Prezentace maturitní práce z předmětu ICT Téma: Grafické karty Zpracoval: Ondřej Havelka Třída: oktáva Školní rok: 2010/2011
Obsah prezentace Úvod Stručná charakteristika Historie Popis karty Součástky v grafické kartě Integrované grafické karty Jak vybrat správnou grafiku Závěr
Úvod Důvody proč se zajímat o grafické karty: Zvědavost Zdokonalování vlastního počítače bez pomoci profesionálů Informovanost a znalost při nákupu nové karty
Stručná charakteristika Nepostradatelná součástka k zobrazení obrazu na monitoru Nejčastěji připojena přes PCI-Express slot (AGP) Umožňuje kromě výstupu i vstup (VIVO) Lze grafický čip integrovat do základové desky (IGP)
Historie - 1981 - První "2D" akcelerátor - MDA (Monochrome Display Adapter) – práce v textovém režimu Hercules Graphics Adapter (HGC) – novinka: z původních 80×25 znaků na vysoce kvalitních 720×348 pixelů Voodoo – výrobce 3dfx – revoluční karta mezi 3D akcelerátory - "velmi revoluční“ "moc výkonné„ Dnešní grafické karty – 3200×2400 pixelů bez problémů ATI (koupena společností AMD roce 2006) – Radeon nVidia - GeForce 2006 – vlajkové lodi: 1) ATI Radeon X1900 XTX 2) nVidia 7900 GTX 2007 – vítězství nVidia – GeForce 8 (poprvé DirectX 10) – vyšla již na podzim 2006 Květen: 8800 Ultra, nejvýkonnější karta ze série GeForce8 AMD Radeon HD 2900 XT – slabší než 8800 Další výrobci: Matrox (CAD programy), Kyro, Rendition,… HD 3000 od AMD – vyrovnala se nVidii nVidia 8800GT – velmi prodávaná a výkonná HD 4000 od AMD × GTX 200 od nVidia – nVidia lepší poměr cena/výkon 3. čtvrtletí 2008 – nVidia – 55nm 2009 – AMD – 40nm
Popis karty - Dříve nedílnou součástí základní desky Dnes oddělené a připojené pomocí sběrnice Integrované grafické karty (IGP) – hlavně v noteboocích IGP nahraditelná separátní grafickou kartou „počítač v počítači“ – mikroprocesor, paměť, sběrnice
Z čeho se skládá grafická karta GPU - "grafický procesor" - řadič paměti, unifikované shadery, TMU jednotky, ROP jednotky a další Unifikované shadery - moderní náhrada za jednotky Pixel a Vertex - NVIDIA: unifikovaný plnohodnotný shader, AMD: 5D shadery (5 menších shaderů jako celek). Řadič pamětí - komunikaci mezi grafickou pamětí a GPU, GDDR5. TMU jednotky (Texture mapping unit) - mapuje textury na objekty. ROP jednotky (Render Output unit) - zabezpečuje výstup dat z grafické karty. Paměť - uložiště informací, nutných pro grafické výpočty - IGP: operační paměť celého počítače - nejčastěji nějaký typ GDDR (GDDR 2, 3, 4, 5) nebo DDR (1, 2, 3) kvůli nižší ceně, dříve SDR Propustnost je při 256-bitové sběrnici. Brát pouze orientačně. Záleží na daném modelu grafické karty. Typ DDR DDR2 DDR3 GDDR2 GDDR3 GDDR4 GDDR5 Efektivní frekvence paměti (MHz) 166 - 950 533 - 1000 700 - 2200 700 - 1000 700 - 2400 2000 - 3600 3400 - 5600 Propustnost (GB/s) 5,3 - 30,4 12,8 - 32 22,4 - 70,4 22,4 - 32 22,4 - 76,8 63 - 115,2 108,8 - 179,2
Firmware (=BIOS) - základní programové vybavení, uložiště informací o jménu grafické karty, GPU, taktech GPU, atd. RAMDAC - převodník digitálního signálu pro práci grafické karty, analogový nebo digitální Výstupy: VGA - Analogový grafický výstup – CRT monitory DVI - digitální grafický výstup – LCD monitory Component video - analogový výstup na projektorech, TV, DVD přehrávačích, atd. Composite Video - analogový výstup s malým rozlišením HDMI - výstup na zobrazovací zařízení (nejčastěji televizor) s vysokým rozlišením Display Port - Digitální grafický výstup ve vysokém nekomprimovaném rozlišení DB13W3 - analogový výstup, systémy Sun Microsystems, SGI a IBM.
Integrované grafické karty Většinou nejnutnější čipy, hlavně v notebookách (minimální rozměry) Špatná pověst – dříve nedostatečně výkonné Dnes: srovnatelné s diskrétními grafickými kartami v mnoha případech Počítačové hry a 3D – stále problematické
Integrovaný grafický procesor
Porovnání IGP se separátní grafickou kartou Co budeme porovnávat? IGP – Intel X3100 – starší model AMD Radeon HD 4670 – novější, pokročilejší Porovnání A) Start operačního systému AMD Radeon [25s] x [27s] Intel X3100 - Pomocí „Boot Timer“ B) Start prohlížeče internetu AMD Radeon [670ms] x [630ms] Intel X3100 - Pomocí „Application Timer“ C) Přehrávání videa FullHD H.264 AMD Radeon [3%] x [57%] Intel X3100 - Demonstruje procentuální využití procesoru D) Transkódování DVD na jednovrstvé médium AMD Radeon [3:25] x [3:34] Intel X3100 E) Cinebench R10 – body z test OpenGL AMD Radeon [6069] x [1480] Intel X3100 - V nástroji Cinema 4D
Hodnocení výsledků 3x téměř stejný výsledek - v porovnání body: A), B), D) 2x vítěz separátní grafická karta (starší IGP bez podpory hardwarové akcelerace videa H.264, atd.) – v porovnání body: C), E) Při běžné práci bez rozdílu, IGP nevhodné pro práci ve 3D, modelování a hraní her IGP – nižší spotřeba energie, nižší cena
Jak vybrat správnou „grafiku“ 1) Pevně stanovená cena, nákup přes internet (bezproblémové) 2) Poměr ceny/výkon
Shrnutí cen, výkonu Poměr cena/výkon – pro mnohé z nás nejdůležitější AMD Radeon HD 6850 1 GB GeForce GTX 460 768 MB ATI Radeon HD 5750 1 GB GeForce GTX 460 1 GB AMD Radeon HD 6870 1 GB GeForce GTX 470 - Cenově nejnevýhodnější: GeForce GTX 580 a ATI Radeon HD 5970
1. MSI R6850 Cyclone 1GB GDDR5
2. EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked
3. SAPPHIRE HD 5750 VAPOR-X
Závěr Tak teď už víte, jak se orientovat v grafických kartách a jak vybrat nejvhodnější kartu do vašeho počítače.
Zdroje www.wikipedie.cz www.pctuning.tyden.cz www.ddworld.cz www.wikipedie.cz www.pctuning.tyden.cz www.ddworld.cz www.extrahardware.cz www.novinky.cz/internet-a-pc/hardware http://www.google.cz/search?hl=cs&biw=1920&bih=955&gbv=2&site=search&tbm=isch&sa=1&q=grafick%C3%A1+karta&aq=f&aqi=&aql=&oq=