Rozvitý středověk Život na vesnici.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

RANÝ STŘEDOVĚK.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Rozvitý středověk Život na venkově
Kraj Vysočina Mgr. Zuzana Tichá.
Život na středověkém hradě, ve středověké vesnici i městě
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
Stěhování národů Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vymezením pojmu středověk, pojmy a informacemi o období.
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček
Struktura středověké společnosti
HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Vesnická kolonizace a změny v zemědělství
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Vrcholný středověk.
* KOLONIZACE= osídlování nových území
RANÝ STŘEDOVĚK.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vrcholný středověk Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Středověk, gotický sloh
Zemědělství ve středověku
STŘEDOVĚKÉ HOSPODÁŘSTVÍ
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Feudální systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Středověk Periodizace a charakteristika
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_32_ČS TEMA: Život na vesnici v.
Čechy v 9. a 10. století Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
ŽIVOT ZEMĚDĚLCŮ Zemědělci díky pokročilejšímu zemědělskému nářadí a nové metodě obdělávání půdy dosahovali během vrcholného středověku vyšších výnosů.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Zemědělství, pole, louky, obilí, sklizeň. VENKOV VE STŘEDOVĚKU Co se nám vybaví,
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Dějepis a společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_01
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_165_O životě na vesnici
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola Městec Králové
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
LUCEMBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Naše země v dávných dobách.
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

Rozvitý středověk Život na vesnici

Středověk raný středověk rozvitý – vrcholný středověk do konce období rozdrobenosti do konce 12. st. rozvitý – vrcholný středověk od konce 12. st. schopný panovník Přemysl Otakar I. hospodářský rozvoj

Vesnice Na vesnici většina obyvatel šlechta poddaní vyšší páni nižší zemani řemeslníci kněží

Sídla šlechty HRAD TVRZ Opálka Švihov Čachrov Rabí

Vesnice Kromě domů stodoly, kůlny, sýpky, také mlýny, kovárny, hostinec... Kostel a fara. Tvrz nebo hrad.

Vesnice Domy Hrady, tvrze, kostely kámen dřevo kámen cihly Nejprve jedna místnost, pak rozdělení U 9 obrázky Hrady, tvrze, kostely kámen

Kolonizace osídlování nových oblastí – příchod i z okolních zemí nová půda – žďáření určená doba – lhůta – kdy nemusí odvádět dávky Lhota, Lhotka, Žďár, Ždárek…

Šlechta a poddaní Poddaní pracují na propůjčené půdě šlechtic poddaní

Šlechta a poddaní dávky kontroluje rychtář robota šlechtic poddaní

Zemědělství ½ půdy dříve dvojpolní systém obdělaná půda 1. rok úhor obdělaná vždy ½ půdy obdělaná půda 2. rok úhor

nový trojpolní systém 2/3 půdy obdělané vždy 1. rok ozim jař úhor

Zemědělství chomout – lépe využije sílu zvířat – krávy, voli (koně méně) chomout jho - jařmo

Zemědělství dokonalejší železný pluh brány okované železem

Zemědělství ruční setí srpy, kosy mlácení cepy (humno – střechou chráněné místo, obv. na konci usedlosti) náročná práce (žena – v sezoně na poli, pak péče o dobytek, domácnost) U 8 obrázky

Život na venkově Na vesnici šlechta (nižší-zemani, vyšší-páni), poddaní, řemeslníci, kněží. Jednoduché obytné domy a hospodářské budovy – sýpky, kolny, stodoly – dřevo, kámen, cihly. Další budovy – kostel, fara, mlýn, kovárna, hostinec, obydlí pro šlechtice – tvrz. Těžká práce – orba, vláčení, ruční setí, sekání srpem a kosou. Tažný dobytek – chomout. Kolonizace – panovník pozval na neobydlené území nové osadníky, přidělil jim půdu, po urč. dobu nemuseli platit poplatky (Lhota, Lhotka…). Trojpolní systém obdělávání polí. Obrázky str. 8 a 9 – prostudovat

Opakujeme