ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V OLOMOUCKÉM A ZLÍNSKÉM KRAJI Olomouc, 14. 2. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Advertisements

Hlediska hodnocení při výzkumech veřejného mínění  A) Podle oblastí (stav/očekávání)  Životní prostředí  Školství  Životní úroveň  Zdravotnictví 
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
VSTUPNÍ ANALÝZY A PRŮZKUM CÍLOVÝCH SKUPIN 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
DOBROVOLNICTVÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V JIHOMORAVKÉM KRAJI A KRAJI VYSOČINA Brno, 6. března 2013.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
CzechInvest Koncepce podpory investic
Hradec Králové ŘEŠME PROBLÉMY PODNIKÁNÍ V REGIONECH.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
SVAZ PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR AKTIVNÍ MOTIVACE ŽÁKŮ ZŠ = JISTOTA PRO BUDOUCNOST ŘEMESEL OLOMOUC
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Svaz průmyslu a dopravy České republiky. Kraje Vám to řeknou ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI Chomutov, 12.
Hospodářská komora hlavního města Prahy Partnerství je součást zdravého podnikání Prezentace pro Městskou část Praha 13.
Mgr. LENKA FRANKOVÁ Zákon o svobodném přístupu k informacím v praxi Výsledky dotazníkového šetření.
Svaz průmyslu a dopravy České republiky. Aktuální bariéry sociálního partnerství škol a zaměstnavatelů Ing. Miloš Rathouský ředitel sekce RLZ a regionálních.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Unie malých a středních podniků ČR Hospodářská komora ČR Přijetí eura v České republice Názor podnikatelů.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR VE STŘEDOČESKÉM KRAJI Mladá Boleslav, 3. dubna 2013.
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Implementace flexicurity v ČR Porovnání výsledků šetření implementace přístupů k flexicurity v Polsku a ČR – CAPA a.s., český partner projektu. Mgr. Aneta.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Ministerstva Zprostředkující agentury Poskytovatelé vzdělávání a kvalifikace Podnikání, obchod a zaměstnanost Forfás FÁS Skillnets Enterprise Ireland IDA.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Diskusní seminář ŘEMESLA V ČR Praha,
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
INDEX OČEKÁVÁNÍ FIREM XI. vlna Exkluzivně pro PRÁVO Legislativní změny.
Export služeb Drobných,malých a středních podnikatelů ve stavebnictví František Holec prezident Svaz drobných,malých, středních zaměstnavatelů ve stavebnictví.
Liberec ŘEŠME PROBLÉMY PODNIKÁNÍ V REGIONECH.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
"Neratovice: podpora místních podniků v zakázkách malého rozsahu" Databáze podnikatelských subjektů.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Transkript prezentace:

ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V OLOMOUCKÉM A ZLÍNSKÉM KRAJI Olomouc,

Priority zaměstnavatelů v Olomouckém a Zlínském kraji: omezení byrokracie, zajištění kvalitní dopravní infrastruktury a zkvalitnění technického školství CÍL DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY  definovat priority zaměstnavatelů působících v Olomouckém a Zlínském kraji  zjistit jejich hodnocení kvality podnikatelského prostředí v těchto krajích  poukázat na možnosti řešení problémů podnikatelského prostředí  vyjasnit jejich názor na krajskou a vládní politiku Šetření proběhlo v Olomouckém a Zlínském kraji v lednu 2013, bylo osloveno 100 firem v Olomouckém a 90 ve Zlínském kraji.

Míra byrokracie Olomoucký kraj Zlínský kraj Jako dominantní problém vnímají podnikatelé úroveň byrokracie, 4/5 respondentů ji označují jako překážku v podnikání Pro téměř 1/2 respondentů představuje úroveň byrokracie zásadní překážku jejich podnikání, celkově 80 % respondentů vnímá byrokracii jako problém 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět

Nedostatek technických profesí Olomoucký kraj Zlínský kraj 4/5 respondentů vyhodnotily nedostatek technických profesí jako závažný problém pro jejich podnikání Nedostatek technických profesí vnímá jako velkou překážku bránící podnikání více než 1/2 oslovených firem 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět

Kvalita technického školství v kraji Olomoucký kraj Zlínský kraj Více než 1/2 z oslovených respondentů vnímá jako velký problém kvalitu a stav technického školství v Olomouckém kraji Téměř 1/2 respondentů vyjádřila své znepokojení se stavem technického školství v kraji 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět

Dopravní infrastruktura Olomoucký kraj Zlínský kraj Dopravní zatížení a dobudování dopravní sítě představuje problém pro necelou 1/2 respondentů Dopravní zatížení, dobudování dopravní sítě a nevyhovující stav silnic jsou překážkou pro 2/3 respondentů 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět

Nedostatečné investice kraje do výzkumu a vývoje Olomoucký kraj Zlínský kraj Nedostatečné investice do výzkumu a vývoje představují překážku pro 1/3 oslovených respondentů v kraji Pro více než 1/3 podnikatelů představují nedostatečné investice do výzkumu a vývoje problém, naproti tomu stojí názor více než 2/5 oslovených, kteří to nepovažují za problém nebo nejsou schopni otázku posoudit 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět

Korupce na úrovni kraje zasahující do podnikání Olomoucký kraj Zlínský kraj Korupci vnímá jako problém, který zasahuje do jejich podnikání, pouze 20% respondentů Korupci považuje za závažný problém 1/2 všech respondentů, korupce je v tomto kraji daleko palčivější problém než v Olomouckém kraji 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět V obou krajích se poměrně vysoký podíl respondentů k tématu nevyjádřil nebo ho nehodnotí ( 46% a 35%)

Problémy související s environmentální legislativou Olomoucký kraj Zlínský kraj Zhruba 2/5 firem vnímají environmentální legislativu jako problém v podnikání, naproti tomu stejná část respondentů to jako problém neshledává nebo jej nedovede posoudit Většina firem nedokáže posoudit, zda pro ně problémy související s environmentální legislativou představují překážku v podnikání 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět

Informovanost a transparentnost při rozdělování financí kraje (veřejné zakázky) Olomoucký kraj Zlínský kraj 1/3 oslovených firem považuje současný stav jako překážku v jejich podnikání Představuje překážku v podnikání pro 1/2 oslovených firem, 1/3 respondentů nebyla schopná tento problém posoudit 1=vůbec není překážkou 2=spíše není překážkou 3=ani je, ani není překážkou 4=spíš je překážkou 5=je velkou překážkou 0=nevím, nedokážu odpovědět

Další problémy firem Problémy a požadavky zaměstnavatelů v pracovněprávní oblasti  vysoká míra nezaměstnanosti, obtížné hledání pracovního uplatnění, špatné vyhlídky pro další období;  hledání právních cest, jak udržet pracovní místa, nepropouštět. Snaha udržet si zaměstnance i přes pokles poptávky;  nová struktura Úřadu práce a výkon jeho činností, kdy v podstatě nejsou od toho, aby hledali práci pro nezaměstnané. Dotační projekty z ESF a jejich termíny podání žádostí nebo podmínky ke splnění nároků, množství papírové práce;  požadavky zaměstnavatelů na pomoc při řešení problémů trhu práce (pracovní poměry na dobu určitou, „Vzdělávejte se pro stabilitu“, novela zákona o zaměstnanosti);  využívání poradenství v legislativní oblasti zaměstnanosti, semináře, kulaté stoly.

Další problémy firem Olomoucký kraj  prolínání obytných a průmyslových zón a z toho plynoucí tlak na prostředí (hlavně údajný hluk z průmyslové výroby);  tlak na stále četnější a dražší měření v oblasti ŽP, atp. Většina těchto požadavků je výhradně formální a nemá žádný vliv na zlepšení stavu. Jen významně prodražuje a takřka znemožňuje průmyslovou výrobu (ale to je spíš problém státu než kraje). Zlínský kraj  problém průmyslové zóny v Holešově - nepochopitelné vyjádření kraje, že souhlasil s vybudováním zóny na tak problémovém místě.

Přístup regionálních úřadů při řešení problémů podnikání Olomoucký kraj Cca 20% firem hodnotí přístup známkou2 Cca 65 % firem hodnotí přístup známkou3 Cca 15 % firem hodnotí přístup známkou4 Celkový průměr2,9 Zlínský kraj Cca 35 % firem hodnotí přístup známkou3 Cca 50 % firem hodnotí přístup známkou4 Cca 15 % firem hodnotí přístup známkou5 Celkový průměr 3,8

Měl by Svaz průmyslu a dopravy ČR zastupovat zájmy podnikatelů v krajské tripartitě? Olomoucký kraj Zlínský kraj Téměř 1/2 místních firem podporuje to, aby SP ČR zastupoval jejich zájmy v krajské tripartitě, znepokojující je informace, že 1/4 firem nemá ponětí o existenci a práci tripartity Je více než alarmující zjištění, že téměř 2/5 firem neví nic o existenci a činnosti krajské tripartity, 1/3 místních firem má zájem o vyšší angažovanost SP ČR v ní 1=ano 2=ne 3=nevím o existenci krajské tripartity 4=nedokážu odpovědět

