Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová
Neradostný fiskální výhled zemí OECD
Rozmach fiskálních pravidel
Populární vyrovnaný rozpočet a stabilizovaný dluh
“Etiketa fiskální politiky“ Fiskální pravidlo: (cyklicky) vyrovnaného rozpočtu/ stabilizace dluhu/ výdajové stropy/ příjmové stropy/ obecné fiskální disciplíny (kombinace výše uvedených) psané či nepsané Pravidelné vyhodnocení & debata o směrování fiskální politiky: opozice, (odborná) veřejnost, nezávislé instituce (Konzervativní a) nezávislé makroekonomické předpoklady + střednědobý horizont
Co funguje - Výdajové stropy Institucionalizované a transparentní Objektivní a nezávislé ekonomické předpoklady Široký záběr (včetně tax expenditures) Minimálně tříletý horizont Flexibilní (přírodní katastrofy, recese, …) Automatický mechanismus při neplnění/zvláštních situacích (povinná zpráva Parlamentu, …)
Inspirativní příklady I. Nizozemí – kombinace cyklicky očištěného salda s (reálnými) výdajovými stropy, koaliční dohoda, CPB Švýcarsko – ústavně ukotvená dluhová brzda, základem výdajové limity konzistentní s každoročním vyrovnaným strukturálním saldem (+korektivní mechanismus pro odchylky)
Inspirativní příklady II. Německo – původní zlaté pravidlo nahrazeno ústavním pravidlem strukturálního salda (+korektivní mechanismus), zahrnuje i regiony, Stabilizační rada Švédsko – „nepsané“ pravidlo přebytku v rámci cyklu (1% HDP ), strop na výdaje centrální vlády, vyrovnané rozpočty místních samospráv, 2007 založena Fiskální rada
Jaké „second best“ řešení pro ČR? Střednědobé výdajové rámce (2004) Problémy: Dodržování (implicitní a explicitní kontrola selhává) Příliš nízké reputační náklady (politická kultura) Určení pozice v cyklu (transformující se ekonomika) Řešení: Zvýšení reputačních nákladů, Posílení obecného porozumění fiskálních pravidel a nutnosti rozpočtové disciplíny, Více nezávislé alternativní analytické činnosti
(Švédská) Fiskální rada Posílení veřejné a odborné debaty o nastavení fiskální politiky (udržitelnost politik obecně, plnění vládních cílů, dodržování pravidel, …) Hodnocení vládního návrhu rozpočtu (květen), studie, konference 6 akademiků+2 bývalí politici, 4-člený sekretariát (rozpočet € ) Alternativy: „CBO“, osvětová činnost MF (Fiskální výhled), mimovládních institucí (vědeckých pracovišť, NGOs … CPB), aktivnější role ČNB
Literatura Guichard S., Kennedy M., Wurzel E., André C., What Promotes Fiscal Consolidation: OECD Country Experiences, OECD Economics Department Working Paper, No 553, 2007 Kumar et al, Fiscal Rules: Anchoring Expectations for Sustainable Public Finances, IMF, December 2009 Rogoff K., Bertelsmann I.J., Rationale for fiscal policy councils: Theory and evidence Calmfors L., The Swedish fiscal policy council – Experiences and lessons Anderson B., Minarik J., Design choices for fiscal policy rules, OECD Journal on Budgeting, Vol. 5, No.4