Roční výročí novelizace zákona o silničním provozu Tisková konference, 28. června 2007 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Stav k 30. červnu Výměna řidičských průkazů Řidičské průkazy vydané od 1. července 1964 do 31. prosince 1993 jsou jejich držitelé povinni vyměnit.
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Míra nezaměstnanosti mírně klesla
Investiční program ČEPS, a.s., do roku 2023
Odborná úprava zákona o provozu na pozemních komunikacích Jde nám o expertní úpravu, nikoliv o politiku! Aleš Řebíček, Daniela Kovalčíková, Stanislav.
Pplk.ing. Josef Tesařík; tisková konference 15.ledna 2010 Rok 2009 Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk.
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Matrika Věra Graplová, DiS.
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
SVAZU VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ČR A AKTUÁLNÍ PROBLEMATIKA VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ RNDr. Pavel Punčochář, CSc. vrchní ředitel úseku vodního hospodářství Ministerstvo.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Právní rámec domácího násilí v ČR Praha, 5. června 2014 Konference k problematice domácího násilí MŠMT ČR Petra Vitoušová.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Základní registr obyvatel
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
1 Možné úpravy správního řízení v oblasti silničního provozu a otázka osoby blízké.
Projekt ELIŠKA Centrální registr řidičů
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Výměna řidičských průkazů Tisková konference Ministerstvo dopravy České republiky Ing. Ivo Vykydal, náměstek ministra dopravy.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Řízení o přestupcích.
Pravidla provozu vozidel na pozemních komunikacích platná od
Aleš Řebíček 444 dní za volantem. Dvě hlavní témata  Z hlediska veřejnosti jsou nejsledovanějšími tématy z resortu dopravy:  důsledky novelizace zákona.
I. Rok 2008 Celkem dopravních nehod Zjištěný alkohol DN s hmotnou škodou DN se zraněním alkohol a DN hmotná škoda4 918 alkohol.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Činnost Policie ČR za I. pololetí r.2010 v dohledu nad sil. provozem plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek Policejní prezidium ČR Praha 19. července 2010.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Prázdniny bezpečnější
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Krajské ředitelství policie hl. m
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK 2012
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Krajské ředitelství policie hl. m
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Roční výročí novelizace zákona o silničním provozu Tisková konference, 28. června 2007 1

Obsah Roční výročí zákona 361/2000 Sb., statistiky Nehodovost Technická novela Přísnost bodového systému v ČR / bodový systém v zahraničí Systém 3E Budoucnost bodového systému 2

Celkové statistiky – bodovaní řidiči I. 449 347 bodovaných řidičů, což je 6,73 % z registrovaných řidičů 173 910 řidičů získalo 2 body (největší skupina – 40 %) nejvíce bodovaných řidičů v Ústeckém kraji – 8,93 % nejméně bodovaných řidičů v Pardubickém kraji – 4,95 % nejvíce bod. řidičů z ORP v Aši – 27, 76 % nejméně z ORP ve Voticích – 2,99 % Pozn. ORP = obecní úřad s rozšířenou působností stav k 31.5.2007 3

Jak si vedou jednotlivé kraje 4

Celkové statistiky – bodovaní řidiči II. 1 277 řidičů získalo 12 bodů, z toho 45 žen (3,5 %) 15 554 bodovaných řidičů je ve věku 32 let (největší skupina), následují řidiči ve věku 31, 33 a 30 let největší skupinu řidičů s 12 body tvoří věková skupina 20 let (celkem 81 řidičů), následují řidiči ve věku 22, 23 a 19 let 14 693 bodovaných řidičů získalo řidičské oprávnění v roce 1991 (největší skupina) 56 12ti bodových řidičů získalo řidičské oprávnění v roce 2006 (největší skupina) stav k 31.5.2007 5

12 bodů dosáhne cca 1 600 řidičů. Odhad k 30. 6. 2007 500 000 bodovaných řidičů. (necelých 8 % z registrovaných řidičů) 12 bodů dosáhne cca 1 600 řidičů. 6

Nejčastější bodované přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 km/h (Ø 465 / den) Porušení povinnosti vyplývající ze zákazových nebo příkazových značek (Ø 319 / den) neosvětlení vozidla (Ø 192 / den) překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o více než 20 km/h (Ø 138 / den) nepoužívání bezpečnostních pásů (Ø 125 / den) 7

