Konkurence a hospodářská soutěž

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neziskovky a spolupráce
Advertisements

Úloha státu v tržní ekonomice
Trh a jeho zákonitosti.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Firma a jejich cíle.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Soustava veřejných rozpočtů II.
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Marketingové prostředí
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Vládní neziskové organizace
Typologie neziskových organizací v ČR
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
OSTATNÍ FORMY PODNIKÁNÍ
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
TRH (tržní mechanismus)
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Hodnocení a odměňování pracovníků OBSAH: 1.Náklady podniky 2.Výnosy podniku 3.Hospodářský výsledek podniku 4.Použití zisku z hlediska podniku 5.Použití.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.19 Ročník1. ročník.
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Typologie neziskových organizací v ČR
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Konkurence.
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Subjekty a objekty veřejných politik
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Místní rozpočtové jednotky
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

Konkurence a hospodářská soutěž Podmínky obchodování na trhu všichni mají na trhu stejné a rovné podmínky přístupu na trh nerozhodují značky nefunguje reklama Jediným kritériem je cena Ideální trh = ideální konkurence Na trh má jeden výsadní postavení = MONOPOL má povolení státu – administrativní monopol zná jako jediný recept na výrobu určitého zboží – absolutní m. oligopol – existují pouze dva nebo několik málo subjektů monopson = výhradním nakupujícím je stát( např. strategické technologie, zbraně hromadného ničení) Nedokonalá konkurence, zdeformovaný trh – může diktovat cenu

Dělení monopolů Kartel – dohoda mezi samostatnými konkurenty o cenách, dělení teritorií působnosti Syndikát – dohoda o společném nákupu nebo prodeji. Konkurenti zůstávají právně samostatní, ale k získání lepších podmínek vystupují jako jeden celek , např. COOP. Firmy mohou se spolku vystoupit Trust – vyšší forma propojení konkurentů. Propojení i v oblasti výroby, firmy jsou na sobě závislé, ale zachovávají si pr. Subjektivitu Koncern – nejvyšší forma existence monopolu. Firmy jsou propojené v celém rozsahu činnosti, ztrácí právní subjektivitu Fúze = spojení rovnocenných partnerů Akvizice = větší koupí menší

Selhání trhu Není možné se volně a rovně zapojit do tržního hospodářství Důvody Vznik monopolů Můžou zneužívat svého postavení Stát prostřednictvím zákonů hlídá a určuje, co je a není trestné Existence veřejných statků a služeb U nich není žádoucí, aby o jejich existenci rozhodoval pouze trh Důvody strategické Důvody sociální Důvody etické Vzniká nepříjemné rozhraní tržního a netržního prostředí, které vede k možnosti zneužívání specifického postavení úředníka při rozhodování, komu přidělí zakázku (Rath, Pandur, Casa….) Zatím ale neznáme jiné řešení, pouze důsledně prověřovat pověřené úředníky Externalita trhu Vedlejší účinky trhu na subjekty, které se trhu nezúčastní Negativní = např. zhoršení životního prostředí vlivem průmyslové výroby, snížení ceny pozemků vinou postupu těžby Pozitivní = zhodnocení pozemků díky výstavbě rychlostní silnice, včelstvo pořízené k podnikání opyluje i mou zahradu

Ekonomika a neziskový sektor Ziskový sektor = podnikatelský působí zde trh platíme za služby a statky Rozdělujeme podle zásluh – odvedené práce, vložených prostředků Produkujeme část statků a služeb, které můžeme postrádat, aniž by to vedlo k destrukci společnosti Neziskový sektor neplatíme, nebo jsou ceny dotované, netržní Prostředky získává z sektoru ziskového Rozdělujeme podle potřeb

Funkce neziskového sektoru Rozvoj duchovních hodnot Ochrana lidských práv nebo jiných humanitárních hodnot Ochrana životního prostředí, kulturních památek a tradic Rozvoj vědy, vzdělávání, sportu a tělovýchovy, výkon státní správy Obrana státu

Dělení neziskového sektoru Státní Školství Zdravotnictví Ochrana životního prostředí Ochrana kulturního dědictví Státní správa Obrana státu Nestátní Církevní organizace = zajišťují bohoslužby, charity, semináře Občanská sdružení = sdružení občanů k dlouhodobým i krátkodobým účelům Obecně prospěšné společnosti(OPS) = poskytuje obecně prospěšné služby státu nebo občanům Nadace = sdružení majetku k přesně vymezenému účelu (dary, majetek, výnosy, nájemné, příjmy z loterií, veřejných sbírek…) Politické strany

otázky existuje vztah mezi neziskovými organizacemi, státem a podnikateli? Jestliže ano, potom jaký je? Plošné financování problematické efektivita vynaložených prostředků Projektové financování = prostřednictvím grantů, tendrů vyšší efektivita vynaložených prostředků Jaký je vztah firem k nestátním neziskovým organizacím? sponzoring = vždy finančně ztrátový přinese pozitivní obraz firmy x je nutné o tom veřejnost informovat