k mimořádné události ČD A1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Unikátní test brždění vlaku
Advertisements

PROVOZNÍ ASPEKTY APLIKACE ERTMS/ETCS V ČR
Adresa pro stažení ČD Z1 v elektronické podobě:
Představuje se vám Střední odborná škola dopravní a Střední odborné učiliště, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace.
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
PROVOZNÍ INTERVALY.
ZKOUŠKY BRZDY.
LZA Liniový zabezpečovač s automatickým vedením vlaků metra
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Elektromechanického staničního zabezpečovacího zařízení
Předpis SŽDC D1 Účinnost od
Grafikon vlakové dopravy
ŠKOLA STROJVEDOUCÍ duben/květen 2013 Marek Poustka
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Graf pohybu 1. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Dispečerské řízení pražského metra
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Základní pojmy návěstního předpisu
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
Pravidla provozu vozidel na pozemních komunikacích platná od
Výprava vlaku Pohotovi k odjezdu Výzva k pohotovosti Souhlas k odjezdu
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Předpis pro používání návěstí pro organizování a provozování drážní dopravy Návěstní předpis D1.
Železniční doprava Základní pojmy
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Návěstidla a návěsti D1 Předpis pro používání návěstí při organizování a provozování drážní dopravy.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Zvýšení rychlosti nákladní kolejové dopravy
Princip zabezpečení vlakové dopravy Ing. Karel Zíka
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K611XMZG možnosti zavedení integrálního taktového.
Tramvajová vozidla.
ŘÍZENÍ PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH Řízení provozu na pozemních komunikacích Provoz na pozemních komunikacích se řídí: - světelnými, případně i.
Dopravní kurz Posun Zpracovali: Marcela Mrkosová, Milan Janík, DVI, a.s.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 25. a
Ceny za projednání mimořádných zásilek Jiří Brunner 7. setkání s dopravci, Praha, 30.a
On-line vyhlašování směnového plánu Setkání dopravců SŽDC Praha Ing. Petr Řádek SŽDC O12-SEPA 25. –
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 30. a
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Změna předpisu SŽDC Z11 od Posun v GSM-R Z DKV do žst. na vlak Komentář: -změna předpisu SŽDC Z11 -změna Doplňujícího.
Výprava vlaku a určení vjezdových kolejí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.
Problematika rádiového prostředí SŽDC. Systém GSM-R Zajišťuje hlasovou komunikaci a přenos dat mezi terminály a pevnými účastnickými zařízeními a spojení.
Problematika rádiového prostředí SŽDC Bc. Ondřej Borovský.
Nákresný jízdní řád Grafické znázornění jízdy vlaku v nákresném jízdním řádu NJŘ = grafické znázornění časových poloh - jízdy vlaků na dané.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dopravní charakteristiky
Dopravní kurz Vlakové cesty
Změny v objednávání mezinárodních tras
Tabulky traťových poměrů
MIREL verze 3 ZSSK Svoboda, rev
poloautomatický blok automatické hradlo automatický blok
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Poznatky z kontrol agentur práce
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Princip zabezpečení vlakové dopravy
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny
Automatický blok Zpracoval: Milan Janík, DVI, a.s.
Setkání s dopravci, Praha, 25. a
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Občanská nauka 1. M PRACOVNÍ POMĚR Obr. 1 Povolání (1)
Transkript prezentace:

k mimořádné události ČD A1 Poučný list č. 7/2006 k mimořádné události ČD A1 srážka vlaků Pn 65213 a Rn 55430 v ŽST Pečky - Předmětný traťový úsek není zapojen v systému DOZ - (upraveno pro výukové účely)

Dne 15. 6. 2006 ve 6:06 hodin došlo v ŽST Pečky k mimořádné události kategorie A1 ve smyslu zákona o dráhách - srážce vlaku Pn 65213 s vlakem Rn 55430, při které celková vzniklá škoda dosáhla 3 619 546 Kč, z toho na železniční infrastruktuře 2 323 762 Kč a na drážních vozidlech 1 295 784 Kč.

