Podmět rozvitý a několikanásobný Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Podmět rozvitý a několikanásobný Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Číslo šablony III/2 Autor Leona Szabó, Mgr. Ročník 5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Český jazyk Téma Očekávaný výstup Žák určí ve větě podmět a přísudek, určí zda se jedná o podmět holý či rozvitý, rozliší podmět několikanásobný Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s podmětem rozvitým a několikanásobným Datum vytvoření Únor 2013 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Přísudek, podmět holý, rozvitý, několikanásobný Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní zdroje
podmět rozvitý 1. Vyberte do vět slova z nabídky tak, aby vznikly podměty rozvité. Nabídka slov: velcí, tlustí, dlouhé, nachlazený, sousedův, čerstvé, francouzští, zkušení, nepřátelští, horkovzdušný, cvrlikající, lesklé, bílé, bojechtivý rytíři zaútočili na hrad. Ota je bystrý chlapec. Radim leží v posteli a sípe. čmeláci létali z květu na květ. vlasy jsou pýchou naší maminky. Každé ráno nás probudí ptáci. Do africké buše se smějí vydat pouze cestovatelé. Náhrdelník tvořili perličky. Na výměnný pobyt do Čech přijeli studenti. balón stoupal výš a výš. ovoce je zdrojem vitamínů.
Podmět několikanásobný 2. Doplňte vhodné několikanásobné podměty. , a motýli poletovali nad květinami. i nám velmi zachutnaly. Jak , tak se zúčastnili závodu. Nejen , ale i odlétli na podzim do teplých krajů. a zářily na noční obloze. Přišli mě navštívit i . , a se slétli u krmítka. Ve váze voněly , a . a se pásly na louce. Po dvoře pobíhali , , a .
Podmět rozvitý 3. V každé větě podtrhněte podmět. Potom obohaťte věty tak, aby vznikly podměty rozvité. Věty napište do sešitu. Vzor: Jana zpívá. Naše Jana zpívá. Teploty se vyšplhaly k třiceti stupňům. Mrazy přišly letos brzy. Alík dobře hlídá. David čte nejraději příběhy o zvířatech. Opery se nám líbí. Děti píší do písanek. Kadeřnice mě pěkně ostříhala. V noci napadl sníh. Květy rozkvetly. Sportovci se zúčastnili olympiády. Most přitahuje spoustu turistů. Slunce pálilo. Na paseku přiběhly srny.
Podmět a přísudek 4. Doplň neúplná slova. Urči přísudek a druh podmětu (holý, rozvitý, několikanásobný). Na sluníčku se v hříval hadi a ještěrky. Na povrchu ml ka se usazuje b lá smetana. M_síc ob_hne Zem_ za dvacet devět dní. V našich les_ch rostou suchohřib_,hřib_, klouzc_, bedl_ a babk_. Místní pověsti se zde v_právějí dodnes. Mez_ cizokrajné ptáky patří papoušc_ a tukani. Z lesa se oz_valo strašidelné v_tí. Autobus_, trolejbus_ a tramvaje v_jel_ do ulic. Okna i zrcadla zářil_ čistotou. Nejvíce m_ pomohl_ M_lan a Kam_l.
Úkoly – shrnutí 1. Jaký je rozdíl mezi podmětem rozvitým a několikanásobným? 2. Co tvoří základní skladební dvojici? 3. Kterým slovním druhem může být podmět vyjádřen? 4. Jaký je rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím? 5. Když ve větě chybí podmět, o jaký podmět se jedná?
řešení 1. Vyberte do vět slova z nabídky tak, aby vznikly podměty rozvité. Nabídka slov: velcí, tlustí, dlouhé, nachlazený, sousedův, čerstvé, francouzští, zkušení, nepřátelští, horkovzdušný, cvrlikající, lesklé, bílé, bojechtivý Bojechtiví rytíři zaútočili na hrad. Sousedův Ota je bystrý chlapec. Nachlazený Radim leží v posteli a sípe. Velcí čmeláci létali z květu na květ. Dlouhé vlasy jsou pýchou naší maminky. Každé ráno nás probudí cvrlikající ptáci. Do africké buše se smějí vydat pouze zkušení cestovatelé. Náhrdelník tvořili bílé perličky. Na výměnný pobyt do Čech přijeli francouzští studenti. Horkovzdušný balón stoupal výš a výš. Čerstvé ovoce je zdrojem vitamínů.
ŘEŠENÍ 2. Doplňte vhodné několikanásobné podměty. Čmeláci , včely a motýli poletovali nad květinami. Hrušky i jablka nám velmi zachutnaly. Jak hoši , tak dívky se zúčastnili závodu. Nejen čápi , ale i vlaštovky odlétli na podzim do teplých krajů. Měsíc a hvězdy zářily na noční obloze. Přišli mě navštívit rodiče i sourozenci. Kosi , sýkory a špačci se slétli u krmítka. Ve váze voněly růže , kopretiny a tulipány . Kozy a ovce se pásly na louce. Po dvoře pobíhali psi , kočky , slepice a kuřata .
ŘEŠENÍ 3. V každé větě podtrhněte podmět. Potom obohaťte věty tak, aby vznikly podměty rozvité. Věty napište do sešitu. Vzor: Jana zpívá. Naše Jana zpívá. Teploty se vyšplhaly k třiceti stupňům. Mrazy přišly letos brzy. Alík dobře hlídá. David čte nejraději příběhy o zvířatech. Opery se nám líbí. Děti píší do písanek. Kadeřnice mě pěkně ostříhala. V noci napadl sníh. Květy rozkvetly. Sportovci se zúčastnili olympiády. Most přitahuje spoustu turistů. Slunce pálilo. Na paseku přiběhly srny.
ŘEŠENÍ 4. Doplň neúplná slova. Urči přísudek a druh podmětu (holý, rozvitý, několikanásobný). Na sluníčku se vyhřívali hadi a ještěrky. Na povrchu mléka se usazuje bílá smetana. Měsíc oběhne Zemi za dvacet devět dní. V našich lesích rostou suchohřiby,hřiby, klouzci, bedly a babky. Místní pověsti se zde vyprávějí dodnes. Mezi cizokrajné ptáky patří papoušci a tukani. Z lesa se ozývalo strašidelné vytí. Autobusy, trolejbusy a tramvaje vyjely do ulic. Okna i zrcadla zářila čistotou. Nejvíce mi pomohli Milan a Kamil.