Dopravní infrastruktura rozhodující oblast spolupráce euroregionu Ing. Gustav Slamečka, Ph.D. Ministr dopravy České republiky Ekonomické fórum ČR – SR – , Ostrava Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem Přeshraniční spolupráce SR a ČR „partnerství-rozvoj-příležitosti“.
2 Moravskoslezský kraj ›Strategická poloha na rozmezí tří států ›Vhodná pozice pro dopravní spojení mezi západem a východem ›Tranzitní evropské tahy na historické dopravní cestě mezi Jadranem a Baltem
3 Význam dopravní infrastruktury Kvalitní dopravní infrastruktura Hospodářský a sociální rozvoj regionu / zvýšená atraktivita pro investory Oživení ekonomiky / vznik pracovních míst Zvýšení příjmů obcí z daní
4 Středoevropský region ›cca 5 milionů obyvatel ›Tři regiony: Moravskoslezský kraj Horní Slezsko Žilinský kraj ›Překonání bariéry bývalé Československo – polské hranice ›Moravskoslezský kraj nastartoval ekonomický rozvoj, na jehož růst měl nezanedbatelný negativní dopad průběh ekonomické krize
5 Dopravní situace regionu › VI. multimodální panevropský koridor – součást TEN-T ›Aktivita V4 ›snaha o zařazení R48 do sítě core network včetně úseku silnice I/11 státní hranice – křížení R48 ›Snaha o zařazení zbývající části silnice I/11 směrem do Ostravy do comprehensive network › Definovány evropské prioritní projekty ›23 – železniční projekt ›25 – silniční projekt Dopravní zatížení severojižním směrem Zhodnocení investic do infrastruktury
6 Silniční doprava ›Dálnice D1 ›Lipník nad Bečvou – Bohumín » zprovozněno v r ›Bohumín – státní hranice s Polskem » zahájena výstavba, předpokládané dokončení v březnu 2012 (dohoda ministra ČR a PL – propojení D1 s A1) ›Rychlostní silnice R48 – zkvalitnění spojení do Polska i Slovenska ›Bělotín - obchvat – napojení na D1 » zprovozněno ›Bělotín – Rybí ›Rybí – Rychaltice ›Rychaltice – Frýdek-Místek » zahájena výstavba, předpokládané dokončení v r ›Mimoúrovňová křižovatka v Nošovicích » předpokládané dokončení v r ›Frýdek Místek - obchvat » soudní spor o územní rozhodnutí Přestavba na plnohodnotný čtyřpruh
7 Silniční doprava ›Silnice I/11 ›Mosty u Jablunkova - obchvat » zprovozněn v ½ profilu R (dvoupruh se stoupacími pruhy), návaznost na slovenskou plánovanou R5 ›Jablunkov - obchvat » zprovozněn v ½ profilu R ›Hrádek - průtah » zahájena výstavba, předpokládané dokončení ½ profilu R v r. 2011, koordinováno s přeložkou III. železničního koridoru ›Oldřichovice – Bystřice » pravomocné ÚR, směrově dělený dvoupruh (R 24,5 m), započaty výkupy pozemků, předpokládané dokončení 2014 ›Nebory – Oldřichovice » ÚR zrušeno, vráceno k projednání (zrušeno úřadem Moravskoslezského kraje)
8 Silniční doprava ›Silnice I/11 ›Třanovice – Nebory » pravomocné ÚR, směrově dělený dvoupruh (R 24,5 m), započaty výkupy pozemků ›Ostrava, prodloužená Rudná – hranice okresu Opava » » pravomocné ÚR, směrově dělený dvoupruh (R 24,5m), započaty výkupy pozemků, zahájení v závislosti na fin. prostředcích ›Mokré Lazce - hranice okresu Opava » zahájena výstavba, směrově dělený dvoupruh (R 24,5m), dokončení v závislosti na fin. Prostředcích ›Spojka S1 - Opava ›Zprovozněna v r. 2009, první (východní) část obchvatu města Opavy, propojení mezi I/11 a I/56
9 Tabulka použitých investic do silniční infrastruktury [miliardy Kč] Kraj STC JHC PLZ KVA UST LBR KHR PBC VYS JHM OLM ZLN MRS Multiplikační efekt zaměstnanosti z návazných činností (mimo průmysl) ukazuje na přínos cca 0,6 prac. místa na investovaný 1 milion Kč do stavebních prací.
10 Železniční doprava › II. tranzitní železniční koridor – návaznost na PL i SR ›Ostrava hl. n. – Petrovice u Karviné » dokončeno v r ›Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné » dokončeno v r ›Modernizace nádraží Ostrava-Svinov a Bohumín » dokončeno v r ›Ostrava hl. n. – Petrovice u Karviné » elektrizace tratě dokončena v r › III. tranzitní železniční koridor ›Bystřice nad Olší – Mosty u Jablunkova (optimalizace trati) » zahájena výstavba, předpokládané dokončení v r ›Český Těšín – Bystřice nad Olší (optimalizace trati) » zahájena výstavba, předpokládané dokončení v r ›Český Těšín – Dětmarovice (optimalizace trati) » zahájena výstavba, předpokládané dokončení v r ›Příprava: optimalizace trati Ostrava Kunčice – Český Těšín › Koncepce výstavby vysokorychlostních tratí ›Zahájení výstavby 2020: Brno – Ostrava - PL
11 Multimodalita › letiště Ostrava Mošnov ›Potřeba napojení na II. tranzitní železniční koridor ›Průmyslová zona v Mošnově – vybudování VLC › Průmyslová zóna v Hrabové › Kontejnerové překladiště v Paskově › Blízkost VI. Multimodálního koridoru
12 VLC Mošnov ›Předpokládaná průmysl. zóna » část prostoru vyhrazena pro VLC ›Napojení na nejbližší infrastrukturu: ›Silniční doprava ›Silnice I/58 – obchvat Mošnova – obchvat Příboru – napojení na R48 ›Silnice II/464 – napojení na D47 – napojení na R48 – obchvat Studénky – napojení na letiště Ostrava Mošnov ›Železniční doprava ›napojení na trať Studénka – Veřovice formou trianglu » napojení na II. tranzitní koridor ›Os. doprava » výhledová možnost přímého spojení Ostrava hl. n. – letiště Mošnov ›Nákl. doprava » nová vlečka a odevzdávkové kolejiště
13 VLC Mošnov ›Napojení na nejbližší infrastrukturu: ›Letecká doprava ›Možnost využití vzletové a přistávací dráhy ›Vodní doprava ›Blízká vzdálenost k řece Odře » D-O-L – teoretický daleký výhled ›Financování VLC ›Spoluúčast: – státní rozpočet – rozpočet Moravskoslezského kraje – soukromý investor (např. ČD Cargo,a.s.)
14 Závěr ›Zajištění kvalitních podmínek na dopravní infrastruktuře ›pro nákladní dopravu včetně logistických služeb ›pro osobní dopravu ›ODIS (Ostravský dopravní integrovaný systém) › zastřešení osobní dopravy v celém kraji ›Státní fond dopravní infrastruktury › nadprůměrné investice do Moravskoslezského kraje
15 Děkuji za pozornost Ekonomické fórum ČR-SR , Ostrava, Česká republika Ing. Gustav Slamečka, MBA Ministr dopravy České republiky