ŽST Pečky je vybavena staničním zabezpečovacím zařízením 3 ŽST Pečky je vybavena staničním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie s počítačovým ovládáním jednotného obslužného pracoviště (JOP). Ve všech mezistaničních úsecích je zabezpečovací zařízení 3. kategorie – trojznaký obousměrný automatický blok.

Vlak Pn 65213 jel ze směru ŽST Poříčany a byl výchozí ze ŽST Praha-Malešice s určením do pohraniční přechodové stanice Kúty (Slovenská republika).

Vlak Pn 65213 měl 13 ložených drážních vozidel, délku 247 metrů, počet náprav 52, hmotnost 844 tun, včetně HV 929 tun, brzdící váhu 416 tun, brzdící váhu, včetně HV 440 tun, předepsaná brzdící procenta 43, a skutečná brzdící procenta 47,3. Vlak byl veden HV 230.080-4 z DKV Praha.

Vlak Rn 55430 stál v ŽST Pečky na 1 Vlak Rn 55430 stál v ŽST Pečky na 1. SK a byl výchozí ze ŽST Břeclav s určením do ŽST Praha-Libeň.

Vlak Rn 55430 měl 26 drážních vozidel, délku 589 metrů, hmotnost 667 tun, počet náprav 92. Vlak byl veden HV 230.017-6 z DKV Praha.

V ŽST Pečky byla před vznikem mimořádné události dne 15. 6 V ŽST Pečky byla před vznikem mimořádné události dne 15. 6. 2006 následující dopravní situace:

V čase 5:51 hodin zastavil na 1. SK vlak Rn 55430.

V čase 5:51 hodin zastavil na 4 V čase 5:51 hodin zastavil na 4. SK končící vlak Os 4921, jehož HV mělo soupravu objet a ze ŽST Pečky odjet jako výchozí vlak Os 4924 s pravidelným odjezdem v čase 6:22 hodin.

V čase 5:54 hodin projel po 3. SK vlak Pn 49417.

V čase 5:56 hodin zastavil na 3. SK vlak Os 4601.

V čase 5:57 hodin po vjezdu Os 4601 požádal výpravčí ŽST Pečky výpravčího ŽST Poříčany o souhlas pro jízdu vlaku Rn 55430, stojícího na 1. SK, do ŽST Poříčany po traťové koleji č.1 (proti správnému směru). Tuto žádost mu výpravčí ŽST Poříčany neschválil, protože se mu k jeho ŽST blížil vlak Pn 65213. Požadavek o udělení souhlasu byl zrušen v čase 5:59 hodin a v tomto čase také výpravčí v ŽST Poříčany postavil vlakovou cestu pro průjezd vlaku Pn 65213 do ŽST Pečky po 1. TK.

V čase 5:57 hodin postavena vlaková cesta pro odjezd vlaku Os 4601 ze 3. SK a vlak následně odjíždí.

V čase 6:00 hodin byl zahájen posun s HV od vlaku Os 4921 ze 4 V čase 6:00 hodin byl zahájen posun s HV od vlaku Os 4921 ze 4. SK směrem na velimské zhlaví.

Následný posun s HV od vlaku Os 4921 na 3. SK.

V čase 6:01 hodin postavena vlaková cesta pro průjezd vlaku R 672 po 2 V čase 6:01 hodin postavena vlaková cesta pro průjezd vlaku R 672 po 2.SK .

V čase 6:05 hodin vlak Pn 65213, přijíždějící po 1 V čase 6:05 hodin vlak Pn 65213, přijíždějící po 1. TK od ŽST Poříčany, projel vjezdové návěstidlo 1S, když nezastavil před návěstí „Stůj“ a pokračoval v jízdě na 1. SK obsazenou stojícím vlakem Rn 55430.

Tuto skutečnost zjistil výpravčí ŽST Pečky pohledem na obrazovku počítače a protože v tu dobu vjížděl do ŽST na 2. SK vlak R 672, vyběhl před dopravní kancelář a dával přijíždějícímu R 672 návěst „Stůj“ rukou. Vjezd vlaku Pn 65213 na 1. SK zpozoroval i strojvedoucí stojícího vlaku Rn 55430 a před srážkou ze svého HV vyskočil. Rovněž strojvedoucí HV, stojícího na 3. staniční koleji (od vlaku Os 4921 na vlak Os 4924), bezprostředně před srážkou ze svého HV vyskočil.

Poté v čase 6:06 hodin došlo k čelní srážce vlaku Pn 65213 s vlakem Rn 55430.

Po srážce bylo čelo HV vlaku Rn 55430 zatlačeno zpět o 102 metry Po srážce bylo čelo HV vlaku Rn 55430 zatlačeno zpět o 102 metry. Strojvedoucí vjíždějícího R 672 zpozoroval za vjezdu do ŽST Pečky rozhoupání trakčního vedení, a proto ihned použil rychlobrzdu. Před místem srážky se mu s vlakem nepodařilo zastavit a při průjezdu kolem zdemolovaných HV došlo k poškození HV o ulomený nárazník.

Po vzniku mimořádné události byla provedena prohlídka zabezpečovacího zařízení v ŽST Pečky. Z výsledků prohlídky vyplývá, že zabezpečovací zařízení je ve vyhovujícím provozně technickém stavu a v době mimořádné události vykazovalo správnou činnost a že vlaková cesta pro vjezd vlaku Pn 65213 na 1. SK nebyla postavena. Byla provedena prohlídka soupravy vlaku Pn 65213 zaměřená na stav a funkčnost brzdy. Z výsledků prohlídky vyplynulo, že vlak Pn 65213 byl dostatečně brzděn, brzdící účinek zajišťoval bezpečné zastavení vlaku na zábrzdnou vzdálenost.

Z HV vlaku Pn 65213 byl vyjmut nepoškozený rychloměr, ze kterého byl odebrán rychloměrný proužek. Z registrovaných údajů bylo zjištěno, že cca 60 metrů za oddílovým návěstidlem 1-3656 (poslední návěstidlo automatického bloku před vjezdovým návěstidlem do ŽST Pečky) je registrováno rozsvícení červeného světla na návěstním opakovači při rychlosti vlaku 82 km/h, na dráze dalších 930 metrů vlak udržuje rovnoměrnou rychlost 82 km/h při stálém svícení červeného světla na návěstním opakovači. Uvedenou rychlostí vlak Pn 65213 jel ještě 100 metrů za vjezdovým návěstidlem 1S, v 6:06,5 hodin je registrován prudký pokles rychlosti až na hodnotu 51 km/h na dráze 620 metrů do místa srážky. Průběh rychlostní křivky v brzdné fázi i vypočtené zpomalení 0,26 m/s2 potvrzuje vyšší účinek brzdy než střední hodnota provozního brzdění při II. způsobu brzdění, kterým byl vlak Pn 63213 brzděn. Vlakový zabezpečovač byl v činnosti a strojvedoucím byl pravidelně obsluhován, včetně úseku od oddílového návěstidla 1-3656 až do místa srážky tak, že vyloučil samočinné zastavení vlaku. Stanovená rychlost vlaku 80 km/h byla překročena.

Návěstní opakovač – opakuje návěst „Stůj“.

