Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOMÁCNOSTI NA ÚVĚROVÉM TRHU Michal Skořepa Česká společnost ekonomická, o.s.
Advertisements

 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Finanční vzdělávání jako důležitý prvek ochrany spotřebitele na finančním trhu Mgr. Klára Hájková náměstkyně ministra financí, sekce Finanční trh 31. března.
Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Rozhodování výrobce a spotřebitele o vhodných bankovních produktech a službách v podmínkách hospodářské krize Ing. Tomáš Krajíček.
Finanční gramotnost Fynanční gramotnost
Kupovat na splátky, nebo na úvěr ? Pokud si chceme pořídit nějakou věc nebo službu a nemáme na ni dostatek hotovosti, můžeme ji koupit na splátky nebo.
Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_17_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Vzdělávání finanční gramotnosti dospělých
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_02_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Ing. Lucie Kratochvílová
Rozumíme penězům Buštěhrad Projekt Rodina Splátkova  Sociální postavení  Ekonomická situace  Příjmy  Výdaje  Finanční produkty / stavební.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Národní strategie finančního vzdělávání (inspirovaná Koncepcí informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Kreditní karty. Kreditní karty Platební karty Při zřízení běžného účtu nám je poskytnuta platební karta Tuto kartu využíváme k bezhotovostnímu placení.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Finanční gramotnost – klidná cesta rozbouřeným mořem financí Jaké znalosti a dovednosti musíme mít, abychom naplnili vlastní cíle?
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_18 Název materiáluSplátkový.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem. FINANČNÍ GRAMOTNOST ZADLUŽOVÁNÍ RODIN Spolek pro obnovu venkova Senát Parlamentu.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti „Finanční gramotnost jako součást občanské gramotnosti“ Praha, 11. listopadu 2011

Potřebujeme finančně gramotné občany? cíl OSFT: spotřebitel přijímá odpovědná rozhodnutí (samo) regulace  informovanost a práva finanční vzdělávání  schopnost této (samo)regulace využít anebo jinak: FG občan ví a zná, dovede a také skutečně dělá / se chová

Jsou občané finančně gramotní? stížnosti, média, statistiky finančního trhu… objektivní ověření - výzkum Měření úrovně finanční gramotnosti dospělé populace (2010) společný projekt MF a ČNB 1005 respondentů, 80 otázek, 6 tématických okruhů OECD Core Questions – ČR první pilotní zemí od rozpočtu a rezerv přes produkty a po inflaci, smlouvy a stížnosti plné znění na webu MFČR – sekce finanční trh – finanční vzdělávání

I. Domácí finance – rozpočet a plán Měření FG – vybrané závěry I. Domácí finance – rozpočet a plán 92 % má alespoň hrubou představu o tom, kolik má aktuálně k dispozici vlastních peněz 37 (45) % sestavuje rozpočet - jen 77 % z nich sleduje jeho dodržování - 64 % z nich plánuje své výdaje alespoň na měsíc dopředu 77 % ví, jak dlouho by bylo schopno pokrýt životní náklady po ztrátě příjmu - 43% je zajištěno na dobu 3 měsíců a více - 63 % na alespoň 1 měsíc - 14 % ani po dobu 1 měsíce - 23 % respondentů nedokázalo odpovědět

Měření FG – vybrané závěry II. Vytváření rezerv 60 % si vytváří nějakou rezervu ze svých příjmů a na co je taková rezerva určena?

Vytváření rezerv pro případ ztráty příjmu Měření FG – vybrané závěry Vytváření rezerv pro případ ztráty příjmu 35% odkládá část příjmu jako rezervu pro případ ztráty příjmu

Vytváření rezerv na stáří Měření FG – vybrané závěry Vytváření rezerv na stáří 60 % odkládá část příjmu jako rezervu na stáří 59 % již přemýšlelo o tom, jak se zajistit na stáří

Měření FG – vybrané závěry III. Finanční produkty Finančně gramotný občan (mimo jiné) při výběru finančního produktu zvažuje - v 30 až 50 % občanů více nabídek a - v 90 % se rozhoduje podle více zdrojů informací zná základní finanční produkty - např. platební karty - jen 25 % skutečně zná rozdíl mezi kartou debetní a kreditní - „na kreditní kartě si mohu spořit“ 85 % ví, co dělat, když dojde k odcizení či ztrátě platební karty ví, podle čeho si vybírat finanční produkty, např. spotřebitelský úvěr …

Podle čeho si vybírat – spotřebitelský úvěr Měření FG – vybrané závěry Podle čeho si vybírat – spotřebitelský úvěr 58 % splátka i RPSN 80 % splátka 71 % úroková sazba 61 % RPSN

IV. Chování a zvyklosti ve světě financí Měření FG – vybrané závěry IV. Chování a zvyklosti ve světě financí 65 % platí své účty včas 51 % dotazovaných sleduje svoji finanční situaci 54 % dříve než si něco koupí, pečlivě zvažuje, zda si to může dovolit 64 % by informovalo věřitele o své neschopnosti splácet

V. Znalosti ze světa financí Měření FG – vybrané závěry V. Znalosti ze světa financí Finančně gramotný občan (mimo jiné) 81 % ví, že jsou vklady v bankách pojištěny 60 % rozumí tomu, co inflace znamená v praktickém životě 28 % zná přibližnou výši inflace jen 16 % ví, co znamená p.a a p.m. a jak je to s tou RPSN?

Měření FG – vybrané závěry RPSN 32 % tvrdí, že ví, co znamená zkratka RPSN 17 % dotazovaných z celkového počtu zná skutečný obsah = význam sdělení, které se za zkratkou RPSN skrývá

Měření FG – vybrané závěry VI. Smlouvy a stížnosti 36 % dotázaných smlouvu na místě pečlivě pročte

www.mfcr.cz sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností Děkuji za pozornost dusan.hradil@mfcr.cz www.mfcr.cz sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání