Dopravní průzkum města Prostějova A. Průzkumy, rozbory a analýza současné dopravní situace B. Prognóza dopravy, hodnocení navržených koncepcí C. Problematika městského silničního okruhu Zpracovatel
A. Průzkumy, rozbory a analýza současné dopravní situace
Stupeň automobilizace, informace o růstu dopravy Stupeň automobilizace 1:2,87 (349 voz/1000 obyvatel) Roční nárůst intenzit v období 1995-2000 je ve výši 7 % Mezi roky 1998 - 2006 zpomalení růstu na 3-5 % ročně Mezi roky 2005 a 2006 nárůst intenzit o 2,5 % Hybnost a dělba přepravní práce Celková hybnost obyvatel 1,96 Mobilita dopravními prostředky 0,96 Podíl veřejné osobní dopravy 25,7 % Podíl individuální dopravy 74,3 % Stupeň automobilizace 1:2,71
Dopravní vazby Intenzity dopravy Podíl vnitřních dopravy 52 % Podíl zdrojové a cílové dopravy 44 % Podíl tranzitní dopravy 4 % Intenzity dopravy Největší intenzity na komunikačních vstupech města: II/150 Plumlovská 8679/833 II/433 Brněnská 8224/882 R46 napojení, ul. Konečná 7257/1049 II/366 Kostelecká 6976/912 II/367 Kojetínská 6011/738 (údaje jsou ve vozidlech celkem/nákladní za 24 hod. v obou směrech)
Počet cest
Největší intenzity na městském silničním okruhu
Tranzitní doprava – současný stav
Odstavování vozidel v obytných oblastech Průzkum proveden (21.-24.11.2005 v době po 20 hod) pro obytné oblasti: Výstavba parkovacích objektů (kapacita cca 680 míst) Řešit odstavování vozidel v rozporu se zákonnými předpisy (cca 200 stání) Deficit k roku 2025 činí 880 odstavných stání
Parkování vozidel v historickém jádru města oblast A (střed historického jádra) oblast B (severovýchodní část historického jádra) oblast C (jihovýchodní část historického jádra) oblast D (území vně historického jádra města) průměrná doba parkování cca 2¾ hod průměrný obrat činí cca 3,4-3,9 vozidla na nabízené parkovací místo
Městská hromadná doprava 18 linek, 2 komerční linky, dopravce FTL – First Transport Lines, a. s. Struktura jízdného - 58% lístky a 42% časové jízdenky Odhad počtu cestujících (říjen 2005) Za průměrný měsíc přepraví dopravce přibližně 208,4 tis. osob (odhad pro běžný pracovní den vychází kolem 9 tis. cestujících)
Hodnocení kvality obsluhy území z pohledu četnosti spojů MHD Vybrané oblasti s nejnižší kvalitou
Nehodovost, nehodová místa Významné snížení následků dopravních nehod v roce 2004 Nejnebezpečnější křižovatka Brněnská-Okružní s číslem závažnosti 143 křižovatka Plumlovská-Anenská s číslem závažnosti 78 křižovatka II/150-III/37762 v Domamyslicích s číslem závažnosti 18 Nejméně bezpečný úsek - ulice Wolkerova s číslem závažnosti 153 - Kojetínská a Plumlovská s čísly závažnosti 80 resp. 134
B. Prognóza dopravy, hodnocení navržených koncepcí
Vývoj hybnosti, mobility Vývoj obyvatelstva Vývoj hybnosti, mobility
Výsledné koeficienty pro rok 2025 Vývoj automobilizace Výsledné koeficienty pro rok 2025
Rozhodující rozvojové záměry, odhad přitížení komunikační sítě Obchodní centra na ulici Plumlovské - 15 tis. m2 prodejní plochy - 2,5 až 3 tis. vozidel/24 hod. Průmyslová zóna Kojetínská, Kralická - výměra 25 ha, výhledově dalších 50 ha - cca 850 vozidel/24 hod.
Hodnocení křižovatek na vnitřním městském silničním okruhu
Úsek rychlostní silnice I. třídy R46 současný stav – max Úsek rychlostní silnice I. třídy R46 současný stav – max. intenzita 4443 voz./24 hod.
Úsek rychlostní silnice I. třídy R46 bez poplatku – max Úsek rychlostní silnice I. třídy R46 bez poplatku – max. intenzita 6252 voz./24 hod.
