Péče o pacienta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pro společnost Chodura
Advertisements

V lidském těle je více než 600 svalů.
TYPOLOGIE KLIENTŮ s kým se mohu v praxi setkat
TÉMA Fyzikální vyšetření
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Základy informatiky část 13
Komunikace Společenská kultura
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Nemoci oběhové soustavy
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
VY_32_INOVACE_PSYM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Neverbální komunikace
City Pavel Šuranský.
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
Neverbální komunikace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Odborný výcvik Ročník:
MĚŘENÍ ČASU A TEPLOTY.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Cévní a dýchací soustava
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KOMUNIKACE V..
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 14
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Klinická propedeutika
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Komunikace s rodiči.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zdravotní tělesná výchova
Neverbální komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
Anamnéza III. ročník Chirurgická propededeutika. První kontakt s nemocným (pohled ze strany pacienta) Strach z nemoci Strach z lékaře Strach ze snížení.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
ODBORNÝ VÝCVIK - Ochranné pomůcky Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Hana Dostálová Název šablony.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Stres a jeho zvládání.
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Transkript prezentace:

Péče o pacienta

Práva pacienta Právo na odbornou, kvalifikovanou péči prováděnou s porozuměním a ohleduplností Právo na soukromí (!stud pacienta!)‏ Právo znát svůj zdravotní stav Právo na zajištění soukromých informací (nic nevidím, neslyším, neříkám)‏ Právo na citlivou péči

Myšlenky Dr. Istvána Hárdiho V tom, jak podáte sklenici vody nebo ustelete nemocnému postel se odráží celá vaše povaha a vztah k pacientovi!!!!!!!!/11/ Člověk není nikdy číslem, diagnózou nebo zraněným…/18/ Spoluprožívat bolesti a napětí, vycítit nejen naděje, ale i beznaděje a jemné duševní záchvěvy nemocných a podílet se na nich- v tom spočívá pravé léčitelské umění./21/ Každý nemocný je psychicky mnohem citlivější než člověk zdravý a citlivěji reaguje na každé slovo, na každou příhodu a je také mnohem více vystaven psychickému ublížení./2/

PĚT N NELŽI NEZLEHČUJ NESLIBUJ NEPONIŽUJ NEKRITIZUJ

Druhy otázek Otevřené Uzavřené Usměrňující Ověřující Mnohočetné

Nedirektivní přístup Pomáhá vyrovnat se s náročnou živ. Situací, kdy převládají negativní emoce a člověk není schopen využívat svůj mozek při řešení problémů Cílem je reálné vidění problému, nalezení řešení, pojmenování pocitů, možnost vymluvit se, poznat se

Postoje k nemoci Normální postoj Bagatelizace Simulace Disimulace Agravace Nosofilní postoj Účelový postoj Nosofobní postoj Hypochondrický Repudiační

Haptika Předávání a přijímání informací prostřednictvím přímého dotyku druhého člověka Přátelské a nepřátelské Facka, pohlazení, škrábání, stisk, podání ruky...

Mimika Základní zdroj informací o člověku v mezilidské komunikaci Odhaluje naše prožívání, náš aktuální emoční stav Často je neuvědomělá, proto důležitá Nejvýmluvnější částí obličeje jsou oči Úškleb, úsměv, vykulené oči...

Gestika Řeč rukou Gesta, posunky jsou kulturně vázané pohyby Ilustrační, sémantická, akustická, adaptéry

Proxemika Komunikace prostřednictvím vzdáleností Zóny mezilidské vzdálenosti-můžeme si je představit jako bubliny kolem člověka Intimní, osobní, sociální a veřejná zóna

Pantomimika Určuje celkový obraz fyzického postoje, držení těla i jeho pohybu Posturologie, kinezika Postavení rukou, nohou, hlavy...

Paralingvistika Aspekty řeči, které se nevážou přímo na slova V písemném záznamu je nelze rozeznat Barva hlasu, hlasitost, přízvuk... Nefunkční slova jako hmm, noo...

Pozorování pacient, měření fyziologických funkcí Pozorováním můžeme rozeznat jak fyzické tak psychické problémy nemocného Tělo: zranění, modřiny, otoky, vši, paréza, cyanóza, bledost, zčervenání, puchýře, ekzémy,třes, svalové záškuby.... Psychika: sklíčenost, smutek, nezájem, vztek, poruchy vědomí, dezorientaci....

Měření tělesné teploty Provádíme buď axilárním nebo rektálním teploměrem Teploměr po pacientovi vždy odexinfikujeme Při měření teploty v rectu musíme zjistit teplotu ještě před vytáhnutím Do 37,9 °C se jedná ještě o zvýšenou teplotu Léky: Paralen, Ibalgin, Panadol...

Měření tepu Tep měříme na zápěstí nejlépe dvěmi prsty Měříme čtvrt minuty pak násobíme 4 Normální tepová frekvence se pohybuje mezi 70 tepy za minutu Při nebo po zátěží je tep fyziologicky vyšší Nejdůležitější je při zjišťování šoku, od 90t/min a víc hrozí riziko upadnutí do tohoto stavu Autotransfúzní poloha, 5T

Měření dechu Dechová frekvence u dospělého člověka se pohybuje od 12 až do 20 dechů za minutu Pokud měříte (počítáte) dech pacienta nikdy ho na to neupozorňujte Spomalené a zrychléné dýchání může být známkou nějakého onemocnění nebo akutního stavu Při dušnosti podáváme kyslík, při rychlém dýchání se snažíme pac. uklidnit

Měření krevního tlaku K měření krevního tlaku se používá tlakoměr s rozdílnou šířkou manžet a fonendoskop Důležité je správné umístění a ,,budík“ v úrovní srdce Normální krevní tlak je 120/80 O hypertenzi mluvíme u tlaku 140/90 a vyšším O hypotenzi u tlaku 100/60 a nižším

Zásady ošetřování nemocných při infekčním onemocnění Viditelně označit místo kde se nemocný nachází (stan, pokoj...)‏ Používat ochranné pomůcky (rouška, empír, rukavice)‏ Nevynášet nic z pokoje (stanu nemocného), pacient bude mít vlastní pytel na prádlo, na odpad, vlastní teploměr, hrnek... Zajistit jeden záchod pouze pro tohoto nemocného (označit)‏ Po vyléčení nemocného místo kde se nacházel musí zůstat alespoň 24 hodin prázdné, před tím se provede dezinfekce (v rámci možností)‏ Průjem, chřipka...