Společná zemědělská politika a společná politika životního prostředí Úvod do evropských studií.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Advertisements

Tržní opatření Březen 2003 Žatec. 22 Společných organizací trhu - chronologicky •nařízení Rady (EHS) č. 136/1966, o zřízení společné organizace trhu olejů.
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Nová směrnice o energetické účinnosti
PF UK, Možné změny SZP, implikace pro české zemědělství a venkov – jak je naše zemědělství multifunkční? Doucha, T. (VÚZE Praha) 1.Očekávané/možné.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
WTO World Trade Organisation
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Pracovní jednání k problematice mléka Praha Odbor živočišných komodit Ministerstvo zemědělství ČR.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
„Kontrola stavu“ reformy Společné zemědělské politiky: Legislativní návrhy Generální ředitelství pro zemědělství a rozvoj venkova Evropská komise.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Proč CAP? Strategicko politické důvody (soběstačnost 85%) Zájem na rovnoměrném osídlení Ochrana drobných zemědělců Stabilita cen primárních surovin je.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Společná zemědělská politika Evropské unie. Společné politiky EU: Společná obchodní politika Společná zemědělská politika Společná dopravní politika Společná.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Marketingové prostředí
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Vyjednaná přechodná období a trvalé výjimky při vstupu ČR do EU
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Společná zemědělská politika Michal Částek. Historie SZP SZP zakotvena v zakladatelských smlouvách – Smlouva o EHS Sektor získal po druhé světové válce-
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Evropská integrace Společná zemědělská politika
ODRAZILO SE NAŠE ZEMĚDĚLSTVÍ ODE DNA? Ing. Zdeněk JANDEJSEK, CSc.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Společná obchodní politika
Ekologická politika EU
Úvod, základní principy a cíle
SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ
Vliv společné zemědělské politiky na finanční situaci v odvětví
Transkript prezentace:

Společná zemědělská politika a společná politika životního prostředí Úvod do evropských studií

Důvody vzniku SZP 1. Zajištění potravinové soběstačnosti členů ES 2. Nutnost zvládnout migrační proud obyvatelstva z venkova do měst 3. Politické důvody – zemědělci významnou voličskou skupinou

Ustavení SZP a její cíle Společná zemědělská politika byla zakotvena již ve Smlouvě o EHS z r Výměnný obchod mezi Francií (zemědělství) a Německem (volný pohyb průmyslového zboží) Hlavní cíle SZB: – Zvýšit produkci zemědělské výroby – Zajistit slušnou životní úroveň obyvatelům venkova – Stabilizovat trhy – Zaručit spolehlivost dodávek – Zajistit přiměřené ceny zboží pro spotřebitele

Principy SZP 1. Jednotný trh se zemědělskými komoditami 2. Preference Společenství 3. Finanční solidarita

Financování SZP Hlavním finančním nástrojem je od r Evropský zemědělský orientační a záruční fond (EAGGF) Záruční sekce financuje výdaje Organizací společného trhu (přímé podpory, intervenční opatření, vývozní subvence, příspěvky na skladování) Orientační sekce přispívá na projekty restrukturalizace a modernizace venkovských oblastí

Organizace společného trhu Soubory regulačních opatření, které se vztahují na odlišné sektory zemědělské výroby. Podporují trhy dané zemědělské komodity prostřednictvím různých mechanismů.

Nástroje SZP 1. Systém variabilních překážek 2. Ceny 3. Kvóty 4. Přímé platby

Systém variabilních překážek ochrana vnějších hranic před dovozem levnějšího zboží → Cla Zároveň ustavení mechanismů pro vývoz nadprodukce → Vývozní dotace Obchod se třetími zeměmi je dále upraven systémem zemědělských licencí na dovoz a vývoz Dopady: Omezený vstup pro světové exportéry na evropský trh + deformace světových tržních cen

Ceny Cíl: stimulace zemědělců k vyšší výrobě → výše cen ovlivňovala příjmy zemědělců a jejich životní úroveň Cenové hladiny a podmínky pro jejich pohyb jsou určovány v rámci tzv. tržních řádů

Ceny Minimální/Intervenční cena → minimální hodnota, za kterou je Společenství ochotno odkoupit od výrobců nadprodukci. – Je to garantovaná cena, za kterou státní intervenční místa odkupují zemědělské produkty, pokud skutečná tržní cena na vnitřním trhu poklesne pod hranici intervenční ceny. – Cílem je zajistit stabilitu trhu Dopad: garantované ceny jsou považovány za jeden z důvodů finanční nestability, která v 80. letech málem přivedla ES k bankrotu

Ceny Přebytek na trhu také může být exportován se subvencí do třetích zemí Může být stažen z trhu intervenčním nákupem a pak skladován Ničení nadbytečných potravin

Kvóty o Maximální garantované množství produkce, na něž se vztahují garantované ceny o Cílem je omezit nadprodukci, ale zároveň poskytnout zemědělcům garantovaný odbyt a finanční jistotu.

