Hráč je na prvním místě Trenér = vychovatel, manažer, vědec, herec…?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Požadavky k získání známky
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
FLORBAL pro trenéry navazuje na seminář „Florbal pro pedagogické pracovníky“ Lektor: Tomáš Hradil.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
KOMUNIKACE A KOOPERACE VE FOTBALE
ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK. Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek?  zapojení všech hráčů do hry 
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Kondiční příprava hráče baseballu
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Týmový herní výkon (THV)
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
ATLETIKA přednáška. Požadavky na ukončení studia atletiky 1.Ústní zkouška 2.Praktické splnění vícebojů a metodických výstupů 3.Splnění všech praktických.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Řídící činnost učitele/trenéra
Psychologie koučování
1.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
ATLETIKA přednáška.
Pohybové schopnosti a dovednosti
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Metodicko – organizační normy
Psychologie koučování
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Hráč je na prvním místě Trenér = vychovatel, manažer, vědec, herec…? UEFA Grassroots C Hráč je na prvním místě Trenér = vychovatel, manažer, vědec, herec…?

Profesionální fotbal - 1% !!! Fotbal pro všechny - 99% !!! Profesionální fotbal - 1% !!!

C licence→UEFA Grassroots licence→UEFA Blicence Důvod: požadavek UEFA Cíle: -být plně ve struktuře UEFA -více informací pro ty, kdo je chtějí -kvalita u mládeže Systém:přesun hodin z B licence do samostatného Grassroots kursu Organizace: TMK KFS Objem: UEFA Grassroots Licence = 20h + 40h Obsah: všeobecná příprava s důrazem na praxi Časové rozložení: Volba trenéra

Děti a mládež biologický / kalendářní věk „zlatý věk motoriky“ 8-10 Děti a mládež biologický / kalendářní věk „zlatý věk motoriky“ 8-10 ??? Zlatý věk učení fotbalu 6-12, druhý zlatý věk… po pubertě mladší školní věk – cca 6-8 let /1.-3.třída/, nejlepší učení je hra (podvědomí a nápodoba) střední školní věk – cca 9-11 let /4.-6.třída/, snadné učení -hra - soutěž - dobrodružství a „Já“ starší školní věk (puberta) – cca 12-14 let /7.-9.třída/. horší učení -hloubání a pohyb / sex a spravedlnost raná adolescence – Náctiletí… cca 15 - 19 let plány, ideály a SNY / konkrétno (party vrcholí , odchod z fotbalu) Tyto vývojové etapy si nelze představovat odděleně. Vývoj každého (nejenom) člověka probíhá kontinuálně – postupným přechodem jedné vývojové fáze v druhou, přičemž tyto procesy mají jednak své obecné zákonitosti, jednak (v rámci těchto zákonitostí) individuální odlišnosti.

Hlavní rozdíly mezi „tréninkem“ dětí a mládeže a tréninkem dospělých ( Luděk Procházka) TRÉNINK DĚTÍ A MLÁDEŽE TRÉNINK DOSPĚLÝCH hlavní cíl zkvalitňování herního výkonu úspěch v soutěži hlavní úkol naučit hrát fotbal příprava na soutěž převládající rysy proces učební a výchovný proces zdatnostní a pracovní aktuálnost perspektivnost opakovaná maximalizace zatížení přiměřenost zatížení Výchova důsledně prvořadá relativně časté kompromisy hráče úzká spolupráce s rodiči osobnostní nezávislost priorita her. výkonu individuální herní výkon týmový herní výkon význam utkání prostředek zkvalitňování HV cílová činnost kontrolní

Hlavní rozdíly mezi „tréninkem“ dětí a mládeže a tréninkem dospělých TRÉNINK DĚTÍ A MLÁDEŽE TRÉNINK DOSPĚLÝCH hodnocení utkání u nejmladších kategorií při, s časovým odstupem 1-2 dnů či bezprostředně po utkání didaktická činnost trenéra odlišné nároky na vedení tréninkové jednotky a utkání pestřejší škála didaktických řídících stylů tréninkový obsah jiné proporce složek i jednotlivých činností návaznost k mládež. kategoriím menší vliv roční periodizace větší… menší vliv nejbližších utkání větší… tréninkové metody nevhodnost některých v určitém věku bez omezení viditelnost výsledků převážně až s víceletým odstupem téměř souběžně s tréninkovým trenérské práce procesem

Trénink zábava-soutěž-aktivita-motivace-vítězství učení-vůle-soustředění-vítězství Cíl tréninku – může jich být více, ale jeden je hlavní (viz. cíle) Stavba tréninkové jednotky Úvodní – cíl a motivace Průpravná – fyzická i mentální příprava na hlavní část rozehřátí –práce s míčem protažení…? rušná část –pohybové hry Hlavní nácvik – kritická místa kondiční trénink – regenerační (specifické a nespecifické prostředky) herní trénink - fáze motorického učení psychologická příprava – motivace a odolnost komplexní trénink …Co a kdy…? Závěrečná Uvolnění a protažení – kompenzační cvičení Nebát se zařazovat hru (průpravnou…) mezi jednotlivé fáze nácviku a opět se vracet k problému!

