Radko Manda Obchodní ředitel Volvo Bus Corporation 7900 Hybrid Radko Manda Obchodní ředitel Volvo Bus Corporation
Proč se Volvo rozhodlo pro spojení Diesel Hybrid při zavedení EuroVI u nízkopodlažního městského autobusu? Euro VI diesel technologie je solidní základ Zkušenost s technologií hybridních autobusů Vývoj na trhu Cenový vývoj Správné načasování Cena paliva Péče o životní prostředí
Euro VI diesel technologie je solidní základ také pro naši Euro VI hybridní technologii. Volvo má rozsáhlou zkušenost se sytémy filtrování částic od roku 2002 v USA od roku 2005 v Japonsku v kombinaci se systémem SCS. Vedoucí role v prodeji na trhu nákladních automobilů v USA potvrzuje úspěch technologie Volvo. Použili jsme naší novou Euro VI technologii spalování jako soldní základ pro budoucí hybridní pohony v Evropě. Volvo Bus má positivní ohlas na technologii pohonů jak od operátorů tak i od úředních míst. Také konstruktivní plány rozvoje pro další zvýšení atraktivity.
Technologická zkušenost s hybridními autobusy Volvo Buses má nyní již tříletou zkušenost průmyslovou výrobou parallení hybridní technologie. Jak velcí zákazníci tak nezávislé zkušebny potvrdily úspory paliva. Zajistili jsme vynikající spolehlivost. Provozní dostupnost hybridních busů je vysoká. Volvo Bus Corporation se rozhodlo pro hybridní technologii jako pohonné jednotky budoucích městských autobusů. Provedli jsme průzkum u zákazníků hybridních autobusů a bylo zjištěno, že 86% cestujících a obyvatel žijících v okolí autobusových zastávek shledali hybridní autobusy méně hlučné v poronání s klasickými diesel autobusy. Nabízet klasické naftové autobusy tam, kde byly s úspěchem nasazeny hybridní autobusy nebude možné. Tromsö -30 °C
Správné načasování Růst ceny ropy 12% Cena paliva vzrostla o více než 10% než index růstu v posledních třech letech. Cena paliva bude i nadále růst ! Požadavek na řešení Ohleduplná k životnímu prostředí má rostoucí tendenci. Jsou vyžadovány autobusy energeticky úsporné. Euro VI je nová technologie velmi dobře kombinovatelná s hybridním řešením. Volvo zlepšilo výkon systému snižující emise ve spalinách zavdením kombinovaného řízení palivového systému za účelem úspory paliva a řízení emisí. Volvo provedlo odhad objemů prodejů, které ukazují, že evropský trh s dieslovými pohony se stane méně profitabilním pro menší operátory již v roce 2018. Volvo Bus Corporation na základě toho shledává správný okamžik pro zavedení Euro VI hybridů jako základní produkt pro autobusový nízkopodlažní segment v Evropě od roku 2014. Růst ceny ropy 12%
Zkušenost Volvo bus s hybridem Vhodný pro městský a příměstský provoz 288 autobusů hybrid v provozu* 468 autobusů hybrid ve výrobě* 756 autobusů hybrid prodáno celkem* >10.000.000 km zkušenost v komerčním provozu * Úspory paliva reportovány zákazníky mezi 29% a 40% 80 550 000 litrů celkové úspory paliva* 211 800 tun méně CO2 ve spalinách* * Data k 8.červnu 2012
Komerční fakta Hybridy jsou prodány zatím v 18 zemích Vzrůstající prodej: 2009: 13 2010: 112 2011: 311 2012 dosud: 320 Zákazníci opakují objednávku podruhé potřetí ale už i počtvrté Technologie získala ocenění 184 objednaných hybridů v Anglii duben 2012 64 objednaných nových typů 7900 hybrid
Volvo 7900 Hybrid Hlavní vlastnoti: Karosérie z lehkých slitin (-550 kg) Modulární koncept, umožňující flexibilitu Vysoká spojitost s typem 8900 Jednoduchost oprav havárií
Roční úspory paliva, statistika dopravců Úspora litry za rok Úspora litry za rok 10 provozních hodin za den 20 000 20 000 20 provozních hodin za den 10 000 10 000 The two most important parameters for the economy for operators is driving cycle and the utilisation per day. 10 20 30 10 20 30 Průměrná rychlost km/h Průměrná rychlost km/h
Zkušenosti z provozních testů Dopravního podniku hl. města Praha Nasazení autobusu v pražském provozu potvrdilo údaje výrobce o významné úspoře nafty. Rozdíl ve spotřebě na sledovaných linkách činil v průměru 28% ve prospěch hybridního Volva. V porovnání dle typů vozů byla zjištěna úspora cca 21% oproti autobusům Karosa a SOR a až 38% oproti autobusům typu Citybus. V rámci ověřovacího provozu došlo pouze k jedné významnější technické závadě, která však nesouvisela s hybridním systémem. V rámci palubní diagnostiky byla zaznamenána i další hlášení a upozornění, zajímavostí byla například detekce uvolnění kladívka pro nouzové rozbití skel. Z pohledu řidičů byla pozitivně hodnocena ovladatelnost autobusu, dobrý výhled z místa řidiče, nastavení systému pérování a řešení interiéru pro cestující s velkým podílem sedaček v úrovni podlahy vozu. Hybridní systém a zejména převodovka I-Shift vyžadovaly oproti klasickým autobusům mírně odlišnou techniku jízdy, oceněno bylo účinné a velmi plynulé brzdění..
