PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
PSYCHICKÉ JEVY.
FTK UP Olomouc přednáška č. 9:Motivace
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Emoce (city).
Temperament.
Analytická psychologie
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
OSOBNOST SPORTOVCE.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie II Sociální psychologie
Osobnost – situace – predikce chování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie osobnosti
Tělesné sebepojetí.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
 PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
OSOBNOST Seminář.
teorie oboru ošetřovatelství
OSOBNOST sportovce Seminář.
Sebepoznání a sebepojetí
MOTIVACE.
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
OSOBNOST sportovce.
Kejřová Psychologie.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.  PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.

Psychologie osobnosti I Obsah přednášky I Osobnost jako základní nástroj poznání a sebepoznání Základní vymezení osobnosti, úvod do typologie Cíl přednášky Získat Váš zájem o další vzdělání a sebevzdělání v dané oblasti Některé ze získaných poznatků aplikovat do praxe

Empatie Schopnost vcítit se do druhých – přeladit se na druhé; vnímat, myslet a cítit tak jako ten (ti) do kterých se vciťujeme. muži x ženy; mladí x staří výhody x rizika empatie x asertivita

Psychologie osobnosti Se zabývá jak se od sebe lidé vzájemně liší a podobají ve svém chování a prožívání Vysvětluje proč tomu tak je Poskytuje nástroje k porozumění a ovlivňování lidského chování a prožívání

Soukromá (implicitní) teorie osobnosti Každý máme více či méně jasně utvořený názor na povahu člověka Tento názor si utváříme na základě zkušenosti a je ovlivněn (deformován) naší vlastní osobností Sebepoznání , tedy důkladné poznání vlastní osobnosti je základem kvalitního poznávání druhých. Kdo zná druhé je chytrý, kdo zná sebe je moudrý. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ ? Kdo si myslí, že lidé jsou ve své podstatě dobří? Kdo si myslí, že ženy mají kvalitnější, vyšší osobnost jako muži? Kdo si myslí, že pravá osobnost se projeví v krizových, zátěžových, mezních situacích spíše než v dlouhodobém „běžném“ soužití?

Psychologické aspekty práce s lidmi Z psychologického hlediska naši úspěšnost ovlivňuje, jaký základní postoj zaujímáme k druhým lidem. Základ tohoto našeho nastavení vůči druhým je dán v dětství Na základě těchto raných zkušeností se v nás vytvářejí základní postoje k druhým lidem. Od lidí (bojácný vyhýbavý, do sebe uzavřený) Proti lidem (nepřátelský, agresivní, konfliktní) K lidem (vstřícný, přátelský, ne-anxiozní) Atˇ už vykonáváte jakoukoliv profesi, tak na této škole jste připravování pro práci s druhými lidmi. Jaký je Váš základní pracovní nástroj?

Základní vztahové nastavení Jiným typem takovéhoto členění je typologie vycházející z transakční analýzy Tato typologie zahrnuje mimo vyjádření vztahu k druhým lidem také vztah k sobě. Já nejsem OK a ty jsi OK Já jsem OK a ty nejsi OK Já nejsem OK a ty nejsi OK Já jsem Ok a ty jsi OK Transakční analýza je psychologický (přesněji psychoterapeutický směr) který je založen na analýze a porozumění mezilidské komunikace.

Základní vztahové nastavení 1. Já nejsem OK a ty jsi OK - snížené sebevědomí a sebedůvěra - potřeba větší podpory, uznání a povzbuzení od druhých - pochybnosti o vlastní osobě, o svých činech, výkonech, prožitcích - pocity úzkosti a nejistoty v přítomnosti druhých (prezentaci a sebeprezentaci)

Základní vztahové nastavení 2. Já jsem OK, ty nejsi OK - nízký zájem o názory druhých, zpětnou vazbu - superiorita (pocit nadřazenosti nad druhými) - nezávislost na ocenění druhých - elitářství, úzká skupina „sobě rovných“ - ignorace, arogance, agrese - Někdy je takovýto postoj spíše obranou před vlastním pocitem sníženého sebevědomí, před vlastní nejistotou

Základní vztahové nastavení 3. Já nejsem OK, ty nejsi OK - dominující špatný pocit z vlastní osoby, z druhých lidí, ze všeho co člověka obklopuje - pesimismus - odmítání ocenění od druhých - depresivní nastavení - odmítání sebe i druhých

Základní vztahové nastavení 4. Já jsem OK, ty jsi OK - pocit sebehodnoty a životní spokojenosti - přiměřená sebedůvěra - realistický přístup ke světu - respekt k sobě i druhým lidem - vyvážená schopnost kooperace a sebeprosazení

Význam sebepoznání Základ postoje k sobě i k druhým založen v dětství, ale je možné ho měnit !!! Každý člověk má schopnost učit se, vstřebávat nové zkušenosti a na jejich základě měnit své postoje. Jedním ze základních předpokladů, aby toho byl člověk schopen je rozvíjení schopnosti sebeuvědomění, sebereflexe.

