,8) 𝑉= 1 3 ∙3,14∙20,25∙12 𝑆=3,14∙4,5∙17,3 · r S 𝑆=244,45 𝑉=254,34 𝑆=244,45 𝑐𝑚 2 𝑉=254,34 𝑐𝑚 3

Povrch a objem kužele Vypočtěte objem a povrch kužele s poloměrem 5 cm a obsahem pláště 204,1 cm2. 𝑟=5 𝑐𝑚 𝑆 𝑝𝑙 =204,1 𝑐𝑚 2 𝑉=… 𝑐𝑚 3 𝑆=… 𝑐𝑚 2 𝑽=𝟑𝟏𝟒 𝒄𝒎 𝟑 ;𝐒=𝟐𝟖𝟐,𝟔 𝒄𝒎 𝟐

Zdroje http://www.funservicesinc.com/catalog/index.php?cPath=34_78 http://www.brennaphillips.com/first-ice-cream-cone-patented-in-1903 http://www.wpclipart.com/travel/Cone.png.html http://www.piratemerch.com/pirate-party-supplies-c-55.html http://www.birthdayinabox.com/party-supplies/productdetail.asp?prodsku=1349 http://www.vitra.com/en-us/home/products/cone-table/overview/ http://dendro.mojzisek.cz/re_tvarovani.php http://www.motorama.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=115