Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň Předmět: Občanská výchova Ročník: 8,9 Autor: PhDr. Vladimír Stejskal Školní rok: 2011 – 2012 a dále Druh učebního materiálu: prezentace Zpracováno v programu: Microsoft PowerPoint 2010 Potřebné vybavení: Interaktivní tabule s ozvučením Registrační číslo: 18_I_36 Rozdělení materiálů 1. č. 13 – 24 Ceny – 8.ročník 2. č. 25 – 36 Peníze, placení – 9.ročník
18_I_13_OV_ Trh_Stejskal 18_I_14_OV_ Trh příklad_Stejskal 18_I_15_OV_ Způsoby stanovení ceny_Stejskal 18_I_16_OV_ Příklady způsobu stanovení ceny_Stejskal 18_I_17_OV_ Odlišné ceny téhož zboží_Stejskal 18_I_18_OV_ Cenové praktiky_Stejskal 18_I_19_OV_ Cena jako výsledek nabídky a potávky snížení ceny_Stejskal 18_I_20_OV_ Cena jako výsledek nabídky a potávky. Zvýšení ceny_Stejskal 18_I_21_OV_ Inflace_Stejskal 18_I_22_OV_Důsledky inflace_Stejskal 18_I_23_OV_ Reakce obyvatelstva na inflaci_Stejskal 18_I_24_OV_ Reakce bank a podniků na inflaci_Stejskal
Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008 Internet:
Cílem uvedených digitálních učebních materiálů je audiovizuálně představit žákům problematiku cen a peněz Jednotlivé textové informace jsou strukturované a mají charakter tezí k další diskuzi se žáky Textová část je doplněna hypertextovými odkazy na renomované weby Např. Vzhledem k věkovému složení žáků a rozsahu látky v ŠVP si tyto digitální učební materiály nekladou za cíl poskytnout žákům doplňkové hry a soutěže
Trh Nabídka Poptávka Vznik rovnovážné ceny Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008
Ceny zboží se v tržních ekonomikách vytvářejí na trhu Trhem můžeme chápat místo, kde se setkávají prodávající a kupující (obchod, obchodní dům, supermarket) Trhem však rozumíme také spojení nabídky a poptávky po určitém zboží či službě
Jako prodávající dávám na trh určité množství zboží nebo služeb Jako prodávající chci prodat za co nejvyšší cenu Vedle mne dávají na trh stejné zboží i další prodejci (konkurenti) Tyto výrobky a služby nazýváme nabídka
Jako kupující přicházím na trh s cílem koupit určité zboží nebo službu Jako kupující chci koupit za co nejnižší cenu (mám opačný zájem než prodávající) Zájem o výrobky či služby nazýváme poptávka Nabídka se tedy na trhu setká s poptávkou
Jako prodávající si na trhu konkuruji s dalšími prodávajícími Čím si snažím získat kupujícího ? Cena Kvalita Servis Kvalita prodeje Vyrovná-li se na trhu při určité ceně nabídka s poptávkou, nazýváme to rovnovážná cena Příklad – vývoj trhu s nemovitostmi