Řešení problému životního prostředí Bílý potok protékající Pomezím je potok nebo stoka?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt VODA, VODA.... Znečištění našich vod Zpracovaly :
Advertisements

Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Úspěšné projekty podpořené Operačním programem Rybářství na podniku Pstruhařství Mlýny Josef Bláhovec EVROPSKÝ RYBÁŘSKÝ FOND INVESTOVÁNÍ DO UDRŽITELNÉHO.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Voda a její okolí.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Ručně vyráběný kalendář 2014 »» výsledky hlasování ««
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Rekonstrukce a sanace historických staveb h-x diagram
Kdo chce být milionářem ?
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (2) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
VODO HOSPODÁŘSKÉ A VODNÍ STAVBY  Tento obor zahrnuje veškeré stavby, které nějakým způsobem souvisejí s vodou. Voda je pro nás v běžném životě naprostou.
A a 5.A. 7:30 – odjezd od hlavního vchodu GVN J. Hradec 9:30 - příjezd na Lipno 10:00-11:00 – informační centrum (všichni) 11:00-12:00 –
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ předpověď počasí na 13. května 2014.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Výpočty z chemických rovnic
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Realizace opatření na Brněnské údolní nádrži
Startegie a perspektivy trhu s biopalivy v ČR Česká zemědělská universita, Praha, listopad Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Budoucnost Ústeckého kraje? budoucnost je vždy ovlivněna minulostí…
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CHEMIE ROZTOKY.
STUDIE PROVEDITELNOSTI FARSKÉHO A BORECKÉHO POTOKA MĚSTO PLANÁ NAD LUŽNICÍ strana 1 STUDIE PROVEDITELNOSTI PŘÍRODĚ BLÍZKÝCH PROTIPOVODŇOVÝCH OPATŘENÍ V.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK238.
METEO stanice Výsledky pozorování třída 5.A a 5.B.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Přednost početních operací
Interpretace výsledků modelových výpočtů
DÚ I.1 Analýza podílu plošných a difúzních zdrojů na celkovém znečištění vod VÚV T.G.M, v.v.i, pobočka Ostrava, Ing. Martin Durčák.
VODA.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Modelování čištění komunálních odpadních vod
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
RYBNÍK JAKO CELEK.
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Voda a vzduch 1. VODA RZ
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Bioindikátory čistoty vod
1 VODA Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace VODA / DUM/ VYDMUCHOV/ OWCZARZOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 010 Autor:
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_NAŠE_VODSTVO.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ČISTOTA VODY ZKOUMÁME ČISTOTU VODY.
Řeky, ledovce, jezera, nádrže
Transkript prezentace:

Řešení problému životního prostředí Bílý potok protékající Pomezím je potok nebo stoka?

V Pomezí se v letošním roce dokončuje výstavba kanalizace. Je její výstavba nutná? Na tuto otázku jsme se snažili najít odpověď.

Zjistili jsme, že čistotou Bílého potoka se zabývali již naši spolužáci před několika lety. Naposled „měřili“ Bílý potok současní „deváťáci“ v loňském roce v rámci badatelského vyučování. Od nich jsme si vzali název pro práci na studentskou konferenci na letošních GG v Litvínově.

Zjistili jsme, že čistota povrchové vody se řadí do 5 tříd podle vybraných ukazatelů a každá třída je charakterizována určitými hodnotami. Třída I. – velmi čistá voda, je chudá na živiny, obsahuje nepatrné množství bakterií,je vhodná pro vodárenské účely, potravinářský průmysl a chov lososovitých ryb. Třída II. – čistá voda, je mírně znečištěná, má velkou druhovou rozmanitost a je hustě osídlena řasami, voda je bohatá na ryby, je vhodná pro vodárenské účely, vhodná k vodním sportům. Třída III. – voda znečištěná, je kriticky znečištěná organickými látkami.Jsou možné úhyny ryb, určité druhy mají sklon k přemnožení, častý výskyt řas, voda jen pro průmysl, pro vodárny jen není-li vhodnější zdroj. Třída IV – voda silně znečištěná, je silně znečištěná organickými látkami, má naplaveniny bahna, kolonie bakterií žijících v odpadních vodách a pevně přisedlé řasy. Hojně se vyskytují plísně, pijavice a vodní hmyz, opakující se úhyny ryb. Třída V – voda silně až velmi silně znečištěná, je velmi silně znečištěná organickými látkami, zakalení rozptýlenými látkami, komáří larvy a červi žijící v bahně, nehodí se k žádnému účelu.

Využili jsme výsledky z října loňského roku a letos jsme čekali na jaro až do dubna na provedení odběrů vzorků. Vzorky jsme odebírali na 16 místech Bílého potoka na skoro 6km toku. Měřili jsme kyselost, dusičnany a dusitany a k měření jsme používali pHmetr a SERA NITRAT TEST a SERA NITRIT TEST. Naměřené údaje jsme zaznamenali do tabulka a odměrná místa jsme zařadili do tříd čistoty vody.

Měření Bílého potoka Stanovištětřída dusičnanydusitanypH 1 2pramen 00,56,8 2 1přítok do nádrže 007,4 33nádrž-vodárna 50,26,8 4 5odtok-vodárna 350,57,4 5 5Krajíčkovi 250,26,6 6 4Koukalovi 100,56,8 7 4Školňák-přítok 100,57 8 4Školňák 100,57,5 9 4Školňák-stavidlo 100,56,8 10 4Teplý rybníček 1007,4 11 3Pecinovi Truhlárna 80,56,6 13 3Limberák-přítok 507,6 14 3Limberák-vodárna 507,6 15 3Limberák-stavidlo 507,4 16 4Polička-parlament 100,57,6

Měření Bílého potoka Stanovištětřídakde dusičnanydusitanypH 14 pramen 1006,4 2 5přítok do nádrže 250,57,6 35 nádrž-vodárna 750,56,8 4 5odtok-vodárna 2526,8 5 5Krajíčkovi 2507,2 6 4Koukalovi 1007,2 7 4Školňák-přítok 100,57,6 8 4Školňák 100,57,8 9 5Školňák-stavidlo 2507,6 10 4Teplý rybníček 100,57,8 11 4Pecinovi 100,57,6 12 4Truhlárna 100,57,6 13 4Limberák-přítok Limberák-vodárna 250, Limberák-stavidlo 1007,4 16 4Polička-parlament 1007

Tabulka vybraných ukazatelů pro naše měření Třída Ukazatel12345 pH6 - 8,5 5, ,0 Dusičnany<1<3,4<7,0<11>11 Dusitany<0,3<0,5<1,5<5>5

Naší obcí protéká Bílý potok • Je to nádherný potůček plný organismů(hlavně bakterií) • Teda ty jsme neviděli,ale podle toho, co do něj všechno vtéká, jsme o tom všichni přesvědčeni • Konečně koukněte a co myslíte vy???

Takhle krásně vypadá prameniště Dusičnany-10 Dusitany-0 pH-6,69 Třída - 4

A takto vypadá požární nádrž o 100m dále Dusičnany-75 Dusitany-1 pH-7,5 Třída - 5

U I.stupně základní školy Dusičnany-10 Dusitany-0,5 pH-7,8 Třída - 4

A to jsou obrázky dalších částí potoka Dusičnany-10 Dusitany-0,5 pH-7,8 Třída - 4 Dusičnany-25 Dusitany-0 pH-7,2 Třída - 5 Dusičnany-10 Dusitany-0 pH-7,2 Třída - 4

Malý rybníček u truhlárny Dusičnany-10 Dusitany-0,5 pH-7,6 Třída - 4

Toto je největší Pomezský rybník,,Limberák“ Dusičnany-25 Dusitany-0,5 pH-7 Třída - 5

A toto jsou bývalí,,obyvatelé“, kteří nepřežili letošní dlouho zimu …

…a toto současní

Tak co myslíte, potok nebo stoka?

Od našich starších spolužáků jsme se dozvěděli, že Bílý potok byl největším znečišťovatelem řeky Svratky, která protéká Vírskou přehradní nádrží, ze které je dodávána pitná voda pro Brno. Po našem měření si myslíme, že se toho moc nezměnilo. Letošní jarní měření bylo asi úplně nejhorší. Proto, když se vrátíme k otázce ze začátku naší prezentace, zda je v Pomezí nutná kanalizace – tak určitě ANO. Naše výsledky budeme ještě prezentovat na konferenci projektu Všeho s mírou v květnu a tam je předáme představitelům obce Pomezí a dále je pošleme na Povodí Moravy, kam náš Bílý potok patří.

Děkujeme za pozornost