Mezinárodní soutěž EUSO Národní institut dětí a mládeže MŠMT Jana Ševcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení na střední školy
Advertisements

Dominika Kalasová, Karel Kolář Talnet, Praha Veletrh nápadů učitelů fyziky , Hradec Králové.
Tabulka funkce: V balíku je šest lahví kofoly. Jedna stojí 25 Kč. Sestav tabulku závislosti celkové ceny na počtu zakoupených lahví z jednoho balíku kofoly.
Tvorba výrazů s proměnnou
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Nabídka pro partnery. Nabídka pro partnery Co jsou světové gymnaestrády Světové gymnaestrády pořádá Mezinárodní gymnastická federace (FIG) jedenkrát.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Paprsková optika II. Autor: Mgr. Dagmar.
Christina Bočáková 3. ročník
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Jihomoravském kraji
49. mistrovství světa ve zpracování textu na počítači
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaPlynné.
řešené soustavou rovnic
Kvantitativní analytická chemie
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_11.
Porovnání hodnotících škál bolesti v závislosti na kognitivní funkci
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_07.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_12.
Věda na scéně - Science on Stage Jitka Houfková KDF MFF UK Praha.
Per Aspera ad Astra „Přes překážky ke hvězdám“ Letní škola mladých vědců, Říčky v Orlických horách – srpen 2010.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Roztok, hmotnostní zlomek
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
„Přírodní vědy moderně a interaktivně“ „Natural Sciences in Modern and Interactive Way“ Město Orlová.
Matematika a její využití v geografii
Střední průmyslová škola chemická akademika Heyrovského a
Centrum sdílených služeb GTS Brno cerven 2014 Roman Tesař.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Vědecká spolupráce se zeměmi mimo EU Vladislav Čadil, Daniel Frank, Miloš Chvojka, Zdeněk Kučera, Michal Pazour, Tomáš Vondrák.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
BRVKA Leonard Paul Euler (1707 – 1783). Pod označením INVERZNÍ proces chápeme opačný děj, takový, který probíhá opačným směrem, např. tání a tuhnutí.
ROZTOKY.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. prosince 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
RNDr. Ladislav Pospíšil, CSc.
Revitalizace panelových domů Porovnání spotřeby tepla.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 4_2_CH_05 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 8.C.
BIOTECHNOLOGIE KVASNÝ ETHANOL.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Schůzka projektového týmu Postdoc I. 9. ( ) Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci, reg. č. CZ.1.07/2.3.00/
KONTROLA A MĚŘENÍ Metrologie
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Clearing TDD v podmínkách PRE
Způsoby vyjadřování složení směsí
odměrná analýza – volumetrie
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
1 Ministry of Education, Youth and Sports CZECH REPUBLIC PROGRAM EUREKA – Evropská spolupráce v oblasti aplikovaného a průmyslového výzkumu a vývoje Ing.Josef.
ZKUŠENOSTI S CHEMICKOU OLYMPIÁDOU VE STŘEDOČEESKÉM KRAJI 1979 – 2013
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Geometrická optika. Geometrická optika je částí optiky, která se zabývá studiem šíření světla v prostředí, jehož rozměry jsou velké ve srovnání s vlnovou.
Soutěže talentované mládeže KURZ - FINANČNÍ ŘÍZENÍ ŠKOLY v rámci projektu ZVYŠOVÁNÍ KOMPETENCÍ VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Transkript prezentace:

Mezinárodní soutěž EUSO Národní institut dětí a mládeže MŠMT Jana Ševcová

Národní institut dětí a mládeže MŠMT oddělení Talentcentra – zabývá se rozvojem talentovaných dětí a mládeže pracovníci organizačně zajišťují 15 předmětových soutěží, vyhlašovaných MŠMT ČR, označených jako soutěže typu „A“ pomáhají zpracovávat legislativu k soutěžím připravují pro MŠMT veškeré podklady, které se týkají celého systému soutěží spolupráce s VŠ

EUROPEAN SCIENCE OLYMPIAD (EUSO) týmová soutěž pro studenty středních škol ze zemí EU věk soutěžících omezen na max. 17 let mezioborová soutěž (Bi, Ch, Fy) komplementární k mezinárodním soutěžím soutěž založena Mr. Michaelem A. Cottrem v Dublinu (2000) první ročník se konal v roce 2003, 7 zemí

