Efektivní užívání energie v budovách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Efektivní užívání energie v průmyslu
Advertisements

Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
ŠETŘENÍ ELEKTRICKOU ENERGIÍ
Z obnovitelných zdrojů
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Projekt IUSES – Příručka pro pedagogy Vlasta Švejnohová, ENVIROS, s.r.o. 10. listopadu 2009 Za obsah této prezentace odpovídají pouze její autoři. Prezentace.
Šetříme elektrickou energii
Nová směrnice o energetické účinnosti
DOMY Otázky a odpovědi.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
PROGRAM SLOVSEFF II. PROSTŘEDKY NA FINANCOVÁNÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE NA SLOVENSKU Jan PEJTER ENVIROS, s.r.o.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Klimatizační zařízení
ENERGETICKÉ A EKOLOGICKÉ SYSTÉMY BUDOV 2
Energetický audit, PENB
Energetická náročnost budov
Tepelné čerpadlo 1.
Tepelné čerpadlo 3.
Využití solární energie A5M13VSO soubor přednášek
Učebnice věnovaná Dopravě Efektivní užívání energie v dopravě Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Alternativní energie Úspora energie Lenka Janouchová (asistentka)
Šetříme energií v domácnosti
Úspora energií v domácnostech - Tomáš Bílý -
Energie a Město Zpracovali : Štěpán Filip Matěj Havrlant Matěj Havrlant.
VÝPOČET A HODNOCENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV V ČR
TIPY NA ÚSPORU ELEKTŘINY ÚSPORNÉ ELEKTROSPOTŘEBIČE
Dodávka chladu v teplárenských provozech XXIII. seminář energetiků
Úspora elektrické energie
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Sub-projekt BRIE Potštát 12. října Praktické využití obnovitelných zdrojů energie v rodinných domech Ing. Libor Lenža Regionální energetické centrum,
Energetický průkaz budovy.  Požadavek Evropské směrnice /es.  Každá země realizuje požadavek vlastní cestou  Pro ČR se stal vzorem rakouský.
Martin VRZALA. * Energetika * Primární energetické zdroje * Obnovitelné energetické zdroje.
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program Eko-Energie – Ostrava Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program.
Spotřeba a využití energie
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Úspory energie a regenerace
Trunkát Tadeáš, 1.U. -nevyčerpatelnost -ekologičnost.
Modelování energetických systémů budov
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
Tepelné akumulátory.
Využití energie Slunce
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
Dotační program Zelená úsporám Ing. Zbyněk Bouda Energetická Agentura Vysočiny, z.s.p.o.
Výroba a přenos elektrické energie. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
NAČ SPOTŘEBUJEME NEJVÍCE ENERGIE? Seminární práce z fyziky.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
Centrum energeticky efektivních budov.  Díky nejnovějším trendům ohledně snižování energetické spotřeby budov, ať již z legislativních důvodů, ekonomických.
ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL ŠVEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ PROSTĚJOV Registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Jak se zapojit? Jiří Průša Národní informační den, , Praha 2 / 10 Předkladatel (koordinátor) Nese hlavní díl zodpovědnosti.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 8.ROČNÍK.
Elektrický obvod. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
TECHNOLOGICKÝ VÝVOJ VE VŠECH ODVĚTVÍCH průměrné auto vs. šetrné auto spotřeba 6,5 l/100km spotřeba 1,5 l/100km, příp. 6,5 kWh/100km.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Zakládající partneři Významní partneři Partneři Energetická optimalizace bytové domy Výroční konference MMR Ing. Michal Čejka
Ministerstvo průmyslu a obchodu, 24. listopadu 2016
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VOŠ A SPŠ JIČÍN ZÁVĚREČNÁ PREZENTACE FIRMY
PROJEKT OSTROVNÍHO DOMU V PODMÍNKÁCH ŠUMAVY
Zpracovatel dat: Ing. Roman Musil
Měniče napětí.
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
Transkript prezentace:

Efektivní užívání energie v budovách Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této prezentace odpovídají pouze její autoři. Prezentace nepředkládá názor Evropské Unie. Evropská Unie není zodpovědná za využití uváděných informací.

Úvod Proč budovy? Budovy – tzn. udržení požadovaného vnitřního prostředí v budově je velkým konzumentem energie

Cíl učebnice Seznámení s: Kde všude je v budovách potřebná energie? Jak můžeme snížit potřebou energii? Technologií vytápění, chlazení, ohřevem teplé vody Jak důležitou roli hraje osvětlení? Jak správně používat elektrické a elektronické spotřebiče?

Zaměření Zaměření na efektivní užívání energie v budovách a každodenním životě Učebnice se snaží vést studenty k lepšímu využití budov a jejich vybavení

Obsah Úvod do tématiky – Budovy Struktura budov Klimatizace Obálka budovy Bioklimatický návrh Klimatizace Vytápění Chlazení

Obsah Příprava teplé vody Osvětlení Elektrické a elektronické přístroje a zařízení (a solární PV systémy) Energetický audit

Orientace v učebnici Definice: označuje výraz a vysvětluje jeho význam Pamatuj: označuje něco důležitého, podnět nebo zásadní informaci. Na tyto piktogramy dávejte pozor! Učební látka: Tento piktogram je na začátku každé kapitoly a uvádí, co bude v dané kapitole předmětem výuky Pokus, cvičení nebo činnost: Tento piktogram označuje něco, co máte udělat na základě prostudované látky Webový odkaz: Ukazuje internetovou adresu, kde můžete získat více informací