Data od nezávislých institucí z reálného provozu Provozní testy zákazníků a data z provozu jsou reportovány zákazníky a nezávislými institucemi 7700 Hybrid 7700 Diesel Saving litrů / 100 km litrů / 100 km % Göteborg – denní provoz 25 40 31% London - Route 159** 35 54 35.5% London - Route 141 fleet 38 68 35.5% Switzerland (kopcovitý) 54 76 29% STIB Brussels 17 km/h 33 61 45% Switzerland (rovinatý) 23 35* 34% Fraunhofer- Průměr 7 linek 32 47* 31% La Rochelle – příměstský 26 43* 38% La Rochelle - městský 30 54* 43% Luxemburg 31 km/h 22 37* 40% Praha DPMP 28% * Referenční hodnoty od autobusů konkurence
Volvo Hybrid - mýty a fakta Mýtus Současná fakta Hybridní autobusy mohou vykazovat dobré výsledky pouze v laboratorních podmínkách, ale ve skutečném provozu jsou úspory mnohem menší. Statistiky od více než 200 Volvo hybrid busů v provozu vykazují úspory v průměru 32% v porovnání s novými autobusy poháněnými vznětovými motory. Hybrid autobusy mají nízkou provozní dostupnost. Provozní dostupnost je vyšší než u diesel autobusů. Např. v Londýně je reportována 98%. Hybridní autobusy potřebují speciální řidiče a školení. Školení řidičů je vždy pozitivní pro zvýšení bezpečnosti a snížení spotřeby paliva. Avšak Volvo hybridní autobusy vykazují vysoké úspory se všemi řidiči. Hybridní technologie není vyspělá. 8 z prvních deseti hybrid zákazníků opakovaně nakoupilo další hybridy. Jednou hybrid už navždy hybrid! Hybridní autobusy jsou vhodné pouze pro pomalý a hustý provoz. Volvo hybridní technologie šetří palivo v každém typu provozu od pomalého městského provozu až po regionální. Hybirdní autobusy jsou drahé. Ano, hybridní autobusy přichází se zvýšenou cenou. Provozní náklady jsou však mnohem nižší.
Výrobní koncept Hybridní Technologie Principy úspěchu Volvo Hybrid systému Rekuperace brzdné energie je jeden z úspěchů snížené spotřeby paliva hybridu ostaní jsou: Elektrifikace přídavných pohonů: Není spotřebována energie na pohánění přídavných pohonů jako např. kompresor klimatizace posilovač řízení vzduchový kompresor neboť jsou poháněny elektropohonem pouze pokud je potřeba. I-Shift: Volvo systém řazení převodů optimalizuje kinematický řetězec. Stop & Go: Naftový motor se zháší v zastávkách. Zmenšení motoru: Je použit 5-litrový motor namísto 7-9 litrového. Přehled úspory paliva The success factors for the Volvo Hybrid are found by looking at fuel saving statistics gathered in real traffic. In dense city traffic: -Using the classic hybrid benefit, brake energy recuperation, we save about 10% -downsizing the engine contributes 5% -and by avoiding idling, we can add another 4% to the savings. -However, utilising the I-shift gear box gives us more than 6%. In fact, a total of more than 30% saving can be realised by the complete integration of power generation and power consumers found in the Volvo 7700 Hybrid bus. Some operators claim 20% savings from brake energy recuperation. However, Volvo has not been able to confirm a potential of more than 15% in real traffic conditions, using brake energy recuperation alone. Most important is the high savings in commuter traffic. As you can see (pointing at the brake energy recuperation slice) statistics show that increased savings by Volvo 7700 Hybrid brake energy recuperation compensates for the lower share of savings we achieve by omitting idling. But how does the Volvo 7700 Hybrid perform in real traffic? Next slide Rychlost jízdy
Volvo 7900 Hybrid 2012 June