Bodovaní řidiči dle pohlaví 8

Bodovaní cizinci celkem bylo dosud na území ČR bodováno 60 411 cizinců, tvoří 13,44 % z bodovaných řidičů 27 056 cizinců získalo 1 bod (největší skupina – 44,79 %) 76 cizinců získalo 12 bodů nejvíce bodovaných cizinců je v Karlovarském kraji – 39,14 % nejméně bodovaných cizinců je v Pardubickém kraji (4,01 %) průměrně 250 bodovaných cizinců na ORP (mimo Prahu) 9

Bodování řidičů – celkový přehled 10

Vývoj přírůstků bodů v tomto roce 11

Nehodovost je nutné zaměřit se na vývoj u účastníků silničního provozu, kterých se bodový systém dotýká = řidičů motorových vozidel za období leden až květen 2007 je registrován meziroční pokles nehod této skupiny – celkem o 14 289 dopravních nehod oproti tomu zaznamenáváme nárůst dopravních nehod zaviněných cyklisty (+10 mrtvých) zvýšený počet úmrtí v důsledku dopravní nehody s divokou nebo domácí zvěří (+5 mrtvých) nepříznivě se projevil vliv mírného počasí v tomto roce 12

Nehodovost pokles nehod a usmrcených v obci (o 10 913 nehod méně, 4 usmrcené osoby) – vliv represe (dozor a postih se odehrává většinou v obci, v mizivé míře mimo obec) kladný vývoj u usmrcených dětí – o 3 méně než ve stejném období předchozího roku o 34,8 % poklesl počet dopravních nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí 13

Nehodovost jako globální problém vysoká nehodovost je v současné době celosvětový problém pro muže ve věku 14 – 44 let je druhou nejčastější příčinou hospitalizace a úmrtí (hned po AIDS) 10. nejčastější příčina úmrtí bez rozdílu věkových skupin v roce 2000 zemřelo v důsledku dopravních nehod 1,26 milionů osob, při současném trendu to bude v roce 2020 2,3 miliony osob hlavní příčinou vysoké nehodovosti je především nárůst agresivity – MD považuje tento faktor za prioritu, na kterou je nutné se zaměřit při výchově řidičů v České republice 14

Celkový vývoj usmrcených osob z dopravních nehod v EU – 1990 – 2001 – 2006 (2010) 2010 cíl: 25 zachráněných životů EU usmrcené osoby Zdroj: 15

Technická novela MD přikročilo k „technické“ novelizaci zákona o silničním provozu a přestupkového zákona po dohodě napříč politickým spektrem v současné době byla schválena v PSP ČR k projednání v Senátu (doručeno 26.6.2007) jedná se o odstranění nepřesností a chyb z původního zákona MD očekává hladké projednání novely a její schválení, platná by mohla být na konci srpna 2007 16

7+1: technická novela nebude možné trestat účastníka provozu, který při nehodě zraní jen sám sebe zrušení poštovní výjimky pro řidiče poskytující poštovní služby, pokud jde o zákaz stání a zastavení napravení nepřesnosti znění ustanovení zákona o výši škody při dopravní nehodě dopravně psychologické vyšetření bude provádět psycholog ve zdravotnictví, který má odbornou způsobilost k výkonu povolání klinického psychologa odstranění duplicity v přestupkovém zákoně – vypouští se skutková podstata přestupku řízení vozidla, které není registrováno v registru silničních vozidel pro duplicitu sankcí odstranění sankce zákazu činnosti pro řidiče vozidla, který neoprávněně zastaví nebo stojí s vozidlem na parkovišti vyhrazeném pro vozidlo s označením O1, nebo neoprávněně použije označení vozidla O1 při stání nebo při jízdě na místě vyhrazeném pro invalidy vypuštění legislativně technických chyb – přestupek užití silnice pro motorová vozidla nemotorovým vozidlem a porušení povinnosti vyplývající ze značky „obytná zóna“ a „pěší zóna“; uvedené značky jsou informativní 17

7 + 1 nová skutková podstata jedná se o skutkovou podstatu přestupku zakrytí nebo nečitelnosti registrační značky častý přestupek ze strany řidičů (nejčastěji motorkářů), nemožnost identifikovat vozidlo při přestupku pomocí automatické detekce apod. nově navrženo jako přestupek – po jeho spáchání bude možné odebrat provinilému řidiči řidičský průkaz, finanční postih až 10 tisíc korun 18