Utkání nenahraditelný prostředek rozvoje sportovní výkonnosti hráčů pokračování tréninkového procesu především ve zdokonalování dovedností není hlavním cílem fotbalové přípravy dětí…mládeže? účely utkání – soutěžní, kontrolní, učební, výchovný individuální i týmový herní výkon má svůj vývoj a typické znaky pro jednotlivá věková období, zejména v přípravkách a v žácích koučink – míra (frekvence) pokynů – stálé napovídání co mají udělat (hráči „loutky?“) kontra vedení k samostatnému rozhodování nároky na zpětné informace hráčům: věcnost, kladné citové zabarvení přiměřenost požadavků trenéra na hráče – v praxi často porušováno (posuzováno očima dospělého fotbalu) vždy rozlišovat, zda se hráč snaží nebo nesnaží (málo se snaží) / zda je nesoustředěný (proč)   

Vzdělávání -Didaktika –aneb jak učit Metodicko organizační formy od jednoduchého ke složitějšímu Pohybové hry – rozvíjení hrou PRC1 – (průprav.cvičení) - stálé podmínky PRC2 – proměnlivé podmínky HRC1 – (her.cvič) obránce a relativně stálé podmínky HRC2 – obránce a proměnlivé podmínky Průpravná hra – modelovaný trénink Všeho s mírou… Sociálně interakční formy hromadně, ve skupinách, individuelně …i hromadný trénink klade individuální nároky a je třeba umět se dívat a nerezignovat na stálé opravování chyb i ocenění pokroků Didaktické metody vcelku, po částech, od celku k částem a k celku, progresivní spojování částí v celek (viz. B licence) A co jak se učit….?!

Speciální pohybové schopnosti Pohybové dovednosti vnitřní funkční předpoklady pro činnost (Síla, rychlost, vytrvalost, obratnost) Speciální pohybové schopnosti schopnosti potřebné v dané sportovní disciplíně Pohybové dovednosti technika pohybu získaná v procesu učení Psychomotorické schopnosti a dovednosti Rozhodovací schopnost ….

Druhy učení Imitační učení (uč se podle mne, podle ukázky); správné předcvičení, opakování znovu-předvedení: komplexní dovednosti Instrukční učení (uč se podle slovního návodu); popis, návod, poznatky, názvosloví: analytické dovednosti, obsah a rozsah instrukce, korekční výroky. Zpětněvazební učení (uč se ze svých chyb); pokus omyl, pochopení Problémové učení (hledej sám řešení úkolu); samostatnost, tvořivost, myšlenkové procesy. Ideomotorické učení (uč se pohybu ve svých představách); kinestetické buňky, buňky CNS, mikroreakce: koncentrace, abstrakce. Využíváme v různých didaktických stylech

Fáze motorického učení 1. fáze: motivace : seznámení, pohybové schéma, nekoordinace, neúspěšnost trenér – ukázka / hráči - nekoordinované pokusy 2. fáze : koncentrace nácvik, opakování, zpevňování – koordinovanost,neladnost, stoupající úspěšnost. trenér -povzbuzuje a ukazuje / průpravná cvičení. 3. fáze: stabilizace zdokonalování, ekonomika pohybu bez souhybů trenér-opravuje a přidává informace/ hráči-koordinované pohyby, herní cvičení 4. fáze: Automatizace-transfer do utkání variabilita, tvořivost, osobní styl trenér- dodává sebedůvěru v utkání a hodnotí použití/ herní sebevědomí (deset pokusů)

Pedagogické zásady Zásada názornosti Zásada přiměřenosti Zásada soustavnosti (pravidelnost) Zásada posloupnosti (od jednod.ke složit) Zásada uvědomělosti (ví proč) a tvořivé aktivity Zásada trvalosti (součást život.stylu)

Výchovné metody ovlivňujeme intelekt, vůli a emoce metoda příkladu - vzory chování metoda přesvědčování -proč je důležité posilovat? metoda požadavku - musíš…? …proč musí? metoda cvičení - např. rozhodovat záměrně proti někomu - krizová situace metoda odměny a trestu - něco za něco pověřování rolemi - odpovědnost a pocit důležitosti Respektujeme při tom individuální zvláštnosti?