PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Humorální regulace při stresu
Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Subjektivní příznaky nemoci
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Potřeby.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Koncepce péče o staré občany
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Erich Fromm ( ) Erik Erikson ( )
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov41 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Centrální nervový systém
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Duševní zdraví a psychohygiena
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologické aspekty zdraví
Biologické, psychologické a sociální dimenze
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
1. Nervová soustava: úvod.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Filozofie ošetřovatelství
Žlázy s vnitřní sekrecí II.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Duševní hygiena.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Náročné životní situace
Transkript prezentace:

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 10

Zákonitosti zrání a učení Dědičnost Sociální prostředí 5 10 20 30 40 50 60 70 VĚK VLIV 100% 50% 15%

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí Intimita – 16-25 let – intimita proti osamělosti

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí Intimita – 16-25 let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – 25-55 let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický

Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí Intimita – 16-25 let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – 25-55 let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický Sjednocení – 55 a výše – integrita proti zoufalství

Šest základních životních domén biologická somatické zdraví

Šest základních životních domén biologická somatické zdraví psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti)

Šest základních životních domén biologická somatické zdraví psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život

Šest základních životních domén biologická somatické zdraví behaviorálně-činnostní veškerý aktivní život, určovaný schopností péče o sebe, mobilitou, pracovní kapacitou, základními návyky, chutí k práci psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život

Šest základních životních domén biologická somatické zdraví behaviorálně-činnostní veškerý aktivní život, určovaný schopností péče o sebe, mobilitou, pracovní kapacitou, základními návyky, chutí k práci psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) hmotná osobní ekonomická situace, daná finančními příjmy, bytem, materiálním vlastnictvím sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život

Šest základních životních domén biologická somatické zdraví behaviorálně-činnostní veškerý aktivní život, určovaný schopností péče o sebe, mobilitou, pracovní kapacitou, základními návyky, chutí k práci psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) hmotná osobní ekonomická situace, daná finančními příjmy, bytem, materiálním vlastnictvím sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život strukturální životní význam, určovaný společenským postavením a názory na společnost

Fyziologická reakce na stresor

Fyziologická reakce na stresor HYPOTHALAMUS

Fyziologická reakce na stresor HYPOTHALAMUS HYPOFÝZA

Fyziologická reakce na stresor HYPOTHALAMUS KŮRA NADLEDVINEK HYPOFÝZA

Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOTHALAMUS KŮRA NADLEDVINEK HYPOFÝZA Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů

SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOTHALAMUS SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM KŮRA NADLEDVINEK HYPOFÝZA Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů

SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOTHALAMUS SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM DŘEŇ NADLEDVINEK KŮRA NADLEDVINEK HYPOFÝZA Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů

SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOTHALAMUS SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM DŘEŇ NADLEDVINEK KŮRA NADLEDVINEK HYPOFÝZA Nervové impulsy aktivují různé žlázy a hladké svalstvo Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů

SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOTHALAMUS SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM DŘEŇ NADLEDVINEK KŮRA NADLEDVINEK HYPOFÝZA Nervové impulsy aktivují různé žlázy a hladké svalstvo Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů REAKCE BOJ NEBO ÚTĚK

Faktor hodnocení naší činnosti Aktivace

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace nízká

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ nízká

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ nízká

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ nízká UNAVENÝ

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ nízká UNAVENÝ RELAXOVANÝ uvolněný

(pocit diskomfortu – rozmrzelosti) Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ negativní (pocit diskomfortu – rozmrzelosti) nízká UNAVENÝ RELAXOVANÝ uvolněný

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ pozitivní (pocit komfortu – dobré nálady) negativní (pocit diskomfortu – rozmrzelosti) nízká UNAVENÝ RELAXOVANÝ uvolněný

Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ pozitivní (pocit komfortu – dobré nálady) negativní (pocit diskomfortu – rozmrzelosti) nízká UNAVENÝ RELAXOVANÝ uvolněný

Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994)

Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994)

Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) vjem

Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) vjem Emocionální vzruch

Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) vjem Emocionální vzruch Myšlenkové faktory

Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) vjem Emocionální vzruch emoce strachu Myšlenkové faktory

Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) vjem Emocionální vzruch emoce strachu Myšlenkové faktory emoce radosti

EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ

EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ CENTRÁLNÍ

EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ VYVOLÁVAJÍ ZMĚNY V CNS S PROJEKCÍ DO ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ JAKO: CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ VYVOLÁVAJÍ ZMĚNY V CNS S PROJEKCÍ DO ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ JAKO: Gastrointestinální symptomy: Dyspepsie – nevolnost Zvracení Pálení žáhy Dráždivý tračník CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ VYVOLÁVAJÍ ZMĚNY V CNS S PROJEKCÍ DO ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ JAKO: Gastrointestinální symptomy: Dyspepsie – nevolnost Zvracení Pálení žáhy Dráždivý tračník FUNKČNÍ PORUCHY ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ S OBJEKTIVNÍM NÁLEZEM BEZ ORGANICKÉHO POSTIŽENÍ CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku Respirační symptomy, např. dušnost, hyperventilace CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku Respirační symptomy, např. dušnost, hyperventilace Symptomy centrálního nervového systému, např. poruchy spánku, bolesti hlavy, chronická únavnost, slabost CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku Respirační symptomy, např. dušnost, hyperventilace Symptomy centrálního nervového systému, např. poruchy spánku, bolesti hlavy, chornická únavnost, slabost Sexuální symptomy, např. poruchy menstruace, frigidita, impotence CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

Nejzávažnější stresové nemoci

Nejzávažnější stresové nemoci Ischemická choroba srdeční

Nejzávažnější stresové nemoci Ischemická choroba srdeční Hypertenze

Nejzávažnější stresové nemoci Ischemická choroba srdeční Hypertenze Vředová nemoc

Nejzávažnější stresové nemoci Ischemická choroba srdeční Hypertenze Vředová nemoc Nádorová onemocnění

Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence

Psychika (duševní život) Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence Psychika (duševní život)

Psychika (duševní život) (činnost funkcí našeho organismu) Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence Psychika (duševní život) Fyziologická činnost (činnost funkcí našeho organismu)

Psychika (duševní život) (činnost funkcí našeho organismu) Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence Psychika (duševní život) Somatopsychika Fyziologická činnost (činnost funkcí našeho organismu)

Psychika (duševní život) (činnost funkcí našeho organismu) Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence Psychika (duševní život) Somatopsychika Psychosomatika Fyziologická činnost (činnost funkcí našeho organismu)