Johariho okénko

Sebepoznání Veřejné já – vše co chceme nebo akceptujeme aby o nás věděli druzí Intimní sféra - pocity, potřeby, postoje a preference, kterých jsme si vědomy, ale z nějakého důvodu je nechceme nebo nejsme schopni sdílet s druhými tělesná intimita minulá zkušenost Autenticita kontrola, ztuhlost Individualita bazální důvěra Introverze – extraverze APS Situace zvyky normy pravidla Vztah důvěra reciprocita stud

Sebepoznání Slepá skvrna - zakrývá nějaké naše slabé, citlivé místo v chování nebo prožívání projevuje se v různých situacích od běžných až po extrémní. popření, vytěsnění, projekce, …. (viz dále obranné mechanismy) Nevědomí – část lidského prožívání, jehož obsahy si neuvědomujeme. fyziologické procesy, část motivace, kreativity, víra, intuice, smysl pro humor a některé další duševní procesy nepřijatelné vzpomínky, traumata, motivy v rozporu s kulturní normou (viz dále)

Zdravá osobnost Hrát si Pracovat Milovat

Osobnost Osobnost - souhrn všech duševních a tělesných vlastností; člověk jako celek. Osobnost - je to, čím člověk ve skutečnosti je. JEDINEC TĚLO DUŠE (organismus) (psychika) KONSTITUCE OSOBNOST

Tělo a duše - psychosomatické vztahy Úzké propojení mezi somatickými (tělesnými) a psychickými (duševními) charakteristikami Onemocnění – vznik, průběh, léčba, předcházení Výkon - a výkonu v důsledku psychické zátěže Každodenní situace – tělesné a emocionální reakce

Tělo a duše - psychosomatické vztahy Důkazy vzájemného ovlivňování Rčení (ustálená slovní spojení) Symbolická řeč orgánů Psychogeneze (psychická příčina) Imaginace, sugesce, hypnóza

Tělo a duše - rčení spadl mi kámen ze mám až v krku sevřelo se mi

Tělo a duše - rčení Kůže zrudnul vztekem zblednul hrůzou

Tělo a duše - rčení Strachy se nám klepou kolena Z leknutí můžeme oněmět Někdo nám může ležet v žaludku

Tělo a duše – symbolická řeč orgánů Psychoanalýza, analytická psychologie Bolest zad – „příliš velké břemeno“ Knedlík v krku – „nemůžeme spolknout příkoří Zácpa – „lpíme na něčem, shromažďujeme“ Nepotvrdil se univerzální význam, ale každé tělo mluví svou řečí

Tělo a duše – symbolická řeč orgánů W. Reich - bioenergetika V důsledku nezvládnutých sociálních konfliktů se v těle kumuluje napětí , vytváří tzv. charakterové pancíře Oči, ústa, krk, hrudník, malá pánev

Tělo a duše – psychogeneze Avicennův pokus s beranem Doložené případy smrti z „hrůzy“ Exsanquinace Umrznutí v chladírenském voze

Tělo a duše - imaginace, sugesce, hypnóza Schopnost ovlivnit fyziologické funkce Schopnost ovlivnit onemocnění - placebo efekt Schopnost ovlivnit bolest

Obecné znaky osobnosti Celistvost Potenciály (možnosti) Stálost, proměnlivost, vývoj Vědomí x nevědomí Individuálnost – JÁství

Celistvost Osobnost je komplexní, tj. obsahuje všechny vlastnosti, rysy a charakteristiky. Některé polarity vlastností jsou vědomé (persóna), protiklady jsou součástí stínu (viz. dále nevědomí). introverze extraverze zbabělost statečnost 28

Celistvost ANDROGYNIE tvrdost ješitnost péče submise měkkost Maskulinní agrese dominance tvrdost ješitnost Feminní péče submise měkkost hašteřivost 29

Stálost, proměnlivost, vývoj Osobnost v čase se proměňuje: Vědomí kontinuity je zachováno vědomosti zkušenosti zážitky tělesné změny hodnoty

Stálost, proměnlivost, vývoj http://www.youtube.com/watch?v=ZGgd0DUKok4&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=jzYFLD_m2Gc&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=KVRQ0v15lrc&feature=related 31

Stálost, proměnlivost, vývoj APS, vliv situace Rys osobnosti O rysu (dispozici, stabilní charakteristice) hovoříme, když: K onzistentnost – stejný typ chování v dané situaci O becnost – stejný typ chování v různém prostředí a k různým lidem D iference - toto chování se objevuje v situacích, kdy většina lidí reaguje jinak

Stálost, proměnlivost, vývoj Rytmicita – biorytmy buněčné struktury – sekundy dýchání , krevní oběh – minuty organismus – 24 – 25 hodin adaptace, sexuální cyklus – 28 dní reprodukce – 40 týdnů vztahové – 7 let

Stálost, proměnlivost, vývoj 24 hodinový rytmus

Stálost, proměnlivost, vývoj Psychologický čas osobnosti situační čas - bezprostřední vnímání časových úseků biografický čas – života jedince historický čas – vnímání, generace, rod, historie

Vědomí Stupňovitost vědomí Obsah mysli, který si člověk dokáže vybavit Umožňuje jednici uvědomovat si sám sebe a diferencovat své Já od okolí Vědomí je reflektorem ve tmě osvětlujícím co se v nás a kolem nás odehrává. Stupňovitost vědomí Rozdílná úroveň bdělosti (kóma, somnolence, klidový stav, afekt) Psychodynamicky (vědomí, předvědomí, individuální nevědomí a kolektivní nevědomí)

Vědomí Tři části našeho vědomí něco „tam venku“ něco „pod kůží“ něco co „bylo nebo bude“ „teď a tady“ U každého jednice je jiný poměr těchto tří částí našeho vědomí Ti, co jsou dominantně „tam venku“ hůře vnímají vlastní tělo, nereflektují své pocity, jsou více ohrožení psychosomatickým onemocněním Ti, co jsou dominantně „pod kůží“ méně diferencují lidi a situace kolem sebe, jsou sebe-střední, kathatymní

Nevědomí Individuální nevědomí (Sigmund Freud) Temná část osobnosti - obsahuje kulturně a sociálně neakceptovatelné potřeby, motivy, skrytá přání, traumatické zážitky a zkušenosti, ranné dětské zážitky agrese, sexualita moc, osamění, výkon, akceptace Komplexy – Oidipův, Hérostratův, Napoleonský Fyziologické procesy Smysl pro humor, kreativita 38

Vědomí a nevědomí Změněné stavy vědomí Spánek – hypnagogické stavy a sny Patologické stavy – somnolence, amence, delirium, obnubilace Zúžené vědomí – hypnóza, ebrieta, meditace Rozšířené vědomí – holotropní dýchání, intoxikace psychedelickými látkami, mystické stavy, náboženské vytržení 39

Vědomí a nevědomí Spánek a sny Proč člověk potřebuje spát ?? Při nedostatku spánku se objevuje: poruchy koncentrace pozornosti myšlenková inkoherence paranoidní pocity halucinace Kolik potřebujeme spát ? NEVÍME Individuální – 4 až 12 hodin, průměr 8 hodin 40

Vědomí a nevědomí Rozšířené vědomí vědomí Psychotropní látky halucinogeny LSD, mescalin, psylocibin Holotropní dýchání Floating Somnolenece – ospalost patologického rázu Amence (zmatenost) – nesouvislé myšlení, bezradnost, nejistota, porucha orientace Delirium – nesouvislé myšlení, neklid, porucha orientace, porucha vnímání (halucinace a iluze), bludy Obnubilace (mrákotný stav) – ostře ohraničená porucha vědomí spojená s plnou amnézií - stuporózní, deliriózní a vigilambulantní 41

Individualita – Jáství Základní komponenty tvořící Já (W. James) materiální Já (tělo, oděv, byt, auto, …) sociální Já (sociální vztahy, uznání od přátel, …) duchovní Já ( vnitřní zkušenost, schopnosti, hodnoty, ideály)

Individualita – Jáství Já je zážitkový, zkušenostní vztažný bod; bezobsažný časově i prostorově - přesto v osobní zkušenosti souřadnicově umístitelný. Já vnímáme ve svém těle Já má svou minulost, přítomnost a budoucnost a přesto je v čase totožné Já je jediný příjemce události a činů Já je nástrojem orientace ve světě, stabilizátor, integrátor prožívání je chráněn před rychlými a hlubokými změnami

Obrany sebepojetí Cílem je udržet stálý obraz o světě a o sobě Projekce – přenesení vlastních potřeb, pocitů do druhých Regrese – reakce typická pro nižší vývojovou úroveň Racionalizace – vytvoření vysvětlující logické konstrukce Somatizace – tělesný symptom, pláč orgánů

