s dopravní infrastrukturou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana 2011 BJ13 - Speciální izolace
Advertisements

Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
s dopravní infrastrukturou
NÁVRH CEMENTOBETONOVÉHO KRYTU
Použitelnost Obvyklé mezní stavy použitelnosti betonových konstrukcí podle EC2: ·      mezní stav omezení napětí, ·      mezní stav trhlin, ·      mezní.
Ing. Václav Valentin, TOTAL Bitumen
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
Ing. Martin Vyvážil, Ing. Vladan Prachař
Úloha 6. Stanovení dynamické tuhosti izolačních materiálů s´
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení asfaltových směsí
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení hydraulicky stmelených materiálů
Prostý beton - Uplatnění prostého betonu Charakteristické pevnosti
OPTIMALIZACE NÁVRHU TUHÉ VOZOVKY
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
STANOVENÍ MODULU PRUŽNOSTI TLUMENÝM RÁZEM
Téma 3 Metody řešení stěn, metoda sítí.
Nedestruktivní zkoušky materiálů
Diagnostika staveb a zkušebnictví 3.přednáška ak.rok 2012/13, V.Mencl Úvod do stavebního zkušebnictví Rozdělení zkušebních metod Upřesněné zkušební metody.
VOZOVKA A JEJÍ FUNKCE Základní pojmy Kluzná vrstva Obrusná vrstva KRYT
Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek
BI52 Diagnostika stavebních konstrukcí
NK 1 – Konstrukce – část 2B Přednášky: Doc. Ing. Karel Lorenz, CSc.,
NK 1 – Konstrukce Přednášky: Doc. Ing. Karel Lorenz, CSc.,
Materiály Materiály pro staveništní omítky Voda - Druhy omítek Výztuž, nosné konstrukce a lišty Upevňovací prostředky - Podložky.
Podlahy Normativní základna Skladby vrstev Ing. Vladimír Veselý
Materiály pro rekonstrukce staveb – CI57
Použitelnost Obvyklé mezní stavy použitelnosti betonových konstrukcí podle EC2: ·      mezní stav omezení napětí, ·      mezní stav trhlin, ·      mezní.
Stavitelství 2 Základy – spodní stavba
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Název operačního programu:
s dopravní infrastrukturou
s dopravní infrastrukturou
s dopravní infrastrukturou
SÁDROKARTONY Použití:- příčky - podhledy - suché podlahy
Dopravní a liniové stavby
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.5 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zvyšování.
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
Dopravní a liniové stavby
Lepení dřeva Teorie lepení
Použitelnost Obvyklé mezní stavy použitelnosti betonových konstrukcí podle EC2: ·      mezní stav napětí z hlediska podmínek použitelnosti, ·      mezní.
POŽÁRNÍ ODOLNOST PŘEKLADU VYLEHČENÉHO DUTINOU
Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Standardy pro vrstvy konstrukcí vozovek Ing. Stanislav Smiřinský
Úprava zařízení pro rázové zkoušky tahem
Zkušební postupy pro beton dle ČSN EN 206 Tomáš Vymazal
Nelineární statická analýza komorových mostů
Návrh složení cementového betonu.
Technologie provádění CB krytů
Nelineární analýza únosnosti předpjatých komorových mostů Numerická simulace s nelineárním materiálovým modelem Stavební fakulta ČVUT Praha Jiří Niewald,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_MATERIÁL HYDROIZOLACE_Z1
DIAGNOSTICKÉ METODY ŽELEZOBETONOVÝCH KONSTRUKCÍ
Vypracoval: Ing. Roman Rázl
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad problematiky poruch panelových staveb.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad problematiky bourání postupným rozebíráním.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-20 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-06 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Digitální učební materiál
Defektoskopie a zkušebnictví
Digitální učební materiál
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Úvod Historie - Účel - Rozdělení metod „ÚPRAVY HORNIN A ZEMIN“
Recyklace vozovek za horka
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Transkript prezentace:

