TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

Malování v MALOVÁNÍ Copyright © 2006 PaedDr. Hana Horská.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
ČERNOBÍLÉ KYTARY Pedagog: Anita Přibylková. Spolužáci většinou hrají na kytary. Pokus o vyjádření konkrétního tvaru kytary za použití hmatového a vizuálního.
HUDEBNÍ SOUBORY.
RÉBUSY jsou hlavolamy Nechat děti vysvětlit co jsou rébusy, teprve potom kliknutím potvrdit správnou odpověď.
Vlastnosti tónů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Monika Odehnalová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Hudební výrazové prostředky
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Umění první třetiny 20.století
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Abstraktní umění 20. století.
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum:
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
VÝTVARNÉ TECHNIKY Akční malba Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Namalujte si ikonu Pokud se podíváte na pracovní plochu,uvidíte na ní mnoho malých obrázků(říkáme jim ikony), o kterých víme,že zastupují programy.Zkusíme.
Prostor v barokním umění
Tajemství abstraktní malby III.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv42/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Začínáme v GIMPu Pracujeme s barvou ….
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební výrazové prostředky
Hudební výrazové prostředky
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
HudebnÍ KoŘENÍ.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv41/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
ORFISMUS Jiří Salajka.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
O skladatelských technikách Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Vysvobození zvuku č. 8 snad poslechovka
3. Kompozice ve výtvarném umění
Představitel geometrické abstrakce a počítačového umění
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_11_Orfismus TEMA:Historie umění.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Test k ověření znalostí z HV
Hudební výrazové prostředky
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Význam matematiky v hudbě
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Životní zájmy Tematická oblast
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy: ZŠ Průhonice
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Abstraktní umění Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Transkript prezentace:

TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II. Tóny a obrazy Energie a síly A opět geometrie Výukový materiál pro výtvarnou výchovu L. Kitzbergerová

František Kupka Klávesy piana Obvykle si ani neuvědomujeme,jak se nám v podvědomí propojují různé smyslové vjemy. Poslech určité hudby se nám někdy provždy spojí s barvou oblohy, s chutí ovoce, s vůní, kterou používá nám milý člověk. Propojování smyslových vjemů se říká synestézie a někteří lidé pro ni mají zvláštní nadání. Vidí barevně tóny nebo naopak slyší barvy. U počátků abstrakce stálo i prozkoumávání těchto tajemství. Slavný obraz Františka Kupky z roku 1909 spojuje dojmy hudebního akordu, šplouchání vody, bezstarostného hovoru nesoucího se nad hladinou s vůní a vlhkost letního podvečera. Zahrajte si akord, zdůrazněný animací. František Kupka Klávesy piana

Vasilij Kandinskij Imprese - koncert Také jeden z obrazů Vasiije Kandinského je inspirován zážitkem spojeným s hudbou. Zkuste si „dobásnit“, o všechno malíř na svém obraze zaznamenal. Jakou hudbu asi poslouchal? Byl to tichý klavír jako u Františka Kupky? Jaké nástroje slyšíte? Vasilij Kandinskij Imprese - koncert

Robert Delaunay Simultánní okna Vztahy mezi hudebními tóny a barvami se až vědecky důkladně zabýval francouzský malíř Robert Delaunay. Barevné souzvuky v jeho obrazech přesně odpovídají konkrétním hudebním akordům. Simultánní znamená současně probíhající, jedná se tedy o současný akord barev - tónů. Delaunay a jeho současníci se zpočátku domnívali, že přiřazování barev tónům může mít nějaké zákonitosti. Později vyšlo najevo, že je to zcela individuální jev, takže stejnému tónu různí lidé přiřazují různé barvy. Robert Delaunay Simultánní okna

František Kupka Dvoubarevná fuga Obraz Dvoubarevná fuga Františka Kupky se sice názvem vztahuje k hudební skladbě, ale jeho inspirace je jiná. František Kupka se všestranně zabýval energiemi, které tvoří a ovládají svět – energií stvoření, kosmického pohybu, života na zemi. Stejně jako malíři z našeho prvního dílu hledal univerzální klíč k existenci – nejen lidské – na tomto světě.

V těchto a mnoha dalších Kupkových kresbách je zachycena inspirace k Dvoubarevné fuze. V kresbě nalevo rozeznáme postavu. Je to malé děvčátko, které si hraje s míčem. Pohyby dítěte i míče jsou zachyceny tak, jako by vytvářely v prostoru viditelné stopy, spojité a na sebe navazující křivky. Na kresbě napravo rozeznáme míč. Ostatní křivky již rozkreslují pohyby dítěte i míče. Všimněte si, jak z původního letmého záznamu v kresbě nalevo malíř konstruuje soustavu kruhových a oválných tvarů.

František Kupka Stvoření Energie a síly, které tvoří vesmír a svět a znovu a znovu v něm probouzejí život a pohyb. To bylo jedno z velkých témat Františka Kupky. Využíval svého rozsáhlého přírodovědného vzdělání a zabýval se ve svých obrazech otázkami prapůvodu hmoty a života. O teorii velkého třesku se však ještě v této době nemluvilo. Přesto – pokud by byl velký třesk dostupný pro lidské smysly, mohli bychom si jej představit právě v této podobě.

Robert Delaunay Kruhovité formy Většina abstraktních malířů používala ve svých obrazech čisté geometrické formy - už proto, že dávaly jejich experimentům řád a rámec. Prolínání kruhů navíc vyvolává dojem pohybu, který lze zrychlit nebo zastavit barevným řešením.

Vasilij Kandinskij Obrácená gravitace Také Vasilij Kandinskij dospěl ve své malbě ke geometrickým tvarům. Většinou však byly jeho obrazy tvarově i barevně rozmanité. Vasilij Kandinskij se po roce 1914 vrátil do Ruska, ale když ve dvacátých letech poznal, že jeho umělecká a pedagogická činnost se začíná míjet účinkem, opět odjel do Německa. Byl učitelem umělecké školy Bauhaus, po nástupu fašismu odjel do Francie, kde roku 1944 zemřel.

František Kupka Abstraktní obraz Zase takový obraz, který zlobí svou jednoduchostí. Vždyť to by uměl každý! Každý sice ne, ale nakonec, můžeme to zkusit. František Kupka se vlastně i v těchto strohých kompozicích zabýval energiemi, které tvoří svět. V jeho geometrických abstrakcích je hlavním motivem rovnovážné napětí mezi jednotlivými prvky. Zkusme sledovat růst hlavní linie od dolního okraje obrazu. Vidíte, kde se energie vašeho stoupání zaráží? Co se s ní stane? Nebo byste do obrazu vstoupili jinak? Zkuste to. František Kupka zůstal již po celý svůj život ve Francii, kde také v roce 1957 zemřel. Doma v Čechách jeho dílo přehlíželi, zvláště totalitní režim velmi nedůvěřoval podezřele nesrozumitelným obrazům. Ve Francii byl sice Kupka známý a vážený, ale za skutečného spolutvůrce světové abstraktní malby byl uznán až koncem dvacátého století.

SOUBOR ÚKOLŮ K MALOVÁNÍ HUDBY Pusťte si společně skladbu nebo hudební úryvek v délce kolem pěti minut, nejlépe z oblasti klasické hudby. Pozorně poslouchejte, snažte se z hudby postihnout co nejvíc. Barvy tónů, rytmus, harmonii, strukturu skladby… Při druhém poslechu už si představujte, jak bude vypadat váš obraz. S třetím poslechem začněte malovat na formát nejméně A3. V průběhu malování si skladbu poslechněte ještě jednou. Po dokončení všechny práce vystavte a při společném poslechu skladby vzájemně porovnejte. Zkuste odhadnout, čemu kdo z vás věnoval nejvíce pozornosti.

Golding, J,: Cesty k abstraktnímu umění Hoog, M.: R. Delaunay František Kupka ŽIVLY Konec II. části Literatura: Golding, J,: Cesty k abstraktnímu umění Hoog, M.: R. Delaunay Pijoan, J.: Dějiny umění 9. a 10. Vachtová, L.: František Kupka