Psychologie II Mediální komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Konflikty a způsoby jejich řešení
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Činnost veřejné správy
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Sociální konstruktivismus
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Téma,,Společně správným směrem – spolupráce s partnery a médii.“ Cesta k potenciálním návštěvníkům vede přes media aneb,,Spolupráce nebo boj s medii?“
Osvícenství.
funkce médií ve společnosti moc médií
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
Masová komunikace, masová média
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Marketingová komunikace
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Interpersonální přitažlivost
Český Krumlov listopadu Českokrumlovská mediální konference Budoucnost veřejnoprávních médií Regulace obsahu v digitální éře krátká úvaha.
Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Masmédia.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Vzdělávací politika.
Tiskový mluvčí v media relations Duben 2011: vláda chtěla ušetřit 6 mld Kč na stavebním spoření zavedením zvláštní 50% sazby daně z poskytnuté zálohy státní.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Základy mediální výchovy
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Strategie regionu, obce
Masová média jako mediální instituce
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Marketingová komunikace
Teorie fiskálního federalismu
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
MÉDIA A KOMUNIKACE.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Psychologie II Mediální komunikace Přednáška 15

Obsah přednášky 1. Pohledy na úlohu médií 2. Úloha novináře: angažovanost nebo neutralita? 3. Vliv nátlakových a zájmových skupin 4. Výběr obsahu zpráv- gatekeeping 5. Zpracování zpráv posluchači – aktivní proces

Druhy masových médií Vynález knihtisku v 15.st. – kniha, brožura (pamflet), leták První noviny – úloha informovat Dokumentární film Televize Internet

1. Pohledy na úlohu médií – 1.1 Osvěta 18.-19. st. - přesvědčení, že masová média jsou mocným nástrojem osvěty. Spojeno s přesvědčením o materiálním pokroku, rozumu a osvícení.

Pohledy na úlohu médií – 1.2 Moc masových médií Přesvědčení o moci masových médií je založeno na pozorování jejich dosahu a dopadu. Během 1. světové války, kdy se dal tisk a film do služeb národních zájmů válčících států, byl pozorován obrovský vliv médií, pokud jsou účinně řízena a směrována. Objevují se noviny určené pro širokou veřejnost – 20.století Charakteristika: reklama senzacechtivé zpravodajství jejich řízení je v rukou mediálních magnátů.

Pohledy na úlohu médií – 1.3 Postmodernismus Ztráta víry v rozum a vědu. Neplatí pevná víra ani přesvědčení ani žádná daná pravidla. Doba uvolnění a hédonismu, individualismu, života v přítomnosti. Neexistuje žádná vize budoucnosti, pro kterou by stálo za to strádat a obětovat se. Odmítání úcty k tradici Hledání novosti Okamžité potěšení Euforie Nesourodost Mizí rozdíl mezi „vyšší“ a „nižší“ kulturou“ Komunikace již není přenos informací

2. Úloha novináře: angažovanost nebo neutralita? Některé mediální organizace se snaží zastávat určitou společenskou úlohu. aktivnější x neutrálnější úloha ve společnosti  Sebepojetí úlohy zpravodaje: (1) Neutrální zpravodaj – informátor, interpret a nástroj státní správy (propůjčující se jako její kanál) (2) Účastnická role („čtvrtý stav“) – zástupce veřejnosti, kritik vlády, politický činitel Podle řady studií provedených v různých zemích novináři dávají přednost neutrální, informativní roli. Objektivitě přikládají význam jako klíčové profesionální hodnotě.

Názory na úlohu novinářů (Weaver a Wilthoit,1992): (1) Interpret – analýza a interpretace složitých otázek, prověřování vládních tvrzení a diskuse o stávající státní politice (investigativní role). (2) Šiřitel – rychlé předávání informací veřejnosti, soustředění na co možná nejširší publikum. (3) Protivník – protivník přestavitelů státní moci a obchodu. Rozdíl mezi různými kulturami. Britští novináři přijímají čistě informativní úlohu častěji než novináři jiných zemí.  

Veřejnoprávní mediální instituce (rozhlas, televize) Veřejnoprávní mediální instituce mají být nestranné, nezávislé na konkrétní politické straně či konkrétním mediálnímu podnikateli a jeho zájmech. Jsou řízeny zpravidla orgánem, který ustavuje parlament. Mají respektovat zájmy nejširšího spektra společnosti včetně minorit. Veřejnoprávní instituce jsou zavázány k neutralitě a vyváženosti Příklad - britská BBC. BBC - zásada „držení se středu pole“ – být prostředníkem mezi diskutujícími, spíše než vlastním účastníkem diskuse

3. Vliv nátlakových a zájmových skupin Vztahy mezi společností a médii bývají často zprostředkovány množstvím neoficiálních, přesto mnohdy dobře organizovaných a silných nátlakových skupin. Nejčastěji souvisí s domnělou politickou předpojatostí a zastoupením menšin. Tlak na média, aby byla pozitivní vůči menšinám různého druhu (etnické skupiny, ženy, homosexuálové, lesbičky).

4. Výběr obsahu zpráv - gatekeeping „Gatekeeping“ – procesy, jimiž se při práci v médiích provádí výběr zpráv. Rozhodování, zda-li má konkrétní zpráva „projít branou“ zpravodajství. Realita se skládá z faktů a událostí existujících nezávisle na tom, co si o nich pracovníci zpravodajství myslí a jak s nimi v procesu produkce zpráv nakládají. Zpravodajství buď odráží nebo pokřivuje tuto realitu.

4.1 Ideologické a organizační faktory Obsah zpravodajských médií má sklon formovat se podle shodných pravidel. Pokud jsou odlišné mediální organizace postaveny za srovnatelných podmínek před stejné události, mají tendenci se chovat stejně. Událost se stane zprávou tím spíše, čím vyhovuje jistým organizačním a také některým kulturním či ideologickým kritériím. Lidé rozhodující o výběru zpráv mají velmi ustálenou představu o tom, co asi bude publikum zajímat. Tato představa je v rámci jednoho společensko - kulturního okruhu do značné míry shodná.

4.2 „Zpravodajské hodnoty“ Koncept zpravodajských hodnot – obecně přijaté a ustálené představy o tom, co bude publikum s ohledem (1) na své zájmy a (2) na základě závažností pravděpodobně zajímat. Prokázáno, že zpravodajské hodnoty mají největší vliv na to, zda nějakou událost potencionálně použitelnou ve zpravodajství média zaznamenají. Jaké události mají obecně větší pravděpodobnost, že se dostanou do zpravodajství: Odehrávají se v krátkém časovém intervalu (jsou náhlé) Mají velký rozsah a velkou intenzitu Jsou jasné a jednoznačné Jsou nečekané Mají kulturně blízko k předpokládanému publiku Mají jistou kontinuitu

4.3 Místo a výběr zpráv Prostorové vztahy mají vliv na tok a výběr zpráv. Čím blíže městu, regionu či státu, kde žije předpokládané publikum, se událost odehrála, tím pravděpodobněji bude zaznamenána. Zpravodajská síť - hierarchizovaná síť - zpravodajové a jejich spolupracovníci. Zpravodajská síť má velmi pevné předivo v místech, jde je koncentrována moc. Zpravodajové jsou vysíláni do míst, u nichž je pravděpodobnější, že se tam vyskytnou „události“ splňující představy o tom, co zajímá publikum. Předurčení zpráv a plánování událostí Existuje mnoho důkazů o tom, že plánování zpravodajského pokrytí události silně ovlivňuje podobu výsledné zprávy

5. Zpracování zpráv posluchači - aktivní proces Posluchači provádějí selekci z informací, kterými jsou vystaveni Mají pod kontrolou to, co čtou, na co se dívají a co poslouchají. Hledají to, co chtějí slyšet, jiné věci vypouštějí.

5.1 Selektivita vystavování informacím Máme rádi lidi, kteří mají podobné názory, jako my. Nemáme rádi lidi s jinými názory, než jsou naše, a vyhýbáme se jim (viz Přednáška 3). Selektivita vystavování informacím - tendence vybírat ty informace, které potvrzují náš názor, postoje a uznávané hodnoty.

5.2 Selektivní pozornost Selektivní pozornost – posluchač přijímá určité informace, zatímco jiné filtruje a nepřijímá. Příklad - výzkum z USA Při diskusi Reagan – Mondale ti, kteří podporovali Reagana, měli pocit, že v diskusi zvítězil Reagan a ti, kteří byli příznivci Mondaleho, byli přesvědčeni o tom, že zvítězil Mondale. Podobná zákonitost mnohokrát pozorována.