Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kritický realismus v literatuře
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.13 Vytvořeno: Ověřeno: DD Třída:2. OA, 2. VE

Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova:Honoré de Balzac, Lidská komedie, encyklopedický román, analýza francouzské společnosti, kritickorealistický román Anotace: Žák se z prezentace dozví o francouzském realismu, kritickém realismu a jeho zakladateli Honoré de Balzacovi a jeho nejvýznamnějších dílech. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

Ve světové literatuře

• ( ) • Zakladatel realismu, analyzoval francouzskou společnost ve všech jejích podobách – od francouzské revoluce • Důkladný popis různých prostředí i postav všech společenských vrstev • Měšťácká dravost, mamonářství, touha po moci a zisku, pokrytectví

• Toužil zbohatnout a být slavný, velký dříč (chrlil jeden román za druhým, prý v jednom roce napsal až 20!) • Snaha vyrovnat se aristokratické společnosti – rozmařile utrácel peníze za přepychové obleky a nábytek apod. • Venkovský původ zastíral šlechtickou podobou svého jména • Zadlužení, věřitelé, ze strachu z vězení pro dlužníky psal svá nejlepší díla • Vystudoval práva, odstěhoval se do Paříže, krátce vlastnil tiskárnu – zkrachoval

• Zprvu, aby měl z čeho žít,psal tzv. „černé romány“, umělecky zcela podprůměrné. (dobrodružné knihy plné exotiky, korzárů, svedených panen a ušlechtilých hrdinů) • psal je pod pseudonymem – styděl se za ně, ale vydělal si, brzy utratil. Stále jej pronásledují dluhy, různé jeho výdělečné podniky zkrachovávají, • touží proniknout do aristrokratické společnosti a získat finančně nezávislé postavení, ale bez úspěchu, neustále splácí dluhy • velkou naději vkládá do sňatku s pohádkově bohatou polskou šlechtičnou Evelynou Hanskou, svou dlouholetou přítelkyní. Pronikl konečně do aristokratické společnosti, mohl tvořit bez existenčních starostí, ale brzo po svatbě umírá.

• Lidská komedie – cyklus Balzacových románů, celkovou vizi načrtl v roce • Chtěl vykreslit obraz společnosti a civilizace své doby, které se mu zdály úpadkové. Cyklus románů měl být historií lidského srdce a vztahů. V tomto díle vystihl přelom dvou společenských epoch, aristokratického feudalismu a měšťanského kapitalismu. Svými sympatiemi stál na straně aristokracie. Kriticky vylíčil francouzské měšťanstvo v jeho dravém nástupu k moci.

• Své dílo rozvrhl Balzac do tří částí. • První, nejrozsáhlejší, se nazývala „studie mravů“ (111 románů) • Druhou část, „filosofickou studii“, mělo tvořit 27 románů • Třetí část- „analytická studie“ měla obsahovat 5 románů. • Z celkového počtu 143 knih Lidské komedie jich stihl napsat 95 a vystupuje v nich přes 2000 postav. • Ustřední trilogii Lidské komedie tvoří romány Otec Goriot, Ztracené iluze a Lesk a bída kurtizán • Jednotlivé díly na sebe volně navazují.

• Otec Goriot (1835) • smutný osud bohatého kupce (jmění vydělal obchodem s nudlemi), jenž veškeré své úsilí soustředil na blaho svých dcer (Anastazie a Delfina). Obě se provdají do majetných rodin – Anastazie si za muže bere hraběte, Delfina bankéře. Nyní bohaté dcery si velice rychle zvykají na život mezi smetánkou a za svého otce, který jim dal první poslední, se stydí. Goriot zůstává sám, zcela opuštěn a bez kontaktu se svými dětmi. Nakonec umírá v chudobě, sám a opovrhován.

• Druhou dějovou linií románu je příběh studenta práv Rastignaca, jenž se stará o umírajícího Goriota. Rastignac přišel do Paříže jako chudý mladík, ale plný ctižádosti vyniknout. Zprvu je pobouřen cynismem a chováním Goriotových dcer, ale záhy sám poznává, že nadání, schopnosti a charakter nejsou k ničemu, nemá-li člověk peníze. Sestřenice mu dává poučení, jak se má chovat ve společnosti, chce-li něčeho dosáhnout: „Čím chladněji budete počítat, tím rychleji půjdete nahoru. Bijte bez lítosti, budou se vás bát. Berte ženy a muže jako dopravní koně, které zanecháváte zchvácené na každé zastávce, tak dojdete až k vrcholům svých tužeb… Zmocní-li se vás opravdový cit, ukryjte jej jako poklad, neprozraďte ho nikdy, byl byste ztracen.“ Stává se chladnějším, vypočítavějším, skrývajícím své opravdové city.

• Rastignac odhazuje všechny morální zásady a jde bezohledně za svou kariérou. V tom ho podporuje i uprchlý galejník a zločinec Vautrin. Vautrin má vyléčit mladého hrdinu ze zbytků iluzí. Rastignac se zprvu bouří proti jeho cynismu, a když je Vautrin odhalen jako zločinec, mladistvé iluze Rastignacovy ještě na čas vítězí. Když se však Rastignac dozví skutečnou tvář a minulost Vautrina, ještě na chvíli se v něm objevuje jeho lepší stránka. Zprvu je sice Rastignac otřesen smrtí Goriota, posléze již odhazuje veškeré morální zásady a jde bezohledně budovat kariéru (stává se dokonce milencem jedné z Goriotových dcer). • V dalších románech pronikl Rastignac do velkého světa a stal se politikem, který opustil ideály mládí a přijal Vautrinovu životní filosofii (Za velkým jměním, nabytým neznámo jak, tají se vždycky zločin, promlčený proto, že byl čistě proveden). • Analýza soudobé společnosti, podrobné popisy města, ulic, domů, zařízení bytu; jazyk charakterizuje postavu i prostředí; typicky realistický román encyklopedický

• Ztracené iluze (3 svazky 1837 – 1843) • sledují současně historii Luciena Rubempré, venkovského básníka, který v Paříži poznává rub umělecké slávy. Úspěch uměleckého díla je závislý na zájmech kliky, jíž umělec slouží, o talentech rozhodují nakladatelé, prodejnost vládne i v divadelním světě. Hrdina je postaven před rozhodnutí: žít čestně, ale odříkavě, nebo se zaprodat a dosáhnout úspěchu. Lucien se dává na cestu žurnalisty, má úspěchy, podléhá morálnímu rozkladu, navíc usiluje o získání šlechtického titulu, ale nakonec padá do léčky, kterou mu připravili nepřátelé. Přichází o všechno a vrací se zpět na venkov.

• Jakousi morální protiváhou je v románu Lucienův venkovský přítel, vynálezce David Séchard, jenž sice žije poctivě, věří, že svou prací dosáhne významného postavení, ale falešné směnky, které v Paříži jeho jménem Lucien podepsal, ho přivádějí nejen k bankrotu, ale i do vězení pro dlužníky. Lucienovi dochází jeho vina, seznamuje se se záhadným kanovníkem Herrerou, což není nikdo jiný než uprchlý trestanec Vautrin, a za slib poslušnosti získává peníze, jež pomáhají Davidovi nejen z vězení, ale i k rozvoji jeho tiskárny.

• Lesk a bída kurtizán (1838 – 1847) • tetralogie, která přibližuje propojení pařížského podsvětí se světem bankéřů. Opět se zde setkáváme s Lucienem, hrdinou předchozího románu, (naučil se „umění žít“, žene se jen za milostným uspokojením nebo společenským úspěchem), jenž však v závěru tohoto příběhu ukončuje svůj život sebevraždou ve vězení. Na jeho povahu doplácí i milenka Ester – kurtizána, kterou společenské podmínky vehnaly do role ženy obšťastňující mužskou společnost, jíž však hluboce pohrdá.

• Evženie Grandetová (1834) • Autorův vrcholný román • tragický příběh ubohé dcery bohatého a neuvěřitelně lakotného obchodníka Grandeta • román je zároveň znamenitým obrazem francouzské měšťácké společnosti první poloviny 19. století. • tragický příběh nešťastné lásky třiadvacetileté Evženie, jež je spolu s matkou plně ovládána despotickým a skrblickým otcem Felixem. Ten ničí štěstí své dcery jen proto, aby vyplacením věna nezmenšil své bohatství. • Šagrénová kůže (1831) • román s pohádkově fantastickými prvky. Řadí se do skupiny filozofické. • česky Oslí kůže • ústředním tématem je tajemná kůže – talisman, která svému majiteli splní každé přání, ale zároveň zmenšuje jeho lidské štěstí.

• Kdo byl Honoré de Balzac? • Zakladatel realismu, analyzoval francouzskou společnost ve všech jejích podobách – od francouzské revoluce • Balzac psal tzv. černé romány. Proč je psal a co o nich víte? • Psal je, aby měl z čeho žít. • Psal je pod pseudonymem. • Umělecky zcela podprůměrné. • Dobrodružné knihy plné exotiky, korzárů, svedených panen a ušlechtilých hrdinů.

• Balzac napsal Lidskou komedii. Co o tomto díle víte? • cyklus Balzacových románů, celkovou vizi načrtl v roce • Chtěl vykreslit obraz společnosti a civilizace své doby, které se mu zdály úpadkové. Cyklus románů měl být historií lidského srdce a vztahů. • Své dílo rozvrhl Balzac do tří částí. • Kdo byl otec Goriot? Co o této postavě víte? • bohatý kupec (jmění vydělal obchodem s nudlemi), jenž veškeré své úsilí soustředil na blaho svých dcer • Dcery se provdají do majetných rodin, velice rychle si zvykají na život mezi smetánkou a za svého otce, který jim dal první poslední, se stydí. • Goriot zůstává sám, zcela opuštěn a bez kontaktu se svými dětmi. Nakonec umírá v chudobě, sám a opovrhován.

• Co víte o díle „Lesk a bída kurtizán“? • Tetralogie • přibližuje propojení pařížského podsvětí se světem bankéřů. • Uveďte název románu zobrazujícího tragický příběh dcery bohatého a lakomého obchodníka. • Evženie Grandetová • Jak se jmenuje román s pohádkově fantastickými prvky? • Šagrénová kůže • Co je encyklopedický román? • Analyzuje soudobou společnost, vytváří kritický obraz společnosti, typické jsou podrobné popisy města, ulic, domů, bytu, jazyk charakterizuje postavu i prostředí • přibližuje propojení pařížského podsvětí se světem bankéřů.

• Obrázky: • Honoré de Balzac. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.  Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL Realismus ve světové literatuře 2 - Gustav Flaubert