Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin Aranka Řezníčková Etická výchova, o.p.s
Na co se adaptovat? •nová škola, nová třída •nové pracovní návyky •komunikační zvyklosti •třídní řád •odpovědnost za sebe, později i za kolektiv •na nové třídní vedení aj.
Příprava •Stanovení cílů, výstavba programu •Výběr vrstevníků – instruktorů (pomocníků) •Příprava instruktorů •Spolupráce s rodiči
Cíle adaptačního výletu •KOHEZE • HODNOTY • ODPOVĚDNOST • ATMOSFÉRA A DOBRÁ NÁLADA • VLASTENECTVÍ • RESPEKTUJÍCÍ VZTAH MEZI TŘÍDNÍM A TŘÍDOU
Koheze •vytvořit soudržný kolektiv • podpořit volby náhodné a volby na základě sympatií • iniciovat pracovní podskupinky • zajistit prolínání skupinek různého druhu
Jak na to? •upevnit seznámení po přirozené linii pokoje (vizitky pro pokoje) •vytvořit podskupinky (stejně by k tomu došlo, pod vedením se jim dá rovnou jasná náplň, která jim často v realitě chybí) (třídní oddělení) •volba zaměření oddělení je různorodá, měla by kopírovat předpokládané potřeby skupiny (zábava, výzdoba, kronika)
K hodnotám •pracovitost • výkonnost a soutěživost (ale tak, aby nenarušovala kohezi) •prosociálnost • respekt ke své třídě
K zodpovědnosti • podporovat pocit odpovědnosti • neřešit za třídu • „Co si uděláte, to budete mít” - a naopak •Podskupiny je dobré přetáhnout do volného času; v nich se podporuje tvorba norem, děti přebírají odpovědnost, jsou ve skupině nově - chtějí se “ukázat”, jsou spolu prvně a pracují... bez učitele.
Předat odpovědnost je velmi těžké •úzkostnost •potřeba mít vše pod kontrolou •potřeba, aby vše dopadlo dobře, nejlépe výborně •jsem za to placená, co by řekli ostatní
K atmosféře •dobrá nálada •lidská blízkost •blízkost pedagoga třídě •humor •pohoda •uvolněnost
K vlastenectví • patříme k sobě = jsme třída • určitá míra hrdosti, nebo alespoň spokojenosti se svou přítomností v této třídě • tvorba hymny, erbu, znaku, pokřiku, novin, třídní knihy a práce s nimi, přijetí do skupiny, jiné rituály
Atmosféra začátku •úkol pro vedoucí = navodit humor a veselí, třída by neměla být vážná, •odlehčovat napětí, •akceptovat slovem i pohledem, •projevovat uznání kolektivu - potvrzovat jej
Seznamovací hry •Zelená karta •Klíče •Duch setkání •„Veselá Věrka“ •Interview
Program •Příklady her: běh v žebříku, obrův prsten, pavučina, lanové aktivita, hry zaměřené na důvěru aj. •Setkání s výchovnými poradci, vychovateli, staršími studenty… •Příprava zábavného večera. •Závěrečný rituál, důležitost uzavírání pobytu.
í • • • Odkazy na webu:
í •Možnost získat pro školy –Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň • Ocenění „Etická škola“
•ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu •Firemní sponzorství pro konkrétní školu • Možnosti financování
Děkuji za pozornost