Přímé platby V současnosti nejvýznamnější nástroj Přímé platby jsou podmíněny splněním požadavků na ochranu životního prostředí, pohody zvířat, kvality a bezpečnosti potravin apod. Podle poslední reformy SZP z r přímé podpory přestávají být vázány na produkci

Přímé platby Režim jednotné platby: platba na farmu. Zemědělcům bude zaručena stejná výše podpory nezávisle na tom, co produkují. Režim jednotné platby na plochu: Pro nové členské země. Podstatou je, že se celkový finanční balík přímých plateb EU rozdělí na každý hektar oprávněné výměry zemědělské půdy (na ornou půdu, trvalé travní porosty, sady, chmelnice, vinice a zahrady)

Přímé platby  Přímé platby v nových členských zemích:  Jsou zaváděny postupně.  % plné výše přímých plateb v EU-15.  %, 2006 již 35 %, % přímých plateb, každý následující rok zvýšení o 10 % do 100 % v r  Vlády budou moci navýšit přímé platby z vlastních prostředků o 30 % nad hodnotu, která platí pro daný rok. Podpora ale nemůže přesáhnout 100% hranici.

Aktéři SZP spadá do prvního pilíře. Legislativní procedury: – Konzultace – Spolurozhodování (bude posíleno se vstupem Lisabonské smlouvy v platnost) Významný vliv mají zájmové skupiny Benefitující země: Francie, Španělsko, Řecko Nejmenší prospěch má Německo, Británie, Holandsko

Reformy SZP Proč „ne“ reformám: – Výrazné výhody pro agrární země → snížení jejich nákladů na zemědělství – Výhody pro všechny země rozvoj sektoru zemědělství jednání byla přenesena na nadnárodní úroveň, národní vlády se zbavily nevděčné role vyjednávače mezi zájmy zemědělců a veřejnosti

Reformy SZP 1968 Mansholtův plán → proti zájmové skupiny Reforma zemědělství se diskutovala v souvislosti s každým rozšířením VB úplně jiný systém podpor zemědělců (přímé dotace) Jižní rozšíření → Dohoda z Fontaineblau (Rada stanovila nižší garantované ceny a první pravidla pro spoluzodpovědnost za nadprodukci) V r dosáhlo ES kvůli výdajům na zemědělství maximální finanční zátěže – Delorsův balík I. → další snížení garantovaných cen, přijetí kvót pro zamezení nadprodukce, omezení růstu výdajů na zemědělství, první návrhy na zvýšení efektivity a kvality výroby, kroky proti rozšiřování výroby, sociální programy → snížení výdajů o 5 %

Reformy SZP V r byla přijata první komplexní reforma SZP – Vnitřní faktory: rostoucí finanční náklady SZP, vyšší informovanost veřejnosti a zájem o podmínky produkce – Vnější faktory: jednání na půdě GATT v rámci tzv. Uruguayského kola → tlak na snížení vývozních subvencí zemědělcům (hlavně ze strany USA) McSharryho reforma II. – Plošná redukce garantovaných cen – Kompenzace redukce garantovaných cen přímými dotacemi farmářům – Zavedení doprovodných opatření pro větší šetrnost zemědělství k životnímu prostředí – Sociální programy → podpora snížení zaměstnanosti v zemědělství a přesun pracovní síly do sektoru služeb

Reformy SZP 1995: severní rozšíření – Definování tzv. arktického zemědělství Agenda 2000 přinesla jinou definici cílů SZP – Kultivace a rozvoj venkova – Zvýšení konkurenceschopnosti evropských produktů na světových trzích – Zlepšení kvality potravin

Reformy SZP Zásadní reforma byla přijata v r v souvislosti s východním rozšířením Klíčové je zrušení vazby mezi dotacemi a objemem zemědělské produkce. Cílem je omezit nadprodukci a zvýšit konkurenceschopnost farmářů na trhu, zároveň jim ale zabezpečit určitou životní úroveň.

Reformy SZP Režim jednotné platby: Zemědělec dostává jednu platbu na celou farmu. Zavedeno od r. 2005, odložení aplikace nejpozději na rok Zahrnuje opatření pro zmírnění dopadů. Respektování standardů na úrovni farmy (cross compliance). Jedná se o 18 standardů, které se dotýkají ochrany životního prostředí, kvality a bezpečnosti potravin, pohody zvířat, dobré zemědělské praxe. Poskytnutí jednotné zemědělské platby a dalších přímých plateb v plné výši je vázáno na plnění určitého počtu povinných standardů. Při nedodržení těchto standardů se přímé platby sníží.

Reformy SZP Zemědělský poradenský systém Vyjmutí půdy z produkce (set aside): – Ekologická hospodářství budou vyjmuta z nutnosti nechat určité % půdy mimo. Snižování přímých plateb větším farmám a návazné zintenzivnění podpory rozvoje venkova (modulace) – Pro farmy, které dostávají platby vyšší než eur – Nevztahuje se na nové členské státy, dokud nedosáhnou stejné výše přímých plateb jako země v EU-15.

