Videohry a (akční) film. Oblasti průniku videoher a filmů filmové adaptace videoher (mezinárodní/japonské, hrané/animované…) neoficiální fanouškovské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk Název Present simple and continuous Klíčová slova Přítomný.
Advertisements

Linking Words and phrases
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Should, ought to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
PRESENT PERFECT & PAST SIMPLE Autor: Mgr. Ivana Dvořáková Datum vytvoření: listopad 2012 DUM = Digitální Učební Materiál Gymnázium Dr. Karla Polesného,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_14.
Where does Sam live? FTFFFTFTFFFT.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Hobby By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: B2 – Verbs – Computers Číslo vzdělávacího materiálu: ICT12-19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Art Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-29 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_5_London (5) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
VY_32_INOVACE_Sei_III_11 Present perfect Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Present simple He goes to school every day. She gets up at 6 o´clock.
GE - Vyšší kvalita výuky
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
GE - Vyšší kvalita výuky
GE - Vyšší kvalita výuky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas průběhový Autor:
ANJ - komunikační situace Ročník, obor: 4. ročník, ekonomické lyceum
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Videohry a (akční) film

Oblasti průniku videoher a filmů filmové adaptace videoher (mezinárodní/japonské, hrané/animované…) neoficiální fanouškovské krátké filmy filmy vyprávějící o videohrách a/nebo přejímající jejich logiku, styl, prvky… dokumenty o videohrách, hráčích, vývojářích… machinima videoherní adaptace filmů; využívání konvencí filmového jazyka ve hrách obecně

Teoretický rámec Matteo Bittanti: The Technoludic Film: Images of Videogames in Films (2001) pokus o ustanovení nového žánru, tzv. technoludického filmu 4 mody: komentář (Tron, Poslední hvězdný bojovník, eXistenZ…) citace (Soylent Green, Superman 3, Pláž…) adaptace (Super Mario Bros, Mortal Kombat, Tomb Raider…) remediace (Lola běží o život, V kůži Johna Malkoviche, Matrix…)

Adaptace – kritická recepce převážně negativní přijetí zatím neexistuje všeobecně uznávaná, vysoce hodnocená videoherní adaptace „Sitting through the lavish and dumb action spectacular Lara Croft: Tomb Raider is about as much fun as watching someone else play a videogame.“ –Elvis Mitchell, The New York Times „This tedious hodgepodge of martial-arts mayhem, bogus mysticism and computer- generated special effects doesn‘t even pretend to have a plot.“ – Maitland McDonagh, TV Guide množství článků typu „Why video game movies suck“

Adaptace – výdělky (celosvětově) 1.Princ z Persie: Písky času (2010) – $335 milionů 2.Resident Evil: Afterlife (2010) – $296 milionů 3.Lara Croft - Tomb Raider (2001) – $274 milionů 4.Resident Evil: Odveta (2012) – $241 milionů 5.Pokemon: The First Movie (1999) – $163 milionů 6.Lara Croft - Tomb Raider: Kolébka života (2003) - $156 milionů 7.Pokemon the Movie 2000 (2000) - $133 milionů 8.Resident Evil: Apokalypsa (2004) - $129 milionů 9.Mortal Kombat (1995) – $122 milionů 10.Resident Evil (2002) – $102 milionů zdroj:

Super Mario Bros. (1993) vůbec první videoherní adaptace velký finanční propadák (budget $48 m., výdělek $20 m.) na předlohu pouze odkazuje, nerespektuje její tón

Double Dragon (1994) adaptace arkádové „mlátičky“ propadák ($2 mil. výdělek) opakovaně stylisticky upomíná na vizualitu/interface videoher trailer: /watch?v=426Rb2oy4O0 /watch?v=426Rb2oy4O0

Street Fighter (1994) důsledně pracuje s nadsázkou reflektuje herní mechaniku původní arkády komentuje účinky mediálního „vymývání mozků“ ukázka (77. minuta)

Mortal Kombat (1995) komerčně úspěšná adaptace (budget $18m., box-office $122m.) navazuje na kung-fu filmy ze 70. let snadno převoditelné schéma bojového turnaje nejistota okolo hlavního hrdiny – tři protagonisté analýza remediace v diplomové práci Matthewa Hepburna

Mortal Kombat 2: Vyhlazení oproti prvnímu dílu zesiluje videoherní vyprávění sled volně provázaných soubojů množství nových postav s minimální nebo nulovou charakterizací považován za jeden z nejhorších videoherních filmů

Resident Evil (2002) zakládá nejúspěšnější sérii videoherních adaptací Milla Jovovich jako remediace hráčského avataru vizuální remediace mapy komplexu hlediskové záběry z pohledu centrálního počítače

House of the Dead (2003) první videoherní film Uweho Bolla kopíruje klasická hororová schémata/klišé přímé aluze na původní předlohu v podobě nesmyslných „záblesků“ ukázka: /watch?v=1kh5X5CJAOU /watch?v=1kh5X5CJAOU

Doom (2005) příklad adaptace, která se snaží uspokojit fanoušky předlohy (tzv. fanservice) důraz na věrnost prostředí, zachování brutality přímá citace kontinuálního POV záběru využívaného v FPS (90. minuta)

Princ z Persie – Písky času (2010) příklad vysokorozpočtové adaptace model bruckheimerovského blockbusteru přejímá prvky z videohry, ale jen volně a nedůsledně

Ostatní videoherní filmy nesvázanost s videoherní frančízou umožňuje kreativnější nakládání s konvencemi videoher zároveň lze pracovat s větším množstvím videoherních žánrů/titulů, případně vyjadřovat se k videohrám obecně nutnost vytvářet vlastní fikční svět -> vede k větší originalitě (Tron…) častý společenský komentář – videohry líčeny jako nebezpečný společenský jev

Sucker Punch (2011) levelová struktura vyprávění plnění dílčích úkolů – questů komentuje falešnou emancipaci ženských akčních hrdinek akční spektákl spojuje s „prostitucí“, tematizuje „mužský pohled“ (gaze) na ženu jako objekt podvratný film, který konfrontuje geeky s jejich stereotypy

Zastav a nepřežiješ 1, 2 (2006,2009)

Gamer (2009) kritická reflexe videoher (FPS, simulace) a reality show tematizace vztahu mezi hráčem a avatarem herní prostor s pevně stanovenými pravidly a hranicemi -> transgrese formálně radikální film – diskontinuita záběrů motivovaná mnohostí kamer (neustálé „ruchy“ – zpřítomňování mediace) zprostředkování simultaneity vjemů (hraní FPS, surfování na internetu); stírání hranic mezi „virtuálnem a reálnem“

Steven Shaviro o Gamerovi blog: The Pinocchio Theory; poté samostatná kapitola v knize Post-Cinematic Affect (Zer0 Books, 2010) „ The world of the film is one in which the media — and especially the computer gaming environment — that we know today are taken to the next level. In the movie’s near-future extrapolation, spectacle, virtualization, and “entertainment” in general have been pushed to their logical extremes. “ „ Society is all about sex as spectacle; but in reality, sex is subordinated to economics. The financial structure of Society is simple, and brilliantly capitalist: you can either be a consumer by paying to play, or be a worker by being paid to be played. […] The sim-actor is not just selling the use of his or her “labor-power” for a certain number of hours (as is the case in classical capitalism as described by Marx); more than this, he or she is actually selling his or her “life” itself as a commodity.”

„The movie spectator has no first-person control of the action, so it wouldn't work to emulate the first-person-POV computer graphics of a shooter game literally on the movie screen. Games feel visceral because the player is directly involved in the action; that is why games have to offer something like an organized Cartesian space for the player to move around in, and this space needs to be presented as continuous, rather than being cut up by montage. But it is precisely by means of hyperbolic, hyperactive A.D.D-style montage that a film like Gamer avoids being contemplative, and instead communicate a sense of visceral involvement that is analogous to what games provide simply by virtue of the player's involvement.” „Society and Slayer are surrounded and reinforced by other forms of media; in the world of Gamer, nothing is direct or “unmediated,” and nothing exists outside of the mediasphere. For one thing, advertisements for the two games are everywhere in the “real environment” of the movie. The movie begins — after the opening company credits, some video signal-zapping and the title text “some years from this exact moment…” – with computer-simulated images of urban scenes. There are postmodern downtowns with skyscrapers, but also favelas and even ancient ruins. Vehicular and foot traffic whizzes by in accelerated motion. Quite wittily, these scenes are apparently cribbed from the movie Baraka (Ron Fricke, 1992), which drew contrasts between the peaceful rhythms of indigenous peoples at ostensibly home with the natural world, with the violent accelerations of life in the overdeveloped world.”