O KBT přátelsky i nepřátelsky Výpovědi 14 studentů (a 3 odborníků)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTEGRACE KBT S JINÝMI PSYCHOTERAPEUTICKÝMI SMĚRY
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
PT – obecná charakteristika
Ostrava, BA-CPVŠK 2007 Bibliotheca academica – CPVŠK 2007 Proč změna zavedené značky… A co obsah? Iva Prochásková, Univerzita Pardubice.
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
PSYCHICKÉ STAVY.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Workshop - internetové poradenství. Vzdělávání v oblasti IP Nová oblast Nová oblast  Pro nás  Obecně Do současné doby se kurzům IP věnovaly zejména.
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
PSYCHICKÉ JEVY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
Systémy pro podporu managementu 2
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Jak se stát dobrým právníkem?
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Jak se stát dobrým právníkem?
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Počítačová gramotnost a její zvyšování pomocí e-learningu Martin Voslář Počítačová škola Gopas, a.s.
Východiska úkolově orientované supervize
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Didaktická část diplomové práce
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Léčba deprese Vincent van Gogh: Sorrowing old man
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P H D R. R OMAN V IDO, P H.D. Den otevřených dveří 22. – 23. ledna 2016 Fakulta.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
Jak na PR (absolutní základ)
Projev a image prezentujícího
Inteligence,tvořivost, paměť
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Úvod do kvalitativního výzkumu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Komunikace učitele se žáky
Humanistická a existenciální psychologie
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Úvod do psychologie II. přednáška
Transkript prezentace:

O KBT přátelsky i nepřátelsky Výpovědi 14 studentů (a 3 odborníků) © Zbyněk Vybíral, 2008 Vystoupení na 6. české konferenci KBT, Kroměříž 30. 5. 2008

Nejprve odborník…

„Mediace je něco… jako v psychoterapii KBT „Mediace je něco… jako v psychoterapii KBT. Taky tam nejdeme do minulosti.“

KBT Je zaměřena na příčiny psychických poruch. Zkoumáme i osobní historii pacienta, abychom zjistili predisponující faktory pro vznik současného problému. Vybráno z http://www.kbtinstitut.cz/materialy/

Studenti psychoterapeutických studií a magisterské psychologie

Co se vám vybaví jako první, když se řekne KBT?

Postava Arona Becka, staršího muže s motýlkem – to je úplně první asociace.

Praško

Sociální fobie

Když slyším „KBT“, mám dojem manualizovaného, systematického přístupu Když slyším „KBT“, mám dojem manualizovaného, systematického přístupu. Vybavují se mi řady dotazníků, škál a materiálů, se kterými se v terapii pracuje.

Rychlost změny, užitečnost, domácí úkoly, Praško

Vhodná léčba na fobie

Direktivnost

Neurotické poruchy

Manuály

Mnoho manuálů, osvědčené techniky, úspěšnost

Užitečná systematická léčba pro ukázněného klienta

Učení, přeučování, úkoly

OCD, tramvaj

Pragmatismus

Domáce úlohy, desenzibilizácia

Zkušenosti studentů Odpovídali studenti po 2 semestrech výuky psychoterapie – po povinných Základech a historii ve 20. století a na konci volitelného předmětu Současná psychoterapie. Někteří měli zkušenost s workshopy několika směrů (nejčastěji gestalt), většina navštívila zhruba před půl rokem přednášku MUDr. Praška.

Myslím, že už tyto první asociace poučených studentů dokládají to, jak se informace různě ukládají do mysli, paměti a názorů. Nikde nazazněla „mediace“…

Co dobrého byste o KBT uvedli?

To je druhá asociace [po Beckovi] – úspěšná léčba fobií a depresí.

Logický, racionální přístup Snaží se ověřovat svou účinnost Velmi dobrá dostupnost KBT literatury (na internetu) Propracovanost postupů

Široce uplatnitelná, množství technik, terapeut se má „o co opřít“ Široce uplatnitelná, množství technik, terapeut se má „o co opřít“. Dobře „integrovatelná“ jinam a ochotná integrovat se.

Jasný, přímý, racionální, dobře uchopitelný přístup.

Stále se snaží o rozvoj a větší integraci, na některé druhy poruch (např. deprese) je podle mě velmi vhodná.

Je zaměřena podle mého názoru hodně prakticky a orientována na řešení problému bez „zbytečného okecávání“ 

Na jisté problémy (úzkosti, obsese) je podle mě velmi účinná, rychlá Na jisté problémy (úzkosti, obsese) je podle mě velmi účinná, rychlá. Myslím, že i sezení jsou spíše zábavná (že ti klienti tak nepláčou jako v jiných PST přístupech). Přesvědčivá.

