Podmět rozvitý a několikanásobný

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_172_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_344_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_599_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_356_3TR_CJ Autor: Lenka Nytrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_011_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_342_3TR_CJ Autor: Lenka Nytrová 1.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_180_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Numerace v oboru ČÍSEL 1 - 5
ORIENTACE V ŘADĚ ČÍSEL 1 – 3, POROVNÁVÁNÍ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY__INOVACE_163_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola.
Procvičování sčítání a odčítání v oboru 0-6
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_165_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_598_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Slovesa – způsob oznamovací
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_234_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_587_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku do 12
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_285_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_336_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku do 11
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_240_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_284_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_174_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_ 242 _2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_581_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_441_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_583_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_584_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_340_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_472_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
OPAKOVÁNÍ – jednotky délky, hmotnosti, obsahu a času
opakování malé násobilky
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_271_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
VYVOZENÍ HLÁSKY „D“ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_115_1TR_CJ Autor:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_326_3TR_CJ Autor: Mgr. Lenka Nytrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_218_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_470_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_586_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_239_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_169_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
PÍSEMNÉ SČÍTÁNÍ ČÍSEL Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_482_4TR_M Autor:
Písemné odčítání čísel větších než
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_009_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VYVOZENÍ HLÁSKY „O“ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_106_1TR_CJ Autor:
POROVNÁVÁNÍ ČÍSEL DO 50 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_294_2TR_M Autor:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_215_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_161_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_389_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová.
VĚTY PODLE OBRÁZKU Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_113_1TR_CJ Autor:
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_170_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_164_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_471_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_602_5TR_M Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
Transkript prezentace:

Podmět rozvitý a několikanásobný Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383

METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Podmět rozvitý a několikanásobný Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Číslo šablony III/2 Autor Leona Szabó, Mgr. Ročník 5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Český jazyk Téma Očekávaný výstup Žák určí ve větě podmět a přísudek, určí zda se jedná o podmět holý či rozvitý, rozliší podmět několikanásobný Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s podmětem rozvitým a několikanásobným Datum vytvoření Únor 2013 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Přísudek, podmět holý, rozvitý, několikanásobný Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní zdroje

podmět rozvitý 1. Vyberte do vět slova z nabídky tak, aby vznikly podměty rozvité. Nabídka slov: velcí, tlustí, dlouhé, nachlazený, sousedův, čerstvé, francouzští, zkušení, nepřátelští, horkovzdušný, cvrlikající, lesklé, bílé, bojechtivý rytíři zaútočili na hrad. Ota je bystrý chlapec. Radim leží v posteli a sípe. čmeláci létali z květu na květ. vlasy jsou pýchou naší maminky. Každé ráno nás probudí ptáci. Do africké buše se smějí vydat pouze cestovatelé. Náhrdelník tvořili perličky. Na výměnný pobyt do Čech přijeli studenti. balón stoupal výš a výš. ovoce je zdrojem vitamínů.

Podmět několikanásobný 2. Doplňte vhodné několikanásobné podměty. , a motýli poletovali nad květinami. i nám velmi zachutnaly. Jak , tak se zúčastnili závodu. Nejen , ale i odlétli na podzim do teplých krajů. a zářily na noční obloze. Přišli mě navštívit i . , a se slétli u krmítka. Ve váze voněly , a . a se pásly na louce. Po dvoře pobíhali , , a .

Podmět rozvitý 3. V každé větě podtrhněte podmět. Potom obohaťte věty tak, aby vznikly podměty rozvité. Věty napište do sešitu. Vzor: Jana zpívá. Naše Jana zpívá. Teploty se vyšplhaly k třiceti stupňům. Mrazy přišly letos brzy. Alík dobře hlídá. David čte nejraději příběhy o zvířatech. Opery se nám líbí. Děti píší do písanek. Kadeřnice mě pěkně ostříhala. V noci napadl sníh. Květy rozkvetly. Sportovci se zúčastnili olympiády. Most přitahuje spoustu turistů. Slunce pálilo. Na paseku přiběhly srny.

