Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nápoje Člověk potřebuje denně asi 3 litry vody, z toho nejméně 1 litr v nápojích. Nedostatek tekutin se projevuje bolestmi hlavy, suchou pletí a tvorbou.
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Teplé nápoje Číslo DUM: VY_52_INOVACE_107_128 Vzdělávací předmět: Příprava pokrmů Tematická.
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.15
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_20
VY_32_INOVACE_10_GAS_592_Mel
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Sortiment nealkoholických nápojů
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Technologie Ročník: III.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_19
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník. SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické sloučeniny Předmět:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
1.Šablona:III/2Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_NNA_442 Jméno autora:Václav Kulhánek Datum vytvoření: Předmět:NNA Tematická oblast:Nealkoholické nápoje.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV54 Název školy.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
ČAJ Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: čaj, charakteristika, složení, dělení, zpracování, druhy, skladování.
Nealkoholické nápoje. Sodová voda uměle tvořená kyselina Výroba nezávadná voda + hydrogen uhličitan sodný + malé množství kuchyňské soli Sytí se pod tlakem.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV55 Název školy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruh Úvod.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Potravinářské zbožíznalství
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Potravinářské zbožíznalství
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Druhy potravin Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_02 Název DUMu: Nealkoholické nápoje Pro obor vzdělávání: 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby Předmět: Potraviny a výživa Ročník: 3. Autor: Bc. Kubová Alena Datum: 16.12.2012

Nealkoholické nápoje

Rozdělení nápojů studené teplé nealkoholické alkoholické

Základní složka - voda je to nejdůležitější tekutina bez vody neexistuje život člověk spotřebuje denně 2,5 litru v nápojích 1 litr při nedostatku vody dochází k odvodnění nedostatkem tekutin dochází ke změně chování – apatie, podrážděnost, únava voda udržuje tělesnou teplotu,vypařováním vody se tělo ochlazuje přísun vody při každé činnosti je velmi důležitý

Podle účelu vodu rozeznáváme vodu pitnou – vaření, pití vodu užitkovou – mytí, praní, koupání provozní vodu – kropení ulic, chlazení, zařízení v průmyslu požadavky na pitnou vodu jsou velmi přísné

Pitná voda je nezávadná voda z kteréhokoliv přírodního zdroje bezbarvá, bez zápachu, příchuti a zbarvení teplota kolem +8ºC až +12ºC má správné chemické vlastnosti, tj. musí obsahovat soli vápníku, železa, hořčíku nesmí obsahovat choroboplodné zárodky, nesmí přesáhnout povolenou hranici dusičnanů

Pitná voda se na trh dostává balená – přírodní, ochucená, perlivá např. Dobrá voda - je kvalitní, hlubinná voda, čerpaná ze zdroje 260 m pod povrchem, v chráněné krajinné oblasti

Chemická značka vápníku je: Fe Ca Cu

Minerální voda je pramenitá nebo podzemní voda obsahující minerální látky musí být ve výstupu ze zdroje hygienicky nezávadná nesmí být mikrobiologicky upravována přesné složení minerální vody musí být uvedeno na etiketě spolu s datem plnění a spotřeby

Rozdělení minerálních vod Podle teploty zřídla: chladné do + 20ºC vlažné + 20ºC až +30ºC horké + 50ºC a více

Rozdělení minerálních vod Podle obsahu plynu: kyselky – obsahují oxid uhličitý, který uvolňují i za nízkých teplot sirovodíkové metanové dusíkové

Rozdělení minerálních vod Podle převažujících minerálních složek: alkalické - sodík (Na) zemité - vápník a hořčík (Ca, Mg) hořké - hořčík a síra (Mg, S) železité - železo (Fe)

Rozdělení minerálních vod Podle účinku na organismus: Stolní dodávají se do obchodu v přírodním stavu, nebo upravené (např.Poděbradka se zbavuje vysokého obsahu Fe) také se dodávají do obchodu ochucené, např. s příchutí citronu, grepu minerální vody ochucené jsou slazené cukrem nebo umělými sladidly

Rozdělení minerálních vod 2. Léčivé jsou minerální vody z různých pramenů tyto vody mají léčivé účinky, ale nejsou vždy lahodné mají velký obsah minerálů, proto nejsou vhodné ke každodennímu použití – Šaratice, Vincentka Zaječí kyselka a Šaratice jsou přírodní hořké vody, působí projímavě, jsou vhodné při léčbě ledvin, diabetu, obezity Vincentka je vhodná při léčbě horních cest dýchacích

