Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti „Finanční gramotnost jako součást občanské gramotnosti“ Praha, 11. listopadu 2011
Potřebujeme finančně gramotné občany? cíl OSFT: spotřebitel přijímá odpovědná rozhodnutí (samo) regulace informovanost a práva finanční vzdělávání schopnost této (samo)regulace využít anebo jinak: FG občan ví a zná, dovede a také skutečně dělá / se chová
Jsou občané finančně gramotní? stížnosti, média, statistiky finančního trhu… objektivní ověření - výzkum Měření úrovně finanční gramotnosti dospělé populace (2010) společný projekt MF a ČNB 1005 respondentů, 80 otázek, 6 tématických okruhů OECD Core Questions – ČR první pilotní zemí od rozpočtu a rezerv přes produkty a po inflaci, smlouvy a stížnosti plné znění na webu MFČR – sekce finanční trh – finanční vzdělávání
I. Domácí finance – rozpočet a plán Měření FG – vybrané závěry I. Domácí finance – rozpočet a plán 92 % má alespoň hrubou představu o tom, kolik má aktuálně k dispozici vlastních peněz 37 (45) % sestavuje rozpočet - jen 77 % z nich sleduje jeho dodržování - 64 % z nich plánuje své výdaje alespoň na měsíc dopředu 77 % ví, jak dlouho by bylo schopno pokrýt životní náklady po ztrátě příjmu - 43% je zajištěno na dobu 3 měsíců a více - 63 % na alespoň 1 měsíc - 14 % ani po dobu 1 měsíce - 23 % respondentů nedokázalo odpovědět
Měření FG – vybrané závěry II. Vytváření rezerv 60 % si vytváří nějakou rezervu ze svých příjmů a na co je taková rezerva určena?
Vytváření rezerv pro případ ztráty příjmu Měření FG – vybrané závěry Vytváření rezerv pro případ ztráty příjmu 35% odkládá část příjmu jako rezervu pro případ ztráty příjmu
Vytváření rezerv na stáří Měření FG – vybrané závěry Vytváření rezerv na stáří 60 % odkládá část příjmu jako rezervu na stáří 59 % již přemýšlelo o tom, jak se zajistit na stáří
Měření FG – vybrané závěry III. Finanční produkty Finančně gramotný občan (mimo jiné) při výběru finančního produktu zvažuje - v 30 až 50 % občanů více nabídek a - v 90 % se rozhoduje podle více zdrojů informací zná základní finanční produkty - např. platební karty - jen 25 % skutečně zná rozdíl mezi kartou debetní a kreditní - „na kreditní kartě si mohu spořit“ 85 % ví, co dělat, když dojde k odcizení či ztrátě platební karty ví, podle čeho si vybírat finanční produkty, např. spotřebitelský úvěr …
Podle čeho si vybírat – spotřebitelský úvěr Měření FG – vybrané závěry Podle čeho si vybírat – spotřebitelský úvěr 58 % splátka i RPSN 80 % splátka 71 % úroková sazba 61 % RPSN
IV. Chování a zvyklosti ve světě financí Měření FG – vybrané závěry IV. Chování a zvyklosti ve světě financí 65 % platí své účty včas 51 % dotazovaných sleduje svoji finanční situaci 54 % dříve než si něco koupí, pečlivě zvažuje, zda si to může dovolit 64 % by informovalo věřitele o své neschopnosti splácet
V. Znalosti ze světa financí Měření FG – vybrané závěry V. Znalosti ze světa financí Finančně gramotný občan (mimo jiné) 81 % ví, že jsou vklady v bankách pojištěny 60 % rozumí tomu, co inflace znamená v praktickém životě 28 % zná přibližnou výši inflace jen 16 % ví, co znamená p.a a p.m. a jak je to s tou RPSN?
Měření FG – vybrané závěry RPSN 32 % tvrdí, že ví, co znamená zkratka RPSN 17 % dotazovaných z celkového počtu zná skutečný obsah = význam sdělení, které se za zkratkou RPSN skrývá
Měření FG – vybrané závěry VI. Smlouvy a stížnosti 36 % dotázaných smlouvu na místě pečlivě pročte
www.mfcr.cz sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností Děkuji za pozornost dusan.hradil@mfcr.cz www.mfcr.cz sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání