Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy
Investice do výstavby komunikací Komunikační síť dle Územního plánu Prodražování dopravních staveb Financování dopravních staveb možnosti do budoucna Srovnání Praha - Berlín
Komunikační síť dle ÚPn Prahy
Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil.
Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil.
Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil.
Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil. Sběrné kom mil. Celkem mil.
Úseky ve stavbě: PO Slivenec - Lahovice – Vestec, Vysočanská radiála Úseky v přípravě: MO Myslbekova – Pelc-Tyrolka Současný stav sítě
Prodražování dopravních staveb
odhad Nárůst nákladů na Městský okruh MO SAT – Pelc-Tyrolka MO Zlíchov - SAT MO Pelc-Tyrolka - Rybníčky délka3,2 km tunel40 % náklady3600 mil / km tunel5400 mil / km délka6,5 km tunel83 % náklady3960 mil / km tunel4500 mil / km prodražení: ÚR realizace +64 % prodražení: ÚPn ÚR +149 % ÚR realizace ? Městský okruh celkem (mil. Kč) Zdroj: ÚPn, rozpočty HMP ?? odhad SOS Praha z roku 2002
Náklady :dle ÚPn Pražský okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil. Sběrné kom mil. Celkem mil. reálné mil mil mil mil. Co budou silniční stavby opravdu stát ?
Příčiny prodražování dopravních staveb Hrubé podhodnocování nákladů během přípravy staveb ve snaze prosadit jejich realizaci Požadavky na investice přesahují reálné možnosti města - krácením rozpočtů oproti harmonogramům dochází ke skluzům a tím i prodražování staveb Korupční prostředí – absence nezávislé kontroly nakládání s investičními prostředky
Shrnutí - komunikace Náklady na dopravní stavby byly v ÚPn hrubě podhodnoceny Dochází ke zpožďování a prodražování většiny dopravních staveb Reálné odhady celkových nákladů komunikační sítě Prahy dosahují astronomické výše přes 250 mld. Kč
Financování dopravních staveb a zadlužování města
Vývoj zadlužení Prahy 1998:11 mld. Kč 2002:22 mld. Kč 2003:35 mld. Kč
Výhled a skutečnost mil. Kč
Výhled a skutečnost mil. Kč
Výhled a skutečnost mil. Kč
Výhled a skutečnost Skutečnost je však odlišná – místo přebytku byl v letech deficit 5 mld Kč Nicméně v novém rozpočtovém výhledu město opět plánuje přebytky během příštích 5 let... mil. Kč
Finanční možnosti do roku 2015 Pokud se Praha nemá dále zadlužovat a nechce budovat dopravní infrastrukturu na úkor jiných funkcí města, může do roku 2015 investovat do rozvoje dopravních sítí cca 20 mld. Kč.
Plánované investice do roku 2015 Náklady dopravních staveboficiálníreálné Městský okruh Radiály Sběrné komunikace Komunikační síť celkem Metro Tramvaje Rozvoj VHD celkem Plánované investice celkem Vlastní zdroje Náklady v mil. Kč, dokončované stavby nezahrnuty.
Srovnání investiční politiky Prahy a Berlína
Podíl investic dle druhu dopravy BerlínPraha
Investiční politika - Berlín Teze: Do roku 2015 můžeme do dopravní infrastruktury investovat 4850 mil. EUR Jak těchto prostředků nejlépe využít ? scénář 1 scénář 2scénář 3 2.Vyhodnocení: efekty dopravní, ekonomické... 1.Možné varianty rozvoje: 3.Seznam konkrétních projektů: posouzení efektivity, stanovení priorit
Investiční politika - Praha Teze: Nezbytně potřebujeme postavit: Městský okruh radiály a další komunikace metro do Letňan, na letiště, trasu D... atd... Kolik to bude skutečně stát? Kde na to vzít? Jak město splatí dluhy? Nevíme
Závěr Současná dopravní koncepce Prahy je finančně nereálná Při pokračování výstavby MO hrozí, že vznikne nefunkční torzo, a to současně s finančním vyčerpáním města Proto je naprosto nezbytné hledat jiné, méně nákladné dopravní řešení Prahy
Zdroje informací Územní plán Prahy 1999 Rozpočty hl.m. Prahy 1997 – 2005 Rozpočet SFDI Návrh rozvoje dopravních sítí ČR 2001 Studie obsluhy pražské aglomerace veřejnou hromadnou dopravou Ročenky dopravy Denní tisk
projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund zpracoval Štěpán Boháč únor 2005 Dopravní alternativa pro Prahu