Osobnost - jedinečnost x typ Každý člověk má něco společného se všemi lidmi, něco pouze s některými a v něčem je jedinečný. Svět je příliš složitý, člověk se v něm potřebuje orientovat a vyznat - proto si některé věci zjednodušuje. Osobnostní typologie jsou nepřesné, ale umožňují rychlejší orientaci v chování a prožívání druhých. Každý člověk má něco společného se všemi lidmi, něco pouze s některými a v něčem je jedinečný

Temperamentové a motivační typologie Kretschmerova konstituční typologie vztah tělesné stavby a temperamentových vlastností Cyklothým - pyknick klidní humoristé, veselí mluvkové, požitkář milující své pohodlí,. V patologii tendence k bipolární afektivní poruše Schizotým - astenik dvojí osobnost - jedna na povrchu, druhá uvnitř dva póly: na jednom necitlivý, zdrženlivý, vážní, podivínští - na druhém hypersenzitivní, bázlivý, úzkostní, neklidní Epitým - atletik - stálost, stereotyp, malá fantazie,tuhost, nečekané výbuchy emocí

Temperamentové a motivační typologie Jungova typologická soustava extraverze x introverze (temperament) myšlení, cítění, čití, intuice (základní duševní funkce člověka) - osm základních typů na základě kombinace temperamentu a funkcí - kompenzační vztah vědomě prožívaných tendencí a tendencí nevědomích -

1. Temperamentové a motivační typologie Eysenckova typologie faktorová Vysoká emocionalita MELANCHOLIK CHOLERIK Introverze Extraverze FLEGMATIK SANGVINIK Nízká emocionalita

Cholerik Vysoká emocionalita + přímé a otevřené vyjadřování pocitů, názorů… + čitelnost, srozumitelnost + rychlé myšlení a reagování + akčnost - horší kontrola emocí v zátěži - konflikty v sociálních vztazích - rychlé změny naladění - nižší stabilita a vytrvalost Extraverze

Flegmatik Introverze + klid a chladnokrevnost + důslednost v práci + trpělivost + odolnost, vytrvalost, přesnost - opatrnost - těžkopádnost - pomalost -nečitelnost, - horší adaptibilita Flegmatik Nízká emocionalita

SANGVINIK Extroverze + optimismus + bezstarostnost + dobře snáší neúspěch + výborná a rychlá adaptace na změnu - nedotahuje věci do konce - tendence k sebepřeceňování - povrchnost - nestálost Nízká emocionalita SANGVINIK

Melancholik Vysoká emocionalita + vysoká vnímavost + schopnost zvládat samotu + vysoká náročnost k vlastní osobě + sociální citlivost - nesmělost - nižší sebedůvěra - obtížné vyrovnávání s neúspěchem - snížená adaptabilita Introverze

Vysoká emocionalita Introverze Extraverze Nízká emocionalita + vysoká vnímavost + schopnost zvládat samotu + vysoká náročnost k vlastní osobě + sociální citlivost + přímé a otevřené vyjadřování pocitů + čitelnost, srozumitelnost + rychlé myšlení a reagování + akčnost - nesmělost - nižší sebedůvěra - obtížné vyrovnávání s neúspěchem - snížená adaptabilita - horší kontrola emocí v zátěži - konflikty v sociálních vztazích - rychlé změny naladění - nižší stabilita a vytrvalost Introverze Extraverze + optimismus + bezstarostnost + dobře snáší neúspěch + výborná a rychlá adaptace na změnu + klid a chladnokrevnost + důslednost v práci + trpělivost + odolnost, vytrvalost, přesnost - opatrnost - pomalost -nečitelnost - horší adaptibilita - nedotahuje věci do konce - tendence k sebepřeceňování - povrchnost - nestálost Nízká emocionalita

Typologie hodnotová, charakterová Morrisovy cesty životem „dionýská“ - rozkoš, plnit svá přítomná přání „prométheovská“ - snaha účinně zacházet se světem „budhistická“ - snaha ovládnout sám sebe

Psychologie osobnosti II Obsah přednášky II Dynamika osobnosti - emoce a motivace (aspirační a aktivační úroveň…) Osobnost v zátěži - frustrace, agrese, konflikty, stres .

Motivace Motivace je síla, která hýbe člověkem - dává jeho chování a prožívání směr a energii. Umožňuje nám porozumět, předvídat a ovlivňovat chování druhých lidí potřeba (hlad) incentiva (jídlo) motiv (nasycení) Potřeba je stavem nedostatku nebo přebytku něčeho v organismu; incentiva tím co tento nedostatek nebo přebytek odstraňuje; a motiv je žádoucím (uspokojivým) výsledným stavem.

Primární a sekundární potřeby Primární (biologické ) potřeby - vrozené, společné se zvířaty - hlad, žízeň, sex, … Sekundární (psycho-sociální) potřeby - naučené - láska, uznání, obdivu, sebeuplatnění

Vnitřní a vnější motivace Motivace je určena interakcí vnitřních a vnějších činitelů Vnitřní (intrinsická) motivace je uspokojována ve vlastní činnosti. práce - činnost, výkon, poznání, smysl a seberealizace Vnější motivace je uspokojována důsledky činnosti. Činnost je prostředkem k uspokojení motivace. práce - peníze, sociální kontakt, moc, … Příběh - Stařík a děti V klidné čtvrti velkoměsta bydlí starší muž, který nade vše miluje pohodu a klid. Před dům si však den co den chodí hrát skupina hochů, kteří jsou nesmírně hluční. Muž si je jednoho dne zavolá a řekne jim: Jsem starý a osamělý a nesmírně rád Vás poslouchám jak si hrajete. Když přijdete i zítra tak vám dám 500 Kč, ale musí vás být pořádně slyšet Druhý den chlapci přijdou a celé odpoledne řvou jak tygři. Stařík je pochválí a s omluvou, že je chudý jim nabídne 300 Kč když přijdou také zítra. Další den jim nabídne 100kč, čtvrtý den 50 Kč a další den jim nabídne 5 Kč. Hoši se rozčílí a volají:“ Za 5 korun dědku zatracená ti tady rambajz dělat nebudeme.“ A jdou pryč. Přesuneme-li původně vnitřní motivaci na vnější, začnou platit zákony ekonomiky a ty jsou často demotivující...

Vnitřní a vnější motivace Původci - vnímá odpovědnost za své chování - aktivní - odpovědný - ponořený do činnosti - nezávislý na ocenění druhých Pěšáci - vnímá se jako nástroj druhých - reaktivní nebo pasivní (čeká na impuls) - malá odpovědnost - mimo (neangažuje se v činnosti) - závislý (podřizuje se s odporem, nebo touží po ocenění) Příběh - Stařík a děti V klidné čtvrti velkoměsta bydlí starší muž, který nade vše miluje pohodu a klid. Před dům si však den co den chodí hrát skupina hochů, kteří jsou nesmírně hluční. Muž si je jednoho dne zavolá a řekne jim: Jsem starý a osamělý a nesmírně rád Vás poslouchám jak si hrajete. Když přijdete i zítra tak vám dám 500 Kč, ale musí vás být pořádně slyšet Druhý den chlapci přijdou a celé odpoledne řvou jak tygři. Stařík je pochválí a s omluvou, že je chudý jim nabídne 300 Kč když přijdou také zítra. Další den jim nabídne 100kč, čtvrtý den 50 Kč a další den jim nabídne 5 Kč. Hoši se rozčílí a volají:“ Za 5 korun dědku zatracená ti tady rambajz dělat nebudeme.“ A jdou pryč. Přesuneme-li původně vnitřní motivaci na vnější, začnou platit zákony ekonomiky a ty jsou často demotivující...

Vnitřní a vnější motivace Je vždy lepší budovat a rozvíjet vnitřní motivaci - trestanec x zlatokop Ve skupině kde je vysoká vnitřní motivace je vysoká úroveň samořízení EKONOMICKÉ ZÁKONY: - vnější motivace = očekávaný zisk / vynaložené úsilí

Maslowova hierarchická teorie 1. Potřeby fyziologické 2. Potřeba jistoty a bezpečí 3. Potřeba lásky a sounáležitosti 4. Potřeba ocenění a kladného sebehodnocení, obdivu, úspěchu, 5. Potřeba znát, vědět, mít smysl 6. Potřeby estetické 7. Potřeba seberealizace - 1. až 4. jsou potřeby nedostatkové, 5. - 7. jsou růstové - Dlouhodobá nebo aktuální frustrace potřeby způsobuje fixaci blokuje uspokojení vyšších potřeb

Sebeaktualizovaná osobnost podle Maslowa 1. Realistický přístup ke světu 2. Akceptace sebe a druhých 3. Koncentrace na problém více než na sebe 4. Přirozené chování a vlastní životní styl 5. Intimita 6. Nezávislost 7. Flexibilita 8. Kreativita 9. Smysl pro humor 10. Nekonformita

VÝKON = SCHOPNOSTI X MOTIVACE Motivace a výkon VÝKON = SCHOPNOSTI X MOTIVACE