Strategie dopravy MD ČR Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Ředitel odboru strategie
Dopravně strategické dokumenty ČR Dopravní politika ČR 2005 – 2013 (Aktualizace 2010 – 2011) „Bílá kniha“ EU pro dopravu do 2050 Strategie „Evropa 2020“ Národní plán reforem Nová Dopravní politika ČR 2014 - 2020
Dokumenty ve vztahu k infrastruktuře „GEPARDI“ – 2006 Nutná prioritizace projektů (CBA x MCA, EU), požadavek NKÚ „Dopravní sektorové strategie, 1. fáze“ 2007 – 2013, podklad pro OPD „Dopravní sektorové strategie, 2. fáze – střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury – GEPARDI II“ 2014+
Důvody pro dlouhodobé plánování…
Prioritní cíle Ministerstva dopravy Zajištění kvalitnější úrovně údržby a oprav Pokračování v přípravě infrastrukturních projektů pro budoucí výstavbu Nutná stabilizace příjmové stránky SFDI Zachování financování kvalitních veřejných služeb v přepravě cestujících
Silniční infrastruktura – rozvoj dokončení rozestavěných akcí (D8 České středohoří, D3, R6 Karlovy Vary – Cheb, D1 do Polska, R7, R48, obchvaty silnic I. třídy) řešení hlavních problémů na síti TEN-T (D3 na území Jihočeského kraje, R35 Hradec Králové – Mohelnice, R1 – Pražský okruh, D11/R11 – nová trasa do Polska, D3/R3, rekonstrukce D1) napojení regionů a výstavba obchvatů sídel (obchvaty sídel v trase R4, R6, R49, R52, R55, I/11 v okolí Třince, R48 obchvat Frýdku – Místku, obchvaty na dalších nadměrně zatížených silnicích I. třídy)
Železniční infrastruktura – rozvoj dokončení I., III.a IV. tranzitního železničního koridoru včetně uzlů postupná modernizace městských a příměstských tratí v souvislosti s rozvojem integrované dopravy modernizace nákladního tranzitního tahu Brno – Havlíčkův Brod – Lysá n/L – Děčín vybavení tranzitních železničních koridorů systémem ERTMS další důležité trasy navazující na modernizované koridory (Plzeň - Česká Kubice st. hr., Brno – Přerov, příprava nové VRT v úseku Drážďany – Praha – Brno a modernizované tratě Praha – Liberec – Polsko (realizace v horizontu po r. 2025)
Letecká a vodní infrastruktura – rozvoj výstavba plavebního stupně Děčín na Labsko-vltavské vodní cestě; budou prověřeny možnosti využití financování z veřejných i soukromých zdrojů (PPP, nutnost získání souhlasu EIA) realizace plavebního stupně Přelouč II komerčně úspěšné samofinancování posílením pozice Letiště Praha v evropském i světovém kontextu – dostavět paralelní runway
Co lze očekávat od MD v nejbližší době? Celková stabilizace sektoru včetně podřízených organizací Potvrzení přístupu v otázce celkové strategie rezortu novým vedením MD !! Příprava návrhu rozpočtu SFDI na rok 2012 !!! Dořešení závazků na běžících stavbách Definice celkových finančních rámců ze strany MF, stabilizace čerpání OPD, otázka PPP, projekt rozšíření mýta Transformace železničního sektoru, otevírání trhu v dálkové železniční dopravě
Děkuji za pozornost Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie