DOPRAVNĚ - URBANISTICKÁ STUDIE NÁVRATU TRAMVAJOVÉ DOPRAVY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
diskomfort cestujících
Advertisements

studie regenerace sídliště Na Rozhledně - Chrudim
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rekonstrukce severních mostů
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Preference tramvají v Praze
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Mezinárodní letiště Berlin - Brandenburg Willy Brandt Berlin Brandenburg International (BBI) Ing. Marie Franková 5. konference K126 - Udržitelnost ve výstavbě.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Struktura projektu  Charakteristika oblastí, kterými trasa linky 213 prochází  Historie a současnost linky 213  Preference autobusů v síti městské.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Bezpečné cesty do školy
Návrh trolejbusové linky 73
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
DOPADY ZPROVOZNĚNÍ MĚSTSKÉHO OKRUHU NA INTENZITY AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY LISTOPAD 2005.
Charakteristické znaky MHD
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Dopravní charakteristiky
Bezbariérovost veřejné dopravy
Řešení veřejné dopravy v oblasti spořilova
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_VOLBA.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Regenerace a revitalizace Masarykova náměstí v Jilemnici
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
Ú s t e c k ý k r a j Varnsdorf, Odbor dopravy a silničního hospodářství Dopravní obslužnost, oblast Šluknovsko Tisková konference k zahájení.
Nitra.
Řešení dopravy v oblasti Spořilova 7 / 2014
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
STRATEGIE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ZÁMĚRY V ROCE 2014
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
Kvalita a úroveň městské dopravy v Praze
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Obytný soubor Za Školkou
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Multitechnik divize II, s.r.o. Na příkopech 1782, Chomutov Vybudování chodníku v ul. F. Chlouby Ing. Kamil Šlachta, Louny 2010.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Navrhování tunelových staveb
Koněspřežná dráha České Budějovice - Linec (česká část)
Integrace Neratovic a Mělníka
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Vlakem z Prahy na letiště
Transkript prezentace:

DOPRAVNĚ - URBANISTICKÁ STUDIE NÁVRATU TRAMVAJOVÉ DOPRAVY Ing. Martin Šubrt DOPRAVNĚ - URBANISTICKÁ STUDIE NÁVRATU TRAMVAJOVÉ DOPRAVY NA VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ V PRAZE

Výběr tématu tříletá práce na projektu Preference veřejné dopravy na Fakultě dopravní ČVUT v Praze: preference MHD nyní chápána jako fyzická segregace IAD od MHD, případně jako upřednostňování vozidel MHD na křižovatkách - následné řešení existujících problémů v práci použit opačný přístup - předcházení závažným konfliktům při setkání obou doprav správnou konstrukcí vzhledu dopravních subsystémů v centru Prahy zrušení některých tratí  přetěžování tratí okolních  konflikty MHD s IAD se projevují podstatně negativněji (např. v Ječné ulici)

Obsah práce Úvod Historický vývoj náměstí s důrazem na dopravu Václavské náměstí současnosti Dopravní obslužnost v okolí Václavského nám. Další problémy způsobené zrušením tramvajové dopravy v centru Prahy Návrh a posouzení variant obnovy tramvajových tratí Problematické aspekty návratu tramvají do centra Prahy Dopravní obslužnost v okolí Václavského náměstí při realizaci varianty 1 Návrh řešení vzhledu plochy Václavského náměstí dle varianty 1 Závěr

1 Historický vývoj Václavského náměstí s důrazem na dopravu Karel IV. založil Koňský trh v roce 1348 náměstí měří od vstupu do Muzea k domům na Můstku 758 metrů, v horní části je široké 56 - 64 metrů, v dolní cca 47 metrů kolejová doprava (koněspřežná dráha) jezdila na Můstku od roku 1875, v podélném směru pak od roku 1884 přelomová rekonstrukce - léta 1927 a 1928 léta 1967-68: výstavba podchodu na nám., léta 1969 až 1985: výstavba vestibulů metra zrušení tramvajových tratí na Václavském náměstí v podélném směru: 13. 12. 1980, v ulici Na Příkopě: 4. 7. 1985

střední pás se stal překážkou pro příčný i podélný pohyb po náměstí 2 Václavské náměstí současnosti historický vztah mezi dopravou a vzhledem náměstí přerušilo na počátku 80. let 20. století politické rozhodnutí o odstranění tramvají (v rozporu s názory odborníků) k řešení vzhledu náměstí se nepřistoupilo komplexně, původní těleso tramvajové trati bylo zakryto záhony a zadlážděno, plochy pro auta a mobiliář zůstaly nezměněny střední pás se stal překážkou pro příčný i podélný pohyb po náměstí

na náměstí je minimum laviček a odpočin-kových prostorů (nebo na nevhodných místech), chybí zeleň poskytující v létě stín automobily se pohybují na 39 % šířky horní části náměstí (ještě nedávno šlo o 47 %) nadbytečná plocha umožňuje řidičům jízdu vysokou rychlostí, a také jim dovoluje parkovat ve druhé podélné řadě (při zachování dostatku místa pro objíždění)

intenzita AD v okolí sochy sv intenzita AD v okolí sochy sv. Václava je dle údajů ÚDI Praha 18 100 voz/den, což odpovídá průměrnému zatížení na českých dálnicích (20 000 voz/den) v roce 2000 na náměstí je 226 parkovacích míst, ale parkuje zde většinou ještě o cca 30 aut více místa patří do zóny placeného stání v pravobřežní části Prahy 1, využití míst je vždy 100 %, respektovanost je 25 - 40 %

přechody pro chodce jsou dlouhé a nepře-hledné, u sochy sv přechody pro chodce jsou dlouhé a nepře-hledné, u sochy sv. Václava bariérové, Vodičkovu s Jindřišskou nespojují Severojižní magistrála odděluje od náměstí nejen fyzicky budovu Muzea, ale i psychologicky centrum od sousedních čtvrtí princip uzavřeného řetězce mezi výší nájmů, cenami zboží, spektrem nakupujících zákazníků a vylidňováním centra (1995 až 2010 - obyvatelé: -17%, prac. místa: -23%)

obchody orientované na turisty a bohatší zákazníky nejsou typické pro tramvajové zastávky (Národní třída, I.P. Pavlova) - zde převažuje základní občanská vybavenost plocha ve středu náměstí je nevyužitá (její rozměry ilustruje fotomontáž)

Tramvaj život v ulici rozvíjí - příkladem je Grenoble - na náměstí se soumrakem utichá klasický městský život a vzniká jakási mrtvá zóna, v níž „kvete“ kriminalita dříve se žilo na povrchu, zatímco dnes se prosté čekání na vlak metra přesunulo do nudného podzemí a Pražané mnohdy Václavské nám. několik měsíců ani nevidí Tramvaj život v ulici rozvíjí na náměstí lidé ve dne chodit nemusí, protože nemají důvod, a v noci nechtějí, protože mají obavy o svou bezpečnost - příkladem je Grenoble -

3 Dopravní obslužnost v okolí náměstí v bezprostředním okolí Václavského nám. a Pěší zóny bude v roce 2010 bydlet 15 147 lidí a pracovat 88 781 lidí stanoveny následné intervaly (doba, po níž přijede v jednom směru další tramvaj) [min]

NÁSLEDNÉ INTERVALY Ječnou ulicí nebo linkou A metra tak cestují i lidé, jejichž cesta do těchto míst nepatří (směr Vinohradská - Národní divadlo atd.) většina povrchové MHD z jižního Žiž-kova, Vinohrad a Nového Města (4 tramvajové tratě) se koncentruje do stopy Ječné ulice stanice metra tra-sy A jsou dále, než zastávky tramvají tramvaje v Ječné ul. denně přepraví 55 960 lidí v jednom směru (od 5.30 do 18.30 hod) to je denně více přepravených osob než na úsecích metra Dejvická - Hradčanská, Jiřího z Poděbrad - Skalka, Zličín - Smíchovské nádraží, Palmovka - Černý Most, Háje - Roztyly, Florenc - Nádraží Holešovice během dne je v Ječné vždy převis poptávky nad přepravní nabídkou o 7 až 40 %, ale je už problematické zvýšovat počet spojů kvůli této situaci má na provoz MHD závažnější dopad konflikt tramvajové dopravy s auty na náměstí I.P. Pavlova 1:30“ Jindřišská 1:24“ 1:12“ Národní Vinohradská Korunní Francouzská Bělehradská 1:00“ 1:09“ Ječná 1:25“ 1:09“ 1:05“ Karlovo n.

3,5 A 5 MINUT Z NÁSTUPIŠŤ METRA Staroměstská Můstek Anděl Muzeum Flora Vltavská Florenc Karlovo náměstí Náměstí Republiky Plocha centra Prahy, kterou obsluhuje metro (do 5 min) je cca o 1/2 menší, než plocha, kterou obsluhuje povrchová MHD (především tramvaje). 3,5 A 5 MINUT Z NÁSTUPIŠŤ METRA rychlost chůze 4,5 km/h (=1,25 m/s) měřeno ze středu nástupiště (v místě, kde jsou již dostupné vlaky metra na obou stranách) až na povrch [min:sec] Můstek (A-západ) vstup i výstup: 2:25“ Můstek (A-východ) vstup i výstup: 2:50“ Můstek (B) vstup: 2:20“, výstup 2:25“ Muzeum (A) vstup: 2:40“, výstup 2:45“ Muzeum (C) vstup: 1:05“, výstup 1:10“ Nám.Míru (A) vstup: 3:30“, výstup 3:35“ chůze 3,5 min (červeně) chůze 5 min (modře) v = 4,5 km/h

3,5 A 5 MINUT OD POVRCH. LINEK MHD Anděl Flora Vltavská 3,5 A 5 MINUT OD POVRCH. LINEK MHD chůze 3,5 min (oranžově) chůze 5 min (modře) v = 4,5 km/h do 5 minut neobsloužené oblasti Staré Město Riegrovy sady Gröbovka plocha vzdálená od zastávek MHD více než 5 minut chůze rychlostí 4,5 km/h má v prostoru Starého Města velikost 135 000 m2 (0,135 km2, 13,5 ha) a obvod 1,75 km to je více než u Riegrových sadů i Gröbovky

DOBY PŘEPRAVY MEZI STANICEMI METRA vždy více než 50% doby přepravy metrem na krátkou vzdálenost připadá na pohyb po schodech a eskalátorech (z hlediska cestu-jícího tento čas nelze produktivně využít)

v případě cesty mezi vedlejšími stanicemi metra nebo na vzdálenost dvou stanic metra s přestupem v prostřední z nich trvá přeprava za využití podzemní dráhy cca 3/4 doby, za kterou lze stejnou vzdálenost překonat pěšky

OBRATY VE STANICÍCH MŮSTEK A MUZEUM stanicí Můstek A projde denně 91 310 cestujících (100 %), stanice Muzeum C odbaví 46 936 lidí (51,4 %)  bez přestupů stanice Můstek je v bližším kontaktu s hustší zástavbou a z toho vyplývá větší obrat ALE: na Můstku A je ve vztahu k jižní větvi trasy C metra odbaveno 7146 osob (26,6 %), ve stanici Muzeum C pak 26 874 lidí (100 %) stanice Muzeum tak slouží k obsluze Starého Města  tento jev zatěžuje chodníky na Václavském náměstí až o cca 10 000 chodců v každém směru denně  nové tratě by toto zatížení mohly zredukovat až o 1/3

4 Další dopravní problémy způsobené zrušením tramvajové dopravy v centru krátkodobé a dlouhodobé odklony tram. linek (dlouhé, drahé, nevhodné, složitost návratu k pravidelnému stavu, neobsloužené centrum) jenom na nutných odklonech mimo ulice Ječnou, Jindřišskou nebo Seifertovu (1 hod. výluky každý pracovní den v roce) by DP uspořil cca 5 mil. Kč ročně (kdyby mohl při výlukách používat tratě na Václavském nám.) v případě oprav křižovatek (dlouhých 2 měsíce) Tylovo nám., Karlovo nám., Lazarská a Senovážné nám. se zbytečně vynaložené prostředky ročně blíží k částce 100 milionů Kč  od roku 1996 by již tak bylo možné z těchto úspor stavbu nových tratí uhradit

