Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0433 Autor Mgr. Miloslav Bubeníček Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEH_0308 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společný odborný základ Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, 82-45-P/01 Zpěv Tematický okruh 8. Česká hudební emigrace do Francie Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Dusík, Krumpholz, Stich Datum 6. prosince 2014– datum ověření ve výuce Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Anotace Text s názvem Česká hudební emigrace do Francie slouží jako pomocný text při výuce předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Předpokládá se doplnění informací výkladem pedagoga, ale lze jej použít jako vstupní osnovu pro další samostudium studentů.
Česká hudební emigrace do Francie
Vedle české hudební emigrace do Mannheimu stojí významem skupina českých hudebníků, kteří našli ve druhé polovině 18. století své působiště v Paříži. Nejednalo se jen o komponisty, byla mezi nimi řada výborných instrumentalistů. Velmi známý byl virtuos ve hře na harfu a skladatel harfových koncertů Jan Křtitel Krumpholz (8. května 1742, Budenice u Zlonic – 19. února 1790, Paříž). Otec byl hobojista a bratr houslista v kapele Filipa Kinského. Jan Křtitel Krumpholz studoval hru na harfu v Paříži, po návratu do Prahy provedl několik úspěšných koncertů v Praze a stal se členem kapely knížete Esterházyho. U Josepha Haydna studoval kompozici.
V roce 1776 podnikl koncertní turné po Německu a Francii, usadil se v Paříži a zabýval se prací na technickém vylepšení pedálové harfy. Na tom spolupracoval se známými výrobci harf Nadermannem a Erardem. Oženil se se svou žákyní Annou-Marií, ta však od něj utekla s Janem Ladislavem Dusíkem do Londýna. Jan Křtitel Krumpholz spáchal skokem do Seiny z nešťastné lásky sebevraždu. Ze Žehušic u Čáslavi pocházel virtuos na lesní roh a skladatel Jan Václav Stich - Punto (28. září 1746, Žehušice – 16. února 1803, Praha). Jeho otec byl kočím u hraběte Jana Josefa Thuna.
Jan Václav byl hudebně nadaný, proto jej hrabě Thun nechal vystudovat hru na lesní roh v Praze u Josefa Matějky a v Dobříši u Jana Šindeláře, hornisty hraběte Mannsfelda. Roku 1763 pokračoval ve studiu v Drážďanech u rodáka z Dobříše K. Houdka. U něj se naučil techniku krytí. Roku 1764 se musel vrátit do služeb hraběte Thuna, ovšem nejen jako hornista, ale také jako tzv. livrejovaný sluha. To se mu ovšem nelíbilo, a tak roku 1768 po večerním koncertě utekl za hranice. Rozhněvaný Thun za ním vyslal dva špehy s úkolem vyrazit Stichovi přední zuby. V té době však již Stich hrál pod pseudonymem Giovanni Punto. Působil v Německu a ve Francii, v Paříži byl uznáván také jako výborný houslista. Kromě pevných angažmá absolvoval množství turné.
Cestoval po Evropě, setkal se s Wolfgangem Amadeem Mozartem, hrál například ve Vídni a v Budapešti s Ludwigem van Beethovenem, ten pro něj napsal Sonátu pro lesní roh a klavír op. 17. V roce 1777 byl pozván do Londýna, aby naučil techniku krytí hráče v orchestru krále Jiřího III. V roce 1802 koncertoval v Praze, o rok později absolvoval v Čechách koncertní turné s klavíristou Janem Ladislavem Dusíkem. Dílo: 14 koncertů pro lesní roh a orchestr kvartety pro lesní roh, housle, violu a kontrabas op.18 20 hornových trií, přes 100 duet pro 2 lesní rohy a další.
1. Jan Václav Stich - Punto
Dalším významným interpretem byl klavírní virtuos a skladatel Jan Ladislav Dusík (12. února 1760, Čáslav – 20. března 1812, Saint-Germain-en-Laye). Narodil se v hudebnické rodině. Otec byl varhaník, učitel a skladatel, matka hrála výborně na harfu. Právě u své matky získal Jan Ladislav první hudební vzdělání. Dále se v hudbě vzdělával u ředitele kůru Ladislava Spinara v Jihlavě. Po pobytu jezuitském semináři v Kutné Hoře nastoupil jako varhaník v místním kostele. Působil v Belgii a Holandsku. V roce 1783 se setkal s Philippem Emanuelem Bachem, pravděpodobně byl nějakou dobu jeho žákem. Od tohoto roku se také vydal na dráhu klavírního virtuosa. Po koncertech v Paříži se na 10 let usadil v Londýně, kde se seznámil s anglickou klavírní mechanikou.
Roku 1793 pozval do Londýna svoji sestru Kateřinu Veroniku Annu Dusíkovou, ta se stala učitelkou hudby. V roce 1802 absolvoval tři úspěšné koncerty v Praze. Dusík je považován za předchůdce Chopina, jeho dílo je velmi subjektivně zaměřené, skladby mají často programní označení i obsah. Dílo: 4 programní sonáty klavírní koncerty komorní skladby, kvintety, sonáty.
2. Jan Ladislav Dusík
Seznam vyobrazení Jan Václav Stich – Punto, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Giovanni_Punto_par_Simon_Charles_Muger.jpg 6. 12. 2013 Jan Ladislav Dusík, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Dusik.jpg 6. 12. 2013
Doporučený poslech J. K. Krumpholz: Sonáta pro harfu J. L. Dusík: Sonáta pro klavír
Otázky k ověření znalostí U koho studoval J. K. Krumpholz kompozici? Jaké způsoby hry ovládal J. V. Stich – Punto? J. L. Dusík je považován za předchůdce jednoho slavného klavíristy. Kterého?
Doporučená literatura 1. Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA, Praha 2001 2. Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I., Votobia 2002 3. Šišková, Ingeborg: Dějiny hudby IV Klasicismus, Euromedia Group - Ikar, Praha 2012