Účelová adjektiva versus participia Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Český jazyk a literatura Účelová adjektiva versus participia Autor: Mgr. Eva Svobodová
Participia jsou slova svými vlastnostmi stojící mezi jménem a slovesem: verbální substantiva, verbální adjektiva a přechodníky (transgresivy). Příklad: přídavné jméno slovesné nesoucí lze sice skloňovat a ve větě může plnit roli atributu, verbálního atributu nebo jmenné části predikátu, ale současně vyjadřuje slovesný rod (zde aktivum) a uchovává si tutéž rekci - slovesnou vazbu (zde s akuzativem) Podobně: adjektivum „důvěřující“ vyjadřuje aktivitu, současnost s jiným dějem a vazbu s dativem, adjektivum „ položený“ vyjadřuje pasivitu a předčasnost před jiným dějem
Přehled významu a tvoření verbálních adjektiv Aktivita a současnost (nedokonavé „zavářející“ Výchozí tvar: 3.pl.ind.préz.akt. = zavářejí + - cí Maminka zavářející višně stála u sporáku. sloveso ) Pasivita a současnost „zavářený“ Výchozí tvar: příčestí trpné = zavářen + koncovky -ý, -á, -é… Zavářené višně voněly po celé kuchyni. Aktivita a předčasnost (dokonavé „zavařivší“ Výchozí tvar: 3.sg.ind.prét.akt. = zavařil- odepnout -l a připnout -(v)ší Maminka zavařivší višně si četla detektivku. sloveso) Pasivita a předčasnost „zavařený“ = zavařen + koncovky –ý, -á, -é… Zavařené višně byly uloženy ve spíži.
Participium vyjadřující aktivitu a současnost bývá běžně (a chybně) zaměňováno s účelovým adjektivem: Člověk hrající na trubku participium označuje někoho, kdo právě vykonává nějakou činnost Vznik participia : 3. pl.ind.préz.akt.: hrají + cí holí + cí Hrací skříňka účelové adjektivum označuje věc, která je určena k nějaké činnosti Vznik účelového adjektiva: 3.sg.ind.prét.akt.: hrá(l) + cí holi(l) + cí N.B.: holící x holicí !
Vytvořte od uvedených sloves participia označující bytost, která právě vykonává nějakou činnost: Žena (péci) koláč Chlapec (číst) knihu Člověk dobře (vědět) Žena (plést) svetr Názory (jít) do krajnosti Muž (hasit) požár Dítě (pít) z láhve Pes (honit) zajíce Sestra (šít si) šaty Host (brát si) zákusek Dívka (třít) těsto (vřít) voda (plakat) dítě Žák (psát) úkol Žena (prát) prádlo Člověk (vidět) nebezpečí (bát se) dítě Muž (chtít) zvítězit Babička (říci) přísloví Chlapec (být) doma Mlýn (stát) u lesa Věci (dít se) nenadále (spát) nemluvně (tlít) listí
Vytvořte spojení věci s účelovým adjektivem: (plést) stroj (honit) pes (stát) lampa (žnout) stroj (bít) hodiny (viset) zámek (číst) přístroj (rýt) vidle (péci) trouba (vodit) pes (prát) hedvábí (šít) stroj (zapékat) mísa (tázat /se/) věta (houpat) kůň (hasit) přístroj (plnit) pero (zdít) materiály (třít) ručník (skákat) hrad
Použité zdroje Kamiš K., Kuba L., Müllerová E. : Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy, Fortuna, Praha 1993, ISBN 80-7168-009-5 Grepl Miroslav a kol. autorů Ústavu českého jazyka FF MU v Brně: Příruční mluvnice češtiny, NLN, 1996, ISBN 978-80-7106-624-8 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.