problematické a nákladné vedení náhradní dopravy (křižování magistrály, složité umisťování zastávek, konflikt linek s auty  nedodržování jízdních dob, více nehod) zálohování provozu pražského metra povrch. dopravou (tramvaje nejezdí v okolí centrál-ních stanic, nízká kapacita autobusů linky X-C, nutnost nasazovat vysoký počet busů) nevhodné umístění přestupních vazeb mezi tramvajemi a metrem (Náměstí Míru - velká hloubka stanice, I.P. Pavlova - po přestupu přetěžování tramvajové trati v Ječné ulici) vytlačení nočního provozu z Václavského náměstí do Lazarské ulice (kriminalita na náměstí, málo prostoru v Lazarské pro stání tramvají i pro přestupování a čekání lidí)

problémy se zajištěním energetické stability provozu tramvají v centru následný interval 60 sekund je hranicí spolehlivosti, síť je přetěžována i v běžných, ale především při mimořádných situacích kritickými body jsou křižovatky Lazarská a Karlovo náměstí a trať v Jindřišské paradox  velké náklady nutné na posílení sítě za současného stavu, ale minimální náklady při výstavbě paralelních tratí dnešní výkony měníren postačují při rozprostření na dvojici tratí umělé zvyšování poptávky po provozu AD v prostoru Starého Města (nejvíce pěších zón, ale zároveň nejhorší obsluha městskou hromadnou dopravou)

VARIANTY 1, 1a, 1b, 1c 1 1a modře s číslem 1c varianty m znázorněny 5 Návrh a posouzení variant obnovy tratí Můstek Nám. Míru Hlavní nádraží Muzeum Nám. Republiky Lazarská Karlovo náměstí Jindřišská 1 1a 1c 1b modře s číslem varianty m znázorněny nové tratě VARIANTY 1, 1a, 1b, 1c

VÝHODY VARIANTY 1 impuls k úpravě vzhledu Václavského nám. řeší dopravní obslužnost Starého Města zlepší se dostupnost centra pro tělesně postižené spoluobčany vhodně doplňuje síť tramvajových tratí v centru, usnadňuje operativní řízení provozu při výlukách není nutné zavádět náhradní autobusovou dopravu, nižší náklady DP tratě odlehčí přetíženému úseku metra A spojuje centrum se čtvrtěmi na východě, snižuje počet přestupů mezi tramvajemi a metrem (až na žádný + vhodnější místa) zvyšuje spolehlivost napájení trolejového vedení tratí, žádné investice do měníren

následné intervaly na všech kritických úsecích narostou o cca 5 až 70 sekund povrchová MHD při všech výlukách vždy obsluhuje centrum umožňuje převést centrální přestupní bod nočních tramvajových linek do středu Václavského náměstí umožní kapacitnějším druhem dopravy nahradit linku C, ostatní linky metra nahradí i v centrální oblasti města sníží zatížení postranních chodníků na Václavském nám. denně až o 4 tisíce chodců na Pěší zóně předpokládá pokles pěší dopravy o cca 30 % varianta nezasahuje do zeleně, naopak počty stromů výrazně narostou

Návrh linkového vedení denních linek

NEVÝHODY VARIANTY 1 vstupuje na Pěší zónu a tramvaje zde pouze krátkodobě budou omezovat chodce zastávka Muzeum ve sklonu nad 50 promile limity hlukového zatížení budou o cca 10 dB překročeny v ulicích 28. října a Na Příkopě, ovšem vibrace z provozu lze technickými prostředky snížit až o 90 % k plnému využití nové sítě bude nutné navýšit počet vypravovaných tramvajových vlaků ve špičce cca o 5 % a zakoupit nízkopodlažní tramvaje v případě dlouhodobého neřešení intenzit provozu na magistrále, bude docházet ke zdržení (cca 1,5 min) tramvají u Legerovy ul. varianta vylučuje konání většiny akcí v dolní části Václavského nám. (Pražská tyčka atd.)

VARIANTY 1, 1a, 1b, 1c 1 1a modře s číslem 1c varianty m znázorněny Můstek Nám. Míru Hlavní nádraží Muzeum Nám. Republiky Lazarská Karlovo náměstí Jindřišská 1 1a 1c 1b modře s číslem varianty m znázorněny nové tratě VARIANTY 1, 1a, 1b, 1c

Základní nevýhody varianty 2: nezlepšuje obsluhu Starého Města, přetěžuje tramvajové tratě v Jindřišské a Vodičkově (provozně i energeticky), neřeší odklonové trasy jih-sever, dolní část náměstí urbanisticky neřeší - lze ji ovšem dobudovat na variantu 1 Můstek Nám. Míru Hlavní nádraží Muzeum Nám. Republiky Lazarská Karlovo náměstí Jindřišská modře s číslem varianty m znázorněny nové tratě 2 2b 2a VARIANTY 2, 2a, 2b

Základní nevýhody varianty 3: nenabízí zlepšení spojení Újezd - Dlouhá třída, Újezd - Vinohradská, opět přetěžuje trať ve Vodičkově a neřeší odklony mimo ni - lze ji opět dobudovat na variantu 1 Můstek Nám. Míru Hlavní nádraží Muzeum Nám. Republiky Lazarská Karlovo náměstí Jindřišská 3 3b 3a modře s číslem varianty m znázorněny nové tratě VARIANTY 3, 3a, 3b

Základní nevýhody varianty 4: nemá vliv na zlepšení obsluhy v západovýchodním směru (spojení s Vinohrady a Žižkovem), je jen alternativou k trati ve Vodičkově, vede po dnešní Pěší zóně, v celé délce bude produkovat zvýšenou hlukovou zátěž (+ cca 10 dB) Můstek Nám. Míru Hlavní nádraží Muzeum Nám. Republiky Lazarská Karlovo náměstí Jindřišská 4 modře s číslem varianty m znázorněny nové tratě VARIANTA 4

Základní zhodnocení varianty 5: zlepšení života v „Sherwoodu“ a nové spojení dvojice pražských nádraží jsou jediná pozitiva, neřeší vzhled Václavského náměstí, nezlepšuje obsluhu Starého Města, není vhodná pro základní odklony (kromě ze Seifertovy) Můstek Nám. Míru Hlavní nádraží Muzeum Nám. Republiky Lazarská Karlovo náměstí Jindřišská modře s číslem varianty m znázorněny nové tratě 5 5a 5b VARIANTY 5, 5a, 5b

POSOUZENÍ VARIANT (VÝZNAM, NÁKLADY) Varianta 1 (Vinohradská - Můstek + staro-městský okruh) splňuje 90 % požadavků, má 10 % nevýhod, cena 441 milionů Kč Varianta 2 (Vinohradská ulice - křižovatka s Jindřišskou) splňuje 50 % požadavků, má 50 % nevýhod, cena 163 milionů Kč Varianta 3 (Vinohradská - Můstek a pouze k nám. Republiky) splňuje 75 % požadavků, má 25 % nevýhod, cena 293 milionů Kč Varianta 4 (Národní třída - Můstek - náměstí Republiky) splňuje 35 % požadavků, má 65 % nevýhod, cena 195 milionů Kč Varianta 5 (Vinohradská - Hlavní nádraží - Bolzanova) splňuje 10 % požadavků, má 90 % nevýhod, cena 180 milionů Kč Orientační ceny variant udávají pouze náklady na výstavbu a plné zprovoznění tramvajových tratí, nikoli na další úpravy (chodníky, zeleň, výstavbu podzemních garáží, přeložky inženýrských sítí a Severojižní magistrály)

6 Problematické aspekty návratu tramvají jak rozdělit plochu náměstí (rozšíření chodníků, nebo vytvoření středních pěších pásů, stejné výškové úrovně chodníků a silnic) počty a význam směrových oblouků (plná tramvajová křižovatka ve středu náměstí je urbanisticky nevhodná) vzhled trolejového vedení (integrace sloupů vedení s osvětlovacími prvky a lampami) pietní prostor 25 x 30 metrů pod sochou sv. Václava (jeho zachování vedením trati obousměrně u „Domu potravin“) tramvaj v ulici 28. října (šířka 15 metrů) a její vhodnost (Dlážděná ulice je široká 14,5 m) posouzení možnosti zavedení minibusů do centra (začlenění nebo provoz mimo PID, nízká kapacita vozidel, vliv na chodce)

tlumí vibrace z provozu (řeší tak velký problém historickou zástavbu) hluk a vibrace (limity hlukového zatížení pro stávající T T jsou: noc 62 dB, den 72 dB) Trať vybudovaná v jakési „pryžové vaně“ tlumí vibrace z provozu tramvají až o 90 % (řeší tak velký problém dopadu hluku na okolní historickou zástavbu) řešení provozu AD na náměstí a v jeho okolí (časté změny výškové úrovně jízdy aut, změna jednosměrnosti v Opletalově a Štěpánské ulici, zamezení vjezdu ze SJM) humanizace Severojižní magistrály (dva pruhy v současných ulicích  sloučení do jedné by bylo větší bariérou než dnes)

7 Dopravní obslužnost v okolí Václavského nám. při realizaci varianty 1 pro nové linkové vedení jsou v práci opět sta-noveny int. mezi tramvajemi v jednom směru

Současná oblast do 5 minut neobsloužená prostředky MHD Oblast, která zůstane do 5 minut neobsloužena i po zprovoznění nových vestibulů metra (Můstek B, Staroměstská) a tramvajových tratí na staroměstském okruhu Současná oblast do 5 minut neobsloužená prostředky MHD Můstek Nám. Míru Hlavní nádraží Muzeum Lazarská Jindřišská

DNES Urxova Uhelný trh Olšanské nám. Opletalova Karlovo nám. SOUČASNÝ STAV Kam se cestující dostane za 10 minut od nástupu do tramvaje (metra) na NÁMĚSTÍ REPUBLIKY? (směr centrum, odpolední špička)

2008 ? Staroměstská Urxova Újezd Olšanské nám. Arbesovo náměstí Tylovo Palackého Újezd Staroměstská Tylovo S NOVÝMI TRATĚMI Kam se cestující dostane za 10 minut od nástupu do tramvaje (metra) na NÁM. REPUBLIKY? (směr centrum, odpolední špička)

DNES Opletalova Kateřinská Zvonařka SOUČASNÝ STAV Kam se cestující dostane za 10 minut od nástupu do tramvaje u VINOHRADSKÉ TRŽNICE? (směr centrum, odpolední špička) DNES Zvonařka Kateřinská Opletalova

2008 ? Dlouhá třída Uhelný trh Jindřišská Národní Zvonařka S NOVÝMI TRATĚMI Kam se cestující dostane za 10 minut od nástupu do tramvaje u VINOHRADSKÉ TRŽNICE? (směr centrum, odpolední špička) 2008 ? Zvonařka Dlouhá třída Národní Jindřišská Uhelný trh

ZRYCHLENÍ CESTOVNÍCH DOB PO CENTRU (v případě realizace varianty 1) Výtoň - Na Příkopě (Staré Město) o 4 minuty Újezd - Muzeum (Opletalova) o 4 minuty Újezd - Dlouhá třída (Revoluční ul.) o 9 minut Strossmayer. n. - Václavské n. o 2 až 5 minut Strossmayerovo n. - Národní třída o 10 minut Náměstí Republiky - Tylovo nám o 8 minut Náměstí Republiky - Arbesovo nám. o 8 minut Vinohradská tržnice - Uhelný trh o 8 minut Vinohradská tržnice - Dlouhá třída o 12 minut Jana Masaryka - Václavské n. o 2 až 7 minut Bruselská - Můstek (Staré Město) o 7 minut Stavovské div. - širší centrum o 5 až 10 minut

8 Návrh řešení vzhledu plochy Václavského nám. dle var. 1 základní filozofií úprav byla snaha vytvořit na náměstí zklidněný prostor (nové aleje, lavičky, chodníky), zajistit lepší dostupnost centra hromadnou dopravou a omezit zde provoz automobilů (častá změna výškové úrovně jízdy) 9 Závěr závěry této práce není nutné chápat jako jediné možné, text a obrázky mají především za cíl rozpoutat diskusi nad problémy, jejichž existenci se pokouší dokladovat pokud tato diskuse povede v blízké době k zahájení projektových příprav a následně ke změnám ve vzhledu prostoru Václavského náměstí a struktury kolejové sítě tramvajové dopravy v centru Prahy, bude účel vypracování tohoto textu naplněn

Děkuji za pozornost a přeji příjemný den