Podmět a přísudek 4. Doplň neúplná slova. Urči přísudek a druh podmětu (holý, rozvitý, několikanásobný). Na sluníčku se v hříval hadi a ještěrky. Na povrchu ml ka se usazuje b lá smetana. M_síc ob_hne Zem_ za dvacet devět dní. V našich les_ch rostou suchohřib_,hřib_, klouzc_, bedl_ a babk_. Místní pověsti se zde v_právějí dodnes. Mez_ cizokrajné ptáky patří papoušc_ a tukani. Z lesa se oz_valo strašidelné v_tí. Autobus_, trolejbus_ a tramvaje v_jel_ do ulic. Okna i zrcadla zářil_ čistotou. Nejvíce m_ pomohl_ M_lan a Kam_l.

Úkoly – shrnutí 1. Jaký je rozdíl mezi podmětem rozvitým a několikanásobným? 2. Co tvoří základní skladební dvojici? 3. Kterým slovním druhem může být podmět vyjádřen? 4. Jaký je rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím? 5. Když ve větě chybí podmět, o jaký podmět se jedná?

řešení 1. Vyberte do vět slova z nabídky tak, aby vznikly podměty rozvité. Nabídka slov: velcí, tlustí, dlouhé, nachlazený, sousedův, čerstvé, francouzští, zkušení, nepřátelští, horkovzdušný, cvrlikající, lesklé, bílé, bojechtivý Bojechtiví rytíři zaútočili na hrad. Sousedův Ota je bystrý chlapec. Nachlazený Radim leží v posteli a sípe. Velcí čmeláci létali z květu na květ. Dlouhé vlasy jsou pýchou naší maminky. Každé ráno nás probudí cvrlikající ptáci. Do africké buše se smějí vydat pouze zkušení cestovatelé. Náhrdelník tvořili bílé perličky. Na výměnný pobyt do Čech přijeli francouzští studenti. Horkovzdušný balón stoupal výš a výš. Čerstvé ovoce je zdrojem vitamínů.

ŘEŠENÍ 2. Doplňte vhodné několikanásobné podměty. Čmeláci , včely a motýli poletovali nad květinami. Hrušky i jablka nám velmi zachutnaly. Jak hoši , tak dívky se zúčastnili závodu. Nejen čápi , ale i vlaštovky odlétli na podzim do teplých krajů. Měsíc a hvězdy zářily na noční obloze. Přišli mě navštívit rodiče i sourozenci. Kosi , sýkory a špačci se slétli u krmítka. Ve váze voněly růže , kopretiny a tulipány . Kozy a ovce se pásly na louce. Po dvoře pobíhali psi , kočky , slepice a kuřata .

ŘEŠENÍ 3. V každé větě podtrhněte podmět. Potom obohaťte věty tak, aby vznikly podměty rozvité. Věty napište do sešitu. Vzor: Jana zpívá. Naše Jana zpívá. Teploty se vyšplhaly k třiceti stupňům. Mrazy přišly letos brzy. Alík dobře hlídá. David čte nejraději příběhy o zvířatech. Opery se nám líbí. Děti píší do písanek. Kadeřnice mě pěkně ostříhala. V noci napadl sníh. Květy rozkvetly. Sportovci se zúčastnili olympiády. Most přitahuje spoustu turistů. Slunce pálilo. Na paseku přiběhly srny.

ŘEŠENÍ 4. Doplň neúplná slova. Urči přísudek a druh podmětu (holý, rozvitý, několikanásobný). Na sluníčku se vyhřívali hadi a ještěrky. Na povrchu mléka se usazuje bílá smetana. Měsíc oběhne Zemi za dvacet devět dní. V našich lesích rostou suchohřiby,hřiby, klouzci, bedly a babky. Místní pověsti se zde vyprávějí dodnes. Mezi cizokrajné ptáky patří papoušci a tukani. Z lesa se ozývalo strašidelné vytí. Autobusy, trolejbusy a tramvaje vyjely do ulic. Okna i zrcadla zářila čistotou. Nejvíce mi pomohli Milan a Kamil.