Rovnovážný bod, rovnovážná cena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Produkční a nákladová funkce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
A) Determinanty nabídky
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mechanismus hospodářské koordinace
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Teorie mezního užitku Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Mikroekonomie.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Rovnovážný bod, rovnovážná cena 4.hodina

Rovnovážný bod, rovnovážná cena Bod, kde se setkají nabídka a poptávka. Poptávka D cena Nabídka S P = price Q = quantity Rovnovážné množství Q´ Rovnovážné množství Q

Rovnovážný bod, rovnovážná cena Zákony trhu: zákon nabídky – s růstem ceny roste i nabídka zboží a služeb zákon poptávky – s růstem ceny klesá i poptávka po zboží a službách Subjekty trhu: domácnosti: nakupují výrobky a služby,prodávají výrobní faktory (práce,půda,kapitál) firmy: prodávají výrobky a služby,nakupují výrobní faktory od domácností stát: ovlivňuje trh, příjmy z daní a výdaje ze státních zakázek, určuje zákony, vytváří sociální programy,ekologie, antimonopolní politika, stabilizační politika

Rovnovážný bod, rovnovážná cena Vzácnost: Představuje omezené množství statků a lidských zdrojů ve společnosti. Vyžaduje nutnost volby – zvolit, co bude společnost vyrábět, z jakých statků, s jakým výrobním zařízením a s jakými pracovníky. Snaha státu – zvolit takový způsob využití všech zdrojů, který přinese co největší užitek pro uspokojování lidských potřeb. Celkový užitek roste s růstem statků, ale užitečnost každého dalšího spotřebovaného statku postupně klesá. (viz příklad s pitím limonády – čtvrtá limonáda má malý užitek v porovnání s první limonádou)

Rovnovážný bod, rovnovážná cena Mezní (hraniční) užitek – přináší ho poslední přidaná spotřebovaná jednotka. Produkční možnosti hospodářství každého státu jsou jiné, závislé na mnoha faktorech. (historický vývoj, klimatické podmínky, politické podmínky, přírodní podmínky, sociální podmínky atd.) Každá společnost si musí zvolit takové výroby, které jí přinesou při daném využití všech zdrojů (materiálních i lidských) maximální užitek a další zvýšení produkčních schopností země.