Tematická a kompoziční složka literárního díla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Mediální produkt.
Slohové postupy.
Obecné poučení o literatuře
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
KOMPOZICE příběhu ČASOVÉ VZTAHY
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Napětí v literatuře.
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková MAPA PŘÍBĚHU KDO ? KDE ? JAK ? KDY ? PROČ ? S KÝM ? CO ? KAM ?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČASOVÉ VZTAHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Sotolář. Dostupné z Metodického portálu ISSN ,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOH A KOMUNIKACE Výtah.
próza = rytmicky neviazaná reč
Tematická a kompoziční složka literárního díla
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Rozbor literárního textu
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

Tematická a kompoziční složka literárního díla

Tematika (z řečtiny - položka, předmět) = soubor témat např. lidé, duševní stavy, myšlenky, děje, prostředí, věci,… Druhy témat: Postava – přímá a nepřímá charakteristika, motivace jednání Prostředí – veškerý vnější svět (příroda, společenské vztahy, ideje, …), atmosféra Děj = změna stavu odehrávající se v čase, událostech, motivech, … druhy – přírodní, lidské, nadpřirozené, kombinované

Typy témat: Celkové = námět – konkretizace prostředí, doby, povahy, vztahů, … (sci-fi, dobrodružné dílo, …) Hlavní – možný větší počet než jedno (W. S. – Romeo a Julie = Montekové a Kapuletové) Vedlejší Epizoda – uzavřený vedlejší děj, může být s ostatními tématy spojen volně (Viktorka v Babičce B. N.) Motiv – nejmenší prvek tematické výstavby Všechna témata tvoří souvislý celek = kontext

Kompozice (z latiny – skládat) = způsob uspořádání a spojování tematických prvků v čase a prostoru Uspořádání v čase: Princip chronologický – události jsou řazeny tak, jak se měly odehrát Retrospektivní postup – rozuzlení děje umístěno na začátek, pak se uvádějí a rozvíjejí zápletky Paralelní princip – dějové linie stojí vedle sebe, mají stejnou důležitost (střídání kapitol s různým místem nebo časem děje) Rámcová kompozice – několik příběhů je vloženo do příběhu prvního, který tvoří obsahové i formální zarámování In medias res – uvádí do středu událostí, snaha porušit logický časový sled, ozvláštnit děj

Uspořádání v prostoru: = popis místa, prostředí stručný x zevrubný na jednom místě x na různých místech knihy reálný x vymyšlený ve vztahu k postavám – kontrastní x souhlasný

Spojování témat: Těsné – vztah příčiny a následku (jeden jev vyplývá z druhého) Volné – založeno na nepodstatných souvislostech Asociací – volný proud obraznosti (proud vědomí) Koláž – prvky klademe vedle sebe, nejvolnější spojení

Vztah mezi zobrazovanými jevy: kontrast – vedle sebe jsou kladeny jevy protikladného rázu opakování – případně variace na různých místech díla gradace (vystupňování děje) – záměrné uspořádání motivů tak, aby děj postupoval od méně poutavých prvků k nejnapínavějším retardace – zpomalení děje pointa – vyvrcholení příběhu, obvykle nečekaným způsobem, zařazení nejzávažnějšího motivu na závěr kapitoly otevřený konec – rozuzlení příběhu nechá autor na čtenáři happy end – šťastné rozuzlení zápletek unhappy end – katastrofický závěr

Nejdůležitější prostředky kompoziční výstavby: próza – věta, odstavec, kapitola poezie – verš, strofa, báseň drama – replika, výstup, dějství

Výstavba epických a dramatických děl: Expozice – vstup, úvod do děje, vymezení situace, předpoklady pro vznik konfliktu Kolize – začátek zápletky (událost, kterou začíná příběh), první střet protikladných zájmů, stupňování rozvoj děje Krize – střet, vyvrcholení konfliktu, děj nemůže pokračovat stejným směrem Peripetie – komplikace, stupňování napětí Katastrofa - rozuzlení