Dále byl proveden rozbor technologie jízdy strojvedoucího mezi ŽST Úvaly a ŽST Pečky, při kterém bylo zjištěno, že v celém úseku jízdy s vlakem Pn 65213 strojvedoucí celkem 13. překročil stanovenou rychlost vlaku, v jednom případě dokonce o 15 km/h. V průběhu jízdy vlaku mezi ŽST Praha-Malešice – ŽST Pečky, kdy vlak Pn 65213 jel za vlakem Rn 44743, byly několikanásobně registrovány případy jízdy vlaku Pn 65213 do oddílu, v němž na návěstním opakovači HV svítilo červené světlo, aniž by strojvedoucí adekvátním způsobem reagoval použitím průběžné brzdy tak, aby bezpečně zastavil před návěstidlem s návěstí „Stůj“. Přitom ale v těchto úsecích pravidelně obsluhoval vlakový zabezpečovač.

Byly provedeny zápisy se všemi zaměstnanci zúčastněnými na MU, kromě strojvedoucího Pn 65213, který do doby vydání vyhodnocení odmítl podat pověřenému zaměstnanci ČD a. s. k MU vysvětlení. Ve vyjádřeních všech ostatních zúčastněných zaměstnanců nebyly zjištěny žádné rozpory a plně odpovídají zjištěnému průběhu událostí v době vzniku MU.

Strojvedoucí měl platný posudek o zdravotní způsobilosti k práci, maximální dovolená délka pracovní doby od nástupu na směnu do ukončení traťového výkonu nebyla překročena. S mimořádným prodloužením stanovené směny strojvedoucí souhlasil. Rovněž byl dodržen požadavek nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami. V době od 10. 6. 2006 až do 14. 6. 2006 neměl strojvedoucí žádnou směnu. Osobní situace, případný fyzický nebo psychický stres strojvedoucího nemohl být do data vydání vyhodnocení posouzen, protože strojvedoucí odmítl pověřené osobě podat vysvětlení k MU.

Šetřením bylo prokázáno, že příčinou vzniku MU byla jízda vlaku Pn 65213 kolem návěsti „Stůj“ vjezdového návěstidla 1S. Odpovědnost za vznik mimořádné události má strojvedoucí vlaku Pn 65213, který při vedení vlaku neuposlechl včas pokynů při organizování a provozování drážní dopravy, vyjádřených návěstmi „Výstraha“ a „Stůj“ dávaných hlavními návěstidly a nezastavil vlak před návěstí „Stůj“.

Strojvedoucí tím porušil ustanovení článku 9, 10, 120 předpisu ČD D1 – Předpisu pro používání návěstí při organizování a provozování drážní dopravy, ustanovení čl. 23c) předpisu ČD V2 - Předpisu pro lokomotivní čety a ustanovení čl. 361 předpisu ČD V15/I – Předpisu pro provoz a obsluhu brzdových zařízení kolejových vozidel.

Citace uvedených článků: ČD D1, čl. 9, druhý odstavec: Pokynů při organizování a provozování drážní dopravy, vyjádřených návěstmi musí zaměstnanec včas uposlechnout … ČD D1, čl. 10, druhý odstavec: Zaměstnanec, kterému jsou návěsti určeny musí zajistit podmínky, aby návěsti mohl správně vnímat a řídit se jimi. ČD D1, čl. 120: Návěst „Stůj“ (červené světlo) zakazuje strojvedoucímu jízdu vlaku. Čelo jedoucího vlaku musí zastavit alespoň 10 m (odhadem) před hlavním návěstidlem … ČD V2, čl. 23c): Lokomotivní četa je zejména povinna: c) pozorovat za jízdy vlaku nebo posunu trať a kolejiště, včetně trakčního vedení a řídit se návěstmi ČD V15/I, čl. 361: Při správném účinkování průběžné brzdy musí strojvedoucí podle traťových podmínek, okamžité dopravní situace (vyjádřené návěstmi, radiotelefonním spojením apod.) a skutečné rychlosti vlaku (vozidla) zajistit … zastavení …

Výsledek MU se naštěstí obešel bez zranění, či úmrtí některé z osob, podílejících se na organizování a provozování drážní dopravy. Příčinou MU bylo jednoznačně selhání lidského činitele (strojvedoucího) výše uvedeným způsobem.