Cíl soutěže motivovat studenty ke studiu přírodních věd podporovat jejich tvořivost, týmovou spolupráci, kontakty mezi SŠ studenty upozornit na důležitost studia přírodovědných předmětů a včasného podchycení zájmu o tyto obory příležitost k porovnání sylabů a vzdělávacích trendů v přírodovědném vzdělávání

Nominace na soutěž studenti musí vyhovovat věkem, užší výběr z vítězů krajských kol - soustředění – test - finální výběr každá země může nominovat max. 2 týmy, 3 mentory, z nichž jeden zastává funkci koordinátora ČR se účastní od roku 2007

Přehled zemí, které soutěž pořádaly (budou pořádat) RočníkRokMísto konání 1 st 2003Dublin, Ireland 2 nd 2004Groningen, the Netherlands 3 rd 2005Galway,Ireland 4 th 2006Brussels, Belgium 5 th 2007Potsdam, Germany 6 th 2008Nicosia, Cyprus 7 th 2009Murcia, Spain 8 th 2010Sweden, Göteborg

Přehled zemí, které soutěž budou pořádat RočníkRokMísto konání 9 th 2011Czech Republic, Pardubice, 10 th 2012Lithuania, Vilnius 11 th 2013Luxembourg 12 th 2014Greece 13 th 2015Slovakia or Austria 14 th 2016Latvia 15 th 2017Estonia or Denmark

Počet účastníků v jednotlivých letech RočníkMísto konáníPočet týmů Počet studentů 1 st 2003 Dublin, Ireland14 * 2 nd 2004Groningen, the Netherlands rd 2005Galway, Ireland th 2006 Brussels, Belgium 2369

Počet účastníků v jednotlivých letech RočníkMísto konáníPočet týmů Počet účastníků 5 th 2007 Potsdam, Germany th 2008 Nicosia, Cyprus th 2009 Murcia, Spain th 2010 Gotheborg, Sweden th 2011 Hradec Králové, Pardubice, ČR 40120

Naše úspěchy na EUSO Medaile Rok konáníMísto konání GSB 5 th 2007Potsdam, Germany 2 6 th 2008Nicosia, Cyprus 11 7 th 2009Murcia, Spain 11 8 th 2010Gőteborg, Sweden 11 9 th 2011Pardubice, Hradec Králové, 2

9. ročník EUSO Pardubice, Hradec Králové, ČR Úlohy řeší studenti ve dvou dnech Volba úloh – tématu, společného pro danou skupinu úloh Celková doba řešení jedné sady úloh - 4 hodiny Úlohy voleny tak, aby odpovídaly věku studentů

Téma první sady úloh – „Vše o pivu” Biologie – „Kvasinky“ - jejich rozdělení, úloha kvasinek při etanolovém kvašení, etanolová tolerance, domestikace kvasinek, práce s mikroskopem - rozlišení tzv. divokých kvasinek od kulturních kvasinek.

Typy početních úloh 1.Jaké procento celkové plochy naší země by muselo být využito jako řepné pole, abychom pokryli roční spotřebu energie ČR pouze sacharózou přeměňovanou na etanol? 2.Jaké procento celkové plochy naší země (rozloha ČR je km 2 ) by muselo být využito jako řepné pole, abychom pokryli roční spotřebu všech aut etanolem vzniklým

Úlohy biologické části ze sacharózy, který cukrovka vyprodukovala. ČR doveze každoročně zhruba 6 miliónů tun surové ropy a spotřebuje 5 miliónů tun benzínu (nafty) pro automobilovou a vlakovou dopravu. Litr benzínu/nafty obsahuje v průměru 32 MJ energie. Průměrná hustota benzínu/nafty je 0,785 kg/l. Ve svých výpočtech neuvažujte energetické náklady na produkci cukrovky ani ztráty energie vzniklé zpracováním.

Úlohy chemické a fyzikální části Stanovení zbytkového cukru - modifikace Schoorlovy metody (reakce vzorku s nadbytkem síranu měďnatého v přít. alkal. roztoku vínanu draselno-sodného). Koncentrace red. cukru je vyjádřena jako příslušná koncentrace glukózy. Určení stupně piva – nejdříve museli studenti stanovit objem alkoholu v procentech (hustotu měřili pyknometricky) Objem alkoholu v procentech (%) = (ρhw - ρ)/k

kde ρhw je počáteční hustota mladiny (v kg/m 3 ), ρ je konečná hustota piva (v kg/m 3 ) a k je konstanta, její číselná hodnota je 7,45 kg/m 3. Stupeň piva se zjistí vynásobením objemového procenta alkoholu konstantou 2.5: Stupeň piva = 2.5 x Objem alkoholu % Kvantitativní odhad produkce CO 2 kvasinkami měřením objemu a tlaku vyprodukovaného CO 2 určili jeho látkové množství ze stavové rovnice nRT = pV (je-li tvar nafukovacího balónku je dokonalá koule, pak pro něj přibližně platí následující rovnost p= p a + C/r

Úlohy druhého dne – „Čočky nejen kontaktní” Fyzika – optické vlastnosti čoček, určit místo, kde paprsek protíná optickou osu, zakreslení průsečíků s optickou osou, rýsovali graf závislosti ohniskové vzdálenosti na poloměru. Optická lavice – sestavení opt. lavice dle návodu, odvození vzorce pro příčné zvětšení (pomocí vzdálenosti zdroje od čočky a vzdálenosti obrazu od čočky).

Optická lavice - pokus s kontaktní čočkou:  Stopa se zvětšuje zmenšuje se vzdáleností od zdroje  Kontaktní čočka je spojka rozptylka  Bylo by možné pomocí kontaktní čočky vytvořit obraz nějakého objektu na stínítku? ANO NE Biologie - Oči a zrak - vývoj oka, funkce rohovky, barvení vrstevnatého epitelu, funkce čočky.

Chemie - Stanovení zbytkového formaldehydu - používán při přípravě polymerů, stanoví se jodometricky (vzorek přidán k nadbytku jodnanu, vytvořeného alkalizací standardizovaného roztoku jódu. Vzniklý jodnan je redukován formaldehydem ze vzorku a nezredukovaná část je převedena zpět na jód okyselením roztoku. Jód je pak titrován thiosíranem na indikátor škrobový maz). Ze spotřeb thiosíranu při titraci vypočítali množství formaldehydu ve vzorku mg.

Počty medailí získaných na MO RokMedaile ZlatoStříbroBronz Celkem Čestná uznání Zvl. ceny neudáno Celkem za období

Propagace EUSO v médiích A. Bluma, J. Ševcová: Literární noviny 17 ( ) J.Černý: Vesmír 89, 410 (2010/7-8) K.Ventura a kol.: Chemické Listy 104, (2010, Bulletin) J.Ševcová: Biologie, Chemie, Zeměpis 19, číslo 4, 2010 J. Kříž, J. Ševcová: Hodinový rozhovor pro Český rozhlas Leonardo J. Ševcová: ČT 24 - regionální zpravodajství ( ) J.Ševcová: Čro 6, rozhovor „Zaostřeno na mladé“ ( )

J.Kříž: časopis Univerzity Hradec Králové K. Ventura: časopis Zpravodaj Univerzity Pardubice, číslo 68, červenec 2011 K. Ventura: Chemické Listy Bulletin, J.Ševcová: Čro2, Kontakt dvojky: „Rozhovor na téma Soutěže a olympiády v ČR“ J.Ševcová: ČRo 6, „Zaostřeno na mladé“,

Pohár pro absolutního vítěze

Předání poháru pro absolutního vítěze EUSO 2009 Zleva: Ondřej Hák, Lenka Čurnová, Tomáš Zeman a prezident soutěže dr. Michael Cotter - Španělsko

Zleva: doc. RNDr. Jan Černý, Ph.D.; Pavel Polcar; Ondřej Hák; Tomáš Zeman; Michael Turek; vpředu Lenka Čurnová ; Eva Vojáčková; RNDr. Jan Kříž, Ph.D. - Španělsko

Zlatý tým z 8.ročníku EUSO, Švédsko

Zlatý a stříbrný tým EUSO 2010, Švédsko

EUSO, 2010, tým ČR

Vítězný tým s představiteli univerzity

Děkuji za pozornost