„Utajené body“ v posledních dnech narůstá diskuse o tom, že řidiči mají body, o kterých nevědí – není možné, nikdo nemůže mít body, o kterých by nevěděl může se jednat o přestupky, které dosud nebyly projednány a za které tedy řidiči dosud nemají body po příchodu na příslušný orgán řidič zjistí, že v mezidobí od spáchání prvního přestupku do doby jeho projednání spáchal další přestupky – hrozí mu více bodů institut „společného řízení o přestupcích“ – všechny přestupky jsou projednávány najednou, finanční postih hrozí jen za nejvážnější přečin, bodový postih za každý jednotlivý přestupek každý obviněný z přestupku má právo na obhajobu 19

On-line registr bodů padají návrhy na zřízení on-line registru bodového hodnocení řidičů o zřízení podobného nástroje se do budoucna uvažuje, je však nutné zaměřit se na následující: ochranu osobních údajů: velmi obtížné a drahé dodržet zákon o ochraně osobních údajů řidičů finanční důvody: vybudování a správa podobného systému ekonomicky velmi náročná technické hledisko: nebezpečí zneužití databáze po průniku hackerů, nebezpečí napadení viry apod. dnes výpis z karty řidiče za 15,- Kč na ORP 20

Přísnost bodového systému častým argumentem přísnost bodového systému v ČR v porovnání s EU zeměmi (N, Fr, VB, Ir, P, Ma, Šp, It, Ra) Velká Británie: tři závažné přestupky a po nich ihned vysloven zákaz řízení motorového vozidla, nejvyšší finanční tresty až do výše 20 tisíc liber, dopravní přestupky součástí trestního práva Rakousko: systém 3x a dost, zákaz řízení až na dobu 12 měsíců Německo: při získání určité bodové hranice psychologická konzultace, nápravné kurzy apod. Belgie: příprava bodového systému na základě principu 2x a dost, nejpřísnější v Evropě 21

Bodový systém ve vybraných státech EU 22

Vývoj bodových systémů v Evropě trendem je zpřísnit sankce za nedodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích počet států, které bodový systém zavádějí, roste výše pokut a peněžitých trestů za přestupky je v mnoha evropských státech výrazně vyšší než v ČR roste počet států, které uzákoňují omezující opatření vůči řidičům s krátkou dobou praxe (např. ŘP na zkoušku, nižší počet bodů apod.) vzrůstá používání prostředků automatické detekce přestupků podle evropského průzkumu, kterého se zúčastnila také ČR, si bodový systém přeje 70 % řidičů, zpřísnění sankcí proti přestupkům 54 % dotázaných 23

ENFORCEMENT = DOZOR A DOHLED ENGINEERING = SILNICE A VOZIDLO Systém 3E používán v programech pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu ve vyspělých zemích základ: EDUCATION = VÝCHOVA ENFORCEMENT = DOZOR A DOHLED ENGINEERING = SILNICE A VOZIDLO úspěšných výsledků snížení nehodovosti v silničním provozu je možné dosáhnout pouze prostřednictvím souběžných opatření ve všech prvcích nově čtvrté E = EVALUATION = monitoring výsledků a následné vyhodnocování 24

účastníci silničního provozu Systém 3E výchova dozor a dohled silnice a vozidlo účastníci silničního provozu vyhodnocení 25

Budoucnost bodového systému MD po zpracování analýz svolá expertní skupinu, která bude mít za úkol hloubkově vyhodnotit roční fungování bodového systému a na základě výsledků doporučí: velkou komplexní novelizaci (trvala by dlouho, v současné době není dostatečně dlouhá doba na vyhodnocení funkčnosti), nebo malou technickou novelizaci (řeší dílčí nedostatky zákona na úrovni přestupkového zákona), nebo zachování současného stavu po delší časové období tak, aby mohl být bodový systém objektivně vyhodnocen pro jakékoli úpravy bude MD hledat podporu napříč politickým spektrem 26

Celospolečenské klima zásadní podmínkou pro fungování systému bodového hodnocení řidičů je celospolečenské klima snížení nehodovosti se musí stát prioritou pro všechny veřejně činné osobnosti – nesmí být zlehčováno po vyhlášení pravidel nelze jejich váhu zlehčovat výroky o „amnestii na body“ apod., jako tomu bylo v minulosti nelze změnit ihned – nutná výchova, prevence i represe – proces na několik let důležitá podpora ze strany médií – působení na širokou veřejnost, změna pohledu na rychlou jízdu apod. v případě bodového systému se jedná především o snížení úmrtnosti na českých silnicích – jde o život 27

DOTAZY Děkujeme za pozornost 28