Historie výzkumu chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

stěhování a šíření populace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Lesní obratlovci – savci
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Obvodová nervová soustava
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Nervová soustava.
ŘÍDÍCÍ SOUSTAVY.
Obratlovci povrch těla
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
Instinkty Petr Krol.
Etologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál.
Nauka o chování živočichů
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Světlo a barvy v přírodě
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
OBRANA PŘED PREDÁTORY.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
Etologie Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Nervová soustava a smyslové orgány
Řízení organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie – chování živočichů
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teritorialita – ochrana zdrojů
Vladimír Michajlovič Bechtěrev
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
CHOVÁNÍ OBRATLOVCŮ.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ ŽIVOČICHOVÉ Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Etologie Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc. vedoucí katedry obecné zootechniky a etologie FAPPZ ČZU tel , ,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Žahavci – žahaví dravci
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŽIVOČICHOVÉ - PROCVIČOVÁNÍ
Etologie.
Etologie ptáků.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nauka o chování živočichů
Stres.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ETOLOGIE 8. ročník.
Živočichové.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

ETOLOGIE studuje chování a životní projevy živočichů převážně v jejich přirozeném prostředí

Historie výzkumu chování Ch. Darwin, (J. B. Lamarck) - evoluční teorie I. M. Sečenov, I. P. Pavlov – ruská fyziologická škola - objektivní metody zkoumání mozku a psychických projevů Konrad Lorenz (1903 – 1989) rakouský zoolog, psycholog, lékař shrnul výsledky studia chování svých předchůdců zkoumání vrozeného chování základy klasické etologie 1973 Nobelova cena (přínos etologie pro lékařské vědy)

Karl v. Frisch (1886 – 1982) – rakouský badatel význam včelích tanců při sdělování informací o nalezené potravě prokázal barevné vidění včel

Niko Tinbergen (1907 – 1988) – nizozemský biolog dokonale vysvětlil vrozené instinktivní chování živočichů Nobelova cena

etologické metody: přímé pozorování - pořízení rozeznatelných prvků chování zvířete – etogram (kresby, foto, film) nepřímé pozorování – opožděné zaznamenání činnosti (stopy, zbytky potravy, svlečky…) značkování – kroužkování ptáků, netopýrů sledování zvířat vysílačkami, čipy experiment – použití atrap, přirozené/nepřirozené prostředí

Vrozené chování

chování živočichů - vrozené/získané tvoří se během života podmíněné reflexy rozvoj učením

chování živočichů: vrozené/získané vytvořeno už při narození nepodmíněné reflexy – stejné odpovědi na stejné podněty má význam u živočichů nepečujících o mláďata např. včela medonosná dle složitosti:

Kineze nejsou směrovány k podnětu souvisí s bezpečím a potravou př. měňavka – pohyb panožek, srnec – pasení

Taxe orientace a pohyb živočicha vzhledem ke směru podnětu fobotaxe (fobos = strach) – změna směru pohybu vlivem zhoršujících se podmínek, nebezpečím (prvoci) topotaxe (topos = místo) – pohyb ve směru působení podnětu (pozitivně x negativně) chemotaxe, fototaxe, termotaxe…

vrozené v rámci druhu, málo proměnlivé Instinktivní chování vrozené v rámci druhu, málo proměnlivé organizovaný nervový mechanismus, fáze: vnitřní vyladění (motivace) jedince (stav hladu, připravenost k rozmnožování) hledací (apetenční) chování filtrování – ignorování nedůležitých podnětů spouštěcí mechanismus – klíčový podnět - feromon, zvuk, zrakový podnět… závěrečný motorický projev – útěk, útok, dvoření… bezobratlí - převládá instinktivní chování neovlivněné zkušeností (včely-buňky plástve) obratlovci - ovlivnění zkušenostmi, učením a zráním silueta dravce a kuřata – pohyb vpřed/vzad – utečou/nereagují

Nepodmíněné reflexy - neměnné, jednoduché reakce živočichů na určité smyslové podněty ostrý předmět – ucuknutí, náhlý předmět před očima – ochranné mrknutí, sací, polykací, … po narození

ZÁKLADNÍ CELKY CHOVÁNÍ:

Potravní chování vnitřní podnět – hlad, po nasycení aktivita ustává přijímání potravy – v které části dne, v jakých intervalech manipulace s potravou: krmení mláďat, vytváření potravních zásob, přežvykování, přenášení přijímání vody: kopytníci vodu sají, šelmy lížou, ptáci nabírají do zobáku, sloni nabírají chobotem, někteří nepřijímají vodu vůbec… vyprazdňování – na jedno místo/kdekoli, zaujmutí typické pozice dýchání – tuleni, kytovci

Ochranné chování ochrana před abiotickými vlivy (shlukování kvůli zahřívání), biotickými vlivy (jinými organismy) preventivní (neustále): větření pohyb v hejnu, skupině; v maskujícím prostředí mimetické chování (skrytí, zamaskování) – ochranné zbarvení (mimikry), splynutí s okolím (lelek, motýli, hadi); výstražné zbarvení (žlutočerné) nebo jeho napodobení (batesiánské mimikry)

aktivní (při přímém ohrožení) strnutí na místě – dočasná ztráta pohyblivosti (katalepsie, akineze), napadený živočich vypadá jako mrtvý (ještěrky, kuňky, mláďata čápa, vřetenušky, pakobylky) pohybové ochranné chování – útěk zakončený ukrytím, útěková vzdálenost – nejkratší, na kterou nechá přiblížit nebezpečí shlukování do větších skupin preventivní útok autotomie varování před nepřítelem vystříknutí barevné nebo páchnoucí tekutiny nepodaří-li se uniknout a nebezpečí překročí další, tzv. kritickou vzdálenost - sebeobrana

http://video. nationalgeographic. com/video/octopus_cyanea_mating http://video.nationalgeographic.com/video/octopus_cyanea_mating?source=relatedvideo http://www.youtube.com/watch?v=AjCs27VC5ts http://www.youtube.com/watch?v=eS-USrwuUfA

Obranné chování – odpověď zvířete na přímé ohrožení, napadený neprchá varování: před nepřítelem – alarmující chování nepřítele – aposematické chování – ježení srsti, načepýření peří, hrbení hřbetu, cenění chrupu, vrčení, syčení, může přejít v hrozbu (intenzivnější zastrašování), případně napadení útočníka k výpadům se odhodlávají živočichové pečující o mladé (uspořádání stáda kopytníků, společná obrana samců primátů proti šelmám)

http://www. photonature http://www.photonature.cz/clanky/priroda/141-vlk-obecny-krev-a-laska-v-bavorskem-lese/strana-2.html

Komfortní chování souvisí s péčí o povrch těla, pocitem tělesné libosti nejrozvinutější u …………………………. otírání o stromy, válení se po zemi, popelení, škrabání se končetinami, olizování těla, probírání peří zobákem, mytí hlavy předníma nohama ………………….. – projev sociální pohody protahovací chování (končetin, zívání) ptáků a savců vzájemná péče

Rozmnožovací chování rivalita, partnerství, péče o mladé Rivalita souvisí s tvorbou …………….. (rovnoměrné vzdálenosti mezi jedinci téhož druhu, možnost setkání jedinců opačného pohlaví, dostatek potravy) hranice označovány – …………………………….. hájeny - cílem není zabít teritorií pachem, opticky, akusticky projevy hrozby - přetlačování, cenění chrupu, tlučení křídly, imponování (dominance, submisivita (vystavení nejzranitelnější části těla)

Partnerství námluvy = epigamní chování: volání partnerů, předvádění samců (páv, bažant), nošení dárků (rybák, kukačka kohoutí) zmenšování vzdálenosti mezi pohlavními partnery, dotyky, kopulace

http://www.arkive.org/common-crane/grus-grus/video-09b.html

jeřáb jeřáb rajka fregatka

Péče o mláďata na základě ………….. krmení rodiči – ……………… instinktů hlasy mláďat, barevný vnitřek zobáku kosi vlaštovky