Zbožíznalství Rozdílové zkoušky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Abiotické podmínky života
VY_32_INOVACE_G Otázky na bílkoviny
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Průmyslové plyny.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů
Biologie člověka.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
SOLI Stavební materiály
LES ŘASY.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Krajina a životní prostředí
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Atmosféra Filip Bordovský.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
BUŇKA.
Stavební materiály Zbožíznalství 1. ročník Stavební materiály - musí mít vhodné mechanické a technologické vlastnosti - musí poskytovat člověku zdravé.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Keramika Zbožíznalství 1. ročník Keramika – suroviny a) základní - tvárlivé jíly (kamenité) - hlíny (hrnčířské,kameninové) - kaolin b) ostatní - ostřiva,
Sklo Zbožíznalství 1. ročník Výroba skla - je založena na chemických sloučeninách křemíku, může se slučovat s jinými prvky - probíhá žárovým procesem,
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Proteiny Bílkoviny. Bílkoviny jsou makromolekulární přírodní látky složené ze sta a více molekul aminokyselin. Při tvorbě bílkovin se aminokyseliny peptidickou.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Funkce bílkovin Bílkoviny se vyskytují ve všech živých organizmech, jsou velmi rozmanité, plní mnoho funkcí a mají schopnost vytvářet sloučeniny s dalšími.
Základní stavba lidského těla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Oběhová soustava Krev.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Zbožíznalství Rozdílové zkoušky.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
4. Buňky.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Transkript prezentace:

Zbožíznalství Rozdílové zkoušky

I. EKOLOGIE Jádro buňky Chloroplasty se vyskytují Zajišťuje styk buňky s prostředím Řídí životní úkony buňky a je nositelem dědičné paměti Probíhá zde buněčné dýchání, tj.uvolňování energie Chloroplasty se vyskytují U živočišných buněk V jednobuněčných organismech V rostlinných buňkách V jádře jsou některé pentlicovité útvary zvané chromozómy, které jsou složeny z Nukleových kyselin Vody a kyslíku Enzymů

I. EKOLOGIE Buněčný metabolismus je Štěpení molekul organických látek Štěpení mitochondrií Látková přeměna (látek a energie) Do abiotických podmínek života patří Predátoři a paraziti Přírodní společenstva Sluneční záření Emise jsou Látky vypouštěné do ovzduší Látky dopadající na zem Zamoření ovzduší radioaktivními látkami

EKOLOGIE Imise Živou hmotu ekosystému představují Je hnací plyn z aerosolových obalů Jsou látky dopadající přímo nebo vodními srážkami na zem Je omezení vypouštění škodlivých látek do ovzduší Živou hmotu ekosystému představují Producenti, kunzumenti, dekompozitoři Rozkladači, paraziti, predátoři Přírodní a kulturní společenstva Oxid siřičitý, který znečišťuje ovzduší vzniká Spalováním hnědého uhlí Zplyňováním plynných paliv Výfukových plynů automobilů

I. EKOLOGIE II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Ohrožené druhy rostlin a živočichů nalezneme zaznamenané v knize Genofond Červené knize (seznamech) Knize chráněné krajinné oblasti II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Švy mezi lebečními kostmi jsou spojeny Vazivem Chrupavkou okosticí

II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Svaly, které můžeme ovlivňovat vědomě Hladké svaly Srdeční sval Příčně pruhované svaly (kosterní) Červené krvinky – erytrocyty Chrání organismus při infekcích Přenášejí kyslík v krvi Působí při zástavě krvácení Buňky jsou vřetenovitého tvaru a jsou aktivovány prostřednictvím nervů Má příčné pruhování a buňky nejsou aktivovány prostřednictvím nervů Je antagonistický sval (párový sval – činnost dvou proti sobě působících svalů)

II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Kostra hrudníku má Dvanáct párů žeber Třináct párů žeber Čtrnáct párů žeber (dýchací soustava) k výměně kyslíku a oxidu uhličitého mezi krví a buňkami dochází při Vnějším dýchání Vnitřním dýchání Velkém tělním oběhu Hlavním místem trávení a vstřebávání látek do krve a mízy je Žaludek Tenké střevo Tlusté střevo

II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Krevní destičky – trombocyty Chrání organismus při nádorových a jiných onemocněních Přenášejí kyslík v krvi Působí při zástavě krvácení Do trávicí soustavy patří ústní dutina Chrup dospělého člověka – 32 zubů, mléčný chrup 20 zubů Chrup dospělého člověka – 32 zubů, mléčný chrup 18 zubů Chrup dospělého člověka – 30 zubů, mléčný chrup 20 zubů Spojení organismu s prostředím Můžeme většinou ovlivňovat vůlí Nemůžeme ovlivňovat vůlí (je řízeno autonomními nervy) Nemůžeme ovlivňovat vůlí (je řízeno vegetativními nervy)

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Užitná hodnota zboží je vyjádřena Cenou zboží Vlastnostmi zboží - jak kryjí naše potřeby Spotřebou zboží Ukazatele jakosti zboží jsou Měřitelné vlastnosti zboží Subjektivní metody zboží Neměřitelné vlastnosti zboží Světová úroveň jakosti Výrobky odpovídají národním normám Výrobky odpovídají mezinárodním normám Výrobky předčí svými užitnými vlastnosti ostatní výrobky vyráběné ve světě

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Typizace (metoda technické normalizace) je Popis vlastností výrobku Sjednocení nejdůležitějších znaků Naprosté sjednocení Předmětové normy Předepisují základní vlastnosti výrobků, jsou nejrozšířenější Vymezují a sjednocují názvy, jednotky Stanovují způsob práce Certifikaci výrobků provádí Národní spotřebitelská organizace Česká obchodní inspekce řízená ministerstvem průmyslu Akreditovaná zkušebna (typovou zkouškou)

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Zboží na trhu je neprodejné Bez schválení (státní zkušebnou) nebo certifikace Bez testování zboží a zveřejněného zbožíznaleckého posudku Bez sortimentního označení a čárkového kódu Průmyslový vzor představuje Řešení technického problému, které se projevuje novým nebo vyšším účinkem Řešení konkrétního technického problému organizace, které přináší společenský prospěch Je to např. tvar, střih oděvu, barva apod. Co značí čísla čárkového kódu EAN 13 První tři čísla – stát další 4 čísla – výrobce dalších pět míst – označení výrobku Poslední jedno číslo znamená – kontrolní znak stát výrobce označení výrobku kontrolní znak

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Do chemických vlivů zařazujeme Tvrdé hrudky v moučkovém cukru Zdeformování gramofonové desky ve výkladní skříni obchodu Zčernání stříbrného povrchu brože IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Úprava nerostných surovin se provádí Tříděním, zdrobňováním, rozdružováním Frézováním, broušením, drcením Přesíváním, mletím, drcením

IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Tvrdost vody způsobuje obsah Organických látek ve vodě Dusičnanů a těžkých kovů ve vodě Vápenatých a hořečnatých usazenin Obsah dusičnanů ve vodě způsobuje Vodní kámen (zanášení trubek průmyslových topenišť) Kyselou reakci vody (pH 7 k 0) Zhoršený přenos kyslíku krví (nebezpečné pro kojence) Antracitové uhlí je Nejstarší černé uhlí Nejmladší hnědé uhlí Lesklé smolné uhlí

IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Bioplyn vzniká Bakteriálním rozpadem organických kalů v kanalizačních čistírnách Karbonizací – žíháním černého uhlí bez přístupu vzduchu Zplyňováním paliv – přeměna veškeré hořlavé hmoty na topný plyn tak, že vysokou vrstvu rozžhaveného paliva proháníme vzduchem, vodní parou nebo jejich směsí s kyslíkem Bezolovnatý benzín se označuje Speciál – 90 (oranžový) Super – 96 (zelený) Natural – 95 (čirý) Jakou životnost mají tepelné elektrárny Asi 100 let Asi 70 let Asi 40 let

IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Vyhořelé palivo z jaderné elektrárny se uchovává Tři roky v bazénu vyhořelého paliva vedle reaktoru, dále 40-50 let v meziskladu vyhořelého paliva a dalších 300 let ve speciálních úložištích 40-60 let ve speciálně vybudovaných úložištích 60-100 let ve speciálně vybudovaných úložištích K výrobě železa používáme Magnetovec, krevel, hnědel chamosit Ocel, olovo, nikl Zinek, krevel, nikl, měď Převody Slouží ke spojování dvou hřídelí Řídí rychlost otáčivého pohybu z jednoho hřídele na druhý Řídí rychlost strojů a jejich zastavení

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Draselno-vápenaté sklo (český křišťál) je směs Sklářský písek + potaš + vápenec Sklářský písek + soda + vápenec Sklářský písek + potaš + oxid olova Do kyselých sklotvorných surovin zařazujeme Střepy, horniny (zlepšují vlastnosti skloviny) Taviva a stabilizátory Sklářský písek, oxid boritý (mají sklotvorný význam) Barvící látky, které způsobují modré zabarvení skloviny Oxid měďnatý Oxid železa Oxid kobaltu

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Ploché sklo se vyrábí Strojním foukáním Tažením, litím, válcováním Ručním foukáním a tažením Do zušlechťovacích procesů skla zařazujeme Plavení a tvrzení skla Broušení a rytí skla Vrstvení skla s plasty Do jemné keramiky zařazujeme Laboratorní a zdravotnickou keramiku Cihlářské zboží Žáruvzdorné zboží

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Duté, tvarově složité předměty (sošky) porcelánu se vytvářejí Na hrnčířském kruhu Výtlačnými lisy Litím do sádrových forem Šamotové výrobky se používají K vyzdívkám topenišť, keramických a sklářských pecí K vyzdívání komínů Na stropní tvarovky Maltoviny vzdušné (tvrdnou i tuhnou na vzduchu) Je vápno a sádra Cementy Portlandský cement

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Maltoviny hydraulické (po zatuhnutí na vzduchu potřebují k tvrdnutí vodu a jsou v ní stálé) Cementy a hydraulické vápno Sádra Železobeton