Reformy SZP Finanční disciplína – Stanovení maximálního stropu výdajů SZP Rozvoj venkova Nové pobídky pro zemědělce se zaměřením na zvyšování kvality Nová podpora, která má zemědělcům pomoci s plněním standardů Krytí nákladů, které zemědělci vynaloží na zajištění pohody zvířat Účinnější investiční podpora pro mladé zemědělce o Stabilizace trhu a zkvalitnění Organizací společného trhu

Společná politika životního prostředí Poprvé zakotvena jako činnost v Jednotném evropském aktu Hlavní faktory: – Rozvoj SZP, která nerespektovala požadavky na kvalitu potravin a šetrné využívání přírodních zdrojů – Odstranění hranic mezi členskými státy vedl k nárůstu dopravy a turistiky (ochrana přírodních zdrojů) – Vzestup střední třídy → větší spotřeba energie, větší produkce odpadu, vyšší objem automobilové dopravy – Rozvoj regionální spolupráce → řešením problémů žp se zabývalo více aktérů, což snižovalo odpor národních vlád k případným reformám

Společná politika životního prostředí Jednotný evropský akt: – 3 principy: Prevence Náprava u zdroje Zpoplatnění porušení zásad ochrany životního prostředí Odpovědnost se dělí mezi národní vlády a ES ŽP podléhala jednomyslnému hlasování v Radě Konzultace EP a Hospodářského a sociálního výboru

Společná politika životního prostředí Amsterodamská smlouva (1997) – legislativa byla přiřazena k proceduře spolurozhodování – Do rozhodování byl zapojen i Výbor regionů – do zásad a provádění politik EU musí být zapracovány zásady ochrany životního prostředí Smlouva z Nice nepřinesla významné změny

Společná politika životního prostředí 6. Akční program pro životní prostředí (do roku 2012): 4 priority – změna klimatu – příroda a biologická rozmanitost – životní prostředí a zdraví a kvalita života – přírodní zdroje a odpad

Změna klimatu o Cíl: zabránit zvýšení globální teploty o více než 2 stupně o Kjótský protokol (1997) – průmyslové země mají snížit do r emise o 5 % oproti r. 1990, EU 15 o 8% Prosazování technologií s nízkým podílem uhlíku v oblasti průmyslu, dopravy a energetiky. Systém obchodování s emisemi skleníkových plynů 2008: přijetí klimaticko-energetického balíčku – Závazek snížit objem emisí skleníkových plynů do r o 20 % oproti r. 1990

Příroda a biologická rozmanitost Obavy z ohrožení zdrojů potravy dezertifikací a úbytkem rostlinných a živočišných druhů Ochrana existujících druhů na jejich stanovištích, předcházení a regulace zavlečení jiných druhů Hlavním nástrojem je strategie biologické rozmanitosti Směrnice o ochraně přírodních stanovišť Směrnice o ochraně volně žijících ptáků

Bezpečné a zdravé životní prostředí o Nemoci způsobené znečištěním životního prostředí. o Náklady na jejich léčení převáží nad náklady na prevenci.

Řízení přírodních zdrojů a nakládání s odpady Cílem je snížit dopad využívání zdrojů na životní prostředí → při stejném hospodářském růstu produkovat méně odpadu. Využívat více obnovitelné zdroje, recyklovat a lépe nakládat se zbytkovým odpadem Cíle se týkají i objemu obalových odpadů, pravidel o odstraňování baterií, elektrického a elektronického odpadu, vozidel a pneumatik.

Finanční nástroje LIFE+ – od r existují programy LIFE – Je řízen Komisí – Hlavním cílem je přispět k implementaci právních předpisů Společenství a 6. akčního programu – Komise stanovuje orientační roční rozdělení prostředků mezi členské státy.

Finanční nástroje 3 pilíře: – LIFE+ Příroda a biologická rozmanitost → rozvoj a realizace soustavy Natura 2000 – LIFE+ Politika a správa v oblasti životního prostředí → Naplnění cílů Lisabonské strategie vzhledem k trvale udržitelnému rozvoji – LIFE+ Informace a komunikace → šíření informací a povědomí o problematice životního prostředí Část environmentálních programů je financována z rámcového programu konkurenceschopnost a inovace (CIP)

Aktéři Komise → legislativní iniciativa. – Před předložením návrhu Komise zpravidla konzultuje zájmové skupiny svazy a odborníky z vlád členských států – Zájmové skupiny a členské státy se snaží ovlivnit rozhodnutí Komise Členské státy využívají neformální politické ovlivňování (např. předložení memoranda) Též i otevřený politický nátlak

Aktéři Rada: – Hlasování států vyplývá z národního postoje k problematice životního prostředí – severní státy – progresivní – jižní státy – brzdy – Liší se ale případ od případu

Aktéři Evropský parlament: spolurozhodovaní Evropský soudní dvůr – může ukládat pokuty členským zemím – pokuty podnikům, které nedodržují požadavky – Sankce i v podobě zaplacení nápravy škod na životním prostředí Evropská agentura životního prostředí – 1990, Kodaň