Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Vyhodnocení úspěšnosti fiskálních predikcí
STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ V ROCE 2007 A V DALŠÍCH LETECH Mirek Topolánek Předseda vlády ČR.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Hospodářská politika státu
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
Nejvyšší čas pro snižování deficitu veřejných rozpočtů! Mirek Topolánek předseda vlády ČR.
Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Státní rozpočet,
Soustava veřejných rozpočtů II.
Stabilita veřejných financí a politický populismus Ivan Kočárník Dluhové financování veřejných výdajů jako všeobecný jev (data) Do začátku 70.let ve vyspělých.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
XII. Celostátní finanční konference Svaz měst a obcí ČR POKLES EKONOMIKY A DOPAD NA HOSPODAŘENÍ OBCÍ Pavel Bém Primátor hl. m. Prahy
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Fiskální cílení a výdajové rámce v ČR
Téma 4 Fiskální politika
Fond partnerství alokace 3 mil.CHF (včetně 15% spolufinancování MF) zahájení 2.Q 2009 ukončení31. květen 2013 zprostředkovatel MF - CZP
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Monetární a fiskální politika
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Okruhy otázek Doporučená literatura Hospodářská politikaProf. Ing. Lumír Kulhánek, CSc.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Správa hospodářských záležitostí v EU a dlouhodobá vize „skutečné hospodářské a měnové unie“ Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Základy veřejných financí
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Soustava veřejných rozpočtů
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Fiskální politika Pavel Seknička.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodářská politika státu
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Úvod, základní principy a cíle
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Fiskální a monetární politka - shrnutí
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Rizika českých veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová

Neradostný fiskální výhled zemí OECD

Rozmach fiskálních pravidel

Populární vyrovnaný rozpočet a stabilizovaný dluh

“Etiketa fiskální politiky“ Fiskální pravidlo: (cyklicky) vyrovnaného rozpočtu/ stabilizace dluhu/ výdajové stropy/ příjmové stropy/ obecné fiskální disciplíny (kombinace výše uvedených) psané či nepsané Pravidelné vyhodnocení & debata o směrování fiskální politiky: opozice, (odborná) veřejnost, nezávislé instituce (Konzervativní a) nezávislé makroekonomické předpoklady + střednědobý horizont

Co funguje - Výdajové stropy Institucionalizované a transparentní Objektivní a nezávislé ekonomické předpoklady Široký záběr (včetně tax expenditures) Minimálně tříletý horizont Flexibilní (přírodní katastrofy, recese, …) Automatický mechanismus při neplnění/zvláštních situacích (povinná zpráva Parlamentu, …)

Inspirativní příklady I. Nizozemí – kombinace cyklicky očištěného salda s (reálnými) výdajovými stropy, koaliční dohoda, CPB Švýcarsko – ústavně ukotvená dluhová brzda, základem výdajové limity konzistentní s každoročním vyrovnaným strukturálním saldem (+korektivní mechanismus pro odchylky)

Inspirativní příklady II. Německo – původní zlaté pravidlo nahrazeno ústavním pravidlem strukturálního salda (+korektivní mechanismus), zahrnuje i regiony, Stabilizační rada Švédsko – „nepsané“ pravidlo přebytku v rámci cyklu (1% HDP ), strop na výdaje centrální vlády, vyrovnané rozpočty místních samospráv, 2007 založena Fiskální rada

Jaké „second best“ řešení pro ČR? Střednědobé výdajové rámce (2004) Problémy: Dodržování (implicitní a explicitní kontrola selhává) Příliš nízké reputační náklady (politická kultura) Určení pozice v cyklu (transformující se ekonomika) Řešení: Zvýšení reputačních nákladů, Posílení obecného porozumění fiskálních pravidel a nutnosti rozpočtové disciplíny, Více nezávislé alternativní analytické činnosti

(Švédská) Fiskální rada Posílení veřejné a odborné debaty o nastavení fiskální politiky (udržitelnost politik obecně, plnění vládních cílů, dodržování pravidel, …) Hodnocení vládního návrhu rozpočtu (květen), studie, konference 6 akademiků+2 bývalí politici, 4-člený sekretariát (rozpočet € ) Alternativy: „CBO“, osvětová činnost MF (Fiskální výhled), mimovládních institucí (vědeckých pracovišť, NGOs … CPB), aktivnější role ČNB

Literatura Guichard S., Kennedy M., Wurzel E., André C., What Promotes Fiscal Consolidation: OECD Country Experiences, OECD Economics Department Working Paper, No 553, 2007 Kumar et al, Fiscal Rules: Anchoring Expectations for Sustainable Public Finances, IMF, December 2009 Rogoff K., Bertelsmann I.J., Rationale for fiscal policy councils: Theory and evidence Calmfors L., The Swedish fiscal policy council – Experiences and lessons Anderson B., Minarik J., Design choices for fiscal policy rules, OECD Journal on Budgeting, Vol. 5, No.4