Orientace v učebnici Odkaz: Označuje, odkud informace pochází Případová studie: Zde uvádíme skutečný příklad z průmyslového odvětví nebo podniku Klíčové body: toto je souhrn (obvykle v řádcích označených puntíkem jako odrážkou) toho, co jste již obsáhli, obvykle se nacházejí na konci kapitoly Otázka: označuje náš dotaz, vyžadující vaši odpověď, nachází se zejména na konci kapitoly

Kapitola 1 – Úvod do tématiky týkající se budov Co je budova? Typologie budov Vnitřní prostředí v budovách

Kapitola 1 – Cíle Studenti by měli získat povědomí : o typech budov a rozdílech v požadavcích na vnitřní prostředí v těchto budovách o hlavních cílech udržitelného návrhu budov

Kapitola 2 – Struktura budov Jak důležitou roli hraje obálka budovy? Vysvětlení principu přenosu tepla Přehled nejběžnějších stavebních a izolačních materiálů Základní pojetí bioklimatického designu budov

Kapitola 2 - Cíle Studenti by se měli dozvědět: O principech šíření tepla Jaké jsou tepelně izolační vlastnosti běžných materiálů a stavebních prvků Tipy pro lepší užívání budovy

Kapitola 2 – Tipy pro výuku Popřemýšlejte se studenty: Co je možné udělat, aby se zamezilo nechtěným únikům vzduchu ze třídy? Jaký prostředek nebo systém by mohl být použit k ochraně oken ve třídě před sluncem během letního období?

Kapitola 3: Klimatizace Kapitola je rozdělena do dvou podkapitol: 3.1 Vytápění 3.2 Chlazení

Kapitola 3.1 – Vytápění Co je hlavním úkolem vytápění? Co je tepelná pohoda? Systémy vytápění Zdroje Neobnovitelné Obnovitelné Možnosti využití alternativních zdrojů energie Solární e. Tepelná čerpadla

Kapitola 3.1 - Cíle Studenti by se měli dovědět: Proč se někteří lidé cítí v místnosti dobře a jiní ne – tepelná pohoda O běžně používaných systémech vytápění a jejich rozdělení, zdrojích, a jejich přednostech a nevýhodách Jak zapojit využití obnovitelných zdrojů do vytápění

Kapitola 3.1 - Cíle Studenti by se měli dovědět: Jak lze využít energii ze slunce Jak funguje tepelné čerpadlo

Kapitola 3.1 – Tipy pro výuku Nechejte studenty zjistit, jaké zdroje energie pro vytápění používáte ve škole, u sebe doma? Popřemýšlejte se studenty, zda ve škole či u sebe doma, můžete využít energii z obnovitelných zdrojů

Kapitola 3.2 - Chlazení Jaká je teplená pohoda v letním období? Popis klimatizačního zařízení + účinnost Energetické štítky zařízení Tipy a nápady, jak vhodně používat klimatizační zařízení

Kapitola 3.2 - Cíle Studenti by se měli dozvědět: Jak pracuje klimatizační zařízení? Jaké jsou důsledky používání klimatizace? Jak číst v energetických štítcích Jak lépe a efektivněji používat klimatizační zařízení?

Kapitola 3.2 – Tipy pro výuku Popřemýšlejte: Jak lze jinak dosáhnout tepelné pohody v létě než za použití klimatizace?

Kapitola 4: Příprava teplé (užitkové) vody Příprava teplé (užitkové) vody obvykle tvoří druhou nejvyšší položku domácnosti ve spotřebě tepla. Seznámení se spotřebou vody při jednotlivých činnostech Tipy jak ušetřit vodu a energii

Kapitola 4 - Cíle Seznámit studenty: s procesem přípravy teplé vody tipy jak šetřit vodou a energií na její přípravu v každodenním životě

Kapitola 4 – Tipy pro výuku Pokuste se studenty vypracovat studii a měření, kolik vody a energie ušetří pokud změní své chování v souladu s tipy uvedené v učebnici

Kapitola 5: Osvětlení Jak je světlo pro lidi důležité Jak využívat denního a umělého světla Jaké jsou zdroje umělého osvětlení Co je světlo, jak ho změřit a doporučení pro jeho intenzitu v budovách

Kapitola 5 – Tipy pro výuku Nechejte studenty spočítat, kolik by ušetřili energie a peněz, když vymění doma všechny klasické žárovky za úsporné zdroje. Výsledky porovnejte mezi sebou.

Kapitola 6 – Elektrické a elektronické přístroje a zařízení (a solární PV systémy) Jednotky měření elektřiny a jak je vypočítat Jak zjistit informace z energetických štítků používaných v Evropě na elektrických přístrojích Přehled parametrů hlavních přístrojů používaných v domácnostech Jak jejich správným používáním ušetřit energii

Kapitola 6 – Elektrické a elektronické přístroje a zařízení (a solární PV systémy) Základy o solární energii a jak se přeměňuje na elektřinu Hlavní typy fotovoltaických článků Základní dimenzování fotovoltaického systému

Kapitola 6 – Tipy pro výuku Nechejte studenty změřit: kolik energie ušetří, když budou doma vypínat elektrické přístroje, místo ponechání ve stand-by režimu Udělejte průzkum: vyplatí se koupit výrobek (např. lednici) ve třídě A než ve třídě C? Odhadněte, kolik elektřiny by dokázal vyrobit PV systém instalovaný ve vaší škole a vypočtěte, jak by byl velký.

Kapitola 7 - Cvičení Návod jak provést monitorování spotřeby energie a energetický audit doma nebo ve škole

Otázky? Rádi zodpovíme vaše dotazy…