Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 1 Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Právní úprava podnikání
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Konkurence a hospodářská soutěž
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Trh, pracovní síla jako zboží
Základní ekonomické pojmy
Základní ekonomické systémy
EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Daňová soustava, přímé daně 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace.
Marketingové komunikace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Aktivita č.2: Podnikání a právo
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marketingové prostředí
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Trh Božena Genrtová.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 3 Autor: Hana Mužíková ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

2 Pojem konkurence pochází z latinského slova „concurrere“ ( vést spolu, běžet spolu). Podoby tohoto pojmu jsou v praxi různé: (3) (1) (2) (4) (5)

Konkurence, hospodářská soutěž tržní mechanismus umožňuje vytvářet konkurenční prostředí trh je souhrnem nabízejících a poptávajících, kteří se snaží prosadit své vlastní zájmy směna zboží a služeb umožňuje vytvářet jejich cenu základními zákony tohoto procesu jsou zákony nabídky a poptávky 3

Dělení konkurence a) konkurence napříč trhem b) konkurence na straně poptávky c) konkurence na straně nabídky pokuste se najít konkrétní projevy výše uvedených druhů 4 (6)

Dělení konkurence podle metody cenová nabízející se snaží zaujmout poptávajícího výhodnější cenou produktů nebo služeb necenová nabízející usiluje o zákazníka souborem doprovodných služeb jde např. o dopravu zboží zdarma, dárkové balení, výhodné balíčky, obal atd. 5

Dělení konkurence podle výrobců dokonalá v praxi téměř neexistuje, trh se jí může pouze přiblížit na trhu musí být mnoho nabízejících a poptávajících neexistuje nekalá konkurence a klamavá reklama nedokonalá jde o situaci na trhu, kdy dochází k omezování konkurenčního prostředí vlivem dominantního postavení firem, vládními zásahy nebo nekalou soutěží 6

Konkurenční prostředí vyspělé ekonomiky fungují na principu tržního hospodářství a jejich cílem je chránit toto soutěžní prostředí, které podporuje inovaci, snižuje výrobní náklady a zvyšuje výkonnost hospodářství hnací silou ekonomického růstu je efektivní hospodářská soutěž státy mají legislativní prostředky pro kontrolu a regulaci hospodářské soutěže 7

Základní legislativa v ČR platí zákon o ochraně hospodářské soutěže – tzv. antimonopolní zákon, vychází z legislativy EU v roce 1991 vznikl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který dohlíží nad zadáváním veřejných zakázek a kontroluje rozdělování veřejných podpor základní strategií EU je politika hospodářské soutěže, na ochranu hospodářské soutěže dohlíží Evropská komise 8

Monopolizace trhu dochází k ní při uplatnění určitých výhod některých subjektů jedná se o negativní stav, který potlačuje přirozenou konkurenci pojem monopol znamená doslova jeden prodávající 9

Typy monopolu absolutní (přirozený) společnost vlastní patent, licenci, recepturu, ochrannou známku, technologii atd. administrativní firma má výsadní postavení na základě rozhodnutí vlády státu v ČR jde např. o Českou poštu či České dráhy 10 (7)

Monopson a oligopol monopson znamená výsadní postavení jednoho kupujícího jde především o stát obchoduje se se strategickým zbožím např. zbraněmi jaderným palivem atd. oligopol stav, kdy na trhu existují tři nebo méně velkých subjektů s dominantním postavením 11

Typy monopolního chování kartel: dohoda mezi konkurenty o ceně a rozdělení územní působnosti, je trestná syndikát: dohoda mezi konkurenty o společném nákupu a prodeji (např. družstva ve svazu prodejen Jednota) trust: dohoda mezi konkurenty o společné výrobě koncern (holding): spojení rovnocenných partnerů, společnosti ztrácejí samostatnost 12

Konkurence při podnikání každý budoucí podnikatel musí počítat s konkurencí podnikání je trvalá soutěž mezi podnikateli všichni se cíleně ucházejí o cílového zákazníka je třeba sledovat a plánovat vývoj trhu konkurenční tlak lze zmírnit zavedením specializace (např. služby NON STOP) snaha vytvářet výhody pro zákazníka 13

Sledování konkurenčních firem každý podnikatel by měl sledovat konkurenci a analyzovat následující body: a) uvádění nových výrobků a služeb na trh b) propagace firmy, úroveň distribuce výrobků a služeb c) úroveň a účinnost reklamy d) cílové trhy konkurence, volná místa na trhu e) kvalita a cena konkurenčních výrobků 14

15 (8)

Zdroje Obrázky: 1.Caviller, Stephani. hledat obrázky. questgarden.com. [Online] [Citace: ] tbnid=. 2.Lotus Head from Johannesburg, Gauteng, South Africa hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 3.Moravec, Hynek hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 4.vt., Kristof hledat obrázky. Creativ Commons. [Online] [Citace: ] 5.x, Karel hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 144_Concorde.jpg. Kadlec, Petr Nabídka poptávka daň.png. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 6.Sieger, Nick hledat obrázky [Online] [Citace: ] _&. 7. Kadlec, Petr Nabídka poptávka daň.png. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 8.Bertalan, Sebastian hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] &i. Literatuara: 1.Moudrý, Marek Marketing, základy marketingu. Kralice na Hané : Computer Media.cz, ISBN Petr Klínský, Otto Munch, Danuše Chromá Ekonomika, ekonomická a finanční gramotnost. Praha : EDUKO, ISBN