Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Vymezení slovních druhů
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Čeština jako ideální flexivní extrém?
Větné členy.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Věty vedlejší.
Slovesa (verba).
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Český jazyk 2 morfologie, syntax
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Tvarosloví – zájmena, číslovky
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Slovní druhy přehled.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_333_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Morfologi Oversikt Morfologi OrddanningBøyning.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Automatická indexace Základní metody a postupy.
Základní gramatika latiny
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Tvarosloví – slovní druhy
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Riskuj Riskuj! soutěž – slovní druhy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu.
RENDAKU 連濁 /s/ → /z/ [take] + [sao] → [takezao]
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
3.Prezentace 9.tř..
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
Zájmena Bc. K. Matějková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Všestranné jazykové rozbory
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Automatická indexace Základní metody a postupy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
Kritéria hodnocení písemné práce
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Digitální učební materiál
Slova ohebná a neohebná - opakování
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie

Gramatika Soubor pravidel, kterými se řídí výstavba jednotlivých tvarů nebo celých vět nějakého konkrétního jazyka NEJEN pravopis dělení: morfologie syntax

Morfologie Zabývá se jednotlivými výrazy a jejich členěním do morfémů Zájem především o morfémy gramatické – koncovky, pomocná slovesa U ohebných slovních druhů - popis paradigmat

Morfém Nejmenší jednotka nesoucí věcný nebo gramatický význam Slova x části slov Morfémy: Kořen Sufixy: přípona, koncovka Afixy: předpona, vpona

Vznik gramatické kategorie Nárůst slovní zásoby → nárůst počtu opakujících se vztahů Vyjádření lexikální → gramatické prostředky Přidání formálního příznaku Vydělení části ze skupiny Vznik kategorie s asymetrickým charakterem

Gramatické kategorie v Čj Substantiva rod, číslo, pád Slovesa osoba, číslo, čas, vid dříve i kategorie aspektu

Kategorie pádu Syntaktická fce Sémantická fce Vztah substantiva ke slovesnému přísudku nebo jinému substantivu Sémantická fce Místní vztahy V jednotlivých jazycích se velmi liší Pokud má jazyk jen jeden pád – nejedná se o kategorii pádu (např. : francouzština, angličtina)

Kategorie čísla Budována na protikladu kvantitativního charakteru Jazyky analytického typu – omezenější rozsah Jména hromadná Jména látková Duál Kategorie počítatelnosti

Další kategorie Kategorie určenosti: Kategorie slovesného způsobu: člen určitý člen neurčitý Kategorie slovesného způsobu: indikativ kondicionál imperativ Kategorie diateze: činný rod pasivní rod zvratný rod

Gramatické opozice Privativní opozice Synchronní pohled příznakový člen x neutrální člen dělení kategorie na binární opozice neutrální člen – vyšší počet výskytu Synchronní pohled

Funkce bezpříznakového členu Všichni studenti se dostaví do sborovny. V roce 1348 zakládá Karel IV. v Praze univerzitu. Dělám a budu dělat, jak uznám za vhodné.

Japonština Problematika slovních druhů Dělení slovních druhů Sémantické kritérium Morfologické kritérium Syntaktické kritérium Dělení slovních druhů jógen – ohebné slovní druhy kacujó – ohýbání taigen – neohebné slovní druhy samostatné nesamostatné

Slovesa Dělení: syntaktické kritérium: džidóši x tadóši morfologické kritérium: U-slovesa x Ru-slovesa x nepravidelná slovesa sémantické kritérium: dějová, stavová, pomocná, …

Slovesa Nemají infinitiv Časování – aglutinační sufixy Tvary Způsob: přací, střídavého děje, možnosti, schopnosti, působení na činitele Způsob: pravděpodobnostní zdvořilostní

Pomocná slovesa Usměrňují prostorové a časové vztahy Vytváří formální jádro přívlastku Určuje čas, způsob, příčinu Označuje nutnost, pravděpodobnost

Přídavná jména Dělení: Tvary: I-adjektiva Na-adjektiva přívlastkový, predikátový, minulý i neminulý, příslovečný

Podstatná jména Dělení: Druhy: japonská, sinojaponská, převzatá Obecná jména Vlastní jména Zástupná jména Časová, dějová Druhy: japonská, sinojaponská, převzatá Těsná vazba – spona desu Nerozlišují rod, číslo Množné číslo: tači, demo, ra + sufix

Partikule Kontextové Pádové Koncové wa, mo, koso ga, no, ni, o, to, de, kara, made, jori Koncové ka, jo, wa, ne, na

Ostatní slovní druhy Zájmena Číslovky Citoslovce Druhy: ukazovací, osobní, neurčitá Číslovky 2 soustavy číslovek – japonská, sinojaponská Jednoduché číslovky ve větě – numerativ Citoslovce

Kategorie času Minulý Neminulý (Obecný) Přítomný průběhový Bezpříznakový Přítomnost, budoucnost, současný stav Přítomný průběhový

Děkuji za pozornost.