Posunula se od léčby symptomů směrem k širšímu chápání člověka, např Posunula se od léčby symptomů směrem k širšímu chápání člověka, např. rozvinula práci s jádrovými přesvědčeními. Je naučitelná pro terapeuty.

Je dobře uchopitelná a pochopitelná, otevřená, ve svých postupech – vysvětlí co, proč, jak… Jasná, konkrétní, funkční. Začíná integrovat „mindfulness“ – uvědomuje si, že je potřeba pracovat i s touto oblastí.

Možnost léčby „s tahem na cíl“. Zkoumá účinnost.

Snaží se ověřovat svou účinnost. Velmi dobrá dostupnost KBT literatury (na internetu). Propracovanost postupů.

Co kritického byste vůči KBT uvedli?

Myslím, že kritickým bodem je ohlídat, aby působení KBT technik nebylo jen povrchní, aby se v jedinci opravdu odehrála změna a nejen dočasné zlepšení na základě „zalíbení si“ interpretací a technik užívaných v KBT.

Asi nemám nic vyloženě kritického Asi nemám nic vyloženě kritického. Určitě by mi vadila rigidní aplikace KBT postupů na všechny klienty, ale myslím, že i KBT terapeuti připouštějí, že někdy je lepší např. psychodynamické terapie.

Nejde (obvykle) ke kořenům problému (možná až povrchnost). (Obvykle) méně prostoru pro terapeuta, jeho tvořivost, intuici.

Příliš testování, měření, tabulek…

Nejsem si jistá, zda výše uvedená snaha (…o rozvoj a větší integraci…) není pouze nám předkládaným obrazem.

Naučené (nové) chování může brzy vyhasínat.

Mám dojem, že přiznání významu pst vztahu je mnohdy spíš přitakáním současnému trendu v pst jako celku. Chybí mi v ní rozměr lidského (existenciálního) setkání, hloubka.

Pro mě je to moc úzké, chybí mi v ní oblast osobního růstu.

Pokud se používá dogmaticky, podle manuálu.

Možná by práce mohla být časem monotónní, nudná – pořád dělat s klienty s určitou poruchou to samé…

Mám pocit určitého „klouzání po povrchu“ – nehledá příčinu problému. Chybí mi to nepopsatelné „něco“, kvůli kterému PST studuji.

Předsudečně / nepřátelsky o KBT: proč? (hledání odpovědi)

Potřebujeme ve svém myšlení Mít antagonismy Mít přitažlivé (modelové, schematické) prototypy – KBT se zafixovala jako prototyp x,y Zjednodušovat, vyhraňovat a vyhrocovat Mít po ruce příklad něčeho, co odmítáme, nebo k čemu vztáhneme (připodobníme) to, co odmítáme / nepřijímáme Mít negativní obrázek o KBT

Nosím dříví do lesa Jistě máte více (osobnějších, sdílených, promyšlených a přesnějších) odpovědí na otázky: Proč jste si to s KBT rozehráli zrovna vy přátelsky? Proč jsou někteří psychoterapeuti nepřáteli KBT…

Co lze o KBT najít na internetu (19. stránka a další…) Jedním z nejrozšířenějších je v současnosti přístup kognitivně behaviorální, založený na psychologii učení. Je to přístup pracující s vědomím,vůlí a racionalitou. Je zaměřen především na rovinu projevu, tedy na zvládnutí reality a ovládnutí chování, která má psychopatologický korelát. V terapii je klíčovým pojmem vytvoření nácvikového vzorce, nejčastějšími postupy jsou systematická desenzitizace a nácvik asertivity.

Ne nepřátelsky, jen nepřesně Autorem předchozí charakteristiky je lékař, absolvent výcviku v psychoanalytické psychoterapii, VŠ učitel.

Slova jiného univerzitního učitele „Nejsem si jistý, zda se dá říci, že by při léčbě deprese byla interpersonální psychoterapie úspěšnější než třeba psychodynamická. V praxi to také tak nefunguje. Při volbě psychoterapeutické metody bych se řídil pacientem. Některým spíše technicky zaměřeným pacientům spíše vyhovuje kognitivně-behaviorální terapie. U pacientů s problematickou rodinnou anamnézou by možná byl účinnější náhled získaný psychodynamickou psychoterapií. A u inteligentních pacientů, kteří jsou schopni dobré introspekce bych se nebál ani psychoanalýzy.“

Na závěr pozvání k publikování Od ledna 2007 vydáváme na FSS MU v Brně recenzovaný časopis „Psychoterapie“ (čtvrtletně). Jediný recenzovaný časopis v ČR specializovaný cele na PST.

Děkuji za pozornost.