Rozdělení minerálních vod Převážně léčivé používají se jako vody stolní s jemnými léčivými účinky patří sem Bílinská kyselka, Mlýnský pramen, Salvátorka léčivé minerální vody se plní do lahví s barevného skla - zachovává se původní hodnota usazené minerální látky na dně lahve nejsou na závadu stolní nebo ochucené minerálky se plní do lahví z plastu dlouhodobé pití minerálních vod není ze zdravotního hlediska vhodné, proto je důležité občas minerálky střídat s jinými druhy nápojů nebo stolních vod

Železité minerální vody obsahují? Ca Na Fe

Nealkoholické nápoje Studené nápoje jsou určené především k osvěžení podávají se většinou vychlazené

Rozdělení nealkoholických nápojů 1. Ovocné šťávy – džusy; přírodní čisté šťávy bez přísad, získávají se lisováním, mohou být jednodruhové nebo multivitamínové (ze směsi ovocných šťáv) 2. Limonády s přísadou ovocných šťáv - oranžády a citronády 3. Nápoje s obsahem vinné šťávy -Vinea 4. Limonády s přísadou kofeinu nebo chininu - Cola-Cola, Pepsi - Cola, Kofola, Citrocola, Tonic Nápoje pro diabetiky- nápoje slazené umělými sladidly nebo náhražkami cukru - limonády jsou označené „ light“

Rozdělení nealkoholických nápojů 6. Zeleninové nápoje - rajčatové, mrkvové, z červené řepy, z celeru…..soli a bylin se zpracovávají na různé zeleninové nápoje 7. Ovocné sirupy – nápoje, které jsou připravené k použití teprve po přidání vod. 8. Isotonické nápoje – obohacené nápoje, které mají tělu dodat chybějící minerální látky a stopové prvky 9. Energetické nápoje – nápoje obsahují kromě minerálních látek, stopových prvků také kofein „ Red Bull“, nebo výtažky z guarany. 10. Instantní nápoje - vznikne rozpuštěním prášku ze směsí sušených ovocných šťáv, umělých nebo přírodních ochucovadel,kyseliny citronové, cukru nebo umělých sladidel

Říkáme ovocným šťávám „džusy“ ? Ano Ne

Nealkoholické nápoje Teplé nápoje jsou určeny pro zahřátí (čaje) pro osvěžení podávají se jako součást některých denních jídel (kakao, čokoláda, teplé mléko)

Rozdělení nealkoholických – teplých - nápojů Čaj – oblíbený nápoj, teplý i studený, připravuje se zalitím nálevových sáčků nebo sypaného čaje Bylinné čaje – mohou být bylinné směsi nebo čaj jednodruhový – z jedné byliny. Byliny lze koupit, nebo vlastnoručně nasušit. Pro vysoký obsah vitamínu C je vyhledávaný čaj šípkový. Bylinkové čaje střídáme. Oblíbený je čaj bezinkový, heřmánkový, lipový… Káva – se připravuje z mleté kávy zrnkové, nebo kávy instantní rozpustné. Můžeme koupit kávu různých značek a jakostí i kávu bez kofeinu, která je určena lidem nemocným srdečními i cévními chorobami U nás se běžná mletá káva přelévá v šálku vařící vodou. Této kávě říkáme „turek“. Tento způsob však není příliš zdravý. Pravá turecká káva se vaří specifickým způsobem v džezvě. Za výhodnější způsob se považuje káva filtrovaná nebo kávové espreso (překapávaná káva), která se připravuje ve speciálním kávovaru. Káva v sítku se přes filtr překapává vařící vodou nad + 100ºC.

Rozdělení nealkoholických – teplých - nápojů Obilná káva – patří mezi nápoje dětského a dietního stravování. Převážně se připravuje z instantní směsi, která se rozmíchá v teplé (i studené) tekutině nebo přímo v mléce. Kakao – patří ke zdravým a výživným nápojům. Kakao instantní připravíme rozmícháním prášku v teplém (i studeném) mléce. Čokoláda – připravujeme ji z čokolády na vaření, nápoj se musí vyšlehávat. Výhodnější je příprava z instantního čokoládového prášku, který se zalévá horkou vodou, mlékem nebo smetanou. 7. Mléko – se považuje také za potravinu, ale teplé i studené může posloužit jako výživný osvěžující nápoj. Vyrábí se z něj také ochucená mléka a koktejly, jogurtové a další osvěžující zakysané nápoje.

Kakaovník – větev a plody

Kakao – zralý plod

Zdroj materiálů: ŠEBELOVÁ, Marie. Potraviny a výživa. Praha: PARTA, 2004, ISBN 80-7320-054-6 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Starr_070321-6121_Theobroma_cacao.jpg/450px-Starr_070321-6121_Theobroma_cacao.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Theobroma_cacao_007.JPG Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.