Slovní druhy Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0101 Název sady:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Advertisements

Vymezení slovních druhů
Přídavná jména (adjektiva)
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Slovní druhy přehled.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_452_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK, DATUM:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_008_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují podle učebnice, zápisů.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0112 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_333_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_496_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_358_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0115 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0110 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – slovní druhy
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace Projekt MŠMT ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola Bylany, okres Kolín
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Slovní druhy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné používání.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
Transkript prezentace:

Slovní druhy Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0101 Název sady: Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Slovní druhy Jméno autora: Kateřina Halaštová Vytvořeno dne: 20.3.2013 Metodický popis – anotace: Představuje způsoby klasifikace slovních druhů, vymezuje tři základní kritéria členění. Závěr prezentace slouží k procvičení osvojených poznatků.

V českém jazyce tradičně rozeznáváme deset slovních druhů: Substantiva = podstatná jména Adjektiva = přídavná jména Pronomina = zájmena Numeralia = číslovky Verba = slovesa Adverbia = příslovce Prepozice = předložky Konjunkce = spojky Partikule = částice Interjekce = citoslovce

Kritéria třídění slovních druhů Slovní druhy třídíme podle tří kritérií: sémantického - akcentuje věcný význam slova (plnovýznamová a neplnovýznamová slova) morfologického – akcentuje tvar slova (ohebné a neohebné slovní druhy) syntaktického – akcentuje skladební funkci ve výpovědi (jsou slova ve větě větnými členy, nebo nejsou?) Úkol: vysvětlit význam slov morfologie, sémantika a syntax. Zařazení slov k jednotlivým skupinám však mnohdy není jednoznačné. Existuje řada výjimek. Například slovo kupé je nesklonné. Podle morfologického kritéria by tedy patřilo k neohebným slovním druhům. Vítězí tu však hledisko sémantické, protože věcný význam slova je podstatnější než jeho tvar.

Sémantické kritérium Toto kritérium je primární. Podle věcného významu slova rozlišujeme deset slovních druhů. Substantiva označují názvy věcí, zvířat, osob, vlastností a dějů. Adjektiva označují vlastnosti a vztahy podstatných jmen. Pronomina označují slova, která zastupují ve větě substantiva a adjektiva. Numeralia označují počet, pořadí, násobenost apod. Verba označují činnost, stav, změnu stavu. Adverbia označují bližší okolnosti dějů a vlastností. Prepozice vyjadřují u jmen bližší určení místní, časové apod. Konjunkce vyjadřují významový a mluvnický poměr vět či větných členů. Partikule označují postoj mluvčího ke skutečnosti. Interjekce označují nálady, city, zvuky apod.

Morfologické kritérium Podle tvaru slova rozlišujeme: slova ohebná, u nichž se tvar slova mění při skloňování či časování slova neohebná, u nichž se tvar slova nemění Existují však i neohebná substantiva, adjektiva, pronomina a numeralia. Úkol: Která z následujících slov jsou nesklonná ohebná jména? angažmá, židle, kupé, jízdné, ulice, lila, ragú, aloe

Syntaktické kritérium Dělí slovní druhy podle toho, zda ve větě jsou, nebo nejsou větným členem Větnými členy jsou: substantiva, adjektiva, pronomina, numeralia, verba, adverbia, případně interjekce (Žába hop do vody) Větnými členy nejsou: prepozice, konjunkce, partikule, případně interjekce (Au, to bolí.) Předložky ve větném rozboru nejsou samostatnými větnými členy, ale tvoří větné členy ve spojení se jménem. Např. Stál u okna. Uprostřed náměstí stojí kašna.

Cvičení 1: Kterými slovními druhy jsou slova označená v textu? . Zabíjet? Zda máte právo zabíjet?" zalomila rukama Soňa. "Ach, Soňo!" vybuchl podrážděně a chtěl se nějak ohradit, ale udělal jen přezíravou odmlku. "Nepřerušuj mě, Soňo! Chtěl jsem tě jenom přesvědčit, že mě tehdy ponoukl ďábel a teprve pak mi ukázal, že jsem neměl právo udělat ten krok, protože jsem zrovna taková veš jako všichni! Ztropil si ze mně posměch a já teď přišel k tobě! Máš hosta! Přišel bych za tebou, nebýt jen veš? Poslyš: když jsem tenkrát k staré šel, šel jsem to, abys věděla, jen zkusit..." "A zabil jste! Zabil!" "Ale jak jsem zabil? Copak takhle se zabíjí? Copak někdo jde zabíjet tak jako tehdy já? Jednou ti povím, jak to bylo... Copak jsem zabil nějakou babku? Sebe jsem zabil, žádnou babku! Zároveň jsem při tom navždy utloukl sám sebe!... Ale tu babku zavraždil ďábel, a ne já... Ale dost, dost už, Soňo, dost! Nech mě!" vykřikl náhle v hysterickém zoufalství. "Nech mě!" Opřel si lokty o kolena a sevřel hlavu v dlaních jako v kleštích. F. M. Dostojevskij: Zločin a trest .

Cvičení 2: Utvořit větu podle zadání: Pronominum – adjektivum – substantivum – verbum – prepozice – substantivum. Interjekce, pronomen – verbum. Prepozice – substantivum – verbum – numeralie – substantivum.

Cvičení 3 Slova zařadit ke skupinám podle kritéria sémantického, morfologického a syntaktického: Jez zdravou a vyváženou stravu! V dálce temně hučel jez. Šli kolem našeho domu. Trápil se s rozbitým kolem. Na mezi rostl černý bez. Bez něho nikam nejdu. Že se nestydíš! Těšil se, že si přečte novou knihu. Bydlel tu už dlouho. Já tu dívku už někde viděl.

Cvičení 4 Použít ve dvou krátkých větách tak, aby slovo bylo pokaždé jiným slovním druhem: během podle pila jí holí

Použitá literatura MARTINEC, Ivo; TUŠKOVÁ, Jana Marie; ZIMOVÁ, Ludmila. Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009. KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2002. BEZPALOVÁ, Vladimíra; MÁLKOVÁ, Jitka; MARTINEC, Ivo; JEŽKOVÁ, Jaroslava; PAŠKOVÁ, Martina; VAŇKOVÁ, Jana; ZIMOVÁ, Ludmila: Mluvnice, komunikace a sloh – cvičebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2011. DOSTOJEVSKIJ, Fjodor Michajlovič. Zločin a trest. Praha: Academia, 2004. HAVRÁNEK, Bohuslav; JEDLIČKA, Alois. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 1996.