Jaká jsou očekávání firem od nových krajských vlád? Olomoucký kraj  snížení byrokratické zátěže, transparentnost všech procesů;  jasnou koncepci územního plánu, aby nedocházelo k prolínaní průmyslových a obytných zón (nese to značné problémy a v podstatě to likviduje podnikatelské výrobní aktivity);  zlepšení situace v oblasti technického školství - větší podpora;  větší podpora podnikání celkově a rovněž větší podpora regionálních podnikatelů;  řešení problémů nezaměstnanosti, kvality všech úrovní školství, zdravotnictví. Zlínský kraj  omezení byrokracie a zrychlení všech procesů;  lepší podmínky pro okrajové oblasti kraje - vyřešení dopravní dostupnosti od Vsetína, Valašského Meziříčí, Rožnova pod Radhoštěm, dostavba dálnice do Uherského Hradiště;  zvýšení důrazu na podporu škol - technické obory, podpora učňovského vzdělávání;  podpora a rozvoj podnikání;  zájem o dialog se zaměstnavateli.

Jaké služby ze strany SP ČR by zástupci firem v kraji uvítali? Olomoucký kraj Z hlediska poptávky firem po službách SP ČR dominuje poradenství v legislativní oblasti, následuje zájem o organizaci odborných seminářů a setkávání členských firem. Firmy mají zájem i o služby poskytované regionálním zastoupením, účast na misích nebo možnost prezentace na zahraničních veletrzích a výstavách. Zlínský kraj Podnikatelé vyjádřili největší zájem o organizování odborných seminářů, možnost prezentace na zahraničních veletrzích a výstavách, velmi těsně následuje účast na podnikatelských misích, poradenství v legislativní oblasti a organizování setkávání s hejtmanem nebo jeho zástupci

Závěr  výrazným problémem v obou krajích je úroveň byrokracie;  palčivým problémem je nedostatek technických profesí. Poukázala na něj i šetření v krajích v roce 2010 a další šetření SP ČR;  stav dopravní infrastruktury nedoznal od roku 2010 podle názorů podnikatelů výrazného zlepšení, problémy jsou markantní hlavně ve Zlínském kraji;  problémy související s environmentální legislativou trápí více podnikatele v Olomouckém kraji;  informovanost a transparentnost při rozdělování financí kraje je významnějším problémem pro podnikatele ve Zlínském kraji;  očekávání od nových krajských vlád jsou v obou krajích víceméně shodná, firmy by si hlavně přály větší podporu podnikání a rozvoj průmyslu v obou krajích a větší důraz na rozvoj technického vzdělávání i mimo krajská města;  podle názorů respondentů je přístup regionálních úřadů při řešení problémů podnikání jen průměrný (ve Zlínském kraji horší), byť se firmy k tomuto tématu nechtěly příliš vyjadřovat. Úředníci krajských zastupitelstev jsou hodnoceni spíše negativně, zejména v případě Zlínského kraje (průměrná známka téměř 4);  tématem zjišťování byla účast zástupců SP ČR v krajských tripartitách. V Olomouckém kraji jsou nakloněni k zastupování zájmů v tripartitě výrazněji než ve Zlínském kraji. Alarmující je skutečnost, že většina z dotázaných firem neví nic o tripartitě a její činnosti.

Závěr Z komentářů šetření zúčastněných firem vyplynulo, že zaměstnavatelé by si přáli aktivnější přístup k problematice trhu práce, zvýšení tlaku na řešení problému dopravní infrastruktury, vyšší transparentnost jednání ze strany krajského úřadu a větší vstřícnost k problémům podnikatelů. Oslovené firmy v obou krajích vidí služby SP ČR jako přínosné, zejména poradenství v legislativní oblasti, organizaci odborných seminářů a setkávání členských firem, možnost prezentace na zahraničních veletrzích a výstavách a využívání služeb regionálního zastoupení. Firmy by si přály častější setkávání s představiteli krajů.

Děkuji za pozornost Svaz průmyslu a dopravy ČR Regionální zastoupení Pro Olomoucký a Zlínský kraj Bc. Markéta Kalousková Kosmonautů 989/ Olomouc tel: Centrála Freyova 948/ Praha 9 tel: web: