VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK Objednávkový cyklus, formy objednávek Zpracovali: Ivana Čepelková Lukáš Hons Lucie Kumbálková Miloš Langer Lenka Nováková Markéta Řechková
OSNOVA cíle práce objednávka objednávkový cyklus formy objednávek objednávkové systémy závěr seznam použité literatury
CÍLE PRÁCE charakterizovat vyřizování objednávek, objednávkový cyklus a formy objednávek vymezit pojem dodací lhůta charakterizovat objednávkové systémy a jejich formy
OBJEDNÁVKA písemný dokument, ve kterém prodejce a kupující uzavírají dohodu týkající se výrobku (služby) a prodejní ceny dohoda o ceně a předmětu objednávky stačí k uskutečnění prodeje [3]
Náležitosti objednávky obchodní firmu prodejce, adresu, IČO datum a číslo objednávky popis výrobku nebo služby (typ, barva, materiál, příslušenství, rozměry) jednotkovou cenu, množství, jakost, celkovou cenu a DPH výši zaplacené zálohy částku k úhradě po započtení zálohy datum nebo lhůtu dodání výrobku [3]
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK systém, který slouží podniku: k přijímání objednávek od zákazníků ke kontrole stavu objednávek ke komunikaci se zákazníkem k samotnému vyřízení objednávky součástí systému je kontrolu stavu zásob, pohledávek většinou dobře automatizovaná oblast [6]
OBJEDNÁVKOVÝ CYKLUS celková doba od iniciování objednávky ze strany zákazníka po přijetí zboží nebo služby zákazníkem [3] délka cyklu závislá na mnoha faktorech modelový objednávkový cyklus [3]
Doba předávání objednávek závisí na formě komunikace: osobní předání pošta telefon fax internet [7]
Doba zpracování a kompletace objednávek Zpracování objednávky obsahuje: přípravu dopravních dokumentů kontrolu objednávek podávání informací o stavu objednávky zákazníkům předávání informací dalším oddělením Kompletace objednávek zahrnuje: vyzvednutí zásob ve skladišti přesunutí zásob do místa určeného pro nakládání zkompletování objednávky, zabalení [7]
Obecná pravidla snaha o zkrácení cyklu progresivní systémy vnitřní fáze vnější fáze [3] progresivní systémy náročné na počáteční náklady investice se postupně vrací přímá komunikační cesta eliminace manuální zpracování dat [4], [2]
Dodací lhůta je jednoznačně doba, kterou trvá přesun zakázky ze zásobovacího bodu k zákazníkovi [7] určení dodací lhůty podle obchodního zákoníku takto: dodání zboží v určitý časový moment tzn. v určitý den nebo i v určitou část dne, a nebo dodání zboží v rozmezí lhůty určené jejím dohodnutým počátkem a koncem [8] povinností prodávajícího je dodat smluvené zboží ve stanovenou dobu, která je stanovena v kupní smlouvě
FORMY OBJEDNÁVEK podnik pracuje se dvěma druhy objednávek: objednávky, které přijímá od zákazníků objednávky pro dodavatele [1]
Objednávky od zákazníků jsou výsledkem komunikace mezi výrobcem a odběrateli systém zpracování objednávek by měl být spojen se systémem předpovědí poptávky pro přenos objednávek je možno použít řadu technických prostředků [5]
Přenos objednávek Zdroj: [5]
OBJEDNÁVKOVÉ SYSTÉMY několik základních systémů Q systémy řízení zásob P systémy řízení zásob
Q systémy řízení zásob systém s pevnými velikostmi objednávek stanoví se výše zásob pro krytí poptávky během intervalu pořízení zásob, tzv. signální úroveň zásob dosáhne-li skutečný stav zásob této úrovně, realizuje se nová objednávka všechny objednávky skladové položky mají konstantní závislost [6]
Zdroj: [6]
P systémy řízení zásob systém s předem pevně stanovenými objednacími termíny: objednávky jsou nestejné velikosti velikost jednotlivých objednávek = velikost skutečné zásoby na skladě v době objednávky + velikost objednávky nevyžaduje stálou kontrolu stavu zásob provádí se periodická kontrola zásob objednávky zásoby jsou v pevných objednacích termínech [6]
Zdroj: [6]
ZÁVĚR řízení zásob může představovat konkurenční výhodu podniku vyřizování objednávek v dnešní době většinou automatizované snaha o zkrácení objednávkového cyklu formy objednávek: od zákazníků, dodavatelům objednávkové systémy Q a P
SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY
DĚKUJEME ZA POZORNOST