Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_175_IT 6 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Typy chemických reakcí
Výpočty z chemických rovnic
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Chemická reakce, chem. rovnice
CHEMIE CHEMICKÉ ROVNICE.
VY_52_INOVACE_02/1/9_Chemie DRUH CHEMICKÉ VAZBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Chemická reakce a její rovnice
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:8. ročník Klíčová slova:Amerika, Jižní Amerika –
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
VY_52_INOVACE_02/1/17_Chemie VODÍK - procvičování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Chemické značky a vzorce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemická reakce a její rovnice
EU peníze středním školám
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_292_CH8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: chemie Ročník: 8. ročník Klíčová slova: Chemická reakce, reaktanty, produkty, Autor: Mgr. Helena Lehkoživová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, 738 02 Frýdek-Místek Ověřeno ve výuce dne: 4.1. 2013

Anotace: výukový materiál vytvořen jako prezentace v aplikaci Microsoft PowerPoint v prezentaci jsou definovány pojmy chemická reakce, reaktanty a produkty, objasněn zákon zachování hmotnosti a úprava zápisů vybraných chemických reakcí na chemické rovnice

CHEMICKÉ REAKCE

Chemická reakce Chemická reakce je děj při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky označujeme jako reaktanty. Vzniklé chemické látky nazýváme produkty. Při chemické reakci zanikají původní chemické vazby a vznikají vazby nové. Počet a druh atomů v reaktantech musí být vždy stejný jako počet a druh atomů v produktech. Tento vztah se nazývá zákon zachování hmotnosti.

Reakce vodíku a kyslíku Při reakci vodíku s kyslíkem reagují dvě molekuly vodíku a jedna molekula kyslíku, vznikají dvě molekuly vody. Aby nemuseli popisovat takto zdlouhavě průběh chemických reakcí používají chemici chemické rovnice: 2H2 + O2 2 H2O Na levou stranu rovnice zapisujeme reaktanty, na pravou stranu rovnice produkty. Počet prvků na obou stranách rovnice oddělených šipkou je stejný.

Význam chemických rovnic Chemické rovnice mají: a) kvalitativní význam, tj. udávají, které látky reagují a které vznikají b) kvantitativní význam,tj. udávají poměr látkových množství reaktantů a produktů. Tento poměr se vyjadřuje čísly před vzorci chemických látek- -stechiometrickými koeficienty. Stechiometrické koeficienty píšeme velkými číslicemi před prvek nebo sloučeninu.

Postup psaní chemických rovnic: 1. Zapíšeme reaktanty a produkty. Na + H2O NaOH + H2 2. Spočítáme atomy prvků na levé a pravé straně rovnice. 3. Doplníme stechiometrické koeficienty tak, aby počet atomů jednotlivých prvků v reaktantech a produktech byl stejný. 2 Na + 2 H2O 2 NaOH + H2

Cu + S Cu2S Al + O2 Al2O3 Al + I2 AlI3 Fe + O2 Fe2O3 5. PbO Pb + O2 Proveďte úpravu následujících chemických zápisů na chemické rovnice doplněním stechiometrických koeficientů : Cu + S Cu2S Al + O2 Al2O3 Al + I2 AlI3 Fe + O2 Fe2O3 5. PbO Pb + O2

2 Cu + S Cu2S 4Al + 3O2 2 Al2O3 2Al + 3I2 2AlI3 4Fe + 3O2 2Fe2O3 ŘEŠENÍ: 2 Cu + S Cu2S 4Al + 3O2 2 Al2O3 2Al + 3I2 2AlI3 4Fe + 3O2 2Fe2O3 2 PbO 2Pb + O2

Rozdělení chemických reakcí Rozlišujeme dva základní druhy chemických reakcí: a) Slučování(syntéza)-ze dvou reaktantů vzniká jeden produkt, např. slučováním dvou prvků vznikají sloučeniny: 2Na + Cl2 2NaCl sodík + chlór chlorid sodný b) Rozklad (analýza) – z jednoho reaktantu vznikají dva produkty, např. rozkladem sloučeniny vznikají dva prvky: HgI2 Hg + I2 jodid rtuťnatý rtuť + jód

Použitá literatura: Pavel Beneš-Václav Pumpr- Jiří Banýr, Základy chemie 1, Nakladatelství Fortuna Jiří Šibor, Irena Plucková, Josef Mach, Chemie pro 8. ročník, Nová Škola, s.r.o. Jiří Škoda, Pavel Doulík, Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydrogen_and_oxygen_react_to_form_water.png