s dopravní infrastrukturou Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Opravy, obnova a rekonstrukce cementobetonových (CB) vozovek Opravy – soubor stavebních prací, odstraňující poruchy a obnovující vlastnosti pro provozní způsobilost. Obnova a rekonstrukce – stavební práce většího rozsahu s cílem zlepšit jejich některé technické parametry a dosáhnout vyšší úrovně dopravně-provozních charakteristik. Obnova rovnosti povrchu (schody) – broušení, vyplnění dutin pod deskami. Rekonstrukce – zvýšení únosnosti nebo životnosti CB vozovky: * souvislá výměna desek s příp. opravou podkladu * zesílení = položení dalších vrstev (po opravě) * úplná výměna všech vrstev vozovky (úprava pláně)

Opravy, obnova a rekonstrukce cementobetonových (CB) vozovek Menší náročnost na údržbu a opravy, dlouhá životnost při preventivní a cyklické údržbě. Na vozovce se provádí zejména: impregnace povrchu CB krytu = postřik (nátěr) proti účinkům vody, mrazu a chemických posypových látek, údržba spár = nefunkční zálivková hmota se odstraní, spára vyčistí a vyplní (zálivkou, tmelem nebo vložkou), obnova protismykových vlastností - odebíráním CB (frézování, rýhování, otryskání) - přidáním materiálu (zdrsňující nátěry asf., pryskyřice, kaly aj.

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Kritériem pro zahájení diagnostiky a plánování rekonstrukce je ISV: Pro hodnocení stavu vozovky podle jednotlivých poruch:

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Aktuální diagnostika CB vozovky: zjištění skladby konstrukce (vrtaná/kopaná sonda vozovky/podloží) inventarizace poruch (katalog poruch) zatěžovací zkoušky (měření průhybu statická/dynamická, umístění: na středu, na příčné hraně na volné podélné hraně, na rohu desky) nedestruktivní zkoušky (georadar)

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Hlediska hodnocení stavu CB vozovky: (souhrnné = agregované, jednotlivé = segregované): rovnosti povrchu kluzkosti povrchu únosnosti (mechanické účinnosti) způsobu porušení a množství poruch desek (krytu)

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Hodnocení rovnosti povrchu Vn – průměrná výška schodů na sekci (úseku) v mm τ – procento z celkového počtu desek v sekci (úseku)

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Hodnocení kluzkosti (drsnosti) povrchu Podle výsledků měření součinitele podélného tření fp (dynamometrickým přívěsem při rychlosti 60 km/h) fp > 0,36 velmi dobrá 5 fp = 0,30 – 0,35 dobrá 4 fp = 0,25 – 0,29 vyhovující 3 fp = 0,20 – 0,24 špatná 2 fp < 0,20 nevyhovující 1

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Hodnocení únosnosti (mechanické účinnosti) Hu = (2,5u1+0,5u2+u3+u4+u5) .1/6 u1 – hodnocení pevnosti na základě poměru redukované pevnosti v tahu za ohybu a radiálního napětí v desce při zatížení vozidlem 5 u2 – hodnocení kvality odvodnění 4 u3 – hodnocení porušení betonu krytu 3 u4 – hodnocení stavu podkladu 2 u5 – hodnocení kvality podloží s uvážením modulu pružnosti podloží, namrzavosti a vodního režimu 1

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Hodnocení stavu povrchu krytu (vizuální prohlídka) Ss = 2s1+s2+0,5s3+s4+0,5s5 s1 - % desek rozpadlých na dvě a více částí 5 s2 - % desek s jednou trhlinou 4 s3 - % desek s povrchovými trhlinami 3 s4 - % desek s odlomenými rohy 2 s5 - % desek s porušenými hranami 1

Rozhodování o potřebě a způsobu rekonstrukce Hodnocení únosnosti pomocí průhybů Vyhodnocení naměřených hodnot průhybů umožňuje dělení zkoumaného úseku na homogenní sekce, které jsou charakterizované Průměrnou (střední) odchylkou. Na homogenní sekci se může uvažovat směrodatný průhyb: yn = y`+ 1,3 σy y`- průhyb σy – směrodatná odchylka průhybu pro požadavek, aby 90 % hodnot nepřekračovalo stanovenou hodnotu

Opravy poruch CB vozovek Předmětem oprav jsou zejména skupiny poruch: Trhliny Nerovnosti na stycích příčné - na příčných spárách podélné - na podélných spárách síťové otevřené Olámané hrany a rohy Poruchy ve spárách olámané příčné a podélné hrany - poruchy výplně spár olámané rohy - rozšířené spáry Poruchy povrchu odlupování povrchu koroze povrchu kaverny a výtluky vyhlazený povrch

Materiály a technologie na opravy poruch A – opravy s použitím asfaltů nebo asfaltových směsí (stav podkladu) - nátěrové technologie - tenké asfaltové vrstvy - mikrokoberce - emulzní kalové zákryty

Materiály a technologie na opravy poruch B - opravy s použitím směsí stmelených hydraulickými pojivy Nabetonování další vrstvy tloušťky 50 – 70 (100) mm. Postup: úprava povrchu původního CB krytu nanesení spojovací vrstvy betonování nové CB vrstvy krytu (beton s rozptýletou výztuží, plastifikační přísady) úprava povrchu ošetření povrchu nové vrstvy krytu

Materiály a technologie na opravy poruch C - opravy s použitím speciálních směsí (polymery, plastmalty) Tenké polymercementobetonové vrstvy Na očištěný povrch bez výtluků se nanese zamíchaná polymercementová malta = silniční cement, křemičitýpísek, voda, příměsi a plniva). Tenké silikonové mikroemulzní vrstvy (na bázi siloxanu) Impregnace odpuzující vodu, ochrana proti mrazu. Technologie Fibresceed Opravy poruch na deskách, které vykazují pohyby a pro opravy spár. Membrána kompenzuje kopírování trhlin do horních vrstev. Technologie Filaflex Vyztužená membrána z vláken aplikovaných na vrstvu elastomerného pojiva, která zabraňuje kopírování trhlin do horních vrstev.

Obnova CB vozovek zesílením (CB)

Obnova CB vozovek zesílením (A)

Materiály a technologie na obnovu CB vozovek Nevyhovující stav převážně způsobují vlastnosti konstrukcí vozovek, nikoli cementového betonu (kopírování trhlin, pumpování aj.). Kompenzační mezivrstva (zabraňuje kopírování spár a trhlin): membrány (nátěry - modifikovaný asfalt nebo emulze, dávkování dle typu trhlin a makrotextury podkladu).

Materiály a technologie na obnovu CB vozovek Kompenzační mezivrstva (zabraňuje kopírování spár a trhlin): geomembrány - přilepení geosyntetiky, geotextilie asf. na CB podklad. - vyztužené geomembrány - geomříž /v uzlech pevná/, geosíť /v uzlech volná/, geokompozit /geomříž+geotextilie/).

Materiály a technologie na obnovu CB vozovek Kompenzační mezivrstva (zabraňuje kopírování spár a trhlin): Vyztužení kovovými sítěmi - na podklad se síť připevní tenkou vrstvou asfaltové směsi. Tloušťka zesilující vrstvy je min. 100 mm.

Materiály a technologie na obnovu CB vozovek Zesílení CB vozovky: Spojitě vyztužený CB kryt Beze spár, předpoklad – vlivem vyztužení se budou tvořit mikrotrhliny (0,3 – 0,5 mm). Podélná výztuž ø 14 – 20 mm, příčná ø 10 – 14 mm. Speciální finišer. Rozlamování CB desek (crak and seat) Vytvoření bloků s dobrým kontaktem s podkladem, rozbíjení závažím. Rozměry bloků 0,5 – 1,2 m, u hran do 0,5 m. CB s rozptýlenou výztuží Rozptýlená výztuž omezuje tvorbu trhlin a zlepšují odolnost proti opotřebení povrchu. Vlákna jsou kovová nebo plastická (20 – 60 mm, Ø 0,2 – 0,5 mm, množství 60 – 120 kg/m3.