- Romské etnikum a sport - percepce, přínosy a bariéry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
S P O R T Pohybová aktivita provozovaná podle určitých pravidel a zvyklostí, které předchází trénink Sportare, Desporter, Disportare – bavit se, rozptylovat.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Ragbyová Akademie Yvese Perrota Leden 2013 Karel Ševčík, Filip Vacek, Jan Macháček, Antonín Brabec.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
GfK PrahaNadace Naše dítě11. listopad 2008 Postoje k týrání dětí Kvantitativní a kvalitativní studie pro Nadaci Naše dítě.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Rotary Exchange Columbus, Wisconsin Columbus, Wisconsin Město v jižní části státu Wisconsin Město v jižní části státu Wisconsin Přibližně.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
TISKOVÁ KONFERENCE KVALITNÍ EVROPSKÝ VÝROBEK.
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
Spotřebitelský výzkum
Romantické vztahy v adolescenci
Zdravá škola.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Komunitní a otevřená škola
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Tělesné sebepojetí.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Psychologie koučování
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
TALENT ..
Analýza textů dospívajících Příběhy napsané v rámci studie ELSPAC
Model transkulturní péče
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Plavecká výuka v návaznosti na výkonnostní plavání Mgr. Daniel Jurák 2015.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Psychologie koučování
Dobrovolnické programy
Rodičovství biologické a pěstounské
České děti a mládež jako čtenáři 2017
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

- Romské etnikum a sport - percepce, přínosy a bariéry Šárka Hastrmanová Lukáš Houdek Filozofická fakulta UK v Praze

Cíle a metodologie výzkumů Výzkumné otázky: Percepce sportovní aktivity (důležitost v životě, klady a zápory, co si pod sportovní aktivitou představují) Sport jako volno-časová aktivita Preference druhu sportu Omezení ve sportovní aktivitě Vliv sociálních aktérů na utváření vztahu ke sportu Míra připravenosti ke sportovní aktivitě Romské etnikum a sport Metody výzkumu: Kvalitativní výzkum – hloubkové polostrukturované rozhovory s výkonnostními romskými sportovci (2006) Kvantitativní výzkum – dotazníkové šetření mezi romskou a neromskou mládeží (2007)

Důležitost sportu v životě Míra důležitosti sportu v životě Romů je srovnatelná s Neromy (pro 74 % romských dotázaných je sport důležitý). U mladší generace Romů má sportovní aktivita větší důležitost než u jejich rodičů. Problém pozitivní sebeprezentace - uváděná důležitost sportovní aktivity je větší něž reální sportovní aktivita 20 % romských dětí uvedlo, že se vůbec nevěnují sportovní činnosti Neromské děti tráví sportovní aktivitou více času než romské Romští chlapci se sportu věnují obecně více než děvčata (vychází to z tradiční role ženy v romské rodině – dívky také častěji jako volnočasovou aktivitu uváděly domácí práce)

Preference druhu sportu Výkonnosti sportovci romského původu většinou vykonávají individuální sportu, ale romská mládež preferuje kolektivní sporty (především ve skupině přátel – jedná se charakterem o hru než organizovaný sport). Aktivně (sportovní oddíl, pravidelné tréninky) se sportu věnuje necelá třetina romských dotázaných. Výběr sportu v % 1. Fotbal 24 2. Běh 12 3. Jízda na kole 7 4. Plavání 5. Tanec 6 Důvod obliby v % 1. Baví mě to 66 2. Udržování kondice 10 3. Odreagování, odpočinek 6 4. Kolektivní hra 3 5. Jde mi to

Vliv sociálních aktérů Přátelé Nejčastěji v rámci vrstevnické skupiny tráví volný čas a sportují 90 % kamarádů sportuje Vrstevnická skupina a skupina kamarádů má největší vliv na utváření vztahu Roma ke sportu (vs. u neromské dětí má největší rodina) Rodiče Výchovou není předáván pozitivní vztah ke sportu 70 % nemá představu o užitečnosti sportu 18 % považuje sport za zbytečný 42 % rodičů neprovozuje ani neprovozovalo sport Mladší generace nejsou tak ovlivňovány negativními či neutrálními postoji svých rodičů Škola Více jak 70 % romských dětí tělesná výchova ve škole baví Škola je funkční v budování pozitivního vztahu romské mládeže ke sportu Často první místo organizované a odborně vedené sportovní aktivity

Sport jako společenská událost Rozdílný způsob vnímání sportovní aktivity u romské a neromské populace. Neromská mládež si sport spontánně asociuje s dosahováním výsledků, udržováním či zlepšováním fyzické kondice a fyzickou krásou těla Sportovní aktivita je vnímána jako technická záležitost, prostředek udržení krásy a tělesné zdatnosti Motivace účelově racionální Romská mládež si sport spontánně asociuje s pozitivními emocionálními prožitky, utváření nových sociálních vazeb či upevňování stávajících Sportovní aktivita je tedy vnímána jako společenská událost (tomu odpovídá i výběr sportu a prostředí sportovní aktivity). Motivace emocionální Sportovní aktivita romské mládeže – nepříliš organizovaná, volná hra jako náplň volného času a při zájmových aktivitách neziskových center, tělesná výchova

Omezení ve sportovní činnosti Více jak třetina dotázaných z romské mládeže uvedla nějakou okolnost, která jim brání ve vykonávání sportovní činnosti. Největší omezení: nedostatek volného času, zdravotní stav, nesouhlas rodičů, nedostupnost sportovních hřišť, finanční náročnost sportovního vybavení Více jak čtvrtina romských dotázaných si nemůže dovolit běžné sportování (nedostatečné finanční zázemí se ukázalo jako jedna ze stěžejních bariér rozvoje sportovní dráhy romského sportovce) Mezi romskou mládeží vládne přesvědčení, že pro dívky je složitější uspět ve sportu více než pro chlapce (viz. tradiční role ženy v romské rodině)

Diskriminace ve sportu 82 % dotázaných uvedlo, že se s diskriminačním chováním během sportovní činnosti nesetkalo (důvod monoetnické složení účastníků sportovní aktivity ?) 70 % dotázaných neshledává svůj původ jako případnou omezení ve sportovní činnosti. Přesto…. Obavu z případné diskriminace ve sportu na profesionální úrovni projevilo až 40 % dotázaných (70 % z nich by příčinu diskriminace spojovalo právě s jejich původem) Nejvíce by se diskriminace obávali ze strany trenéra a spoluhráčů vs. výkonností sportovci romského původu se nejvíce potýkají s diskriminací ze strany publika

Děkujeme Vám za pozornost !