Část severního obchvatu Kostelecká - Olomoucká výhledová intenzita dopravy pro r. 2025 1790 resp. 3900 voz./24 hod. podíl tranzitní dopravy 45 resp. 48% efekt u ulic J. Lady, U Stadionu; intenzity r. 2025 o 5-10% nižší než dnes
Přeložení silnice II/150, jižní obchvat Prostějova - výhledová intenzita dopravy pro r. 2025 900-1600 voz./24 hod. - podíl tranzitní dopravy 51-67% - nízký efekt ulice Okružní, intenzita dopravy 5400-7100 voz./24 hod.
Doporučení Přednostně usilovat o zapojení úseku R46 do základního komunikačního systému města Sledovat tyto priority rozvoje komunikací - propojení ulice Anglické a Okružní - část severního obchvatu v úseku Kostelecká - Olomoucká Upřednostnit v čase kompletaci severního obchvatu před přeložením silnice II/150; zvážit propojení s ulicí Plumlovská Pro přeložení silnice II/150 (jižní obchvat) bude rozhodující regionální význam
C. Problematika městského silničního okruhu
Oblasti hodnocení Dopravní zatížení, výkonnost křižovatek Dopravní bezpečnost Společenské náklady Organizace dopravy, podmínky záměru
Dopravní zatížení, výkonnost křižovatek
Kartogram dopravního zatížení celkem za 24 hod.
Křižovatka Olomoucká – Vápenice - Svatoplukova - Újezd
Srovnání dopravního zatížení křižovatky Svatoplukova – Vápenice - Olomoucká Jednosměrný městský okruh – špičková hodina Svatoplukova – Vápenice - Olomoucká Stávající stav - špičková hodina Srovnání dopravního zatížení křižovatky
Shrnutí Intenzita dopravy na vybraných křižovatkách městského silničního okruhu se v případě jednosměrného řešení zvyšuje v průměru o 30%, max. dopravní zatížení 24500 voz./24 hod. je dosaženo na ulici Vápenice, současná intenzita je zde cca 16200 voz./24 hod Součty kritických intenzit pro současnou dopravní situaci se pohybují v rozmezí 888-1079 voz./hod.; v případě jednosměrného okruhu vychází součty kritických intenzit v rozmezí 973-1204 voz./hod. Nejméně výkonnou křižovatkou pro současnou dopravní situaci je křižovatka Vápenice-Olomoucká s rezervou ve výkonnosti 30% což odpovídá přibližně období 13 let při průměrném ročním nárůstu kolem 2%; v případě jednosměrného řešení nejnižší rezervu 16% vykazuje rovněž křižovatka Vápenice-Olomoucká, časově se jedná o období kolem 8 let Zatížení ulic Okružní v úseku Brněnská-Lidická a Sladkovského se zvyšují více jak dvojnásobně na intenzity 9900 voz./24 hod. resp. 9100 voz./24 hod.
Bezpečnost dopravy Přehled dopravních nehod a závažnosti na komunikacích městského silničního okruhu za rok 2004 Přehled dopravních nehod a závažnosti na křižovatkách městského silničního okruhu za rok 2004
Společenský efekt dopravní nehodovosti Celkem zde došlo k 68 dopravním nehodám se 2 těžkými zraněními a 6 lehkými zraněními Výsledná ekonomická ztráta dosahuje cca 14 mil. Kč Snížení nehodovosti o 37,6% představuje přínos záměru ve výši 5,3 mil. Kč za rok
Náročnější dostupnost území
Doprovodné defekty záměru - ulice Rejskova a Havlíčkova – jednosměrný provoz - ulici Komenského – změna orientace jednosměrného provozu - ulice Netušilova – zamezení průjezdu přes historické jádro - ulice Nerudova, Fanderlíkova – zamezení průjezdu Brněnská a Kostelecká.
Hodnocení a doporučení Zvýšené dopravní zatížení na městském silničním okruhu v průměru o 30%, až dvojnásobné intenzity dopravy na ulicích Okružní a Sladkovského s nepříznivým dopadem na životní prostředí. Přínos 5,3 mil. Kč/rok ve společenských nákladech z titulu zvýšení dopravní bezpečnosti, zvýšené společenské náklady o 64,9 mil. Kč/rok z důvodu zhoršené dostupnosti širší centrální oblasti města. Rozsáhlá dopravně organizační opatření a investiční počiny, které jsou nezbytné pro vlastní realizaci záměru. Nedoporučujeme realizovat záměr jednosměrného městského silničního okruhu
Děkuji za pozornost