Účelová adjektiva versus participia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Reflexiva Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Eva Svobodová
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Nepravidelná slovesa Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Řípová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Slovesa.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materi á l zpracov á n v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Š ablona: III/2 Č. materi.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Přídavná jména pravopis koncovek
Obloha – základní souhvězdí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_496_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Tvarosloví – slovní druhy
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy:ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název:VY_32_INOVACE_45 Přechodníky Téma: Přechodníky Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
VY__III/2__INOVACE__06 Český jazyk PŘÍDAVNÁ JMÉNA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Metodický list: Slovní druhy 1. část
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Účelová adjektiva versus participia Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Český jazyk a literatura Účelová adjektiva versus participia Autor: Mgr. Eva Svobodová

Participia jsou slova svými vlastnostmi stojící mezi jménem a slovesem: verbální substantiva, verbální adjektiva a přechodníky (transgresivy). Příklad: přídavné jméno slovesné nesoucí lze sice skloňovat a ve větě může plnit roli atributu, verbálního atributu nebo jmenné části predikátu, ale současně vyjadřuje slovesný rod (zde aktivum) a uchovává si tutéž rekci - slovesnou vazbu (zde s akuzativem) Podobně: adjektivum „důvěřující“ vyjadřuje aktivitu, současnost s jiným dějem a vazbu s dativem, adjektivum „ položený“ vyjadřuje pasivitu a předčasnost před jiným dějem

Přehled významu a tvoření verbálních adjektiv Aktivita a současnost (nedokonavé „zavářející“ Výchozí tvar: 3.pl.ind.préz.akt. = zavářejí + - cí Maminka zavářející višně stála u sporáku. sloveso ) Pasivita a současnost „zavářený“ Výchozí tvar: příčestí trpné = zavářen + koncovky -ý, -á, -é… Zavářené višně voněly po celé kuchyni. Aktivita a předčasnost (dokonavé „zavařivší“ Výchozí tvar: 3.sg.ind.prét.akt. = zavařil- odepnout -l a připnout -(v)ší Maminka zavařivší višně si četla detektivku. sloveso) Pasivita a předčasnost „zavařený“ = zavařen + koncovky –ý, -á, -é… Zavařené višně byly uloženy ve spíži.

Participium vyjadřující aktivitu a současnost bývá běžně (a chybně) zaměňováno s účelovým adjektivem: Člověk hrající na trubku participium označuje někoho, kdo právě vykonává nějakou činnost Vznik participia : 3. pl.ind.préz.akt.: hrají + cí holí + cí Hrací skříňka účelové adjektivum označuje věc, která je určena k nějaké činnosti Vznik účelového adjektiva: 3.sg.ind.prét.akt.: hrá(l) + cí holi(l) + cí N.B.: holící x holicí !

Vytvořte od uvedených sloves participia označující bytost, která právě vykonává nějakou činnost: Žena (péci) koláč Chlapec (číst) knihu Člověk dobře (vědět) Žena (plést) svetr Názory (jít) do krajnosti Muž (hasit) požár Dítě (pít) z láhve Pes (honit) zajíce Sestra (šít si) šaty Host (brát si) zákusek Dívka (třít) těsto (vřít) voda (plakat) dítě Žák (psát) úkol Žena (prát) prádlo Člověk (vidět) nebezpečí (bát se) dítě Muž (chtít) zvítězit Babička (říci) přísloví Chlapec (být) doma Mlýn (stát) u lesa Věci (dít se) nenadále (spát) nemluvně (tlít) listí

Vytvořte spojení věci s účelovým adjektivem: (plést) stroj (honit) pes (stát) lampa (žnout) stroj (bít) hodiny (viset) zámek (číst) přístroj (rýt) vidle (péci) trouba (vodit) pes (prát) hedvábí (šít) stroj (zapékat) mísa (tázat /se/) věta (houpat) kůň (hasit) přístroj (plnit) pero (zdít) materiály (třít) ručník (skákat) hrad

Použité zdroje Kamiš K., Kuba L., Müllerová E. : Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy, Fortuna, Praha 1993, ISBN 80-7168-009-5 Grepl Miroslav a kol. autorů Ústavu českého jazyka FF MU v Brně: Příruční mluvnice češtiny, NLN, 1996, ISBN 978-80-7106-624-8 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.