AUTOR: Ing. Helena Zapletalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Dědičnost krevních skupin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vznik a vývoj litosféry
Prokaryotická buňka VY-32-INOVACE-BIO-120
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Život na Zemi.
Teorie o vzniku života na Zemi
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Obecná biologie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Genetika populací, rodokmen
Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Biosféra a vznik života na Zemi
Základy přírodních věd
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Vypracoval: Hronek Milan Aprobace: AMVT
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vývoj evolučních teorií Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Biologie 1.ročník.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Názory na vznik a původ života
Základy biologie člověka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Základní evoluční mechanismy
Život ve Vesmíru Co je život?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
1.Obecné zákonitosti živých soustav
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Předgeologické období a prahory
Evoluce Celá biologie dává smysl jedině ve světle evoluce.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Vznik života na Zemi.
Prekambrium Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
PLANETA ZEMĚ. ZEMĚ JE… …Malá planeta, která se otáčí - kolem své osy za ……..…..a v důsledku toho se střídá den a noc - kolem slunce za …………….a v důsledku.
Název prezentace (DUMu): Buňky
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vznik a vývoj života.
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Molekulární základy genetiky
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Vznik života na Zemi Autor: Mgr. Jitka Trifanová Datum:
Vznik života na Zemi.
Transkript prezentace:

AUTOR: Ing. Helena Zapletalová Vznik života na Zemi VY-32-INOVACE-BIO-307 AUTOR: Ing. Helena Zapletalová ANOTACE: Tento DUM je určen žákům 3. ročníku gymnázia pro předmět biologie a seminář z biologie KLÍČOVÁ SLOVA: evoluce, evoluční teorie, selekce, samoplození, abiogeneze. lamarkismus. darwinismus, neodarwinismus

NÁZORY NA VZNIK ŽIVOTA

Kreační teorie je nejstarší teorií o vzniku života a zastávají ji většina náboženství. Tvrdí, že život vznikl nadpřirozenou silou zásahem nadpřirozené bytosti Zastánci:C.Linné,R.Hook,J.B.Lamarck

Teorie samoplození vznik organismů přímo z neživé hmoty (např. žáby z bahna, myši z obilí apod.) vyvrátil francouzský chemik Louis Pasteur

Teorie panspermismu život rozšířen v celém vesmíru ve formě tzv. kosmozoí, která se ve vhodných podmínkách rozvinou do vyšších forem nevysvětluje tedy vznik života jako takového, jen jeho objevení se na Zemi rozpracoval švédský chemik S. Arrhenius, současně zastává i H. C. Crick (jeden z objevitelů struktury DNA)

Teorie evoluční, autochtonní abiogeneze vznik života postupných vývojem z neživé hmoty přímo na Zemi 

TEORIE EVOLUČNÍ, AUTOCHTONNÍ ABIOGENEZE

proces vzniku života zahrnuje dvě fáze chemická evoluce = vznik stavebních látek živé hmoty biologická evoluce = vznik buněk a jejich vývoj po dnešní dobu

Chemická evoluce proběhla v několika etapách a zahrnuje v sobě vznik jednoduchých organických sloučenin abiogenetickou cestou již v době formování zemské kůry (tj. cca před 4 mld. let) praatmosféra měla redukční charakter, obsahovala řadu jednoduchých sloučenin (voda, vodík, oxid uhličitý, sulfan, amoniak, dusík, fosfan, kyanovodík…) z těchto látek mohou při dodání energie (např. UV záření, teplo vulkanických pochodů, elektrické výboje) vzniknout jednoduché sloučeniny (aminokyseliny, dusíkaté heterocykly)

Pokusy prováděl ruský biolog Oparin, který tvrdil, že buňkám nejdříve předcházely mikroskopické shluky makromolekulárních částic (koacervátů). Ty vykazovaly některé vlastnosti charakteristické pro buňky.

Biologická evoluce aby mohly metabolony nastoupit cestu evoluce, musely nejdříve získat schopnost autoreplikace – otázka vzniku života souvisí se vznikem genetického kódu a zabezpečením přesné replikace nukleové kyseliny, obsahující ve své struktuře genetickou informaci

Proces biologické evoluce

z latiny evolvere = vyvíjet, odhalovat, resp z latiny evolvere = vyvíjet, odhalovat, resp. evolutio = vývoj, odhalován Biologická evoluce se chápe jako změna v genetickém materiálu populace v čase. podle měřítka evolučních změn rozlišujeme: mikroevoluce – menší evoluční změny během kratšího časového období, například změny frekvencí alel v populacích během několika generací speciace – štěpení vývojových linií a vznik nových druhů makroevoluce – větší evoluční změny v průběhu geologického času, děje nad úrovní druhu

mechanismy evoluce: výběr – selekce (přírodní, pohlavní, rodičovský, umělý) genetický drift (v podstatě náhoda) genetický draft (svezení se, selekce na pozadí, selekční vymetení. Důsledkem genetického draftu je to, že vede ke snížení genetických rozdílů mezi jedinci stejné populace a zároveň zvětšuje rozdíly mezi různými druhy.) speciace – vznik nových druhů extinkce – vymírání druhů mutace

Genetický drift - animace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Random_sampling_genetic_drift.gif

ZÁKLADNÍ EVOLUČNÍ TEORIE

Rané úvahy o evoluci Anaximandros (žák Thaléta z Milétu, 6. st. př. n. l.): „První živočichové se zrodili ve vlhku a měli na sobě ostnatou kůru. Ale když dorůstali, vystupovali na souš, a když se kůra zlomila, žili ještě krátký čas.“ Empedoklés z Akragantu (5. st. př. n. l.): „Z prvotního chaosu vznikly jednotlivé části rostlinných i živočišných těl, které se navzájem různě spojovaly a kombinovaly, až vznikly normální organismy i podivné obludy. Časem života neschopná monstra vyhynula a udržely se jen dokonalé bytosti.“

Aristotelés (4. st. př. n. l.): kladl důraz na účelnost v živé přírodě – ke vzniku orgánu či organismu je nezbytná finální příčina, která orgánu nebo organismu dává účel, cíl – tato aristotelovská teleologie chápala účelnost jako primárně danou a nezávislou na organizaci živé hmoty a jejích funkcí škola diluvianistů (18. století): nalezené zkameněliny považovali za zbytky živočichů, kteří zahynuli při biblické potopě světa Cuvier (18./19. století): teorie kataklyzmat – opakované katastrofy globálního měřítka (vysvětlovali tím opět nálezy různých zkamenělin)

Počátek 19.století - Lamarkismus první ucelená evoluční teorie: JEAN BAPTISTE LAMARCK všechny organismy mají vrozenou schopnost a vůli po pokroku ke složitějším a dokonalejším formám a jednají tak, aby se vyrovnaly s nároky prostředí a přežily jeho změn prostředí samo změny nevyvolává, vzbuzuje však potřebu změny u organismů samých nově získané znaky jsou dědičné a přenášejí se na další generace příklad aplikace: potomci rychle běhající srny budou mít silné nohy, synové kovářů budou svalnatější, žirafa se natahuje do větví, proto budou mít potomci delší krky apod.

Konec 19.století - Darwinismus CHARLES DARWIN (1809–1882) Darwinovy teorie – celkem pět teorie existence evoluce druhů = druhy nejsou neměnné, ale mění se v čase teorie společného původu druhů = vývoj z jednoho společného předka (později „LUCA“ = last universal common ancestor) teorie postupné divergence = rozrůzňování druhů, štěpení linií teorie gradualismu = postupný vývoj hromaděním drobných změn (zavrhl saltacionismus: „Příroda skoky nedělá.“) teorie přirozeného výběru = hlavní mechanismus pohánějící veškeré evoluční změny, protiklad umělého výběru, který provádí člověk

Neodarwinismus Neodarwinismus představuje snahu syntetizovat hlavní myšlenky darwinismu s poznatky molekulární biologie, genetiky a cytologie, stejně jako s novými objevy v rámci parazitologie a nových poznatků o rozmnožování. Je to pojem, který nelze dost přesně definovat, protože různým evolučním biologům vycházejí z této syntézy dosti odlišné koncepty. Obvykle se za neodarwinismus považují ty směry, které kladou důraz na některé základní myšlenky darwinismu

POUŽITÉ ZDROJE: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Random_sampling_genetic_drift.gif HANČOVÁ, Hana. Biologie v kostce 1: Obecná biologie. Mikrobiologie. Botanika. Mykologie. Ekologie. Genetika. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, 112 s. ISBN 80-720-0340-2. RNDR. JAN JELÍNEK, RNDr. Vladimír Zicháček. Biologie pro gymnázia. 2011. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2011. ISBN 978-80-7182-213-4. Macháček, T. et al. Biomach, výpisky z biologie [online]. 2013– [cit. 013-09-09]. Dostupné z: www.biomach.cz. www.glassschool.cz