Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Dopravní alternativa pro Prahu
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
MĚSTSKÉ PRŮMYSLOVÉ ZÓNY – SEVERNÍ A JIŽNÍ PŘEDLICE
Investiční program ČEPS, a.s., do roku 2023
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Strategie dopravy MD ČR
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Návrh rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2012 Dotační vztahy k MČ HMP 2012 Rozpočtový výhled do roku 2017 V Praze
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Informační zdroje v programu 1N Celostátní porada vysokoškolských knihoven České Budějovice Věra Kubíková, MŠMT.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Ing. Kateřina Vágnerová) 2)Informace o Prioritě 2 JPD 2 (Ing. Martin Škréta) 3)Elektronická.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Možnosti spojení PPP a fondů EU v sektoru dopravy Ing. Olga Pokorná Ministerstvo dopravy, Odbor mezinárodních vztahů a EU Konference PPP 2004.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY: Jaký je aktuální stav a perspektiva dalších let? , Praha Pavel ŠVAGR.
DOPADY ZPROVOZNĚNÍ MĚSTSKÉHO OKRUHU NA INTENZITY AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY LISTOPAD 2005.
DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004 KOALICE SOS PRAHA VEŘEJNÁ DOPRAVA ŘEŠÍ EKOLOGICKÉ A PROSTOROVÉ PROBLÉMY VE MĚSTECH MOTTO Pramen:
Spolupráce a podpora mikroregionů v rámci Jihočeského kraje Brno – ÚÚR
Projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund Dopravní alternativa pro Prahu Městský okruh.
JJ Mois Année IX. Celostátní finanční konference “Finance pro města a obce z evropských fondů v letech “ IX. Celostátní finanční konference.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
1 Finanční situace Dopravního podniku hlavního města Prahy Praha, leden 2009.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
VEŘEJNÁ DOPRAVA ŘEŠÍ EKOLOGICKÉ A PROSTOROVÉ PROBLÉMY VE MĚSTECH
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 O programu pro Informační Systém Investičního Controllingu n Dovolujeme si Vám představit základní schémata informačního systému ISIC n Programové řešení.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Kritické situace v PS ČR
Ekonomická část (oddělení financování nepřímých nákladů)
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Praha, 15. březen 2012 „POLSKO - OBCHODNÍ PARTNER“ Karel Kysilka, rada velvyslanectví velvyslanectví České republiky v Polsku.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
SOUČASNÝ STAV A STRATEGIE PROJEKTU OPENCARD OPENCARD v Praze, dne:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Strategické úkoly MD Pardubice
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy

 Investice do výstavby komunikací  Komunikační síť dle Územního plánu  Prodražování dopravních staveb  Financování dopravních staveb  možnosti do budoucna  Srovnání Praha - Berlín

Komunikační síť dle ÚPn Prahy

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil.

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil.

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil.

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil. Sběrné kom mil. Celkem mil.

Úseky ve stavbě: PO Slivenec - Lahovice – Vestec, Vysočanská radiála Úseky v přípravě: MO Myslbekova – Pelc-Tyrolka Současný stav sítě

Prodražování dopravních staveb

odhad Nárůst nákladů na Městský okruh MO SAT – Pelc-Tyrolka MO Zlíchov - SAT MO Pelc-Tyrolka - Rybníčky délka3,2 km tunel40 % náklady3600 mil / km tunel5400 mil / km délka6,5 km tunel83 % náklady3960 mil / km tunel4500 mil / km prodražení: ÚR  realizace +64 % prodražení: ÚPn  ÚR +149 % ÚR  realizace ? Městský okruh celkem (mil. Kč) Zdroj: ÚPn, rozpočty HMP ?? odhad SOS Praha z roku 2002

Náklady :dle ÚPn Pražský okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil. Sběrné kom mil. Celkem mil. reálné mil mil mil mil. Co budou silniční stavby opravdu stát ?

Příčiny prodražování dopravních staveb  Hrubé podhodnocování nákladů během přípravy staveb ve snaze prosadit jejich realizaci  Požadavky na investice přesahují reálné možnosti města - krácením rozpočtů oproti harmonogramům dochází ke skluzům a tím i prodražování staveb  Korupční prostředí – absence nezávislé kontroly nakládání s investičními prostředky

Shrnutí - komunikace  Náklady na dopravní stavby byly v ÚPn hrubě podhodnoceny  Dochází ke zpožďování a prodražování většiny dopravních staveb  Reálné odhady celkových nákladů komunikační sítě Prahy dosahují astronomické výše přes 250 mld. Kč

Financování dopravních staveb a zadlužování města

Vývoj zadlužení Prahy 1998:11 mld. Kč 2002:22 mld. Kč 2003:35 mld. Kč

Výhled a skutečnost mil. Kč

Výhled a skutečnost mil. Kč

Výhled a skutečnost mil. Kč

Výhled a skutečnost Skutečnost je však odlišná – místo přebytku byl v letech deficit 5 mld Kč Nicméně v novém rozpočtovém výhledu město opět plánuje přebytky během příštích 5 let... mil. Kč

Finanční možnosti do roku 2015 Pokud se Praha nemá dále zadlužovat a nechce budovat dopravní infrastrukturu na úkor jiných funkcí města, může do roku 2015 investovat do rozvoje dopravních sítí cca 20 mld. Kč.

Plánované investice do roku 2015 Náklady dopravních staveboficiálníreálné Městský okruh Radiály Sběrné komunikace Komunikační síť celkem Metro Tramvaje Rozvoj VHD celkem Plánované investice celkem Vlastní zdroje Náklady v mil. Kč, dokončované stavby nezahrnuty.

Srovnání investiční politiky Prahy a Berlína

Podíl investic dle druhu dopravy BerlínPraha

Investiční politika - Berlín Teze: Do roku 2015 můžeme do dopravní infrastruktury investovat 4850 mil. EUR  Jak těchto prostředků nejlépe využít ? scénář 1 scénář 2scénář 3 2.Vyhodnocení: efekty dopravní, ekonomické... 1.Možné varianty rozvoje: 3.Seznam konkrétních projektů: posouzení efektivity, stanovení priorit

Investiční politika - Praha  Teze: Nezbytně potřebujeme postavit:  Městský okruh  radiály a další komunikace  metro do Letňan, na letiště, trasu D...  atd...  Kolik to bude skutečně stát?  Kde na to vzít?  Jak město splatí dluhy? Nevíme

Závěr  Současná dopravní koncepce Prahy je finančně nereálná  Při pokračování výstavby MO hrozí, že vznikne nefunkční torzo, a to současně s finančním vyčerpáním města  Proto je naprosto nezbytné hledat jiné, méně nákladné dopravní řešení Prahy

Zdroje informací  Územní plán Prahy 1999  Rozpočty hl.m. Prahy 1997 – 2005  Rozpočet SFDI  Návrh rozvoje dopravních sítí ČR 2001  Studie obsluhy pražské aglomerace veřejnou hromadnou dopravou  Ročenky dopravy  Denní tisk

projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund zpracoval Štěpán Boháč únor 2005 Dopravní alternativa pro Prahu